Hoe lees je een water af aan de oppervlakte

Plaats reactie
Martijn Verbrugge
Berichten: 9
Lid geworden op: 05-09-2002 02:00

10-05-2004 14:04

Hoi allemaal,

Ik zat laatst te vissen en vroeg mij af of het mogelijk is om aan het oppervlakte gedrag van het water verschil in diepte af te lezen. (bv golfslag grote t.o.v. kleine op het zelfde water) Normale peil methodes ken ik wel maar misschien dat iemand weet of het verschil in diepte ook aan de oppervlakte af te lezen valt.

Thanks

Groeten
Martijn
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-05-2004 14:23

denk dat het heel moeilijk word! heb er ook wel es aan zitten denken wat wel kan is bij een groot diepte verschil van diep naar ondiep plus golven die naar het ondiepe toelopen dat dan de golfen op het ondiepe groter worden maar dit geld alleen op groot water met een groot diepte veschil en ook nog es een beste wind (voorbeeld de zee)
Wat je wel kan zien is kleurverschil, zeker op zandputten met helder water kan je de ondieptes vaak zien liggen zeker als je in een boom klimt.
Verder nog een handige tip als je een nieuw water wil ontginnen (ik heb het dan over een meer) kies in eerste instantie de noordoost oever hier staan de harde zuidwester stormen vaak op en hier is het vlak onder de oever vaak al snel diep, plus dat de boden hier vaak hard is
Martijn Verbrugge
Berichten: 9
Lid geworden op: 05-09-2002 02:00

11-05-2004 20:29

Bedankt voor je reactie Martijn. Lijkt me idd wel moeilijk om het via de oppervlakte af te lezen maar het houdt me toch elke keer weer bezig. Na het peilen gewoon eens zitten en observeren of er enige logica te bespeuren is.....

Greetz

Martijn
Cees Swagerman
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Purmerend

19-05-2004 12:17

He Martijn

Het is mij opgevallen dat er bij wind op verschillende plaatsen op het water andere golfslag of zelfs geen golfslag staat. Bij het na meten van de waterdieptes was het wel zo dat er wat verschil in dieptes was.Of dit een combinatie is tussen wind, golfslag en dieptes kan ik niet met zekerheid zeggen. Misschien dat mede boarders hier wat meer ervaring mee hebben.

Greetz Cees
Plaats reactie