karper groei

Plaats reactie
morris van baardwijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 01-09-2004 12:02

08-09-2004 22:35

Deze vraag zal vast wel eens ergens hier op het forum gesteld zijn, maar ik weet zo gauw het antwoord niet tevinden.
Ik als beginnend karper visser ving gisteren er eentje van +/- 73 cm (ik weet niet wat hij woog,want heb geen zo'n weger ) dat was voor mij nartuurlijk erg jofel.
Nu zat ik even later te brainstormen over hoe veel jaar het zou duren voordat een karper die lenkte zou hebben bereikt op de gemiddelde vijvers, zeg maar, en hoe oud kan een karper gemiddeld worden?
Heeft iemand een idee?
Gebruikersavatar
Michael Bakker
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-09-2004 19:06
Locatie: Krommenie

08-09-2004 23:04

Hoi,
Ik weet wel dat je aan de schubben van een karper kan zien hoe oud hij is.
Een karper heeft net als een boom jaarringen in zijn schubben.
Alleen al een karper al erg oud is word dit erg moeilijk om te zien omdat die ringen dan zo dicht op elkaar zitten.
Kijk volgende keer maar eens.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-09-2004 10:03

Hoe snel een karper groeit verschilt ook per individuele vis. Sommige vissen zijn gemiddeld op een dag veel meer op zoek naar voedsel en eten ook meer dan andere.
Bij koi's zie je het ook goed. Als je een aantal koi's koopt die even groot zijn zul je zien dat de een sneller groeit dan de andere, mede ook omdat ze meer naar binnen proppen. Verder is het genetisch bepaald denk ik hoe snel een karper groeit.
Bij goede voeding groeien koi's na enkele jaren al uit tot vissen boven de 50 cm. Kan een richtlijn zijn bij het schatten van leeftijd van een wilde karper. Al zal de voeding en habitat niet zo perfect zijn als bij koi's. Gewicht en lengte zijn ook twee verschillende richtlijnen, die beide op een bepaalde leeftijd stagneren. Lengte eerder dan gewicht. Hoe gewichtsverloop door de jaren heen verloopt zou ik niet weten. Daarvoor moet je echt karpers meerdere jaren achter elkaar vangen. Dit scheelt natuurlijk weer per water, ras karper enz. enz.

Groeten uut Wehl
Gebruikersavatar
Michael Bakker
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-09-2004 19:06
Locatie: Krommenie

09-09-2004 21:04

Hoi Klaas,

Ik heb het gelezen.
Maar wat wil je hier mee zeggen?
sorry maar ik volg je niet helemaal?
Groetjes,
Michael

[quote="Klaas van den Herik"]Michael,

Zie o.a.

http://www.karperstudiegroep.nl/Spiegel ... index.html


Of

http://www.karperstudiegroep.nl/Spiegel ... index.html

MVG

Klaas[/quote]
morris van baardwijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 01-09-2004 12:02

10-09-2004 16:26

[quote="Rick Boerboom"]
Bij koi's zie je het ook goed. Als je een aantal koi's koopt die even groot zijn zul je zien dat de een sneller groeit dan de andere, mede ook omdat ze meer naar binnen proppen.

Groeten uut Wehl[/quote]

Als karper liefhebber heb ik in mijn tuin natuurlijk ook een koi vijver aangelegt.
Die draait nu iets meer als een seizoen en ben met kleintjes begonnen en idd de goudkarper is al dik over de 20 cm terwijl de rest tussen de 15 en 19 cm varieerd.
Ik heb er sindskort ook een schubje (zelf gevangen dus niet verder vertellen :wink: ) van zo'n 7cm in zitten dus ik zal wel zien wat hij de komende jaren doet.
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

10-09-2004 19:20

2 vrienden van mij zijn tweeling, en dus op dezelfde dag geboren, er is één verschil in uiterlijk...
de een is 1.90 lang, en de ander 1.75...
dit is natuurlijk geen goed voorbeeld omdat karpers natuurlijk niet op mensen lijken qua uiterlijk/groei... maar ik denk dat het inderdaad gewoon genetisch bepaald is, qua lengte, maar dat het qua dikte veel meer te maken heeft met de (vr)eet eigenschappen van de vis...
Gebruikersavatar
Michael Bakker
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-09-2004 19:06
Locatie: Krommenie

10-09-2004 19:25

Ik bedoelde verder helemaal niks over dikte enof lengte!
Ik weer dat, dat van veel meer dingen afhankelijk is.
Het enigste wat ik bedoel te zeggen is dat je in 1 schub van een karper kan zien hou oud hij is! thats it

[quote="Casper Hijkoop"]2 vrienden van mij zijn tweeling, en dus op dezelfde dag geboren, er is één verschil in uiterlijk...
de een is 1.90 lang, en de ander 1.75...
dit is natuurlijk geen goed voorbeeld omdat karpers natuurlijk niet op mensen lijken qua uiterlijk/groei... maar ik denk dat het inderdaad gewoon genetisch bepaald is, qua lengte, maar dat het qua dikte veel meer te maken heeft met de (vr)eet eigenschappen van de vis...[/quote]
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-09-2004 23:11

Beste Morris, bij visjes van hetzelfde broed (dus tegelijk 'geboren') zie je na twee jaar soms al een verschil van 1:9 of 1:10.
Zelfs na 3 maanden zijn er al enorme verschillen.
Na twee jaar is het ene spiegeltje 250 gram (zo ongeveer de kleinste) en het andere uiterste al ca. 2250 gram (de grootste).
In gezond, zuurstofrijk en voedselrijk water is de gemiddelde groei ca. 4-5 pond per jaar (met ook hier weer uitzonderingen naar beneden en naar boven).
De 'top' van de in het jaar 2000 uitgezette Valkenswaard spiegeltjes op de IJssel passeert dit jaar ruim de 20 pond (zijn deze herfst 6 jaar oud qua leeftijd). Of deze groeicurve de komende jaren zo doorgaat moet nog afgewacht worden.
De oudste karper (voor zover bekend) is ruim 60 jaar geworden, als gemiddelde moet je ongeveer 25-35 jaar aanhouden.
Bekend is ook dat vissen, die door veel voer heel snel groeien, in het algemeen ook eerder doodgaan. Maar ook hier bestaan uitzonderingen op deze regel...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-09-2004 23:28

Aart,

Dat karpers door een snelle groei eerder dood gaan heb ik eens eerder
gehoord.
Op een bepaald water zwom altijd een spiegel van rond de 24 pond, op-
eens werd ie gevangen op zowat 30 pond. En nu "SCHIJNT?" ie dood te
zijn....!?
Heb jij een idee hoe dit kan, of zal het gewoon inbeelding van "ons" vis-
sers zijn....? :roll:

Tot slot: Dus ik bedoel dat een vis constant jaren op een bepaald gewicht
vertoeft, en dan plots de lucht in schiet qua gewicht, en dan plots overlijd;
zonder enige voorteken van ziekte of iets dergelijks (gezond uitziende vis)
Hoge vet gehaltes in voer samenstellingen schijnen ook niet zo heel best
voor onze vriend te zijn.....in bepaalde tijden.....!

groetjes Benny
Plaats reactie