Polyester (voerboot), waarmee te verven/lakken?

Plaats reactie
Bob Pieter
Berichten: 99
Lid geworden op: 09-06-2003 02:00
Locatie: Utrecht

11-10-2004 21:33

Hey luitjes,

Daar ben ik weer, de romp van mijn voerboot is eindelijk zo goed als klaar (ligt nu met water gevuld in de badkuip om te kijken of hij helemaal water dicht is). Nu wil ik hem dus gaan lakken en schilderen.

Nu is mijn vraag (kon 'k dus weer nergens vinden), moet ik nog speciale lak/verf gebruiken voor het verven van polyester. Of kan ik gewoon aller daagse verf gebruiken.

Tnx
Bob

ps. zal wel wat foto's er op zetten als de boot klaars is :), hoof dit te fixen voordat het echt koud word want dan wil ik niet meet met mijn bartsmit bootje het water op.
sjakie lips
Berichten: 191
Lid geworden op: 05-05-2004 20:45

11-10-2004 23:19

er is een primer in de handel voor polyester en pvc
eerst hiermee voorbehandelen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

13-10-2004 14:31

Hallo Bob,

Het is best riskant om een 'verse' onbeschilderde romp met water te vullen. Ik neem aan dat de polyester goed aangesmeerd is met polyesterhars. Het belangrijkste is dat deze harslaag helemaal dicht is. Wanneer er toch nog onbedekte vezels zijn, kan er water indringen, wat 'osmose' tot gevolg kan hebben (voor een uitgebreide uitleg, zoek ff op google, vind je alles)

Hierdoor ontstaan een soort rotte plekken waardoor het polyester erg zwak kan worden, maar aangezien hij niet 24/7 in het water zal liggen zal hetw el meevallen.

Goed, het verven zelf dan.

Ik zou een goede botenlak gebruiken, eentje uit een botenspeciaalzaak. Ik benop dit moment mijn boot aan hets childerenmet Dubble Coat van De IJssel, een tweecomponentenverf die zeer sterk is, speciaal voor boten die dag in dag uit in het water liggen. Dat is in jouw geval niet nodig, ik zou wel een goede een-compnent botenlak kiezen. Er zit toch de nodige aparatuur in en er zitten heel wat werkuurtjes in, dus het zou zonde zijn als het kapot gaat, wat je door 2 tientjes meer had kunnen voorkomen....

In de bouwmarkt is ook wel jachtlak te koop, maar deze is blank, wat niet erg mooi is, en deze is met name geschikt voor houten boten...

Suc6 en als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

vr gr Sjoerd
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

24-10-2004 21:42

Bob,

Ben wel benieuwd wat je met de tips hebt gedaan. Ben je naar en jachtwerf geweest.???

Gr. John
Bob Pieter
Berichten: 99
Lid geworden op: 09-06-2003 02:00
Locatie: Utrecht

25-10-2004 00:35

Beste Jhon,

Ben niet naar een werf geweest, ben zelf nog even gaan klooien met ployetser. Na 2x opnieuw proberen is het gelukt om van de mal die ik had het dekseltje van de boot te maken.
Toen dat eenmaal lukte ben ik verder gegaan met de overige delen zo als de romp en voerbak, dit is allemaal redelijk goed gelukt (mbv van de mal die ik had)

Inmiddels is de romp geverfd (spuitbus) en ben ik nu bezig met het inbouwen van de motor en schroefas oor de aandrijving, hierna ga ik beginnen met het roer.
Als ik daarmee mee klaar ga ik hem nog een keer verven waarna er nog een doorzichtige beschermende laag overheen komt.

Als laatst ga ik die constructie maken voor het voerbakje verlichting e.d.
Als hij als ik zal ik wel wat foto's posten :)

Als je nog vragen hebt moet je het me laten weten, begin het nu een beetje onder de knie te krijgen.

btw, sjoerd bedankt voor de tip, heb hem meteen goed laten drogen.

LaterZ
Bob
Plaats reactie