Eerste stekkenpezer van het jaar!

Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

31-03-2004 16:53

Het heeft even geduurd maar het is eindelijk zover:

De eerste stekkenpezer van het jaar is weer officieel gesignaleerd. Het lijkt wel het eerste kievitsei, wat een gebeurtenis.

De eerste stekkenpezer ( W.H uit S.)van het jaar werd gesignaleerd aan een lokale vijver in Steenwijk. Hij werd gesignaleerd op een plek waar ondergetekende ongeveer 1,5 maand aan het voeren is.

Toen ondergetekende vorige week werkelijk een topweek had die getopt werd door een van de zwaardere/zoniet de zwaarste vis van het jaar, besloot W.H ook maar deze plek te gaan bevoeren. Vanmiddag om 16:08 werd de schavuit betrapt op het werpen van 40 boilies op de bewuste stek. Ondergetekende sprak hem hierop aan. W.H bekende onmiddellijk dat hij wist dat ondergetekende daar voerde, maar zij mij daar al een tijdje niet te hebben gezien (terwijl hij wel wist te vertellen dat ik er zaterdag nog 1 ving op die stek en maandag niets ving)

Een rode kop en nek werden zijn deel. Laten we voor hem hopen dat ie dat bord gauw voor z'n kop weghaalt. Anders kan het wel eens blauw worden.

Gr. Raymon
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

31-03-2004 17:09

Arggghh... ik heb daar zo'n hekel aan. Laat het zelf een stek zoeken. Zo moeilijk is dat toch niet mensen! Of is dat tegenwoordig teveel werk?

Groeten Rick.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-03-2004 17:42

Waar ook al weer?
:-?
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

31-03-2004 17:43

met een vierkante knuppel zo lang slaan tot ie rond is!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

31-03-2004 18:01

Frank, Je weet toch dat boilies soms beter vangen als ze niet rond zijn?

Maar wat ik nu net meemaakte is dat ik tijdens het observeren net een Meneertje hoorde vertellen dat hij ging voeren op een stek die ik ook al op het oog heb. Tja... hij zal dan wel denken dat ik ook lekker ga pezen. Maar toch dacht ik al langer aan die stek. En claimen is op 2 ha ook niet de beste optie.

Kortom, op die stek waar ik wil gaan vissen hebben de voerders pech. Kan ik er wat aan doen dat ik instant op een stek mijn slag wil gaan slaan waar ineens iemand wil gaan dumpen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

31-03-2004 18:15

Raymon,

Zeer slechte zaak dat die bewust op die stek ging zitten.
Echter zoals ik lees gebeurde dit op een lokale vijver en vind ik niet dat je daar een stek kunt""claimen".
Iedereen betaalt jaarlijks zijn contributie voor zijn vergunningen en hebben daarmee recht om iedere stek die vrij is te bevissen.
Als jij hier gaat voeren gebeurt dit met het risico dat anderen die stek ook bevissen.
Als iedereen zo een stek en nabije omgeving zou "claimen", blijft er weinig "vrij" viswater over.

Mvrgr Guido
Kevin Heijman
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00

31-03-2004 19:25

Het is zeker lullig als iemand op je stek gaat zitten als hij weet dat je daar heb gevoerd. Maar als jij die karperput in steenwijk bedoel dan heb je heel veel kans dat iemand op je stek gaat zitten omdat het niet zo heel erg groot water is.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-03-2004 19:43

Niet te geloven. En dan kun je met nog zoveel geurvlaggen je territorium afzetten. Ze blijven komen. Ik zou flink grommen en je tanden laten zien.

W.H. te S op de karperput in Steenwijk. Nou ik zal er rekening mee houden. :evil:

Kees
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

31-03-2004 19:48

Ik heb er ook veel last van......

2 weken geleden een mooie vis van 14 kilo's gevangen gaan ze vlakbij m'n stek zitten en voeren....

Maakt niet uit.....Ik pak ze wel op een andere manier terug....
Maar ook bij mij komt het een keer de spuigaten uit! :evil:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

31-03-2004 21:43

Een bekend fenomeen. Niet altijd onoverkomelijk en al helemaal niet op 2 ha. water want wie ben jij om daar te claimen?? Is volgens mij net zo erg als stekkenpezen zelf!!

Ikzelf heb vorig jaar 1 gesponsorde visser gezien die het respect opbracht voor andere en hun voerstekken maar bedoeld of onbedoeld is hij er zelf het slachtoffer van geworden! Triest en begrijpelijk dat dit reakties opwekt bij hem.

Een veel groter probleem, en iets waarbij je ziet dat mensen te stom zijn om na te denken, is dat iedereen onafhankelijk van elkaar overal gaat liggen voeren zonder overleg met elkaar. Gevolg; water kapot gevoerd.

Ach jee, het ligt natuurlijk weer aan het rare klimaat in het land dat we niks vangen?????!!!!!

Nadenken en overleggen zodat ieder zijn deel vangt. Kun je dat niet flikker dan aub. op naar een prive-put zodat je daar je gang kunt gaan.

MVG John
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

31-03-2004 21:49

Stekkenpezers heb ik niet veel last van... wel mensen met een zelfvertrouwencrisis... komen eerst recht tegenover mij hun spul opzetten en vragen vervolgens poeslief waar, hoe en waarmee ik vis :o t leukste is dan om ze wat boilies te geven waarmee je helemaal niet vist en dan na afloop van de sessie te zeggen dat het wel aan de persoonlijke ervaring ligt... dan zie je zo'n volwassen vent even heel rood worden als 14-jarige :lol:
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

01-04-2004 09:09

Onder claimen versta ik het volgende:

Het zonder te vissen toeeigenen van een stek.

Wat ik niet onder claimen versta is geregeld voeren op een kleine stek (10 bij 10) en er geregeld vissen. Zelf voer ik om de dag en vis er elke week minstens 30 uur.

Gr. Raymon
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

01-04-2004 10:58

zoiets was er bij ons in de buurt ook gebeurd....
iemand had al de hele week voor de voeren en net toen hij wou gaan vissen kwam er ook nog iemand anders die nacht zitten...
hij zat dan wel ergens anders maar s'nachts toen hij wakker werd hoorde hij iets draaien op de stek van die vent die al een week had voorgevoerd en hij draaide z'n hengel ff binnen en gooide hem er gewoon lekker bij... :-? en wat denk je.....
hij vangt daar de 2e grootste van het water.... 38 pondjes...
dan sta je ook mooi te kijken... :-?
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

01-04-2004 12:08

raymon

als desbetreffende visser nu de avond ervoor tegen je gezegd had dat hij van plan is ook op die stek te gaan vissen, en dit ook gewoon gaat doen?

zou je er dan wel vrede mee kunnen hebben?

ed
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-04-2004 12:21

Wat ik stekkenpezen vindt, is wanneer er een andere visser ook fanatiek op een stek blijkt te vissen waar je zelf ook vist. Dan kan de een al wel een maand voeren, maar als de ander al 3 maand voert ben je beide niet meer van die stek weg denken, dus kan je beter afspraken maken dan elkaar tegenwerken.

Je maakt dus maar wat afspraken en dààrna bedonderd die gast de zaak gewoon en negeert alle afspraken, houdt vangsten geheim etc. etc.

Dàt is stekkenpezen, en voor dat soort mensen heb ik heel, heel weinig respect!

Sjoerd
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-04-2004 12:42

Stefan,

Waar was da?


Het draait dus alweer om respect.

De enige stek die van iemand is, ligt op 1,50 m op de stationsweg en dan ook nog maar voor 20 jaar. voor de rest ben je aan de goden overgelverd.

"Vaste" stekken kunnen prima zijn, maar dan moet er wel ruimte voor anderen over blijven.



MVG

Klaas
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

01-04-2004 14:00

hey,

Mogen jullie vissers elkaar niet ofzo?
Bij ons is het wie het eerst is mag de stek hebben, we bellen elkaar om te vragen waar iemand aan het voeren is.
We houden rekening met elkaar en gunnen elkaar een vis.
Zo hoort het ook vind ik.
Op iemand zijn stek gaan zitten vissen vind ik ook zo triest he.
Maar zo denk ik er natuurlijk over.

mvg,

Robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

01-04-2004 17:12

ik zelf houd daar ook rekening mee...
maar je hebt soms van die mensen.... :-?
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

01-04-2004 20:17

Een stek claimen kun je niet. Je kunt niet zeggen "alleen ik mag er zitten". Dat is claimen naar mijn mening.

Wat diegene deed in Raymon's verhaal was gewoon proifiteren van iemand anders zijn voer. Dan kun je verhalen maken over we betalen allemaal contributie, dat zal de gemiddelde stekkenpezer ook wel als argument gebruiken waarschijnlijk, maar dat doet dan ook niet terzake, daar gaat het niet om. We hebben hier in de buurt ook een water wat aardig drukbezocht is en vooral in het voorjaar word er door menig visser gevoerd. We weten van elkaar waar iedereen voert en er gaat wel eens iemand op "andersmans" stek zitten, maar dat zijn meestal mensen die niet van de voerstekken afweten. Daar kun je niets aan doen en die kun je dat dan ook niet kwalijk nemen. We hebben toevallig vorig jaar gehad dat lieden kwamen vissen en toevallig op de voerplekken waar het meeste werd gevist vanaf 1 kant van het water allemaal hun haakaas neer deponeerden. Hun zaten centraal en hadden lijnen lopen die dus allemaal naar stekken liepen waar mensen zaten te voeren. Dat hadden ze vantevoren netjes bekeken. Hat water loopt langs een drukke doorgaande weg en dan kun je precies de zaak overzien zonder dat het opvalt. Toen de "voerstekhouders" kwamen vissen gingen er optonics lopen, van lijnen die met elkaar in contact kwamen, zodat het wat op begon te vallen en toen zijn de "heren" maar afgetaaid.

Dat zijn dus mensen die snel succes willen boeken en anderen het werk willen laten doen. En daar heb je dan het meeste "last" van.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

01-04-2004 20:53

ik heb net de eerste stekkenpezer gezien nouja het waren er eigenlijk 3 ik ging vanavond weer naar me voer stek om het nodige voer uit te strooien waar ik al de hele week mee bezig ben kwamen die gasten er net aan lopen met een hun hengeltjes ik heb er met 1tje een praatje gemaakt en hij vroeg waar ik mee voerden, hoelang al,op welke stekken ik aan het voeren was etc. (en dan denkt ie dat ik allemaal de waarheid vertel) maar hij heeft wel gezien waar ik voerde ik nou heb ik het vermoede dat als ik morge weer kom voeren dat ik daar een paar gaste op MIJN stek zie :evil: maarja je kan er zo weinig aan doen
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

01-04-2004 20:55

Jawel Raymond,

Kiezeltjes voeren op de slechte stekken op druk tijdstip en je echte voer uitstrooien op later/vroeger tijdstip!!!!!!!! :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-04-2004 23:07

Met als gevolg dat je na een maand een dijk van een kiezelplateau hebt gecreëerd :p

Stekken claimen kan inderdaad niet, maar wanneer je afspreekt dat je rekening met elkaar houdt en elkaar een vis gunt en dat vervolgens absoluut niet doet..... :o
Ik mag heel veel vissers maar die vissers niet!

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-04-2004 19:36

Mannen,

Ik heb hierbij een wat cynische reactie gegeven en zal hem maar verklaren.

Bij stekkenpezen zijn er twee. De claimer en de pezer. De precieze definitie van claimen of pezen is mierengeneuk en doet er nauwelijks toe. We gaan bij voorkeur altijd in goede harmonie met elkaar om en respecteren elkaar in de uitoefening van onze hobby. Respect komt van twee kanten. Zowel de claimer als de pezer zullen daar samen uit moeten komen. Net zo goed als de pezer de stek van een ander niet respecteert, toont de claimer geen respect door zijn hakken in het zand te gooien. De harmonie is verstoord, maar wordt ook niet hersteld. Wie is hier dus goed en wie is hier fout. Bovenal, wie van ons kan dat dan vanaf internet beoordelen? Kortom, ik begrijp de frustratie van iemand die maandenlang een stek opbouwt, maar ook de frustratie van degene die de stek maandenlang of in het slechtste geval jarenlang moet ontzien. Zeker bij een beperkt aantal stekken. Maar dan nog? Het hier berichten met initialen en woonplaats is totaal zinloos. Wie is W.H. uit S(teenwijk) en wat moeten wij ermee? Of je moet graag willen dat de wolven meehuilen in het bos. Nou, dat krijg je dan ook. Meehuilen doen we graag.

Groet, Kees
Ed Colbers
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2004 19:30
Locatie: Baexem

02-04-2004 20:22

Beste Mannen,

Natuurlijk is het niet leuk als iemand op een stek gaat vissen die je hebt aangevoerd en zeker niet als dit bewust word gedaan maar een ieder die de benodigde papieren heeft mag vissen op de stek die hem lief is heb jij daar nou net gevoerd nou dan gewoon pech gehad want ook de karpervisser heeft zich aan de wet te houden en die zegt zeker niet sla die stekkenpikker maar verrot.
Waar blijft de hobby die wij uitoefenen als we er voor moeten gaan meppen.
Het enige wat je eraan kunt doen is vriendelijk vragen of hij/zij er rekening mee wil houden.
Wil je een prive stek dan zul je een water moeten hebben dat je eigendom is.
In het kort gezegd hou rekening met elkaar en mep er niet gelijk op los dat is het vissen niet waard.

Mgv Ed
lennart hoomoedt
Berichten: 87
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: steenwijk

02-04-2004 21:55

ha die raymon,nog steeds op die pispot aan het hengelen?
gewoon naar het kanaal of de meren(daar kom je die gasten niet tegen hoor)

lennart