Vraatzucht van: Koi vs. de Karper (in de Natuur)

Plaats reactie
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

12-04-2004 14:23

Heren,

wat mij de laatste paar maanden erg bezighoud, is het volgende:

de Koi in m'n vijver (en niet alleen in die van mij) mogen gedurende 5minuten lang eten. Alles wat dan niet direct opgegeten is, moet van het wateroppervlak gehaald worden. Dit omdat ze zich anders dood zouden eten. Ik (als karpervisser zijnde) heb dan m'n bedenkingen bij dit zgn 'fabeltje'... aangezien ik ook kilo's particals het water in gooi. En het merendeel van het voeren, gooi ik geen timer naast m'n particals.

Oftewel, waarom mag/kan een karper in de natuur zich wel vol vreten zonder zich dood te eten, en mag/kan een Koi dat niet.

Mijn visie ? BS ! Ik denk dat m'n Koi zelf ook kan bedenken wanneer die genoeg gehad heeft, netzoals die karpers die ik voer met m'n particals. Want als dit niet zo had geweest, had ik heel wat dode karpers moeten aantreffen op m'n verschillende voerplaatsen.

Ik ben me er ook van bewust dat de Koi een doorgefokkte versie van de natuurlijke karper is, en dat deze ook vatbaarder is voor alles.

graag jullie bedenkingen...

Gr,
Christiaan.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-04-2004 15:54

Hoi Christiaan,

Gaat het nu goed me je vissen? :-?

Ik begrijp niet goed wat je punt is. Moeten gewone karpers zich overeten om bij ons gewicht in de schaal te brengen? Ook teveel en te vet is niet goed voor gewone karpers.

Maar jouw voeren bertreft de vijver. De praktijk leert dat vijverhouders eerder teveel dan te weinig geven (karpervissers ook overigens). De gevorderde koihouder gaat zelfs verder en weegt zijn dagelijkse voer af. Redenen:

1. Een koi is van naturen een slanke vis. Dikbuikige koi wordt niet gewaardeerd.
2. Overvoeren is slecht voor de conditie en geeft uiteindelijk dodelijke leververvetting (geldt ook karper).
3. Te veel voer is een overbelasting voor het vijvermilieu.

Vooral dat laatste weegt zwaar mee. Veel voeren moet het filter aankunnen. Meestal ben je echter beperkt in je filtercapaciteit.

Overigens is een vis net zo min als wij in staat teveel en slecht te onderscheiden van wat goed voor hem is. Jouw visie wordt door wel meer gedeeld maar stemt niet overeen met de praktijk ervaringen. Dat je geen dode vis op je stek vind is nog geen reden voor jouw veronderstelling. Karpers gaan meestal elders dood en worden maar in enkele gevallen teruggevonden door vissers.

Groet, Kees
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

12-04-2004 16:04

Kees,

met m'n koi gaat het op dit moment perfect. Ze zijn in hun eerste jaar aardig wat gegroeid. Geen problemen gehad (op één koi met een vergroeïng na, wat helaas niet meer te verhelpen was!)

M'n eigenlijke punt van deze topic was eigenlijk: waarom moeten we wel oppassen met de hoeveelheid die we aan onze koi voeren, maar niet aan wat we de karpers voeren.

Uw punt mbt de filtercapaciteit is wel een goed punt, maar dat heeft meer met de waterkwaliteit te maken, dan met de koi.

gr,
Christiaan.
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

12-04-2004 16:51

Ben benieuwd...weer eens een andere topic dan 'hoe lang moet ik mijn mais koken' of 'welke pieper'.

Ik zou het ook niet weten Christiaan...ik trek hier de haren zowat uit de kop, want het is gewoon NIET logisch :lol:

MvG

Thijs
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-04-2004 19:45

Christiaan,

Volgende punten herhaal ik nog even:

Overvoeren is slecht voor de conditie en geeft uiteindelijk dodelijke leververvetting (geldt ook bij karper).

Een vis is net zo min als wij in staat teveel en slecht te onderscheiden van wat goed voor hem is.

Maar gezien de aantallen vis zal het in de praktijk wel meevallen. Er zijn wel degelijk grenzen.

Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 12-04-2004 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

12-04-2004 19:46

Als we het dus zo stellen vreet iedere karper die langer dan 5 min op onze voerstek is zich dood?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-04-2004 19:51

Die 5 minuten is een tamelijk arbitraire richtlijn voor vijvers. Daar voer je ook afhankelijk van de temperatuur tot 4 maal per dag. En het gaat bovendien om kleine visjes. Zo snel is een karper van pak weg 8 kg niet overvoerd. Rond 3 tot 5 % van zijn lichaamsgewicht heeft hij dagelijks nodig om in zijn voedselbehoefte te voorzien. Hij kan incidenteel heel wat meer wegwerken. Maar wordt dat een dagelijkse bezigheid, dan geeft dat op den duur wel problemen.

Groet, Kees
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

16-04-2004 13:50

Kees,

tuurlijk krijgen de koi meerdere malen perdag te eten. Ik heb zelf het idee dat dit meer is voor een optimale opname van vetten/vitaminen e.d. uit het voedsel. Is bij een mens precies hetzelfde, als je in één keer 10broodjes eet, zal je veel minder opnemen, dan wanneer je om het uur 2broodjes eet, voor 5uur lang.

Maar toch ben ik van mening dat een karper zichzelf niet dood kan eten (mbt één malige voedsel opname) aangezien een karper van 5pond zich ook op een voerplek van 5kg particals kan storten. Tuurlijk heeft slecht voedsel op langere termijn invloed op lever-aandoeningen e.d., maar iemand die alleen maar veel groente eet, zal ook niet zosnel een tien-tonner worden, alleen weet ik niet of dit te vergelijken is met een karper die zich maandenlang vol vreet met particals.

Thijs,

volgens de geruchten die je moet geloven in de Koi-Wereld, gaat elke karper op onze voerstek (5min lang vretende) dood ja...

Gr,
Christiaan.

ps: tevens heb ik wel het iedee dat een karper enigsince kan onderscheiden wat goed en slecht voor hem is. Als een karper geconditioneerd kan raken op voedsel icm gehaakt worden, waarom zou een karper dan niet geconditioneerd kunnen raken op voedsel icm slechte gevoelens cq maagkrampen.
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

16-04-2004 15:17

Hallo dan,

Hier ook een trotse koi eigenaar.

waarom wij zo voorzichtig moeten zijn met de koi komt omdat het beestje zo duur is en dat je ze beter niet teveel eten in een keer kan geven.

Ik wil mijn koi ook zo behandelen als ik normale karpers behandel zo heb ik een zo af en toe een mossel bank in mijn aquarium en met het voorjaar bakken watervlooien. en kleine guppen. Nou weet iedereen hier dat een karper een vraatzuchtig beestje is. nou dat is gebleken. watervlooien hele bakken tegelijk worden weg gevroten. en zelf de guppies maar liefst 25 voorntjes met een lengte van +- 1.5 cm werden opgeslokt dor mijn kleine vreetzak. als ik bolies draai zijn zij mijn eerste proevers. Nou een ding is zeker ze zijn er dol op ik heb r ook een vreet zakje inzitten deze moet gewoon eten of het past of niet ik heb hem laatst 2 ongekookte bolies gegeven hij was zeker 15 minuten bezig om het weg te krijgen en het leek wel een douchkop zoveel als er uit ze kieuwen kwam als ze dood zouden gaan van teveel eten had het toen moeten gebeuren maar hij zwemt nog steeds ze rondjes en vreet lekker door.

ik ben van mening dat koi zich niet dood vreten.

Hou wel rekening dat veel voer dat blijft liggen desastreus kan zijn voor je water kwaliteit en dus je koi maar onschuldig voer kan in mijn ogen mits met beleid geen kwaad.

wat ik jullie wel kan aanbevelen is water vlooien vooral jong koi groet er als kool op echt niet normaal een vriend van me heeft koi uit dezelfde bak gekocht als ik die van mij zijn inmiddels 2 keer zo groot als die anderen.

nou hoop dat ik nog iets interesants aan de discussie heb toegevoegd.

mvgr

Guido
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

16-04-2004 17:06

Koi leven altijd in gevangenschap en hebben altijd zo geleefd. Waarschijnlijk zit het 'ik heb genoeg gehad' niet in hun instinct en eten ze zich dmv voedselnijd letterlijk kapot. Koi moeten inderdaad ook slank zijn wil je er geld voor vangen. Maar dit hoeft niet te zeggen dat je ook meteen de gewone karper overvoert, zij raken soms ook wel in een vreetroes, maar vaak zijn zij ook met zoveel dat ze het voer makkelijk op kunnen :D
Plaats reactie