Vanavond op TV: Het Roer Om

Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

16-01-2004 12:24

Het enigste waar ik min of meer iets minder vond (ik erger me niet zo gauw hoor..) dat de professionaliteit van het water en vis beheer niet in beeld gebracht werd iig.. ik durf ook eigenlijk niet met stellige zekerheid te zeggen of dit wel aanwezig is/was. Het is wel een geweldig iets, wat voor een ieder toch niet ver van je bed af ligt. Het is haalbaar voor iedereen! Alleen de manier waarop je het invult is natuurlijk zeer persoonlijk. Ikzelf zou een gedegen water en visstand onmisbaar vinden en de aangekochte vis is in de serie niks over gezegt, maar er zat een niet al te zuiver geurtje aan, wat al aangegeven was hier eerder. Over het te laten vissen door andere mensen, dus betaalwater principe, moet hij helemaal zelf weten. Dat mensen wat dat betreft hier zeer zwaar bevooroordeeld zijn is duidelijk. Het feit dat een betaalwater ook "normaal" gerund kan worden is ook daar, dat moet een ieder toch zelf weten? En de prijs is voor een ieder een keus die hij zelf maakt. Ikzelf begrijp best dat mensen 360 euro neerleggen om een keer in Franrijk een hengeltje uit te kunnen gooien voor een week, zonder rompslomp van zoektochten en nachtvis problemen, geen plaats voor je tentje omdat er al 15 andere op het 100 meter lange nachtvisstrookje staan, veiligheid?.. heel belangrijk voor sommige mensen..

goed, mijn visie

mensen fijn weekend

Lex Hunt
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

16-01-2004 12:39

Ze hebben niet alleen zware vissen..
Hun derde dochter die geboren werd, woog bij geboorte al 10 pond :o

Het blijft inderdaad een discutabel watertje, zeker als je de website nog eens bekijkt. Maar is dit misschien niet Engelse metaliteit? Als we steeds meer horen dat dikke vissen naar Engeland verhuizen, weet deze man misschien niet beter. En wie zal hem tegen houden..?

Ik ben benieuwd hoeveel Nederlanderse karpervissers na het zien van dit programma zo iets heeft van: dat lijkt me wel wat....

Verder vissen we in Nederland ook allemaal op een betaalwater. Uiteindelijk betaal je voor je vergunningen (dus om te vissen) en ook hier is niet gegarandeerd dat op elk water een goed visstandbeheer zit.

Pascal
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-01-2004 13:03

Bertil,
krek gelijk heb je door het continu blijven afkraken en afzeiken van mensen die bijvoorbeeld info vragen over een creeer je juist een doelgroep voor de wateren.

Als mensen ergens een hekel aan hebben zeker nederlanders is het als hun verteld word wat ze moeten doen, werk averechts.
discussie prima maar dan liever onder 4 ogen zodat men zonder modder smijten over dit topic kan spreken.

Ben het met Mark eens, ik ben op zich niet tegen betaalwateren mits goed beheerd, ik geloof ook niet dat het iedereen om de grote jongens gaat en weet uit mijn omgeving dat er voldoende mensen zijn die graag een keer een leuk frankrijkavontuur willen beleven maar bij god niet weten hoe en waar ze moeten staerten en/of liever een beetje comfort en veiligheid om hun heen hebben.

als je zo`n soort water voor zover mogelijk met een goed visstandbeheer creeert voor een normale prijs en echt dat kan hoor dan zul je zien dat niet iedereen wegloopt, de mensen die alleen camerageil zijn met 25kg+ vissen die haken af daar hun kans op groot minder aanwezig is.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-01-2004 13:27

Lexus,

Welke vooroordelen bedoel je? We hebben het hier toch over harde feiten die op TV geweest zijn of op hun site staan?

Pascal, het openbare water in Nederland is geen betaalwater, alleen maar omdat je voor je vergunning betaalt. Bij een betaalwater moet je boeken, betaal je veel meer dan alleen de visvergunning en heb je nauwelijks tot geen vrije stekeuze. Een vergunning moet betaald worden voor de huur van de visrechten en onderhoud van oevers en visstand, zonder verder winstoogmerk, in welk land je ook wilt vissen.

Het is al vaker aangehaald, maar geen enkele viskweker fokt vissen tot over de 15 kg op, die vissen zouden een veel te hoge kostprijs hebben. Hooguit zouden er een hele enkele keer wat ouderdieren mee kunnen komen maar dat zijn uitzonderingen. Uitzettingen zoals in deze documentaire zijn 100% uit openbaar water afkomstig.

Groeten,

Mark
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

16-01-2004 13:39

Mark,

dat vind ik wel erg kort door de bocht (als er al een bocht was genomen!) Aangezien je niet weet of deze vissen mischien afkomstig zijn uit een meer wat doorgelegt moest worden o.i.d. Tuurlijk, deze situaties zijn niet aan de dagelijkse orde, maar zeker weten doe je het niet. Daarom vind ik het erg cru om te zeggen dat deze karpers direct illigaal aan de man zijn gekomen.

Gr,
Christiaan.
frank janssen
Berichten: 29
Lid geworden op: 28-02-2003 01:00
Locatie: Austerlitz
Contacteer:

16-01-2004 13:57

Voor degene die het hebben gemist. Je kunt van het programma een videoband bestellen bij RTL 4. Weet niet wat de kosten zijn. Kwam deze tekst tegen op hun website.

Bestellen videobanden
Voor Nederlandse programma's kan dit tot twee maanden na de uitzending bij de Fa. Reporterservice, tel.: 020-6815815 of e-mail naar info@reporterservice.nl

groetjes Frank
http://www.karperpagina.tk (laat eens weten wat je van m´n website vind en stuur een mail naar karperpagina@tiscali.nl, suggesties zijn altijd welkom)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-01-2004 14:14

Christiaan,

Even lezen graag, ik zeg dat ze van openbaar water komen. Normaal gesproken wordt bij een vidange de vis overgezet naar een ander openbaar water. Zo rouleren bestanden vaak in een bepaalde regio. Het is dus echt niet zo dat deze vissen anders ten dode opgeschreven zouden zijn, het is gewoon een makkelijke manier om snel aan een bestand van zware vissen te komen. Zouden ze op ziektes gecontroleerd zijn? Vast niet, zulke uitzettingen kun je dus beter aan mensen overlaten die er verstand van hebben en dus ook kunnen bepalen wat überhaupt de draagkracht (kilo's karper/hectare) van het watertje is.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

16-01-2004 14:46

Ok, als het zo is dat die vissen van andere openbare wateren komen, dan ben je toch stom (dat sowieso) bezig om dit uitgebreid op TV te laten zien.

Toch blijft het moeilijk oordelen aan de hand van slechts enkele minuten film die verder geen achtergronden etc. toont.

Pascal
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-01-2004 15:05

Mark,

Is dat zo dat bij een Vidange de vissen meestal naar een ander openbaar water gaan? Dat zou een goede zaak zijn! Maar ik hoor vaak andere verhalen over grote slachtpartijen en de vismeelfabriek? En helaas ook heeeeel vaak naar BTW.

Vr.Gr.

Bertil
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

16-01-2004 15:12

Effe een vraagje? Hebben jullie aan die vissen gevraagd wat zij ervan vinden... een betaal water heeft ook zo z'n voordelen.
En wie zegt dat die vissen niet van een water komen dat helemaal leeg gemaakt werd? Kan toch ook he, of zijn jullie dat vergeten? Okeej, het is dan niet meteen een goede manier om aan een grote vis te komen. Wat zouden jullie dan kiezen? In een blikje kattenvoer verwerkt worden of zwemmen in een vijver/meer met nog een boel vissen? En die 140 vissen in dat meer is nog niet bepaald een aantal waarvan ik ga huilen. Zolang er niet is bewezen dat die man wat fout doet zal ik hem niet afzeiken.
Ook zei iemand op deze topic dat die man waarschijnlijk niks van visstandbeheer afweet. Maar wie weet dat zeker? Het is alleen niet op televisie geweest. En zou dat nou zo boeiend geweest zijn voor de niet vissende kijkers? Zou hij nou moeten zeggen dat hij heeft berekend hoeveel vis op die plas zat. Neej, dan zouden jullie weer zeggen dat hij loog. Maar voordat iedereen Clear Water Lakes afzeikt vind ik dat er eerst naar belangrijkere dingen moet worden gekeken, zoals de omgang met vis in eigen land (papegaaienbekjes en dergelijke).

Natuurlijk zal ik op deze reactie veel reacties krijgen van jullie... Maar een BTW hoeft niet meteen een slecht water te zijn als er snel grote vissen opzitten en je veel moet betalen. De mensen die het betalen kiezen toch zelf voor zo'n week?
Mij zal je daarentegen er niet aantreffen voordat ik eej Jackpot win omdat het gewoon te duur is. En er zijn zat nederlandse campings met water eraan waar je ook mooie karper kan vangen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

16-01-2004 15:18

Mark,

ik had je reactie goed doorgelezen, en op die mannier kwam ik tot de desbetreffende reactie. Een openbaarwater kan ook droog worden gelegt, en wat is het verschil naar het ene openbaar water overgezet worden, en naar een betaalwater ? De vis word op beide manieren uit z'n normale leefomgeving gehaald, waar hij zich (waarschijnlijk) prima thuis voelde. Welke weg hij dan ook opgestuurd word, het is nooit zo als het zal wezen. Of hij zich in het btw meer thuis zal voelen als in een ander openbaar water ? Tja, ik ben nog altijd Dr. Dolittle niet, helaas. Over de draagkracht van het water niet te spreken, aangezien ik daar zelf geen verstand van heb, maar zoals Kevin al aangeeft, wie zegt dat die man het niet had ? En wat geeft jullie (de meeste ook zonder enige verstand van waterbeheer) dan het recht om hem af te zeiken ?

Gr,
Christiaan.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

16-01-2004 15:29

http://www.clearwaterlakes.com/site.htm

Mill water lake. 3 acres, 250 karpers. Goed visstandbeheer! :-?

Koen
Laatst gewijzigd door Koen Workel op 16-01-2004 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2004 15:35

De commerciële benutting van grote karpers voor uitzet in verenigingswater of betaalwater is aantrekkelijk voor de beroepsvisserij en werkt de illegale handel in de hand. Is dus een bedreiging voor de karpervisserij. Enerzijds door dreigende overname van schubvis rechten door het beroep anderzijds door allerlei illegale praktijken van beroepsvissers en ook sportvissers. Ik ga geen voorbeelden noemen, maar we kennen ze wel. Aan uitzet in openbaar water wordt weinig verdiend en is dus minder aantrekkelijk voor de handel.

Kees
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-01-2004 15:46

Koen en Christiaan,

De man gaf zelf aan in de reportage dat hij opeens op het idee was gekomen om een water te beginnen. Tevens was hij bouwvakker en dus niet beroepsmatig in de (beroeps)visserij actief. Daaruit leid ik af dat hij geen onderzoek heeft gedaan naar de draagkracht van het water.

De getallen die ze op de site noemen geven het al aan, die karpers MOETEN vissersaas blijven vreten om in leven te blijven, DAT is het grote verschil met het vanwege een vidange overplaatsen naar een nabij gelegen openbaar water.

Ik ben zelf ook geen superexpert, maar heb al wel een heleboel gelezen over dit onderwerp en gesprekken gevoerd met mensen die zeer ter zake kundig zijn. Maar ik herhaal het nog maar een keer, ik verzin zelf toch niets? Ik probeer op een rijtje te zetten wat die mensen zelf op TV en internet publiceren.

Groeten,

Mark
erwin snaaijer

16-01-2004 15:54

tja hoe maak je van een mug een olifant ,beetje off topic
Gebruikersavatar
sergio verheij
Berichten: 146
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: zutphen

16-01-2004 16:21

zit bij de verkeerde topic
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

16-01-2004 16:33

hebben jullie de eerste schubkarper gezien die hij uitzette?? volgens mij zat er een behoorlijke grote wond of beschadiging op zijn linkerflank.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

16-01-2004 16:49

Robin,

Die wond kan ook van transpot zijn.

En 250 vissen op 3 acres... jullie moesten eens weten wat er op een gemiddeld afgesloten water zit. Ik zal eens noemen wat op een water hier bij mij in de buurt zwemt (nee, geen gewichten). Het water is 2,4 hectare.. heeft veel waterplanten als riet en ook wel wat lelies. Op het water ben je met 3 vissen per sessie ook nog eens goed bezig (bij een sessie van 8 uur). Hoeveel karper zullen er zitten? 50? 100? 150? Eerst dachten wij zelf rond de 150 karpers.... maar na een afvissing en de vangsten goed na te gaan kwamen we uit op meer dan 350 karpers varierend van 2 tot in de 20 pond. Is het dan ook een fout water?
De karpers kunnen er gewoon gezond leven van het natuurlijk voedsel hoor!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Pieter de Jongh

16-01-2004 16:58

och, ik vond het wel mooi.

Ik heb met jaloezie gekeken.
Zou zo willen ruilen.

En wb het btw-gedeelte:

kan er weinig over zeggen.
Ik zie dat al je in een bek kijkt van een karper al gelijk kunt concluderen dat er een luchtje aan zit.
Knap.

En om nou op de man/vrouw te spelen wat betreft uiterlijk: kindera
chtig hoor.
Alsof dat er toe doet.

Ben niet voor btw, maar je moet toch maar durven.
Alles opgeven.


pieter
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

16-01-2004 17:25

Voor alles is wat te zeggen, maar als ik niet zo'n schijterd was zat ik nu ook met mijn krent aan mijn eigen watertje.

Stinkend jaloers !!!!
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

16-01-2004 17:48

dat moet ik idd wel zeggen. mijn droom is om later ook een mooi watertje te morgen bezitten. en de karpers ieder jaar groter te zien worden. lijkt me heel mooi om in die natuur en omgeving te wonen met een mooi watertje achter mijn huis en 12ha puur natuur om mijn huis heen.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

16-01-2004 19:31

Mark,

tuurlijk ga ik ook uit van wat ik op televisie ziet, en daar zie je idd niet van af of deze man een duidelijke kennis heeft m.b.t. dit onderwerp. Maar wat er ook niet word laten zien, is wat deze man allemaal in de tussentijd (het wachten op zijn vergunning) heeft gedaan naast het verbouwen. Mischien heeft hij wel een snelcurses waterbeheer gedaan. Het is mischien enigsince ver gezocht, maar dat doet de rest ook, die speculeert dat hij géén voorkennis heeft.

Laten we elkaar nou aub met wateren om de oren gooien waar het wel zo goed gaat. Elk water staat op zich, en kan niet met elkaar vergeleken worden. Ik heb geen waterbeheer curses achter de rug, maar ik neem aan dat iedereen dat snapt.

Gr,
Christiaan.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-01-2004 20:27

Kevin,

"jullie moesten eens weten wat er op een gemiddeld afgesloten water zit. Ik zal eens noemen wat op een water hier bij mij in de buurt zwemt (nee, geen gewichten). Het water is 2,4 hectare.. heeft veel waterplanten als riet en ook wel wat lelies."

1 Van de eerste tekenen van overbezetting aan vis is het ontbreken van waterplanten en riet. dit wordt dus gewoon opgevreten.
bij cursus visstandbeheer, doe je een proef hiermee.

Als een wat dus een draagkracht heeft van 1000 kg/ha, zegt dat nog niet alles. dAT Kan best 1000 kilo karper zijn. Heb je alleen een eenzijdig bestand. Of dat wenselijk is?

3 acres is nog net geen hectare. dus jou water is bijna 3 keer zo groot.

Het enige houtsnijdend argument om een btw te vissen, voor mij is veiligheid. Dus onder het mom van veiligheid is alles geoorloofd.

Ja ja.

Zoals Mark aangaf, had die man vorig jaar zelf gezegd nergens verstand van te hebben. De 1 gaat een beetje wijn maken, de volgende begint een btw put. nix mis mee. Je zelf laten foppen voor eur. 350 p/w. Gewoon doen.

Stel nu even dat het een prima water is, alles goed gedaan, cursusje bij de OVB. alles perfect.

Na 2 jaar wordt er niets of weinig meer gevangen, wat moet je dan als btw eigenaar? Heb ik net eur. 350 betaald, geen piep.

MVG

Klaas
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

16-01-2004 20:56

Mark jij bent wel degelijk bevooroordeeld, daar bedoel ik mee dat je bevooroordeeld bent ten opzichte van betaalwaters, niet te opzichte van deze vriendelijke engelsman. Ik zeg niet dat deze man het goed doet, ik wil alleen benadrukken dat er te weinig in de serie is laten zien om een objectief oordeel te vellen. Ik geef een voorbeeld. Die eerste schubkarper met een beschadiging op zijn flank (wat mij overigens niet opgevallen is) word hier gelijk door verscheidene mensen gewezen naar het transport..

wat ik nog even wilde vermelden aan onze goed oplettende kijk buis kinders, hij had 2 meren gekocht, wie zegt dat er geen vis aanwezig was, een vriend cq buurman cq kennis met een water, wat al eerder aangehaald is misschien bij het droogvallen van een stuwmeer (onderhoud aan de dam bijv) is er het een en ander te koop aangeboden.. de grootste karper bij de aankoop trouwens was rond de 15 kilo, misschien is het merendeel wel aangekocht bij een viskweker (niks mis mee!).

Er was een professioneel transport geregeld, is hier geen sprake van enige kennis bij deze chauffeur (op z´n minst nodig bij een veilige besturing), doorgaans wordt deze wijze van transport verzorgt door viskwekers....

Ik praat hier niks goed, maar ga zeker niet mee lopen lullen!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
jan van kranenburg

16-01-2004 23:29

Heb lang gewacht met reageren.
Waren belangrijkere dingen.....

Heb de desbetreffende TV-uitzending niet gezien; zal daar dus niks over zeggen.

Alleen dit.
De ongenuanceerde reacties van Klaas, uiteraard gevolgd door die van Mark (waar blijft Aart?) doen me in ernstige mate twijfelen aan de
objektiviteit van het lopende KSN onderzoek naar BTW's.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de mening van Bertil.

mvg

Jan