Meerval?

Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-05-2002 23:35

Ik heb laats een run gehad zoals ik nog nooit meegemaakt had. Op het moment dat ik aansloeg ging de hengel gelijk krom tot in het handvat. Omdat de slip bleef gaan draaide ik hem dichter, nog steeds bleef de vis door de slip gaan. Naar 5 min door de slip te gaan dacht ik buigen of barsten en drukte m'n hand op de slip. Een paar gigantische sterke rukken op de top waren het gevolg, dit was te veel voor de onderlijn en brak dwars door midden.

Ik viste met 2 3/4 kevlar hengels, usa 6500 en een onderlijn van kryston super nova 15lb.

Een kameraad van me zegt dat dit meerval geweest is. Ik kan me dit haast niet voorstellen omdat het water maar 2 hectare is en hooguit 2.5 meter diep. Ik vis hier al drie jaar en heb dit nog nooit meegemaakt. Met het hoge water heeft dit putje wel in verbinding gestaan met de rijn. misschien herkent iemand van jullie dit. Kan dit karper zijn of is het waarschijnlijk toch meerval geweest.

Bart
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-05-2002 08:17

Beste Bart,
Waarschijnlijk heeft je maat gelijk, 15lb onderlijn stelt voor een beetje meerval niet veel voor.
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

11-05-2002 01:45

Hoi,

wij zijn net terug van een frankrijk sessie en hebben dit meerdere malen gezien... En telkens bleek het meerval te zijn... Ik heb een karper nog nooit langer dan 40 sec door een slip heen zien trekken.. Dus het zou goed kunnen.. En uh... ik heb ze in Frankrijk ook zien vangen op een 10mm boilie..

met vr gr
R.Koopal
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

11-05-2002 22:22

Rogier,

van die 40sec klopt niet helemaal hoor. Gisteren ging ik vissen en ik kreeg een loeiharde run. Ik nam de lijn en hij bleef maar gaan, ong 3min bleef hij aan 1 tempo door de slip gaan(deze stond niet te licht afgesteld hoor) terwijl mijn hengel ook tot in het handvat gebogen stond. Na een lang gevecht van ong 1 kwartier was hij nog maar 10 meter van mij verwijderd. Toen hij op het water kwam liggen bleek het dus toch een prachtige schubkarper te zijn. Spijtig genoeg lostte de haak net voor het scheppen.

Piotr
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

13-05-2002 01:10

Mijn ervaring is dat zelfs een dertiger dit niet voor elkaar heeft gekregen, vandaar...
R.Koopal
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-05-2002 10:39

Piotr sorry dat ik het zeg maar hoeveel lijn heb jij op je molens en op wat voor enorm groot water vis jij dan?
Een karper die 3 minuten achter elkaar door een strak afgestelde slip loopt? In hetzelfde tempo? Weet je wel hoe lang drie minuten zijn, en hoever een karper dan weg is?

Dit versiert een flinke karper niet eens aan een 1 lbs penhengel, en met flink bedoel ik karper boven de 25 pond.
Beetje overdreven is het niet, waarop stel jij je slip af?
Op 20 cm uitstaande lijn?
Trek je aan de lijn boven de molen?
Of houd je ook rekening met de rek en loop je twintig meter lijn uit en zet je de slip dan zo zwaar mogelijk, met je hengel in een curve?
Veel vragen he, maar dan heb je ook iets om te beantwoorden is het niet?
Vissen is een hobby, geen religie!
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

13-05-2002 18:55

Douwe,

ik kon het zelf ook niet geloven. Maar toch was het zo. Ik heb indedaad grote molens, 480meter draad staat erop. Ik schreef wel dat het aan eenzelfde tempo was maar dat wil niet zeggen dat het volle bak ging. Rustig door de slip.
En nee hoor, mijn slip staat juist goed afgesteld zodat hij afloopt wanneer de karper echt te hard trekt, dus als mijn lijn echt krom staat tot in het handvat en als hij dan een beetje meer kracht zet loopt de slip af.
O ja, ik vis maar met 2lb lijntjes.

En inderdaad, tis moeilijk te geloven, heb het ervoor ook nog nooit meegemaakt.

Verwarrende groet, maar tis echt waar.

Piotr
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

13-05-2002 19:33

Eén van mijn ex-vismaten heeft zoiets dergelijks op het Hollands Diep meegemaakt. Toen de vis al bijna zijn spoel had leeggetrokken had hij mij en een andere vismaat opgebeld om te komen. Zelf is hij vervolgens in een opblaasbootje gestapt om de vis achterna te gaan. Toen ik met die andere maat amper een kwartier later langs kwam met een boot is hij daar op overgestapt en de hengel aan mij overhandigt. Zo hebben we de hengel om ste beurt een paar minuten telkens gedrillt omdat het niet te zuinig was hoe die vis trok. Na ruim een uur te hebben gedrild nog geen glimp van de vis gezien en vervolgens een 25lb onderlijn gebroken.... Onderlijn beschadigt waarschijnlijk. Wat dit is geweest kan ik dus niet zeggen, maar het moet groot en zwaar zijn geweest. Aangezien er op het HD al eens een keer een meerval is gevangen v meer d 2 meter denken we sterk aan meerval. Opvallend was dat de vis niet erg snel was want de slip werd vrij langzaam leeggetrokken iedere keer.

Wat het in jouw geval is durf ik niet te zeggen, maar het zou heel goed meerval geweest kunnen zijn, maar heb je ook gedacht aan een steur? Deze vissen kunnen ook behoorlijke lengtes aannemen en zijn snel en sterk en zijn ook wel gevangen op boilies.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

13-05-2002 19:45

Douwe,
hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, ik heb 5 jaar geleden de dril van mijn leven gehad. Ruim 200 meter werd er van mijn spoel getrokken. Daar het s'nachts gebeurde dacht ik aan een boot. Dit heb ik de complete dril door geroepen. Het zal wel een boot zijn. Gewoon in 1 tempo liep mijn molen leeg. Blokken lukte niet. Er was geen stoppen aan. Uiteindelijk (lijkt wel een uur) had de vis zich helemaal leeg gezwommen. 26 pond schub.
Had ik hem verspeeld had ik tot de dag van vandaag vol gehouden dat het een boot was.
Dit gebeurde op groot (bijna maagdelijk) water.
je ziet, soms is het toch gewoon karper.
groet,
edwin
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

13-05-2002 23:13

Heren bedankt

Dan moet ik er toch maar van uit gaan dat het meerval geweest is. Ik heb dus echt helemaal geen meerval ervaring vandaar. Aangezien dit water zo klein is lijkt het me verstandig om die meerval er uit te vangen en in een beter water te zetten. Weet iemand of dit is toegestaan en zo ja hoe je dat ding er het beste uit krijgt?

Bart
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-05-2002 09:53

Edwin en Piotr, moge de kapergoden mij gunstig gezind zijn, om mij dit éénmaal in mijn leven mee te laten maken, dan zal ik genezen zijn.
Op groot open ( stromend ) water heeft een karper idd meer te vertellen het dier is sterker en veel fitter.
Daar kan een karper van een pond of 18 nog een belevenis geven die een dertiger > op een cultuurput allang vergeten is te geven, mocht hij het ooit gekunt hebben.
Zo je weet zien en nog beter zelf meemaken is geloven.

Make My day.

Douwe
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-05-2002 12:35

Beste Bart, als er genoeg vis (ook paling!) zit is het verstandigste die meerval (als het dat is tenminste?) rustig daar te laten zitten. Meerval is een beschermde vissoort, je mag er dus volgens de regels niet op vissen.
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

14-05-2002 22:12

Douwe,

ik hoop dat het jou ook eens zal overkomen, want ik vond het wel prachtig. Alleen spijtig dat hij loskwam, maar ja.

Piotr
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-05-2002 08:51

Cor, het vervelende is dat als een vis (of dier) eenmaal op de lijst van beschermde soorten staat er een "wonder" moet gebeuren om ze er weer af te krijgen. Voorbeelden : aalscholver, vos en natuurlijk de meerval.
Wat ons als vissers betreft is de aalscholver inmiddels een grote plaag geworden, maar ik heb niet de illusie dat de politiek zich iets van onze mening zal aantrekken, ook niet na het tragische gebeuren met Pim Fortuyn.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

15-05-2002 23:05

Waar het mij om gaat is het volgende. Het putje is maar 2 tot 3 hectare en hoogstens 3 meter diep. Zodra die goude bol een paar weken flink begint te schijnen blijft er nog maar een halve meter water staan. Ook is het rietvoorn bestand zeer nihiel en stikt het van de brasems.

Heeft die meerval hier kans om te overleven? Aangezien de kracht die ik aan de hengel voelde praten we niet over een kleine meerval, of wel? En een meerval vreet volgens mij vis, of niet?

met vragende groet
Bart.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-05-2002 23:14

Beste Bart, als het er -stikt- van de brasems is er dus sowieso meer dan voldoende te vreten voor 1 (grote?) meerval.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

15-05-2002 23:28

Aart

Kan die meerval overleven in een halve meter water?

Bart
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-05-2002 23:40

Ja, moet ie ook wel als er niet meer water staat! Maar is geen probleem op zich.
herman derkx
Berichten: 116
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: eindhoven

31-05-2002 11:20

ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat ik dus een dril heb van ruim een uur waar er met de vis niet echt veel te beginnen is.
dan zit ik op een redelijk groot water,waarvan ik zeker weet dat er niet veel echt grote vis opzit hooguit een pond of 26 en zeker weet dat er geen meerval op zit.
maar dat ik na zon dril de vis toch niet weet te landen omdat ik na een uur toch afgepijgert ben en de vis aan het langste eind trekt.
onderschat de kracht van een karper niet.

groeten herman
Ruud Theuws
Berichten: 41
Lid geworden op: 04-03-2002 01:00
Locatie: Bergeijk

31-05-2002 13:55

He Herman. Ge moet ook urst efkes een half jaar naar de sportschool gaan voor dat ge op karper wilt vissen. Bietje spierballekes kweken! :lol:
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

31-05-2002 14:06

Heeft er iemand ooit wel eens aan gedacht dat je wel eens een karper in de buik of aan een vin gehaakt kan hebben? Dan weet je ook niet wat je meemaakt en blokken met 15 lb lijn is dan geen optie!, uit meerdere ervaringen geschreven....

Te simpel :???:
Groetjes Bob

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-05-31 14:08 ]</font>
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

09-06-2002 10:33

ik heb 2 keer toen ik aan het pennen was een karper in z`n borstvin gehaakt nou dan zijn ze een stukie sterker.


MVG robin de ronde