Running rig systeem

Plaats reactie
Aldert Tjoelker
Berichten: 38
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Franeker
Contacteer:

07-09-2004 00:29

Hallo

Ik wil eens het running rig systeem uit proberen nou weet ik verder wel hoe ik de montage moet maken enzo voorts maar is het nou de bedoeling om dit met een strakke en slappe lijn te bevissen
Er stond een stukje in de karper van david fairbass over vissen op extreme werp afstand hij gebruikte dan ook wel eens of meestal het running rig systeem , maar als je op 100 meter afstand vist kan je toch nooit met een slappe lijn vissen ? hoop dat iemand me kan helpen

met vriendelijke groet aldert
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-09-2004 11:29

Volgens mij is de bedoeling van een running rig dat de karper het aas oppakt en er een stuk mee wegzwemt zonder (al te veel) weerstand te voelen, waar ie zich normaal prikt door het loodgewicht. Dit lood blijft (in theorie) bij de running rig liggen terwijl de vis lijn kan nemen tot het lood tegen de stopper aan komt en de vis zich alsnog prikt. Wat die niet verwacht. Of het echt zo mooi soepeltjes schuift over de bodem heen en het lood daarbij netjes blijft liggen betwijfel ik.
Zo werkt zo ongeveer volgens mij de running rig en daarbij vis je met redelijk strakke lijn, maar de vis mag dus niet te veel spanning voelen...denk ik.
Ik zou niet snel kiezen voor een systeem waarbij het relatief lang duurt voordat de vis zich prikt. Des te meer tijd heeft ie om zich te ontdoen van de haak. Een korte onderlijn geeft mijn voorkeur.

succes ermee,

Groeten uut Wehl
Plaats reactie