Hulp nodig mbt dig. fotografie en evt. mbt. canon G3

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-03-2004 22:54

Hallo,
Is er hier iemand die toevallig ook fotografeert met een Canon powershot G3 ?
Zo ja of nee,ik heb wat problemen om goede foto's te maken,dwz zowel de vis als de vanger scherp op de foto krijgen.
Ik snap ook wel dat als je een vis te ver naar voren houd,hij OF op de vis OF op de vanger scherp stelt.
Maar aangezien ik een vis liever niet tegen mijn kleren aanhoud(ivm de slijmlaag en de stank uiteraard :) ) ,houd ik de vis altijd enigzins van me af.
Het lijkt mij dat ik met een camera van 600 pleuroo toch beide wel scherp op de foto moet kunnen krijgen :o
Mvrgr Dennis
Ps kan evt. wat voorbeeldfoto's sturen.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

08-03-2004 22:57

dennis,

kun je wellicht ergens een diafragmagetal instellen? hoe hoger, hoe meer scherptediepte! ken de mogelijkheden van het toestel niet, en hou het zelf voorlopig op een spiegelreflex
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-03-2004 23:28

Hoi,
Ik ben dus echt een leek op het gebied van fotografie en doe dus het meeste in de "autostand".
Zal eens neuzen of ik wat kan vinden maar kan het uiteraard pas weer testen als ik weer een vis fotografeer :(
Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

08-03-2004 23:29

Dennis,

Ikzelf heb ook een G3 maar heb op dit punt geen klachten. Het is zelfs zo dat een digitale camera een grotere scherptediepte heeft dan een analoge camera. Je zou in ieder geval een volgende poging kunnen wagen in de stand Av waarin je zelf de grootte van de lensopening (diafragma) kunt kiezen, en het toestel daar dan de juiste sluitertijd bij bepaalt voor het verkrijgen van een goed belichte foto. Kies een kleine lensopening (= een groot diafragmagetal, 't is inderdaad verwarrend .. :-? ), bijvoorbeeld 8, 11 of 16, en dan kan het haast niet anders of het moet goed komen.

Heel misschien dat er bij jou sprake is van een bewogen foto (de sluitertijd is dan te groot) maar dan zouden zowel vis als visser onscherp moeten zijn.

Als dit alles echt niet werkt: slijm aan je kleding voor lief nemen en de vis bijna tegen je aan houden :wink:

Succes,

Humphrey
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

08-03-2004 23:33

Oh ja Dennis: testfoto's maken kan uiteraard ook met een zak aardappelen. Voor een 40'er heb je aan 4 zakken genoeg :wink:

Humphrey
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-03-2004 23:34

Humphrey,
ook jij alvast bedankt.
Ben alleen bang dat wanneer ik hem bijv op av zet,er gelijk zoveel andere instellingen veranderd worden dat ik wellicht weer andere problemen bij krijg.
Weet jij toevallig of ik,wanner ik de camera in av-stand zet alle instellingen in een druk gelijk aan auto-stand zijn behoudens de diafragma instellingen ?
Mvrgr Dennis
PS heb jij dit "probleem" ook niet in het donker ?
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

08-03-2004 23:46

Dennis,

Als je in de auto-stand kijkt naar de door het toestel voor jou gekozen diafragmagetal en sluitertijd (onderin je lcd-scherm als je de sluiterknop half indrukt, meen ik) dan zou je daarna in de Av-stand bij hetzelfde diafragmagetal (maar nu door jezelf gekozen) de camera dezelfde sluitertijd moeten zien kiezen als eerder in de auto-stand. Dit is verder niet zo belangrijk omdat in de meeste omstandigheden in ieder geval een juiste combinatie van sluitertijd en diafragma wordt gekozen door een camera als de G3.

Probleem in het donker is vaak het autofocussen op het onderwerp. Als het contrast niet groot is (en dat is het natuurlijk in het donker) dan lukt het zo'n camera vaak niet om de juiste afstand tot het onderwerp te bepalen met als gevolg foto's die onscherp zijn. Helaas valt hier niet zo veel aan te doen, of je zou handmatig moeten scherpstellen maar dat valt in het donker natuurlijk niet mee. Een andere oplossing is het gebruik van een lichtbron om scherp te stellen; nadat het toestel de juiste afstand heeft bepaald (het vierkantje in de zoeker wordt groen) kun je de ontspanknop half ingedrukt houden, de lichtbron uitzetten en vervolgens afdrukken. 't Is soms niet niet eenvoudig ....

Humphrey
Gebruikersavatar
Bertil Siegers
Berichten: 247
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: drenthe

09-03-2004 07:27

Wij hebben sinds kort de G5 in ons bezit. :o Geweldig ding, ik moet nog aan het boekje beginnen en ermee expirimenteren. Maar op de G5 zit een soort van blauw zoeklampje voor als je in het donker een foto wilt maken, is dat erbijgekomen dan tov de G3 ? . Hebben jullie er ook een telelens bij gekocht ? , we zitten er nog over te twijfelen en zijn benieuwd hoe dat bevalt.

Met digitale groet Bertil
albert kok
Berichten: 89
Lid geworden op: 20-11-2003 01:00

09-03-2004 07:51

Hoi Dennis,
Ook een eenvoudige oplossing is de camera in de landschap-stand (bergen) te zetten je krijgt dan automatisch meer scherpte diepte.
Hiervoor is wel licht nodig,maar voor de rest is deze instelling safe !
Gr.Albert
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-03-2004 08:42

Albert...geld deze oplossing voor elke digitale fototoestel?
gr
Hans
albert kok schreef:Hoi Dennis,
Ook een eenvoudige oplossing is de camera in de landschap-stand (bergen) te zetten je krijgt dan automatisch meer scherpte diepte.
Hiervoor is wel licht nodig,maar voor de rest is deze instelling safe !
Gr.Albert
albert kok
Berichten: 89
Lid geworden op: 20-11-2003 01:00

09-03-2004 09:31

De landschap instelling wil eigenlijk zeggen dat je het toestel automatisch alle objecten,op de voor-en achter grond,scherp in beeld laat zetten.
Elke camera die deze optie bezit kan dit dus al is er wel verschil tussen de ene en de andere afh. van de kwaliteit.
Let wel,het is dus een "safe"oplossing met een prima resultaat.
De beste oplossing blijft toch zoals hierboven beschreven.(diafragma)
Gr.Albert
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-03-2004 09:39

Je zou dan haast zeggen (als je niet zo handig ben met diafragma instellingen).........altijd in de landschapmode zetten zo''n camera...want scherpe foto''s willen we allemaal...of zit ik er nu naast?
hb
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

09-03-2004 09:41

Hoi Dennis,
Pak de gebruiksaanwijzing en lezen, lezen, en nog eens lezen.
Eerst moet je gewoon alle functies kennen en geprobeerd hebben om je camera te leren kennen. tijdens het lezen ook gewoon proberen wat er staat.
Daarna ga je proeffoto's maken, telkens een stanje wisselen, kijk wat kleine instellingswijzigingen doen.
Ik heb zelf honderden proef foto's gemaakt van 1 en het zelfde onderwerp met mijn toestel om een goed beeld te krijgen van wat een instelling doet en wat ik er mee kan.

Uiteindelijk is werken in de manual (handmatige instellingen) stand het moeilijkst maar het geeft wel het beste resultaat, beter dan op auto.

Probeer uit te vinden of het hierin mogenlijk is de sluitertijd en diafragma op automatisch te zetten en de focus op handmatig.

Bij zelfontspanner foto's:
Stel dit dan in en bekijk hoe ver jij normaal gesproken van de lens af zit met een vis. Meet deze afstand en stel dat handmatig in. Bij mij is dat 1,20 meter. Zowel kleine als grote vissen komen zo goed uit.
De foto is dan ALTIJD scherp. Gebruik zonodig je meetlintje (zit in elke koffer toch?) om de afstand goed te bepalen.

Dit werkt alleen bij lichtinval van achter de camera, als je tegenlicht hebt moet je de diafragma verder open zetten om te voorkomen dat jij en je vis zwart zijn tegen een blauwe lucht. (overbelichten dus)
Flitsen kan dan ook een uitkomst zijn. Dit zal je dus goed moeten gaan testen door proeffoto's te gaan maken.

Denk hieraan: Je hebt digitale foto's, je kan ze makkelijk bijsnijden als je er te ver vanaf zit, maar niet als je te dichtbij bent gaan zitten.

Succes met het leren kennen van je camera, Bob.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

09-03-2004 14:36

Okee Heren,
Alvast allemaal bedankt,en ik moet idd de tijd er maar eens voor nemen om de camera goed te leren kennen.
Feit blijft dat ik het prbleem niet had met mijn "simpele" sony p72 :o
Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Plaats reactie