3 hengels

Plaats reactie
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

01-11-2004 16:08

Ik heb een dit jaar ook een beote gehad voor me derder stok.
Alleen wat ik niet snapte was dat ik maar 28 euro hoefte te betalen.
Ik was toen 15 toen ik de boete kreeg (was dus minder jarige), kan dit er mee te maken hebben?
Hij werd wel voor 52 euro uitgeschreven.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

01-11-2004 16:44

Klaas,

Sorry hoor, maar zo is het mij uitgelegd toen ik dit jaar controle kreeg van 2 boa's en 4 agenten (ware razzia praktijken), ik neem aan als ze het zo tegen mij vertellen dat ze met z'n zessen er ook wel wat verstand van hebben. Heb zelf het wetboek niet grondig bestudeerd, maar als ik fout zit mijn excuses hiervoor en voor de foutieve informatie.

Aart,

Ik vis enkel maar nachten, vaak op wateren waar niet eens gevist mag worden. Dat natuurmonumenten en oa limburgs landschap ervoor zorgen met hun idiote beleid dat het gros van de goede wateren verboden worden voor de visserij kan ik weinig aan doen. Wanneer ik mijn zinnen heb gezet op een bepaalde vis, dan ga ik ervoor wat de consequenties dan ook kunnen zijn.

Verstoppen is ook een kunst sloeg op de niet zo slimme zet van Luuk. Zou ik een nachtvisverbod "moeten" overtreden omdat ik een bepaalde vis wilde vangen (hij had daar ook een target), dan vis ik onder de sterrenhemel of hooguit met een paraplu en in 99% van de gevallen met 2 stokken. Je gaat het ook wel in de hand werken dat er controle komt wanneer je op zo'n water open en bloot met tent, vriendin en podje met 3 stokken gaat zitten vissen. Daarmee krijg je geheid problemen. Wanneer je puur gaat voor de vis en je verder niemand anders overlast bezorgd en je onopvallend gedraagd, dan zijn er maar weinig wateren waar het vissen (ook 's nachts) niet door de vingers wordt gezien. Zo ook bijvoorbeeld het water van "Oranje parels" waar een kleine groep vissers vist en de controleurs, omwonenden en eigenlijk dus iedereen weet dat er gevist wordt. Toch worden ze (eerst we) daar met rust gelaten omdat iedereen rustig, verdekt en zonder overlast zich aan de waterkant bevindt.

En over die voorbeeldfunctie, ik ben me terdegen bewust dat er vissers zijn die mij waarderen voor mijn inzet en motivatie voor het vissen zelf. Ik ben dan ook zeer open over mijn visserij, waarbij ook ik de wet wel eens overtreed, ik zie het dan ook meer als vissen op een betaalwater. Maar dit wil nog niet zeggen dat mijn acties een vrijbrief kunnen zijn voor anderen, iedereen blijft verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Ik ga op dit moment niet van 06.30 tot 19.00 op mijn klapstoeltje met mijn 2 hengeltjes beaasd met de wettelijk toegestane aassoorten op de lokale verenigingsvijver zitten vissen met natuurlijk mijn verenigingsvergunning en sportvisakte. Als dit jouw manier van vissen is kan ik daar vrede mee hebben, maakt jouw een echt rolmodel voor de (karper) visserij in Nederland.

Oh, het initiatief van de KSN om de vistent legaal te krijgen vind ik zeer goed, maar zal ook naar mijn verwachting weer meer excessen in de hand gaan werken. Of het dus een verbetering zal zijn voor het algemene publieke beeld van de karpervisser is maar de vraag. Ik zal iig onder mijn plutje blijven vissen, meer omdat ik dan over het water kan kijken en comfort is voor thuis en niet aan het water.
mvg

Bart van den Hurk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-11-2004 18:06

Bart,

Misschien voor de duidelijkheid even simpeler gezegd.

Door te schrijven in allerlei artikelen en ook dan een beetje stoer te doen over wat je allemaal niet doet wat niet mag, wordt anderen een signaal gegeven dat alles zo maar hoort.

Daarnaast lezen ook boa's etc. deze teksten en dit kan weer gevolg hebben, dat je eigenlijk bezig bent je eigen graf te graven. zolang dat echt je eigen graf is, ok prima, helaas is dat niet zo maar help je het 1 en ander ook voor anderen om zeep. FFF simpel he.

"Het zie je wel, overal schijt aan" effect.

O ja ben ff de naam kwijt, maar er is zelfs een cluppie, die ten doel heeft te vissen in natuurgebieden en weetje? Die hebben nog suc6 ook. Ben ff de naam kwijt maar initiatief komt van .... ? mede auteur Het hoefijzer.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

01-11-2004 18:31

Klaas,


Moeten wij karpervissers alles zomaar laten wat de wet ons verbiedt?? :roll: Lijkt mij niet!
Ok, je hebt natuurlijk z'n grenzen.....Met 3 hengels vissen zonder dat het water en anderen bij verstoord wordt moet kunnen al staat dit in de (kromme) wet.
Begrijp me niet verkeerd maar ik vindt dat Bart eerlijk voor z'n mening uit durft te komen, wat dat betreft heb ik ook veel waardering voor zijn fanatisme......En er schijt aan hebben dat de wet zo in elkaar steekt ok!
Heb meerdere malen met politiemensen gesproken die eerlijk toegeven dat de (sportvisserij)wet verkeerd in elkaar steekt, terwijl ze verdomme nog voor de wet werken ook! :o Het enige waar hun belang bij hebben is dat ze hun vak mogen blijven beoefenen om zo een X aantal bonnen te blijven schrijven anders kunnen ze beter de vogelverschrikker uit gaan hangen.
Zolang wij alles waarderen wat de wet ons voorschrijft blijft het zooitje daar in Den Haag de touwtjes strakker aanspannen totdat we nog maar verplicht zijn om met 1 hengel te vissen! De meeste die met 3 hengels vissen hebben ooit eens een bon gehad.....Blijkbaar hebben de meeste er ook het schijt aan om die €52,- te gaan betalen. Stoer,fanatiek,eigenwijs kan je het noemen.....Ik vindt dit fanatiek zolang wij verantwoord onze hobby met 3 hengels blijven vissen! Hetgene wat er meestal verkeerd gaat is de hele circus eromheen, zuippartijen,feesten,takkeherrie,overlast van auto's en scooters, dumping van vuil e.d!
Daar moet meer aan gedaan worden in plaats van dat wij een bon krijgen als we in de meest bittere tijden aan onze target proberen te komen zonder dat er een kraai naar omkijkt.
Alsteblieft mensen laat onze hobby uitoefenen zonder dat we een bon krijgen omdat we op een verantwoorde manier met 3 hengels vissen!!!!
In Frankrijk kan dit toch ook?? vroeg ik aan een controleur....Zijn antwoord daarop was heel simpel en ondoordacht toen tie zei: Ja, maar in Frankrijk is de wet heel anders :-?
Ik ging er verder niet op in, ik trok m'n plan en draaide toch maar die 3e hengel binnen(ik vis altijd met 3 stokken, stoer he?? :roll: )....
Neenee heren, zolang we altijd maar ja blijven knikken kan er niks geregld worden!

Bart, heb waardering voor je motivatie m.b.t het 3 hengel vissen!
Klaas, dit is niet persoonlijk naar u toe gericht maar ik maak me nog steeds druk over het feit dat er niks geregeld kan worden! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

01-11-2004 18:33

Ik ben het toch zeker wel met Bart eens, hij heeft het goed verwoordt, zoals ik er ook over denk..
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

01-11-2004 19:14

Klaas :

Ben jij n heilige dan ?????????
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-11-2004 19:28

Menno,

Lees Klaas zijn relaas nogmaals en dan kijken of jij nog steeds denkt dat hij n heilige is ......

Hij hangt t alleen niet aan de grote klok

Greets Marc
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

01-11-2004 19:48

hallo, even voor de jongens die een spothengel alsook een peil hengel voorhanden hebben , deze word niet aangemerkt als derde hengel zolang er geen haak aanzit.
mocht je toch ondanks alles een boete krijgen laat op de bon dan aantekenen dat er geen haak op de lijn is aangetroffen( voor de agenten die het nog niet helemaal snappen maar dat worden er gelukkig steeds minder) :wink: .
het voorhanden hebben van een hengel daarmee word bedoelt dat de hengel direct te gebruiken is of ten wel met een haak aan de lijn.
een hengel die in een foudraal is OPGEBORGEN, word niet aangemerkt als voorhanden.

En Koen,
even voor jou er kan van alles geregeld worden, zelfs de 3de hengel.
namelijk via de vereniging, dus neem eens plaats in een commisie of kom eens naar een ledenvergadering en leg jouw wensen eens op tafel vorm een karper groepje.
maar vissen zonder de goede vergunningen zal meer kwaad bloed zetten en kan zelfs het verlies van viswater veroorzaken.


groet henk
Laatst gewijzigd door Henk Janssen op 01-11-2004 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

01-11-2004 19:54

Koen en Elco,

Mijn "betoog" gaat niet zozeer over de derde hengel, hier vis ik maar zelden mee en dan alleen maar als ik het gevoel is dat daadwerkelijk die derde stek extra vis op zal leveren. Ik vis mijn hengels eigenlijk altijd hetzelfde qua onderlijn, montage en aas.Ik heb er dus standaard geen derde opliggen, zeker niet. Waar het mij veel meer om ging is het nachtvissen, buiten de toegestane maanden (als het uberhaupt al toegestaan is. Ook het vissen op wateren die sinds enkele jaren een visverbod hebben.

Klaas,

Het heeft niks met stoer doen te maken wat ik hier of ergens anders schreef, het is ook geen schijt hebben aan de wet. Ik respecteer de wet zelf ook (anders ben ik geen lid van 6 verenigingen en spendeer ik ieder jaar weer een 300 euro aan vergunningen). Enkel laat ik mijn ambities niet afhangen van de grenzen van de wet, dan zou ik nu al uitgevist zijn als het mijn ambities aangaat! Ik ben eerlijk over de vissen die ik vang, het gros is op wateren waar sinds de laatste paar jaar niet MEER gevist mag worden. Omdat het de trend is in de beleidsnota's van natuurbeheer om het vissen op deze wateren aan banden te leggen door de problemen die zich voordoen met de "camping vissers". Niet zo zeer Nederlanders (buiten wat jeugd), maar veel meer de Duitse Polen en Russen. Maar dit wil dus zeggen dat de goede vissers (rustig, vredelievend, natuur respecterend, ed) daaronder moeten lijden en daar pas ikzelf voor. Iedereen kan op deze wateren vissen (niks syndicaat zoals in Belgie, al hebben we dit ook nog geprobeerd), maar niemand mag er daadwerkelijk vissen. Degene die het toch doet is in overtreding en loopt het risico op een bekeuring, simpel zat.

Ik kan natuurlijk ook me van geen kwaad bewust zijn. "Ja ik ben bartje en ik hou me altijd aan de wettelijke regels, vang mijn vissen op het water van de lokale HSV en zou het niet in mijn hoofd willen dan ook kunnen halen om me niet aan de wet te houden". Helaas heb ik een hekel aan het lieg/bedrieg en geheimhoudingswereldje waar een deel van de karpervissers zich in begeeft. Maar omdat ik eerlijk ben wil dit nog niet zeggen dat ik overal schijt aan heb!

En mijn eigen graf graven, lijkt me sterk, zo ook dat voor anderen. Heel Nederland weet nu dat ik me af en toe niet aan de regels hou mbt het nachtvissen dan wel het vissen om wateren waar niet toegestaan. Zie nu al elke avond de BOA naast mijn stek staan om me weer een dikke prent te geven, "Ja ik las op een forum dat je in de nachten vist en ik heb je toevallig zien stoppen bij dit water om 11 uur vanavond en de kentekenplaat ingevoerd. Bleek het op naam te staan van jouw moeder. Heb je toen gevolgd in jouw sleeptocht van een kilometer (Waarom zet je eigenlijk die auto zo ver weg?)Heb met 4 honden en mijn andere 3 collega's de omgeving samen met zoeklampen maar uitgekamt, en daar zag ik je dan liggen tussen de struiken op je stretcher. Ik moest eerst drie keer kijken (Is het niet koud zo in een slaapzakje buitenliggen?). De hengels zag ik niet op de losse steuntjes met dat camounetje erover, maar het was je montuur van je bril wat op de rugzak lag en het licht van de zoeklamp weerkaatste." :wink: Ik wens de BOA's prettige nachten toe de komende maanden!

Oh en Klaas, er zijn natuurlijk altijd moraalridders, hoop toch dat jij er geen bent.[/b]
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

01-11-2004 20:33

Tja :

Ik dacht toch misschien fam van Sinter Klaas.
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

01-11-2004 20:40

vroeger viste ik standaard met 3 stokken, na enig denkwerk van mijzelf, tevens ook door mensen van het forum, vis ik nu alleen nog maar met 2 hengels. het probleem dat mij steekt is het verbod op nachtvissen, toevallig zat ik afgelopen nacht aan een water waar niet nachtgevist mag worden, dit water ligt ver, echt ver buiten de bewoonde wereld. er is dus niemand die mij hoort of ziet. mijn vraag is dan, waarom mag er niet nachtgevist worden ??? persoonlijk denk ik dat de wetgeving zowiezo krom in elkaar zit, want waarom mag ik in de zomer tot 23.00 u vissen en in de winter maar tot 19.00 u ? omdat het donker is ?? kom op zeg... wat zou hier nou een goede reden voor kunnen zijn ? dat mensen in het donker meer rotzooi maken aan het water ? helaas doen de mensen dat ook wel met het licht. vandaag weer puinhoop meegenomen van anderen.

ik denk zelfs dat er een preventieve werking van het nachtvissen kan uitgaan, vissers kunnen de omgeving in de gaten houden, of er geen gespuis etc rondloopt. afgelopen nacht,, zit ik aan het water, komt er een auto aangereden, waarschijnlijk een verliefd stelletje,, kan de gemeente niet beter een slagboom aan het begin van de weg neerzetten omdat je er niet mag komen omdat het donker is ???? er word dan gezegd dat de vissers altijd rotzooi maken,,, je wilt niet weten wat er op die parkeerplaats ligt,, niets dat van vissers afkomstig is. laten we met zijn alleen ook het nachtelijk rijden in een auto gaan verbieden. of het nou wel of niet mag,, ik blijf in de veronderstelling dat ik niemand schade toebreng met een nachie vissen. graag zou ik van iemand horen WAAROM nachtvissen alleen is toegstaan in de zomermaanden.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

01-11-2004 21:40

Bart ik zou een beetje voorzichtig zijn met vissen op terreinen van natuurbeschermingsorganisaties, deze organisaties hebben een behoorlijke stem en hebben overal contacten bijv. waterschappen etc. Met juist deze partijen moet je om tafel gaan zitten en niet de regels gaan overtreden. Het is overal zo als er een schaap over de dam is volgen er meer. Dan maakt het niet meer uit dat jij alleen onder je pluutje en met 2 stokjes vist, de rest heeft daar lak aan!
beetje bij beetje
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

01-11-2004 22:50

Beste Mensen,

Naar mijn idee zou er wel een nieuw onderwerp geopend kunnen worden met als titel "voorbeeld functies" Met de vraag of drang naar mooie vissen op weegt tegen wat de wet ons oplegd!! Immers gaat dit onderwerp over een boete van een 3e hengel!!

Je kan jezelf afvragen of een kans op sanctie van minimaal 750 euro je nog steeds drijft om toch die ene vis in dat verboden water na te jagen. Ik probeer in mijn visserij geen onnodige risico's te nemen, daar hoort dan ook bij geen sanctie krijgen voor een vergrijp dat ik bega. Wat ik nu hoor is dat heel veel mensen zich niet aan de regels houden onder het mom "ambities". Mijn ambitie is om 17:00uur zo snel mogelijk thuis te komen. Om mijn doel te bereiken cross ik met 180km/uur over de snelweg. Vervolgens krijg ik een sanctie, maar ach ik ben toch immers eerder thuis?

Nou nee dus, er zijn nog andere gevolgen door het te hard rijden. Namelijk dat ik een regelrecht gevaar ben op de snelweg. Niet alleen voor me zelf maar ook voor andere. Je zou kunnen zeggen dat het er niets mee te maken heeft. Maar je zou toch kunnen stellen dat je je in de vegetatie van een meer bevind je deze toch beschadigd. Dus behalve dat je daar niet mag vissen beschadig je ook nog eens een natuur of natuurmonument.

Op persoonlijk niveau kan ik me ook rond uit ergeren aan de vraag of iemand een moraal ridder is. Alleen omdat een persoon aangeeft dat dat niet hoort. Dat is nu precies ook wat onze hedendaagse maatschappij inhoud. F*ck de wereld mij maak je toch niets!! Daarnaast ga ik ook serieus mijn vraag tekens zetten bij eventuele mooi vangsten van een willekeurig persoon. Dan ineens vind het niet zo knap meer wanneer je alleen op een water een target achterna gaat. De vraag wordt dan ineens of het wel gelukt was wanneer er meerdere mensen op hetzelfde water zouden vissen?

Dan even de kwestie belachelijke regeltjes, schijnbaar zijn er plekken in Nederland waar wel het hele jaar door mag worden nacht gevist. Dat gebeurt echt niet vanzelf, voor een ieder die die regel belachelijk vind. Stel kritische vragen bij de desbetreffende HSV en kijk dan nog eens wat de mogelijkheden zijn.

Weltrusten,

Rene
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-11-2004 07:52

Morgen Rene,

Voel me toch enigzins aangesproken, het rijden met 60 km harder dan toegestaan is onverantwoord en vind ik een heel andere wetsovertreding dan het al dan niet (nacht)vissen op een water waar niet toegestaan. Het staat totaal niet in verhouding en slaat in mijn ogen dan ook nergens op. Net zoiets als bijv. een bekeuring krijgen voor fout parkeren of iemand neerschieten die net voor je een parkeerplaats inpikt. Mag ook allebei niet, maar er zit wel degelijk verschil tussen de vergrijpen. Als de boete op illegaal nachtvissen in NL nu net zoals in Belgie als stropen werd beoordeeld, dan werd het weer een heel ander verhaal. De consequenties van mijn acties zouden dan veel groter zijn en waarschijnlijk zou ik het dan ook niet doen. Er staat niet voor niets "maar" een 30 euro op dit vergrijp. Aantonend dat het niet mag, maar geen ernstig vergrijp is.

Oh en die vangsten hebben zeker waarde, de wateren worden veel serieuzer en intensiever bevist en bevoerd dan veel andere wateren. Maar dan wel enkel door serieuze vissers die zelf het risico durven te nemen. Peppies en raddraaiers vind je dan ook niet aan die wateren gelukkig, wat het verblijf daar een stuk aangenamer maakt.

Even nog iets over Klaas, hij mag me natuurlijk wijzen op het feit dat ik een overtreding bega en in zijn ogen dit niet acceptabel is. Wil nog niet zeggen dat ik "mijn graf graaf" en "schijt het aan de wet". Dit zijn in mijn ogen uitspraken van een moraalridder. Corrigeren en een andere mening toebedient zijn is dus Ok, de les lezen not done. Maar zo denk ik hierover.
mvg

Bart van den Hurk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-11-2004 08:42

Bart e.a.,

Misschien is een andere topic openen nog niet zo stom.

Ben ik een moraalridder? Nee. Roomser dan de paus? Nee.

Waar het wel om gaat puur als voorbeeld:

Neem Parels artikel. Goed artikel. Het stuk over verstoppen en 3 hengels etc. voegt niets toe. Laat je dit weg, is het nog steeds een goed artikel.

Nu lezen jongeren dit. Nog niet gehinderd door enig besef wordt dit klakkeloos gekopieerd. Kan je ze dat kwalijk nemen? Dacht het niet. Daarnaast worden de artikelen ook gelezen door handhavers. Reatie? zie je wel? Zoals Aart al aangaf, is tijdens een 3 uur durende vergadering van boa's de karpervisser 1,5 a 2 uur onderwerp van gesprek.

Wie het misschien nog weet? Heb ik het voor elkaar gekregen om kamervragen te laten stellen. Ik heb nog een keurige brief van de toenmalige minister.

"Blablabla. Wet zegt, dat het mag en kan. zowel 3 hengels als nachtvissen...blablaba.."

De laatste jaren hebben vele verenigingen het nachtvissen erdoor. Zelfs 3 hengels. Met een beetje geluk komt ook het nachtelijke verblijf van de karpervisser erdoor.

De "Moet kunnen mentaliteit..."

Bij ons krijg ik het 3 hengelvissen niet voor elkaar. alle argumenten worden begrepen. Krijg 1 tegen argument. Ja nu 3 straks 4 zeker? Nee meneer dat doen we niet. Ja wel, zag er al 1 in zijn boot met 4 hengels. Einde discussie.

Dillema:

Stel je mag als karpervisser in 60% van de wateren legaal je ding doen. alleen je moet je wel aan de wet houden?

Dit is geen utopie he. Vergt slechts een kleine inspanning van velen of veel inspanning van een enkeling.

Neem nachtvissen Flevopolder. (schiet maar Aart) Op het moment dat Lex een verzoek krijgt van een stuk of wat karpervissers wordt de ontheffing aangevraagd!!!!


MVG

Klaas
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

02-11-2004 09:10

Bart,

Bedankt voor je antwoord, ik begrijp dat je je aangesproken voelt. Ben echter alleen maar verder gegaan bij de motieven die jij eerder heb aan gedragen. Laat ik voorop stellen, dat jij zeker niet de enige bent met de eerder genoemde motieven. Dat baart me nu juist zo´n zorgen jij bent daar niet alleen in maar dat zijn veel meer vissers.

Nog even terukomend op het te hard rijden. In de ogen van vrouwe justitia blijft dat een vergrijp, het zelfde geld ook voor het vissen in "verboden wateren". Wat jij als minder enstig bestempeld hoeft voor mij helemaal niet te gelden. Je zit fout en in mijn ogen moet je dat gewoon niet doen.

Hoelanger ik erover nadenk, de meer ik eigenlijk tot het besef kom dat het waarschijnlijk toch niet te stoppen is. Schijnbaar ben ik niet in staat jouw te motiveren tot andere gedachten. Zeker dat laaste is dan een tekortkoming aan mijn kant. Je weet inmiddels hoe ik erover denk en zo ook andersom. Wat mij betreft heb ik dan ook gezegd wat er in mijn ogen gezegd moest worden.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-11-2004 11:42

Klaas,

Het had in zoverre meerwaarde voor mij dat het een duidelijk beeld gaf van de omstandigheden waaronder daar gevist moest worden wanneer je daar vis wilde vangen. Ik kan je vertellen dat lang niet alle karpervissers het over hebben voor hun hobby (passie) om grote stukken te lopen, 's avonds laat pas op te bouwen in het donker, vroeg vertrekken, buiten te slapen, niet op hun gemak kunnen vissen. De oorzaak van deze omstandigheden is het verbod. Ook dit verbod was de reden voor het inlassen van een zomerstop. Het is dus achtergrondinformatie die van wezelijk belang was om de manier van vissen te snappen.

Nog iets, wanneer het niet was vermeld zou een veel grotere groep karpervissers op zoek gaan naar het water, er zwemt nu eenmaal een bestand aan schitterende grote vissen. Door het verbod en de manier van vissen die daar vereist is wel te vermelden valt het water voor een grote groep vissers al af omdat zij deze extra moeite en het verhoogde risico niet op kunnen of willen brengen. De sociale controle van de vissers onderling is daar zo groot, dat er van nieuwe vissers gevraagd en gewenst wordt om zich ook op deze manier aan te passen. Tot nu toe hebben daarin dan ook geen problemen voorgedaan, gelukkig maar.

Alle Boa's waar ik tot nu toe contact mee heb gehad hebben ook begrip voor de situatie en de motivering om daar vis te willen vangen. Ook zij zien dat de mensen die er vissen zeer serieus met hun hobby bezig zijn en niet de rotte appels die voor overlast zorgen. Toch zijn zij er wel om de wet te handhaven en dat geven ze dan ook aan, waardoor ze geen onderscheid "mogen" maken tussen overtredingen van vissers.

Ik moet toegeven dat ik minder gekeken heb naar de consequenties van het plaatsen van deze informatie wat betreft de eventuele gevolgen van kopieergedrag van andere vissers (niet zo zeer voor dat water, maar voor gelijksoortige andere wateren), als ook dat het een bevestiging zou kunnen zijn voor BOA's die in regio's werken waar er veel grotere problemen zijn onder de karpervissers. Toch is de situatie van toepassing op dat water/ die regio en wegen deze factoren voor mij minder zwaar dan de bovenstaande. Maar dit is de persoonlijke mening die ik hierover heb, en anderen mogen inderdaad een andere mening toebedeeld zijn.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

02-11-2004 18:13

Bart wat zou je nog meer doen voor deze motivatie? Ik vraag me af waar ligt het einde.
Ik studeer zelf aan een natuuropleiding dus ik weet ook wat de redenen zijn waarom mensen na zonsondergang niet in een natuurgebeid mogen komen. De verstoring in dergelijke gebieden is vaak door de recreatie al zo hoog waardoor het wild alleen in de nachtelijke en vroege ochtenduren alleen actief kan zijn. Als er nu snachts ook nog vissers in een gebied rondneuzelen en de boel ook nog verstoren lijkt me dit niet erg gunstig.
Wij als karpervissers zeggen dat we natuurliefhebbers zijn en dat het niet "alleen" om de vis draait! Als dit zo is dan verwacht ik ook wat meer respect voor die natuur!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-11-2004 18:46

Frank,

Een echt natuurgebied is het niet te noemen, anders bouwen ze er geen nieuwbouwwijk tegenaan de laatste jaren en zijn ze nu met ondoordachte en onverantwoorde snoeiwerkzaamheden bezig :evil: , dat het terrein onder beheer van een natuurorganisatie valt komt de natuur alleen maar te nadeel lijkt het wel. Als je nu ziet dat ze op de borden hebben staan "Wij doen geen snoeiwerkzaamheden, het rottende hout van dode bomen biedt leven aan veel varieteiten andere planten en dieren". Maar nu hebben ze op 6 verschillende plaatsen gewoon 20 meter van alle oeverbegroeiing weggevaagd en met de grond gelijk gemaakt. Ze zijn al 6 weken bezig en nog steeds niet klaar. Over cultivering van natuur gesproken! Waarschijnlijk voor de wandelaars zodat zij een beter uitzicht hebben over het water, gewoon te belachelijk voor woorden. Hier en daar een boom/bosje, omdat alles te dicht op elkaar staat, niks mis mee, maar dit?? :cry:

Hoe ver ga ik of ben ik bereid te gaan. Wanneer ik een vergunning kan kopen doe ik dat natuurlijk, is dit niet mogelijk (2 wateren waar ik vis/heb gevist, dan kan het dus niet). Verder laat ik natuur en milieu in zijn waarde, maar heb zelf enkel tijd om in de nachtelijke en ochtenduren te vissen. Veel verder ga ik niet en wil ik ook niet gaan, waarom?

Nog een voorbeeldje, een ander verenigingswater waar ik vis, wat onder beheer valt van Natuurmonumenten (idd hele mooie natuur, ijsvogels, zwanen en alles wat daarbij hoort), is vorige winter omheind met prikkeldraad. Sinds toen hebben ze er galloway (spelling?) runderen en paarden lopen gehad en nog steeds. Op een terrein met struiken, bomen, klei, moeras en grind. Er is nagenoeg geen gras te bekennen. Ik dacht dat deze beesten werden ingezet om de begroeiing op een natuurlijke manier bij te houden. Ze hebben daar dan ook in mijn ogen geen enkel nut en zijn een verstoring voor het andere wild wat daar zit. Ik vis daar samen met een paar andere jongens de nachten. Dan zijn die beesten over het terrein aan het denderen. Verwacht dat het wild wat er zit meer te lijden heeft van die "nutteloos ingezette wandelende biefstukken" dan de paar vissers die er af en toe zitten.

Kijk natuurbeheer en natuurmonumenten, zeer goed werk, maar lijkt me verstandiger als ze zich inzetten met de volle 100% verstand. Want waar ze daar mee bezig zijn snap ik iig maar weinig van.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

02-11-2004 19:10

ik kan je in het kort uitleg geven over de werkzaamheden bart.

dat afzagen van komplete struiken etc. noemen ze hakhoutbeheer. Er zijn erg veel diersoorten gebaat bij een dergelijk beheer met name vlinders en diersoorten die het gebruiken als dekking. Bomen die als hakhout worden beheerd bieden de flora en de fauna soms meer dan een standaard bos.

De oevers afgraven gebeurd omdat er waarschijnlijk rondom de oever alleen maar planten voorkomen die overal in Nederland staan en geen meerwaarde hebben voor een natuurgebied. Het afgraven zorgt voor een afvoer van voedingsstoffen waardoor er minder talrijke soorten een kans krijgen, dit is botanisch gericht. Voor de fauna zijn de oevers van belang omdat ze een flauwer talud krijgen waar koudbloedige dieren en insecten zich beter kunnen voortplanten en opwarmen. Van deze diersoorten voeden zich weer andere dieren etc...

Galloway begrazing is een keuze van natuurbeheer, het is vrij kostenarm en zorgt voor veel structuur en openheid in de vegetatie. Een korte vegetatie is wat jij ziet, maar als je goed kijkt zie je vele verschillen in hoogte en dichtheid van de vegetatie. Deze verschillen en overgangen (gradienten genoemd) dragen bij aan een gevarieerde flora en fauna in het gebied. Begrazing is dus een middel om meer variatie in vegetatie te krijgen. Dit heeft meer waarde dan een veld waar de vegetatie overal evenhoog is en waar overal dezelfde soorten staan. Door de mest en graasplekken van de koeien en paarden zullen ook ruigtes ontstaan waar vogels etc. in kunnen verschuilen. Paarden hebben namelijk latrine plaatsen waar ze alleen plassen en poepen en niet vreten, hier ontstaat dan een ruige vegetatie en elders een lage vegetatie, er ontstaan zo ook een verschuiving in voedselrijke en voedselarme plaatsen waardoor er weer een ander soort vegetatie gaat groeien en weer meer overgangen ontstaan.

De koeien en paarden hebben weinig verstorende werking voor de voorkomende soorten. Er vindt vaak wel een soortsverschuiving plaats, vaak zullen andere bijv. vogels zich vestigen en andere verdwijnen, dit hoort erbij en kan veel opleveren.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is.... Dergelijke ingrepen lijken erg cru maar wordt echt niet ondoordacht gedaan.
beetje bij beetje
roel bocken
Berichten: 6
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: dilsen-stokkem (B)

02-11-2004 19:43

Al dan niet met drie stokken vissen dat bepaald iedereen voor zich! Ma stellen jullie dan ook de vraag waar dat gaat eindigen? Als er niemand iets over zegt dan wordt die vierde hengel ook boven gehaald en ga zo ma verder. Anders neem de vriendin mee en koop die ook een vergunning! Probleem opgelost.
Greetz
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-11-2004 22:14

Roel,

Ik moet je daar indd gelijk in geven! Er moet ergens een grens zijn. Stel je mag in nederland met 3 hengels vissen overal. Ik weet dan zeker dat er over enkele jaren een discussie als deze is, alleen dan gaat het over de 4e hengel! Er moeten regels zijn! (alhoewel er regels zijn om te overtreden :wink: )
Ik vis ook geregeld met 3 hengels op plaatsen waar dat niet mag. Een 4e hengel word alleen uit gegooit als mijn vriendin mee gaat. Zelfs dan doet de politie nog moeilijk omdat ze denken dat ik haal alleen meneem om met 4 hengels te vissen.. (tja, en al zou ik dat doen, gaat hun dat geen zak aan)

Als je dan een een boete krijgt voor die 3e hengel, moet je hem wel accepteren. Tuurlijk, iedereen gaat er even tegenin en hem proberen kwijt te praten, maar lukt dat niet, ga dan niet moeilijk lopen doen.... JIJ bent fout!


Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-11-2004 23:05

Frank,

Ik zal je een paar foto's sturen, gebruik je je hotmail nog? Mag jij van mij beoordelen of dit een typisch geval is van houthakbeheer of gewoon kaalslag aan het water. Er werd trouwens niet afgegraven, miscommunicatie of leesfoutje. Als je de foto's ziet dan snap je waarom ikzelf dit niet onder natuurbeheer vind vallen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

11-08-2005 12:37

Even een update:

Vanochtend aan het einde van een 2-daagse sessie met 3 hengels, werden we dan ook gecontroleerd! €55, vanwege het in hebben liggen van de 3e hengel. Volgens de controleurs(een aardige en een norse man) werden we zo nog gematst... (het is maar wat je matsen noemt, maar goed) Onze stek is helemaal schoon, geen vuiltje te vinden(behalve de vuilniszak, maar die nemen we mee) er is geen bier te vinden, geen peukeresten en al zeker geen resten van drugs zoals op sommige stekken! Vervolgens vist er iemand met 5 hengels, gooit overal zijn rotsooi neer, die wij soms ook nog is op ruimen, en die krijgt geen boete... en kijk, dat vind ik wel oneerlijk! Ik heb het beste voor met de natuur, en vind de controles goed, maar niet goed genoeg! Ik vind dat er niet alleen maar gekeken moet worden naar het feit dat je een 3e hengel erin hebt liggen, maar ook hoe je vist, of je zorgt voor (geluids)overlast, enz! Ik vis met alle hengels hetzelfde, allemaal weerhaakloos, en met lijnen die zo visvriendelijk mogelijk zijn! Ik gebruik een onthaakmat, maak mijn handen nat voor ik de vis pak/verzorg, en sleur de vis niet binnen, maar dril de vis, en laat deze gaan als hij gaan wil! En de mensen die dat niet doen krijgen geen boete? Daar kan ik niet bij...

Groeten, een arme student :x alias Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Rudi van Vliet

11-08-2005 13:03

[quote="Bart van den Hurk"]Koen en Elco,

Mijn "betoog" gaat niet zozeer over de derde hengel, hier vis ik maar zelden mee en dan alleen maar als ik het gevoel is dat daadwerkelijk die derde stek extra vis op zal leveren. Ik vis mijn hengels eigenlijk altijd hetzelfde qua onderlijn, montage en aas.Ik heb er dus standaard geen derde opliggen, zeker niet. Waar het mij veel meer om ging is het nachtvissen, buiten de toegestane maanden (als het uberhaupt al toegestaan is. Ook het vissen op wateren die sinds enkele jaren een visverbod hebben.

Klaas,

Het heeft niks met stoer doen te maken wat ik hier of ergens anders schreef, het is ook geen schijt hebben aan de wet. Ik respecteer de wet zelf ook (anders ben ik geen lid van 6 verenigingen en spendeer ik ieder jaar weer een 300 euro aan vergunningen). Enkel laat ik mijn ambities niet afhangen van de grenzen van de wet, dan zou ik nu al uitgevist zijn als het mijn ambities aangaat! Ik ben eerlijk over de vissen die ik vang, het gros is op wateren waar sinds de laatste paar jaar niet MEER gevist mag worden. Omdat het de trend is in de beleidsnota's van natuurbeheer om het vissen op deze wateren aan banden te leggen door de problemen die zich voordoen met de "camping vissers". Niet zo zeer Nederlanders (buiten wat jeugd), maar veel meer de Duitse Polen en Russen. Maar dit wil dus zeggen dat de goede vissers (rustig, vredelievend, natuur respecterend, ed) daaronder moeten lijden en daar pas ikzelf voor. Iedereen kan op deze wateren vissen (niks syndicaat zoals in Belgie, al hebben we dit ook nog geprobeerd), maar niemand mag er daadwerkelijk vissen. Degene die het toch doet is in overtreding en loopt het risico op een bekeuring, simpel zat.

Ik kan natuurlijk ook me van geen kwaad bewust zijn. "Ja ik ben bartje en ik hou me altijd aan de wettelijke regels, vang mijn vissen op het water van de lokale HSV en zou het niet in mijn hoofd willen dan ook kunnen halen om me niet aan de wet te houden". Helaas heb ik een hekel aan het lieg/bedrieg en geheimhoudingswereldje waar een deel van de karpervissers zich in begeeft. Maar omdat ik eerlijk ben wil dit nog niet zeggen dat ik overal schijt aan heb!

En mijn eigen graf graven, lijkt me sterk, zo ook dat voor anderen. Heel Nederland weet nu dat ik me af en toe niet aan de regels hou mbt het nachtvissen dan wel het vissen om wateren waar niet toegestaan. Zie nu al elke avond de BOA naast mijn stek staan om me weer een dikke prent te geven, "Ja ik las op een forum dat je in de nachten vist en ik heb je toevallig zien stoppen bij dit water om 11 uur vanavond en de kentekenplaat ingevoerd. Bleek het op naam te staan van jouw moeder. Heb je toen gevolgd in jouw sleeptocht van een kilometer (Waarom zet je eigenlijk die auto zo ver weg?)Heb met 4 honden en mijn andere 3 collega's de omgeving samen met zoeklampen maar uitgekamt, en daar zag ik je dan liggen tussen de struiken op je stretcher. Ik moest eerst drie keer kijken (Is het niet koud zo in een slaapzakje buitenliggen?). De hengels zag ik niet op de losse steuntjes met dat camounetje erover, maar het was je montuur van je bril wat op de rugzak lag en het licht van de zoeklamp weerkaatste." :wink: Ik wens de BOA's prettige nachten toe de komende maanden!

Oh en Klaas, er zijn natuurlijk altijd moraalridders, hoop toch dat jij er geen bent.[/b][/quote]

Bart ik vind je houding heel dom en verontrustend dat zoveel mensen het met je eens zijn.

Natuurmonumenten schermt die gebieden niet alleen af voor de visserij .. maar ook voor de natuur daarom heen. als jij met je platte voeten alle beplanting en dergelijke lattrapt waar hun de moeite voor doen om het juist te laten groeien zie ik niet in wat daar goed aan is.
Tevens zijn er dieren daar die rust nodig hebben aangezien er steeds minder plekjes in nederland zijn waar die dieren heenkunnen door onze bouwzucht ... Dieren leven vaak snachts door dat het dan rustiger is en minder gevaren zijn voor hun.

Door mensen als jij worden de maatregelen steeds strenger.
Mensen die regels breken krijgen nog meer regels.

Ik zou het werk van die milieuorganisaties maar eens wat meer waarderen en de controlerende instanties ook.
Misschien zou je eens iemand moeten kennen die wat meer verstand van de natuur heeft als dat jij doet voorkomen.

Slechte voorbeelden hier mensen ik schaam me ervoor als karpervisser..
En dat zelfs van Moderators.

Geen wonder dat overal de regels strenger worden .. zometeen worden die gebieden omheint en dan niemand er meer bij .. ook overdag niet....
hebje dan je doel bereikt?