Duisers beboet

Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

03-01-2004 11:43

Duitsers op de bon voor
ENSCHEDE - Controleurs van de hengelsportvereniging VIOS Enschede en Omstreken hebben de afgelopen maanden diverse Duitsers beboet die visten in het verboden, vervuilde water van het Twentekanaal. Daarbij zijn forse boetes uitgedeeld die opliepen tot maximaal 126 euro.


De verbodsborden die na de brand bij bandenfabrikant Vredestein langs de oevers van het Twentekanaal zijn geplaatst zijn volgens Frans Arendsen, woordvoerder van VIOS, maar voor één uitleg vatbaar: verboden te vissen.

‘Er staan borden met grote randen met een grote streep door een vis. In alle talen, dus ook in het Duits, betekent dit dat er ter plekke niet mag worden gevist. Desondanks zijn de laatste weken diverse Duitsers aangehouden die zich nergens wat van aan trokken. Afhankelijk van het aantal hengels die ze gebruikten kregen ze een boete gekregen van maximaal 126 euro. Tenminste als ze door een controleur van ons werden aangehouden die een bevoegdheid heeft om een proces verbaal uit te schrijven. Want niet iedere controleur van VIOS is daartoe gerechtigd.’

Frans Arendsen, binnen VIOS ook verantwoordelijk voor de ligplaatsenvoorziening en het beheer van het clubhuis, voegt er aan toe dat het in het kleine viswereldje aan beide kanten van de grens inmiddels algemeen bekend is dat er tussen de sluis in Hengelo en de haven in Enschede niet in het Twentekanaal mag worden gevist. ‘Dat heeft zich sinds de brand bij Vredestein allang rondgesproken. Bovendien spreken de Duitsers die in onze wateren vissen over het algemeen vrij goed Nederlands. Onze visboekjes hebben bovendien een Duitse samenvatting, dus aan de communicatie kan het niet liggen.’

Wedstrijden

Het visverbod duurt volgens Frans Arendsen in elk geval tot mei van dit jaar.

‘Dat betekent in elk geval dat we het eerste half jaar jaar onze viswedstrijden niet in het Twentekanaal kunnen houden. Begin januari horen we wat de alternatieve locaties worden. Het zou kunnen dat we achter de sluis in Hengelo gaan zitten, of in omleidingskanaal bij Deurningen. Maar of dat een succes wordt? De laatste jaren merken we dat wedstrijdvissers geen zin hebben om grotere afstanden af te leggen. Dat is de invloed van het duurder wordende leven. We tellen nogal wat wao-ers onder de wedstrijdvissers.’

Over drie, vier maanden wordt volgens Arendsen duidelijk wat de vervuiling werkelijk voor invloed heeft op de conditie van de vissen. ‘We vinden niet meer dode vissen dan anders in deze periode. Wel zijn er karpers gezien met witte schimmelplekken. We moeten afwachten wat de landelijke organisatie OVB straks hierover te melden heeft.’

De Tubantia
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-01-2004 01:12

Twente voor de Twentenaren?




Dan ook niet zeiken om geld he.

MVG

Klaas
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

04-01-2004 01:54

Ik vraag mij af Klaas waar die reactie op is? Twente is voor Twentenaren, en dan niet zeuren om geld.

Ik snap het niet helemaal.

koen

PS: Ik hoop dat ik niet zwakzinnig overkom :roll:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-01-2004 18:42

Gaat wel degelijk ergens over, maar dan zou alleen een voorval in den Haag vergoed mogen worden. Klaas, de heren en dames daar zijn ook door ons gekozen!

Beetje jammer Klaas, Rotterdam van de Rotterdammers zullen we dan maar zeggen?

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

05-01-2004 18:19

Dat die Duitsers bekeurd worden vind ik heel jammer, het kan toch ook wel wat vriendelijker!

Ze kunnen beter een fijne bbq bij die lui neerzetten zodat de oosterbuurtjes kunnen kiezen;
1. of een boete betalen
2. of de gevangen vis direct laten opeten

En dat is mijn visie op deze zaak!


Gegroet,

wouteR Steggink
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-01-2004 22:18

WoueR,

Waarvoor dient die BBQ dan weer??

Zou die duiser daar soms op komen te liggen wanneer hij de punten 1 en 2 negeert?
Een soort Dwangmiddel dus..

Sportieve groeten Henk
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-01-2004 11:50

hhm weg met de duister uit twente? :roll:
weet ik er ook wel een paar!
Weg met de nederlanders uit belgië!!
Weg met de nederlanders uit frankrijk!!
Weg met de nederlanders uit roemenië!

niet echt doordachte reactie he?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-01-2004 12:09

Heren,

Eigen volk eerst.

Maar dan ook echt eigen volk eerst.

Dus: elke bevolkingsgroep houdt zijn eigen broek op.

Dat werkt dus niet.

Zo ook niet Duitsers weren, omdat ze Duitsers zijn.

Idioten, die de visserij verzieken weren weren. Akkoord.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-01-2004 15:06

Ronnie,

Dat geloof ik allemaal wel, maar zo is geen oplossing.

Ik kom toevallig wel eens in Frankrijk, niet alleen om te vissen, spreek ook een paar woorden, soms ook met Fransen. Dacht je dat hollanders welkom zijn?

Ook steeds minder en hoe meer er gevist wordt hoe erger.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-01-2004 15:16

Ronnie,



Dus wel.

Jij niet, maar anderen wel. Dus dan maar alle visserij verbieden?

Nee dus.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-01-2004 15:59

Denk niet dat de BBQ-visser alleen de recreatievisser is die alleen met mooi weer is een visje probeert te vangen!
Die gaan vissen met ghettoblaster en complete kampeeruitrusting...

Deze vissers trekken ook naar La France om daar hun recordvis te vangen. Geloof mij maar... de Nederlanders hebben daar net zo'n 'goede' naam als de Duitsers hier..
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

06-01-2004 17:49

Henk!,
die BB-que waar ik het over heb is nodig om de door de Duitsers (of zoals sommigen liever willen: "idioten, die de visserij verzieken") gevangen karpers, die al dood gemaakt zijn, gaar te maken en om deze door de vanger (en iedereen die er bij hoort) op te laten eten.

Dan weet je zeker dat die (toch al dooie) vis op de goede plaats terecht komt. Ik heb een hekel aan mensen die meer "oogsten" dan voor eigen consumptie...

En even over dat gedoe over "eigen volk eerst".... T' ligt misschien in de aard van de Twentenaren om sommige dingen een beetje te generaliseren, dat is ook de reden waarom wij vaker het woord "Duitser" gebruiken dan de term "idioten, die de visserij verzieken" zie die 2 woorden/termen maar als een synoniem/pseudoniem van elkaar.

Dus, ik hoop dat zo het een & ander duidelijk is.

Met vriendelijke groet:

Wouter stegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-01-2004 19:23

ronnie of ik nu uit leeuwarden kom of niet, dat wil niet zeggen dat ik er niks vanaf weet!
Alleen jij schert iedereen over een kam met je uitspraken: in goed nederlands heet dat discrimineren. Of vind jij het fijn als jij als goedbedoelde karpervisser(want ik mag aannemen dat je dat bent) in frankrijk op een mooi water, met de nek word aangekeken omdat toevallig voor jouw een hele zooi aso nederlandse karpervissers zijn geweest.....dat bedoel ik dus met een doordachte reactie!
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

06-01-2004 21:50

Sluit me helemaal bij ronny aan!!! Ik denk dat nagenoeg iedere visser in de grensprovincies met de duitsers en hun gedrag zit opgescheept! Rampzalig..!

Ik kan er nog wel een schephje bovenop doen!

gegroet

Tim
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

06-01-2004 21:56

Martijn,

Helaas moet ik me bij Tim en Ronnie aansluiten. Ik heb dit jaar voor het eerst in de buurt van de grens gevist een poosje en als je dan ziet wat voor schade voornamelijk Duitsers en Polen kunnen aanbrengen aan een water en welke regels ze allemaal overtreden en wat voor een zooi de meeste maken, dat hou je niet voor mogelijk..

Ik geloofde het ook niet tot ik er mee te maken kreeg. Wees blij als je ver van de grens woont.

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-01-2004 00:06

Even een kleine retorische vraag richting een aantal van jullie:
Een hoop gemok en gezever maar om het puntje bij het paaltje te laten komen wat gaan de heren hier aan doen?

MVG,
Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-01-2004 08:26

Peter,

Niet geheel ontoevallig, weet ik, dat er weer een beetje geld beschikbaar is.

Bijvoorbeeld in de Betuwe gaat de viswaterbeheerscommissie een aantal (8 of 9) zaterdagochtenden, sommige vanaf 04.00, controleren.

1 Verenigingscontroleur en een opsporingsambtenaar. Zo gaan er 3 of 4 "teams" op pad, waarvan 1 per boot.

Of verklap ik het nu?

Alleen: minimaal 6 man zullen wel de cursus Controle Sportvisserij (1 dag voor- en najaar €45,00) moeten doen.

Of ik mee ga? Nee, is mijn taak binnen deze cie. niet.

Daarnaast gaat er elk jaar een brief naar de burgervaders met het verzoek op te letten. Mede uitgelegd waarom en waarop. Deze mensen controleren de kaprervissers op kenteken. He? Ja, ben ik met een andere wagen krijg ik controle. Ben ik met mijn eigen wagen niet. Wel weet men dat ik aanwezig was.

Ander water:

De politie meehelpen. Alle verdachte activiteiten melden. als een paar man dat doen en hebben gedaan, een gesprek met de mannen beginnen. Blijkt het best gewaardeerd te worden.

MVG

Klaas
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-01-2004 10:31

ronnie/bertil

Waar het mij om gaat is dat jullie iedereeen over een kam scheren! Moet ik dan zeggen dat de meeste marrokanen die ik ken crimineel zijn? en dat daarom alle marrokanen dat zijn? Nee tuurlijk iet das kul in het kwadraat! Waarom dan wel met duisers in het algemeen, ik ken ook duitsers die hier vissen die het wel prima voor elkaar hebben!
En ronnie als jij je z druk maakt? waarom ga je dan niet proberen om bij je vereniging een meeneem/slacht verbod voor karper in te laten stellen?
Tuurlijk ik vind het ook niet leuk als een karper meegenomen word, maar het mag volgens de wet wel! Hier in lwd hebben we nu preventief zo'n verbod ingesteld en nu kan je er tenminste iets tegen ondernemen!
Alleen jammer dat er zoveel gezeurt word en dat maar weinig mensen echt iets ondernemen binnen hun vereniging de goede niet te na gesproken!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-01-2004 12:29

Klaas prima zaak,
maar doel eigenlijk op iets anders zoals je misschien ook wel had begrepen :-)

Ronnie,
jou mening prima, heb toevallig wel duitse vrienden en woon dichtbij de grens, dus zal zou generaliserende mening over duisters zeker niet delen maak maar er verder geen woorden aan vuil.

als 2e het stoort je enorm etc etc etc, goed vraagje van mijn kant:
wat heb je gedaan om het in de toekomst te voorkomen? ben je bij je hsv geweest of bij de alv, heb je dit als punt ingebracht, heb je gevraagd waar je kon helpen? heb je dit eventueel als je lid ben aangekaart op een regioavond en ga zo maar door.

hier je mening verkondigen is leuk alleen bereik je er op het stoperijgebied geen ene donder mee.
MVG,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 07-01-2004 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-01-2004 12:31

ronnie..wanner die regels overtreden worden kan je ze tenminste beboeten! en dat kan nu dus niet! maar goed genoeg hierver!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-01-2004 12:52

Ronnie,
dan zal je nu dus iets moeten gaan doen om dit in de toekomst te kunnen voorkomen.

waarom stelde ik je deze vragen, je zult wel in de toekomst moeten kijken en er dus iets aan gaan doen. als je lid bent vand e ksn stap eens naar je regiovertegenwoordigers en vraag hun eens naar hun meninge n wat te doen en of probeer een regionaal cbb van de grond te krijgen die samenwerkt met de landelijke.


in de noordelijke provincies kampen we met hetzelfde probleem qua stroperij en alle bijkomende zaken dus we zijn redelijk goed op de hoogte van de problematiek. Ook dit is naar voren gebracht via mail en dit is toegelicht door de persoon in kwestie tijdens een vergadering van het regionaal cbb noord behandeld (we zijn in de gelukkig omstandighed dat we een regio cbb noord hebben).

Op dit moment loopt er een werkgroep op dus ook op deze wijze zou hier je info cq input vandaan kunnen halen.
voor meer info:
http://www.karperstudiegroep.nl/Regios/ ... index.html en dan het kopje CBB noord

Groet,
Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-01-2004 15:39

Ronnie,

duis nog een reden om je asan te sluiten als KGT bij de KSN.

NVVS heeft op verzoek KSN alle fed's gevraagd mee te werken / denken aan een meeneemverbod kaprer.

MVG

Klaas


Peter,

Gaf een voorbeeld wat iemand ZELF kan doen.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-01-2004 16:16

dus, aan, karper :oops:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-01-2004 21:03

Ronnie,

Op Carp eens praten?

Zonde om alles zo weg te doen.

Neem Zwolle bijvoorbeeld.

Werkt ook prima.

MVg

Klaas
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-01-2004 23:28

Een regionale CBB zou inderdaad, alhoewel. Op de regiomeetings probeer ik op dit moment een beetje in te schatten wat het aandeel tukkers in de regio is. Dat is jammer genoeg niet erg groot. Vooral de achterhoek heeft veel leden. Gelukkig hebben zich onlangs 3 Twentse (jeugd!)leden aangemeld, dus het worden er steeds meer.

Ook de regiobestuurders zitten volg oede ideeën en zijn gemotiveerd, maar het is erg moeilijk om dat soort dingen aan te pakken. Naast dat bijvoorbeeld een landelijke CBB kan helpen, dien je zelf ook over de nodige dosis kennis te beschikken. Ook heeft niet iedereen evenveel tijd. Een goed werkende CBB is er m.i.dan ook niet zomaar. Wanneer de gelegenheid zich voordoet zal ik het er zeker over hebben, en wanneer ik de kans krijg zoiets van de grond te krijgen/eraan bij te dragen, zal ik het zeker niet laten...

vr gr Sjoerd