Hoe veilig is het nacht vissen in Nederland?

Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

15-05-2002 21:41

Naar aanleiding van vorige week liquidatie van Fortuyn, en de toch vaker toenemende mate van zinloosgeweld, zet het me aan het wel aan het denken.
Ik hoor steeds vaker mensen zeggen van "nou daar ga ik dus echt 's nachts niet zitten he"
en in bepaalde situaties op afgelegen wateren kan ik me dus goed voorstellen dat je daar dus niet 's nachts in je eentje gaat zitten, zoals kanalen en industrie gebieden.
Ik bedenk me steeds vaker van tja zinloos geweld, om iemand die aan het vissen is neer te steken als hij slaapt... tis nog niet voorgekomen naar mijn weten maar je weet het nooit.
Als ik me al bedenk dat ik onlangs nog door in mijn ogen kwa jongens, ben bekogeld met stenen om een gevecht uit te lokken... zet het je toch wel aan het denken.
Ik vis meestal met me vismaat en meiden dus bepaalde wateren voor de nacht tot dat we weten of je er 's nachts wel veilig zit, maar wil alleen ook nog wel eens een nacht pakken, maar doe dat dus niet op afgelegen plekken.
Ik weet niet of anderen er zo of anders over denken, maar zou wel graag hun mening hierover willen horen.

Alvast Bedankt,

Ed
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

16-05-2002 03:02

Ik denk dat wat jij vraagt aan de persoonlijkheid van iemand ligt. Tuurlijk zijn er wel plaatsen waar het 's nachts niet veilig is om te vissen maar dat zijn er maar weinig. Als er ooit ergens een keer iets is gebeurd aan de waterkant wordt dat water gelijk bestempeld als onveilig. Ik vis zelf in een uiterwaarde dat bekend staat als drugsdeal zone voor duitsers. Nou ik heb er nog nooit last van gehad. Ik kan natuurlijk wel begrijpen dat sommige mensen zich op zo'n stek niet op hun gemak voelen. Verder ken ik een water waar vorig jaar nog hengels gestolen zijn. De gedupeerden, dat waren jongens van 16 jaar, goed in de olie en zo stoned als een garnaal. Kijk hoe maak je jezelf kwetsbaar. Dan nog zou zoiets niet mogen gebeuren natuurlijk maar aan de andere kant denk ik als ze nuchter waren geweest het niet was gebeurd. Ik vis ook weleens op dat betreffende water en heb er nog nooit wat meegemaakt.

Voor mij is het in Nederland veilig nachtvissen. Waarom? Omdat ik me gewoon op me gemak voel en niet laat beinvloeden door allerlei verhalen die de ronde doen. Er zijn zelfs vissers die zo'n dergelijk gerucht verspreiden omdat ze anders bang zijn dat er iemand op "hun" watertje gaat vissen, hoe bedoel je claimen.

Bart
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-05-2002 09:47

Het gevoel van veiligheid zit voor het grootste deel tussen je oren.
Mensen die uit een stedelijke omgeving komen en het niet gewend zijn om in de natuur te zijn horen en zien heel vaak dingen die er niet zijn.
Of beter gezegt die er wel zijn maar er bij nacht anders uitzien.
In je eigen omgeving wordt het in de avond rustig, in de natuur is dat omgekeert.

Zie of hoor je iets wat je niet vertrouwd kruip niet in je tent maar ga erop af.
Een maglite geeft heel veel licht, je verblind er iemand volkomen mee los van het andere voordeel.
Een aanschaf van dit dure ding is geen luxe, neem dan wel een lange.
En houdt hem vast zo je hem vast moet houden, zodat je hem niet eerst hoeft te keren indien nodig.
Hoe houdt je hem goed vast, ter hoogte van je schouder met je elleboog naar beneden, duim richting lichaam, wanneer je nu achteruit schijnt heb je hem verkeerd vast.
:smile:

Je zult ervaren dat in verre weg de meeste gevallen het iets is waar je later om lacht.
Vis je in bewezen onveilige gebieden ga er dan niet alleen nachtvissen.

Ook hangt het ervan af hoe bekwaam je bent in jezelf te verdedigen.
Het meenemen van een wapen heeft als nadeel dat je het al dan niet in je angst pakt en zult gebruiken met allen gevolgen van dien.
Het wekt bij een bezoeker alleen maar meer agressie op.

Het is voor de jongere visser, zo wie zo, beter om niet alleen een nacht door te trekken in de recratiegebieden.
Daar waar volwassenen veilig zijn, zijn de jongeren vaak een doelwit van de zgn. parkeerplaatsbezoekers.
Onderschat dit niet.
Het heeft niks met wat voor politieke richting te maken, het is ook echt niet van de laatste paar jaar laat staan de laatste dagen het was 20 jaar terug al zo.

Is het een hetze van extreme groeperingen, links of rechts, dan ben je toch niet veilig.
Die komen met zoveel en zo goed voorbereid dan moet je erg veel geluk hebben om er heelhuids vanaf te komen.

Om ietsje meer oplettend de recreatiegebieden in de gaten te houden de komende tijd lijkt mij niet onnodig.
Ook mij bekruipt soms een onbehagelijk gevoel, het begint met kinderen en voor je het weet stropen ze juist die gebieden af.
Hier is het een tijdje de mode geweest om in de donkere uren de homoscene lastig te vallen.
Wanneer die er even niet waren kregen de vissers de volle laag, maar dat is nu gelukkig over.

Maar begin niet op voorhand onrust te zaaien dat is net datgene wat ze graag willen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

16-05-2002 11:38

Op 2002-05-16 09:47, schreef Douwe Bijlsma:
Het gevoel van veiligheid zit voor het grootste deel tussen je oren.
Mensen die uit een stedelijke omgeving komen en het niet gewend zijn om in de natuur te zijn horen en zien heel vaak dingen die er niet zijn.


Vaak zijn dit de meest interessante dingen die je tegen kunt komen :smile: als je 's avonds een tiental meter van je vandaan een hert hoort is toch wel leuk. Ik zelf zit het het liefst een beetje afgelegen v bewoonde of gebruikte gebieden, want wie verwacht je daar nou behalve een eventueel andere visser?
Willem Driessen
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Erp (bij Veghel) N.B.
Contacteer:

16-05-2002 11:42

Ik zit meestal met een vismaat langs ut kanaal te vissen in de regio Veghel. Dit stuk kanaal staat ook wel bekend dat er "leuke mensen" rondlopen die visspullen kopen te duur vinden. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik vis er al vanaf mijn 14e samen met een evenoude maat en ze hebben ons nog maar 1 keer bedreigd maar een grote mond en een maglite doen wonderen.

Willem Driessen
Een run in de morgen is een dag zonder zorgen. CarpTeamErp
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

16-05-2002 17:02

Een jaar of 2 en een half geleden hebben ze geprobeerd mij en 2 vismaten te beroven van telefoons en geld. (Ik heb ze wijs kunnen maken dat we dat niet bij ons hadden, we waren immers aan het vissen en daar heb je geen geld en telefoon nodig :wink: )Dit gebeurde in het park achter mn huis dat ik als veilig beschouwde. Zo zie je dus maar: die dingen kunnen overal gebeuren, vandaar ook dat ik me er niet veel van aan trek en regelmatig in mn eentje een nacht in het park zit te vissen. Je kan het natuurlijk ook opzoeken als je bijvoorbeeld in het weekend bij een discotheek om de hoek gaat vissen, maar over het algemeen ga ik gewoon overal zitten. Veel veilige visuren toewensende groet, Kelly.
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

16-05-2002 18:50

Goedemiddag,

Laten we een ding vooropstellen,wanneer je ligt te pitten en er komt ongewenst bezoek langs dan ben je in de meeste gevallen al te laat.Dan doet zelfs een maglite geen wonderen.

In 1996 ben ikzelf het slachtoffer geweest van een gewapende overval tijdens het vissen."gelukkig" kwammen ze niet voor mijn visspullen (heb mijn hengeluitrusting erg goed verzekerdt)Deze gasten waren alleen uit op mijn geld en auto !!!Wat bleek nu,ze waren ook van mening dat ze mij mee moesten nemen !!!!Hoewel ik niet een van de kleinste ben (2.05 en 100kg en het kapsel van wijlen PIM)werd ik toch door hun achter in mijn auto gedwongen.Dus kidnapping kwam daar nog eens bij.

Ook ik ben van mening dat het voor een groot deel tussen de oren zit en in hoeverre geloof je alle wildwest verhalen.Dit hierboven vermelde berust helaas op waarheid.Tuurlijk zullen er plekken zijn waar "collega's" hun stekken proberen te claimen en dat er wat gedreigt wordt heen en weer,volgens mij valt het in de meeste gevallen allemaal wel mee en loopt het vaak met een sisser af.

Mocht je je toch niet helemaal veilig voelen zul je waarschijnlijk met meerdere mensen moeten gaan vissen of het bij dag vissen houden.Blijf in ieder geval je gezonde Hollands verstand gebruiken en doe vooral geen domme dingen met wel soort wapen dan ook.

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-05-2002 19:22

Het is ook inderdaad iets wat denk ik wel tussen je oren zit, en hoe bang je zelf uitgevallen bent.
En denk je het water is niet veilig voor een nacht meid je dat en ga je er alleen overdag vissen,en zoek je een meer betrouwbaarder water op voor de nacht, lijkt me, althans dan spreek ik voor me zelf.

En soms moet je maar de gok wagen en het gewoon proberen.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Edward van Berkum op 2002-05-16 19:26 ]</font>
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

16-05-2002 19:48

Op mijn thuiswater hier bij mij in de buurt is het ook erg. Door de hoge waterstand komen daar praktisch geen vissers meer , en zit ik dus daar ofwel alleen ofwel met mijn maatje, en dat is daar dus enorm afgelegen. En het gedoe begint daar al om een uur of acht savonds. Op de parking staan dan altijd wat ongure auto's en brommertjes, en er worden daar heel regelmatig spuiten gevonden. En junkies hebben geld nodig, en van wie kunnen ze gemakkelijk aan geld komen ? Juist , van een eenzaam vissertje. Tot nu toe hebben ze mij nog niet lastig gevallen , op wat geroep na, omdat ik nu tegenwoordig op tijd weg ben, en rap erlangs door fiets. Maar het gaat niet te lang meer duren en er gaat iets gebeuren , en daar ben ik vrij zeker van. Men heeft de politie ingelicht, en die zouden daar regelmatig gaan komen kijken. Ik heb ze daar al een paar keer gezien ja, om ZES UUR SMORGENS. Dan is daar natuurlijk niets meer te zien. Dan komen ze daar volgens mij wat onopvallend liggen slapen ofzo ik weet het ook niet. Ik vind dit alleszins enorm jammer omdat ik nu ook niet veel zin meer heb om daar te gaan vissen omdat ik het daar dus niet vertrouw.

Niemand een Maglite te koop ? liefst een goede lange :smile:

Met trieste groet
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

16-05-2002 21:10

in een eerdere discussie vermelde ik al dat het een keer goed fout is gegaan bij mij tijdens het n8vissen... dat is ook de reden dat ik nu een knuppel in mijn foudraal heb.

een paar weekjes geleden werd mijn maat gepakt door een stelletje stonede apen... tent kapot.

het is gewoon tuig dat uit is op vernieling... als er nu mensen die dronken zijn of stoned en ze komen richting mij dan bel ik uit voorzorg de politie al.
Gebruikersavatar
Yuri Sijben
Berichten: 179
Lid geworden op: 17-05-2002 02:00

17-05-2002 10:09

Nou in Nederland is het niet zo veilig maar in belgie ook niet.Echt super veel turken en marrokanen.komen ze bij je staan kijken ze naar je hengels en 's avonds komen ze terug met meer.Gelukkig was er niks gebeurd.Heb toch een flink mes bij me daar schrokken ze volgens mij wel van.

Groeten.


:eek:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Yuri Sijben op 2002-05-17 10:12 ]</font>
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

17-05-2002 12:02

Het is maar hoe je het bekijkt!

Ik denk dat het er maar aan ligt waar je zit. Onveilig noem ik het pas wanneer ik van de 50 visnachten er 10 x wat ongebruikelijks meemaak! Ik moet het afkloppen dat me nog niet echt iets noemenswaardigs is gebeurd! Ik vis dan wel op de plaatsen waar je met de auto eigenlijk niet bij kan komen!!.

Mensen die zoiets doen zijn ook vaak niet bekend in de omgeving, en daardoor wordt het al snel een stuk onveiliger voor je belagers dan voor je zelf. Ik kan het niet onveilig noemen. Moet wel eerlijk bekennen dat als ik langs een kanaal of bij bewoond gebied zit, ik veel meer op mijn hoede ben dan in een rustig natuur gebied! Ik zit ook nauwelijks bij een bewoond gebied! Meestal lekker tussen de struiken in de natuur! Ik vind het zelfs erg knap als je me overdag kunt ontdekken laat staan s’nachts!!!

Naar mijn idee ligt het dus ook aan jezelf. Je kunt het opzoeken of mijden !

Groetjes Tim
Gebruikersavatar
Sjuul Rademaker
Berichten: 46
Lid geworden op: 17-05-2002 02:00
Locatie: Deventer

17-05-2002 18:03

Ik heb altijd een groot kapmes of een pionierschop bij me de, eerste die aan mij of aan mij spullen komt moet ik nog tegen komen maar gelukkig heb ik nooit van iets of iemand last ik denk dat het ook een manier is hoe je je opsteld .
Ik vis ook in buurten waar van dat niet zo lekkere Folk woont.
En dag niet gevist is een dag niet geleefd !!
Vissen is een dag de natuur in bruikleen!!
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

17-05-2002 21:29

Het valt bij ons in de buurt gelukkig nog wel een beetje mee. Heb nog niets noemenswaardigs gehoort teminste. Als ik onguur uitkijkend volk aan de tent krijg, vertel ik ze in ieder geval niet dat ik met een klein kapitaaltje aan de waterkant zit. Waardevolle spullen zoals een fototoestel berg ik altijd goed en uit het zicht op. Je moet ze ook niet op een idee brengen.

Verder is je gedrag natuurlijk bepalend of ze een poging doen zo ja, zo nee. Zitten er mensen half lazerus aan de waterkant te vissen, dan zullen ze eerder weer komen en proberen wat weg te halen.

Mocht het zo zijn dat het onveilig word, dan geef ik er de brui aan het nachtvissen of zorg ik dat we met meerdere zijn. Ik ga niet als een waakhond in de tent zitten te gluren, en bij iedere passant de hand op een honkbalknuppel leggen, voor het geval dat. Dan hoeft het voor mij niet meer en probeer ik mijn visjes wel in kortere sessie's te vangen.

_________________
gr lukas

vissie kump zo!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lukas Linde op 2002-05-17 21:30 ]</font>
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

18-05-2002 14:20

Een maandje terug zat ik met een maat midden in een woonwijk aan een cultuurwatertje te vissen...

's Nachts rond een uur of 5 hoor ik wat geroep en geschreeuw, er klappen wat autodeuren dicht. Dan scheurt er snoeihard een auto weg, met piepende banden en hoor ik een gvd... Ik viel weer in slaap en werd rond half 7 gewekt door een politie man. Vergunningen bla bla... en: 'heeft u toevallig nog iets verdachts gehoord zo rond vijven?''Ja er reed een auto door de straat, keihard'...

Zo werd ik uitgehoord en wat bleek: er was die nacht ingebroken in het huis recht achter m'n tent!!!! Vanaf m'n tent had ik zo op die auto kunnen urineren! Wel vaag dus.

Maar ja ik leef nog en als ik op een water vis in de stad heb ik altijd 1 stormstick los zitten :grin:.

Groeten,

Michiel
Danny Jacobs
Berichten: 19
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: Tilburg

18-05-2002 19:28

Hey mensen,

ja ik woon in Tilburg en daar zit ik ook liever niet alleen te vissen. Vooral de stekken die ik bevis(te) zijn veel te druk. Vooral in de zomer als die mooiweervissers komen. Dan zit je meteen op "hun" stek, terwijl jij er al vanaf april zit of zo weetjewel. Maar ik heb ook es 's nachts gevist en 's morgens ook politie aan de tent, en je mocht toen nog niet nachtvissen :razz:. Dus ik dacht shiiiiiiiiiiiit...... Bleek dat ze achter in de vijver achter mijn stek een auto in het water hadden gereden, of ik iets gehoord had. En 1 keer hebben we op een put gezeten. 's Avonds kwamen er wel wat ongure gasten kijken, maar die zijn ook niet meer teruggekomen. Dus of het echt onveilig is weet ik niet, maar ik vis 's nachts liever met zijn 2en. Voel ik me toch meer op mijn gemak.

GroetS,

Danny

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Danny Jacobs op 2002-05-18 19:29 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Danny Jacobs op 2002-05-18 19:29 ]</font>
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

19-05-2002 16:24

Tot nu toe hadden we al 2x zoiets van ..
"wegwezen!" maar normaal gesproken gebeurt er nooit wat. Ook in maastricht geld dat het veiliger is als je met z'n tweeën gaat.

Als er iemand lastig wil doen heb ik een zakmes onder de flap van mijn stretcher liggen, en een ijzeren cobra stick doet ook wonderen.

Gelukkig nog nooit hoeven te gebruiken

greetz,
stefan
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

20-05-2002 17:31

Ik woon in het oosten van het land, en ik vis geregeld in mijn eentje, en ik heb nog nooit last gehad van mensen. Wel van schapen, eenden en een struisvogel. ik had in het begin wel eens iets mee, een knuppel of iets dergelijks. Maar is echt onzin hier. Ik zit ook meestal niet dicht aan de weg, scheelt enorm. ik geloof dat als je een rustige stek uitzoek er niet zo snel verkeerd bezoek komt. en als ze wel komen ...
Guido venbroek
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: HAARLEM

22-05-2002 14:18

Beste mensen,

Woon in Haarlem de Quote die hier bovenstaat vind ik echt nergens op slaan.

Denk je dat iemand uit de stad bang is voor een hert naast zijn tent als ik ergens op het platte land zit of in de bossen is zo en zo minder eng dan midden in de stad.

Wat ik door de jaren heen al niet heb meegemaakt in de stad van kampers die mijn vis wouden stelen om te verkopen aan de chinees tot mensen die kwamen vertellen dat ze het leven zat waren en er vanavond nog een eind aan gingen maken.
En dan de bezopenmensen nog buiten beschouwing latend.want die kunnen er ook wat van.

Mijn advies is wees zelf nuchter laat geen troep liggen die problemen kunnen veroorzaken.

Wees assertief ga dus niet afwachten tot
hij/zij over je tent valt maar loop naar hem toe vraag om een sigaretje lul over het weer maar vang hem op hou je rustig en lach om al zijn grapjes.

Zo hebben wij wel is toetjes gekregen van een groep marrokanen mannetje of 10 mijn hart bonsde in mijn keel maar door dat niet te laten zien en het opvangen van die jongens liep het goed af.

Let op met agresiviteit lok je ook zo'n reactie bij de persoon in kwestie uit.

Als ik in de natuur een hert hoor kruip ik waarschijnlijk op mijn buik achter langs om een foto te maken van hem naast me rodpod. want dat lijkt me echt een kodak moment.

mvgr

Guido
henk de boer
Berichten: 50
Lid geworden op: 16-05-2002 02:00
Locatie: meppel
Contacteer:

24-05-2002 08:42

hoi edward,

persoonlijk heb ik nog geen benoemenswaardige dingen meegemaakt wat betreft hachelijke situatie's tijdens het nachtvissen.
wel zijn mij verhalen ter ore gekomen die verontrustend zijn bv. het verhaal van iemand in de buurt van zwolle, hij werd overvallen door waarschijnlijk 2 personen, de een trok aan zijn vislijn zodat de optonic afging. de visser spoedde zich vanuit zijn slaap naar de hengel maar kreeg bij de uitgang van de tent een tik in zijn nek. resultaat: toen hij weer bij kwam was zijn dure uitrusting weg.
ook wel gehoord van vissers die naar frankrijk gaan met pepperspray in de viskoffer, of de pepperspray voor de karper of een nieuwe smaak boilie bedoeld is ???
nadat ik deze verhalen had gehoord lig ik zelf s'nachts met mijn mes opengeklapt naast me in de tent,niet omdat ik bang ben aangelegd, maar niemand neemt ongestraft mijn spullen mee ( ik weet ook wel dat het niet de juiste mentaliteit is maar je moet toch wat)

tip: als je op een plaats vist waar normaliter s'nachts verder niemand iets te maken heeft, plaats dan op enige afstand van de tent een optonic met een stuk lijn met aan het eind een stuk lood o.i.d op scheenbeenhoogte, dan wordt je in ieder geval van te voren gewaarschuwd als er iemand in de omgeving is.

goede vangst
m.v.g. henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: henk de boer op 2002-05-25 09:36 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: henk de boer op 2002-05-25 09:40 ]</font>
Gebruikersavatar
Yuri Sijben
Berichten: 179
Lid geworden op: 17-05-2002 02:00

24-05-2002 11:02

Je moet het gewoon niet opzoeken.Maarja als daar zware 30 ponders zwemmen is het wel verleidelijk en ga ik toch gewoon zitten mijn hond mee buiten aan een ketting(is een keer weggelopen)is wel fijner dat houdt tuig op afstand.

:razz:
Richard Polo
Berichten: 13
Lid geworden op: 18-05-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

05-06-2002 02:36

Voor een extra stukje veiigheid moet je eens naar de Praxis of Gamma gaan. Daar kan je, voor weinig geld een draadloze bewegingsmelder kopen. Ik heb zo'n ding en ik moet toegeven dat het een stuk rustiger slaapt al is hij gelukkig nog nooit afgegaan.
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

07-06-2002 08:33

...
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 15-10-2004 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan Meulendijks
Berichten: 46
Lid geworden op: 17-03-2002 01:00

08-07-2002 14:43

jaha draadloze bewegings melder Hmmmm...
maar hoe wil je aan de electriciteit komen, of werken ze ok al op een paar baterijen, alvast bedankt
mzzl...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stefan Meulendijks op 2002-07-08 14:43 ]</font>
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

08-07-2002 15:18

Er zijn bewegingsmelders te koop die op batterijen werken.