Karper eten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

10-10-2004 20:01

afgelopen zomer waren we in Telc, Tsjechië. Daar zag ik karper op het menu staan, ik wilde toch wel eens proeven waarop ik nou eigenlijk het hele jaar door mijn hobby uitoefen, en bestelde het gerecht. Het werd geserveerd met citroen en wat groente, ik vond het erg smaakvol, en lekker! Nu was mijn vraag, hebben jullie wel eens karper op, en zijn er eigenlijk veel landen waar deze vis op het menu staat?

Ik weet dat sommigen van jullie dit misschien erg ongepast vinden op een karperforum, maar ik ben gewoon eens benieuwd naar jullie reacties... Niet dat ik van plan ben mijn vis nu niet meer terug te zetten :roll:
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

10-10-2004 20:21

PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

11-10-2004 17:22

Met kerst toen wij daar op wintersport waren stonden ze ze midden op straat te slachten, schubben en fileren, die mannen zaten onder de schubben! Vreselijk gezicht, echt asociaal in mijn ogen, maar culturen verschillen. De karpers zaten BTW met een stuk of 20 in een bak waar je regenwater in opvangt, letterlijk te happen naar water.

Dat je het hebt geprobeerd kan ik best begrijpen, maar het lijkt me niet lekker en als ik wist wat het was zou ik het niet kunnen.

Er waren ook mensen die in het hotel "vis" hadden gepakt dat ook karper bleek te zijn. Volgens hen zat er een modder-smaak aan en was het niet lekker, maar smaken verschillen.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

11-10-2004 17:40

alweer? :-?
Groet'n,
Tim
Wouter ter Riet
Berichten: 2
Lid geworden op: 19-09-2004 20:45
Locatie: Enschede
Contacteer:

11-10-2004 20:33

:o :o :cry:
Wie is de volgende die ik ciprinus carpio gek kan maken?
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

11-10-2004 22:53

in de oosterse keuken gooien ze karpers levend in de frietketel
iedereen zen eigen gewoontes he
maar hier gevangen karpers slachten nee daar sta ik zeker niet achter
dan ben je geen sportvisser
kan je ook je hond afmaken omdat je benieuwd bent hoe je beste vriend zou smaken
op het randje
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-10-2004 23:47

Nee Casper,

Karper heb ik nog nooit gegeten, hoewel ik wel in Tsjechië bekend ben. Niet dat mijn tere gevoel daar niet tegen zou kunnen. Er is op culinair gebied ontzettend lekker vis te eten, maar karper trekt me niet zo aan. Kom ik ook niet zo tegen op de menukaarten van de restaurants waar ik kom. De sportvis snoekbaars bijvoorbeeld wel veelvuldig en die laat ik me lekker smaken.

Ik veronderstel dat er gevoelsmatig toch nog wel een verschil is tussen een huisdier als hond of kat en een karper. Overigens worden karpers in Tsjechië gekweekt voor de consumptie en niet voor de sportvisserij. Net als schapen en koeien etc. Levend koken van dieren is tamelijk barbaars, maar komt (nog) voor bij vele volkeren. Wij doen dat nog wel eens met kreeft, meen ik.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-10-2004 07:19

Klopt Kees,

het eten van karper vind ik zelf geen probleem. Je zult het me echter nooit van m'n leven zien doen. Toch teveel emotionele binding denk ik. het lijkt me ook een beetje lastig om de Oost Europeanen kwalijk te nemen, dat ze karpers eten. Er is daar geen zee met kabeljauwen erin. Het goede van hun karperconsumptie vind ik, dat ze hun karpers zelf kweken, uitzetten om op te groeien, om ze vervolgens te eten. Wij vissen in de tussentijd de gehele zee leeg om aan een stukkie vis te komen, met alle -milieubelastende- gevolgen van dien. Ze zijn daar dus zo goed als zelfvoorzienend wat hun voedsel aangaat. Dit vind ik in deze tijden erg goed.

Levend in de friet ketel? Zoek maar eens naar een "goed" recept van "Weihnachtskarpfen". Wordt je ook niet vrolijk van. Hier duurt het lijden nog veel langer.

We moeten er wel voor waken, teveel medelijden met onze sportvis te hebben, terwijl we lekker een kipfileetje zitten te eten, dat niet uit de "vrijloop"industrie komt. Wat er in onze vleesindustie allemaal gebeurd, is verre van verantwoord mbt dierenliefde.


Mitsz
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

12-10-2004 07:45

Idd zoals al een aantal mensen schreven: "s'lands wijs is s'lands eer"

Ik zal het ook niet snel doen, maar ga niemand verwijten dat ze het wel doen hoor. Laten we eerlijk zijn wij eten hier bijvoorbeeld rauwe haringen (althans sommigen) en daar gwuelt de rest van de wereld ook danig van :lol:

Er zit in mijn ogen altijd een groot onderscheid tussen begrijpen en zelf doen.

Soms, heel soms, begrijp ik het als iemand een ander dood ... mar zelf doen alleen in extreme omstandigheden. IIG niet omdat ze me in de weg rijden :-?
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

12-10-2004 09:44

mijn zwager is getrouwd met een poolse vrouw.
zij verteld dat op het platteland in polen karper no 1 op het kerstmenu staat.
de mensen daar hebben niet veel, alles wat die mensen vangen of stropen wordt opgegeten.
het is te hopen dat het bij ons nooit zo ver zal komen.
karpers zijn door de eeuwen heen gekweekt voor consumptie,daar danken wij nu al die mooie dikke en zware rassen aan,
die oorspronkelijk niet bedoeld waren voor de sportvsserij.
maar om de maagjes te vullen.
groetjes koos.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-10-2004 10:10

Ik denk dat er wereldwijd gezien meer mensen ons raar aankijken dat we de vis zo netjes teruggooien in plaats van op te eten dan andersom.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

12-10-2004 12:35

wat koos zegt is zeker waar, als de karper niet voor consumptie bedoeld zou zijn in bepaalde landen, had de spiegelkarper hoogst waarschijnlijk nu niet meer bestaan... ook de mooie ronde "pannenkoek" karpers niet meer.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

12-10-2004 13:41

Maar karper, heeft dat niet een vreselijke smaak? Lijkt me niets.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

12-10-2004 15:52

[quote="Pim Dijkgraaf"]Maar karper, heeft dat niet een vreselijke smaak? Lijkt me niets.[/quote]

Over smaak valt niet te twisten denk ik dan maar, zoals geschreven eten sommige mensen ook honden en katten ..... als ik zou weten dat het hond / kat is zou ik geen hap meer door mijn strot krijgen. Karper .... tsja ik vang ze om ze terug te zetten en eten komt niet eens in mij op.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

13-10-2004 17:29

Helemaal mee eens 8)

Karper zie ik ook als een huisdier, je beste vriend 8)
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

14-10-2004 10:33

Karper bevat net zoals snoek veel graat en daarom kom je dus ook haast geen karper en snoek tegen op de Nederlands menukaarten, wel snoekbaars.. Karper heb ik ook in de keuken op het werk! Je maakt van karper en snoek een soort 'bitterbal' en dan maar frituren...

Mvg,

Een Kok
de Hengelsport Zwole --> http://www.hsvzwolle.com
davy spital
Berichten: 7
Lid geworden op: 01-11-2004 19:28
Locatie: hoathalen oost

02-11-2004 17:45

ik vind het maar allemaal niks.
ik ken vijvers (waar er niet zoveel gecontroleerd word) en ik heb gehoord
dat daar polen op gezeten hebben met bootjes en netten (nu wil ik niet de polen beledigen) en kameraden zijn daar gaan vissen en hebben heel weinig gevanggen gewoon doordie polen dan eet ik toch liever biefstuk
dat is mijn mening
Plaats reactie