Vuurwerk Topic

Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-10-2004 22:26

WouteR,
De melk/carbidbus kun je vrij veilig tot ontbranding laten komen dmv een accu-stuk draad- drukschakelaar-lang stuk draad- bougie montage..
Wel eerst effe draad tappen in de dikke rand van de melk/carbidbus.

Bun beni'jd wat den Bosman doar van vindt??
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

28-10-2004 22:28

Of met een halve astronout!
Voer en vang!!!

I love BTW
jan van kranenburg

28-10-2004 23:07

We boffen toch maar dat Robin en Pim om advies kunnen vragen :(

mvg

Jan
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

28-10-2004 23:25

[quote="Aart Lokhorst"]Pim en Robin, al dat vuurwerk wat volgens jullie ongevaarlijk is wordt geproduceerd in China. En alleen al bij de productie daarvan vallen er per jaar meer dan 100 doden vanwege ontploffingen etc. En die mensen werken er dagelijks mee...[/quote]

aart ik zie al weer dat je al niet weet waarom die ongelukken gebeuren
die gebeuren namelijk in illegale vuurwerk fabriekjes..die alle veiligheid eisen aan hun laars lappen...en de balle verstand hebben van pyrotechniek....oftewel leeker verschillende sassen gaan mengen...die een chemische reactie opwekken....gevolg kan je wel raden.


en ja...ik ben een soort vuurwerk verslaafde...verdiep me daar nogal in.
reactie's van illegaal vuurwerk is gevaarlijk...lag ik al helemaal om
vuurwerk is niet gevaarlijk...maar diegene die er niet mee weet om te gaan is gevaarlijk...en daarintegen...wordt dat vuurwerk strenger gecontroleerd dan die nederlandse bende...bijv. potten die omflikkeren...omdat ze hier in nl. het niet nodig vinden om op de gebruiksaanwijzing te vermelden dat je ze vast/klem moet zetten(potten)
en daarintegen gebeuren de meeste ongelukken na 1 januarie.
kinderen die het niet afgegaande vuurwerk gaan aansteken...oftewel...je troep opruimen na het afsteken
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-10-2004 23:37

Zucht... Hopelijk is jouw kennis van vuurwerk wel groter dan de kennis van schrijven in het Nederlands.
Illegaal in China? Ben jij wel eens in China geweest?
jan van kranenburg

29-10-2004 01:42

Ik breid het team "raadgevers" uit :cry: .
Nu Donald, Pim en Robin.

Ooit wel eens gehoord van rampen in Culemborg en Enschede?

Lees ook nog maar eens wat Gerrit schrijft.

mvg

Jan
Yves vd Spelt
Berichten: 49
Lid geworden op: 16-07-2004 17:10

29-10-2004 07:48

Vuurwerk is per definitie gevaarlijk. Met dat in het achterhoofd van afstekers zullen er een stuk minder ongelukken gebeuren.
Er gebeuren plenty verkeers ongelukken maar auto's worden toch ook niet verboden? Vuurwerk is dan wel een luxe artikel maar is de auto dat ook eigenlijk niet...

Het blijft een eindeloze discussie, je houdt er van of niet.
gerrit koop

29-10-2004 09:04

Zorg er in ieder geval voor dat je nog een duim en een vinger overhoudt
anders wordt het vrij lastig om een boilie aan je hair te zetten.
Ook zonder ogen is het vrij lastig ingooien hoor.
Probeer eerst deze handelingen onder de knie te krijgen voor 1 januari.
Zou je een paar uur knallen willen ruilen voor een levenlang vissen?
Doe in ieder geval verstandig met nieuwjaar en alvast de beste wensen gr gerrit
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

29-10-2004 10:41

[quote="jan van kranenburg"]Ik breid het team "raadgevers" uit :cry: .
Nu Donald, Pim en Robin.

Ooit wel eens gehoord van rampen in Culemborg en Enschede?

Lees ook nog maar eens wat Gerrit schrijft.

mvg

Jan[/quote]

jan vindt je het niet vreemd dat de zaak enschede in de doofpot is gedaan
daar is meer aan de hand geweest dan jij en ik weten.
er is namelijk nooit bekend gemaakt wat de precieze oorzaak is geweest.
ten eerste: er bleken meerdere brandhaarden te zijn.
ten tweede: de burgemeester wist niet dat daar een vuurwerkopslag was....wat opzich erg vreemd is...zover ik weet tekend hij voor de vergunningen.
ten derde: kwam defensie daar dagelijks langs....dus kan je,je gaan afvragen...wat hebben die daar te zoeken!
ten vierde:is de zogenaamde pyromaan vrijgesproken....die eerst bekende dat hij het had gedaan....maar dat je achteraf hoorde dat de politie een smerig spelletje heeft gespeeld...en hij het helemaal niet heeft gedaan(wat hier de precieze waarheid is weet ik ook niet)ook zo'n zaak waar je niks meer van hoort.
ten vijfde: en dat is mijn persoonlijke mening....ik geloof nooit dat daar alleen vuurwerk heeft gelegen...maar ook explosieven van defensie.

dan hebben we nog de zaak culemborg
daar is de oorzaak geweest van een zeer onstabiele buskruitsoort van russische makalaardij...die bij de minste wrijving al tot onbranding komt.
dit kruit had nooit hier mogen komen....maar had vernietigd moeten zijn...maar zal wel een zeer aantrekkelijke prijs hebben gehad....dus hebben ze het toch ingevoerd.


en ff voor aart
je hoeft helemaal niet in china geweest te zijn omdat te weten.
en wat is er mis met mijn nederlands????
ja zal best wat foutjes puntjes en kommaatjes vergeten.
maar om daar op te gaan letten..en te attenderen.
en ja....heb daar vroeger wat meer les in nodig gehad..kan ik ook niks aandoen :evil:
http://www.geledraak.nl/nieuws34.html
gaat onder andere over illegale fabriekjes/huizen/scholen


en wat gerrit schrijft
daar is gewoon het verkeerde lont aangestoken en veel te weinig afstand van genomen...zulke blokken hebben 2 soorten lont...een groene en een rode.....het rode lont is normaal lont...en het groene is schietlont....dus aansteken en direct erna afgaan.
bij zulke blokken behoor je gewoon de instructie's op te volgen die erop staan...staan er niet voor niks op.
en ik kan je vertellen dat die veel uitgebreider zijn dan het nl. goedgekeurde vuurwerk.
ik lees ook dat het in een straat met huizen is afgestoken....ook niet echt slim....hier hadden dus veel meer gewonden kunnen vallen.
je dient dat soort zware blokken op een groot plein af te steken...waar je de afstand in acht kan nemen.
dit soort blokken behoor je ook ten alle tijden goed vast te zetten op een vlakke ondergrond.maar je ziet het...als mensen dat soort dingen dus niet weten en het gaat fout...dan gaat het ook goed fout!
Laatst gewijzigd door Donald Stevens op 31-10-2004 01:30, 1 keer totaal gewijzigd.
gerrit koop

29-10-2004 15:13

Donald

De man die het vuurwerk afstak deed dit al meer dan twintig jaar met dit soort vuurwerk hij en zijn vrinden wisten echt wel hoe je met spul moest omgaan. En het werd aangestoken op een groot kruispunt waar ruimte genoeg was.
Ik heb helenmaal niets tegen vuurwerk integendeel ik vind het net zo leuk als de meesten.
Ik heb het alleen maar gebruikt als voorbeeld om aan te geven dat het gevaarklijk is.
Juist die mensen die niet inzien hoe gevaarlijk het is kunnen er maar beter afblijven

gr gerrit
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

29-10-2004 17:01

Ik heb het persoonlijk niet zo op die vuurwerkforums.
Zo was er volgend jaar een menneke die wel eens wat zwaarders wilde dan een astronaut en keek eens rond op zo'n forum. Daar kreeg hij advies over het maken van een pijpbom. Zo'n ding dat ook door terroristen nog wel eens wordt gebruikt. Nou het werd hem even haarscherp uitgelegd en hij ging zo'n ding bouwen. Samen met zn broertje spannend in het schuurtje met vuurwerk klooien. BANG!! handje kwijt en ernstige oogbeschadigingen, broertje idem gezicht naar de kloten. Was die 'vuurwerkpeppie'vergeten te vertellen dat je zo'n pijp niet dicht moet slaan met een hamer, omdat er dan dus vonken kunnen ontstaan.

Ik heb zelf ook op die forums rondgekeken en ook wel wat geexperimenteerd, maar heb net wat gerrit zegt eieren voor mn handen gekozen zodat ik mn mixjes nog lekker zelf kan draaien.
Kijk voor de gein maar eens rond op die forums via vuurwerk.pagina.nl en is het niet opvallend dat er veel meer replys zijn bij 'illegaal vuurwerk' en 'zelf vuurwerk maken' dan bij 'Legaal'.....?

Met Legaal knallende groet SS
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

29-10-2004 17:28

Een huis vliegt ook wel eens in de brand en een auto ook, net als in Culemborg en Enschede het geval was, maar als de bunkers van de regering waar tonnen vuurwerk liggen vlam vatten, praaten de mensen anders. Maar het advies van de pijpbom is verleden tijd, dat is momenteel verboden geworden om recepten te plaatsen.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

29-10-2004 17:43

verboden om recepten te plaatsen :-? k vond er anders nog genoeg net. Tennisballenknalwerk, frietpanbommen... teveel om op te noemen. Is illegaal vuurwerk trouwens ook niet verboden?

SS
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

29-10-2004 18:01

Nee nog niet, het is een middel dat je zo kan kopen en wat gekeurd is, en die zieke recepten zijn onvergelijkbaar met illegaal vuurwerk.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

29-10-2004 18:09

Dat ben ik voor een deel met je eens, maar ik had het dan ook over de slechte invloed die vuurwerkforums kunnen hebben. Geef toe er worden daar net zoveel receptjes uitgewisseld als hier.

SS
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

29-10-2004 18:13

[quote]Is illegaal vuurwerk trouwens ook niet verboden? [/quote]
Is het verboden om illegaal nacht te vissen?
Is het verboden om illegale dieren door de douane te smokkelen?
Is het verboden om ILlegaal....... nouja, ik hou al op......

:roll: Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

29-10-2004 20:02

stefan
ikzelf weet dat er zulke forums zijn....helaas
maar een forum waar ik veel ben te vinden is.. http://www.freakpyromaniacs.com
probeer daar maar is een vraag te stellen hoe je een bom moet maken.
ik durf je te vertellen dat je binnen 5 minuten een officiele waarschuwing krijgt...als je niet gelijk een ban krijgt.
deze jongens zijn zeer proffesioneel bezig en zijn bekend over de hele wereld...en accepteren dat dus absoluut niet!
ga er voor de gein is rond kijken....staan ook vuurwerkfilmpjes zat op van shows in zeer goede kwaliteit
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

29-10-2004 21:12

@ Stefan Sand -> frietpanbommen??? wa's dattanweer??




oja HenK, dat gedoe met draden werkt, alleen is dat gemakkelijker met een schrikapparaat (voor afrasteringen voor pony's en koe's) :)
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

29-10-2004 21:35

Inderdaat Donald,

Je mag niets over recepten posten en er zit een slot op, of als het recept er al staat, ban+ verwijdering van bericht.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

30-10-2004 18:03

Daniel,

Wel eens van een pleonasme gehoord tjappie? :wink:

Wouter,

Bij wijze van spreken. Ik vond er deobommen, aardappelkanonnen etc...
Laatst gewijzigd door Stefan Sand op 30-10-2004 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-10-2004 18:52

Nog 79 dagen tot O&N

Hee Pimmie, wel even iedere dag je onderschrift aanpassen, anders is het straks al doorgeteld tot pasen !!!!!!!!!!!!!
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

30-10-2004 22:04

een simpele zoektocht bij google leverde 525 resultaten op, met de exacte woordcombinatie: ''vuurwerk maken''
alleen deze combinatie leverd al zoveel resultaten op, er zijn honderden 'kleuters' van 12-13-14 jaar die helemaal in de ban zijn van al die mooie pvc, tennisbal, sterretjes bommen e.d. dat ze een simpele site bouwen over al zulke levensgevaarlijke dingen. In die groep gaan de ongelukken gebeuren, is het niet nú, dan wel wanneer deze ''kleuters'' volwassen ''kleuters'' zijn geworden! Ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat (illegaal) vuurwerk niet gevaarlijk hoeft te zijn, mits het professioneel gemaakt is, en het word afgestoken door mensen die weten wat ze doen.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

31-10-2004 12:20

Er zijn veel sites over vuurwerk maken, maar overal staat er vaak ook een waarschuwing bij, alhoewel de meeste mensen deze mening niet met mij delen, vind ik de tennisbalbom niet zo erg, neem dan de gigavlinder!
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

31-10-2004 15:45

't kan me niet schelen wat voor bom ze maken, het is allemaal hartstikke gevaarlijk! om iemands hand er af te blazen heb je echt geen 100 gram kruit nodig. Je bent niet goed wijs als je dat spul maakt of afsteekt...
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

31-10-2004 17:37

Ik maar zelf ook niets, maar als je de filmpjes ziet, de ene keer is het een megaknal de andere keer een astronaut.
Voer en vang!!!

I love BTW