Jouw favoriete artikel...

Gebruikersavatar
nick pijnenburg
Berichten: 259
Lid geworden op: 12-12-2004 12:37
Locatie: hilvarenbeek

27-01-2006 18:57

Oranje Parels deel 1 en 2 en het verhaal van het Schilderij van Bart van de Hurk zijn om bij weg te dromen!! :D


Nick Pijnenburg
hans Schoenmakers2
Berichten: 15
Lid geworden op: 11-03-2004 07:16
Locatie: Goirle
Contacteer:

27-01-2006 23:39

De beste schrijver is voor mij Rini Groothuis. Hij weet sfeer in een verhaal te brengen wat ik bij weinig andere schrijvers aantref.

Voor de ouderen; "Terugblik op 1980" is voor mij de beste artikelenreeks. Rini schreef destijds voor het blad Vissport iedere maand een episode. Vanaf het begin zit je in het verhaal. Het lijkt alsof je het zelf meemaakt.
Niet alleen verhalen van voeren, vissen en (dikke vissen)vangen. Ook de miskleumen werden medegedeeld.

Artikelen van Piet Vogel vind ik ook goed, to-the-point en helder geschreven.
Het zweverige taalgebruik van sommige schrijvers is niet aan iedereen besteed. :wink:
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

28-01-2006 02:01

hans Schoenmakers2 schreef:De beste schrijver is voor mij Rini Groothuis. Hij weet sfeer in een verhaal te brengen wat ik bij weinig andere schrijvers aantref.

Voor de ouderen; "Terugblik op 1980" is voor mij de beste artikelenreeks. Rini schreef destijds voor het blad Vissport iedere maand een episode. Vanaf het begin zit je in het verhaal. Het lijkt alsof je het zelf meemaakt.
Niet alleen verhalen van voeren, vissen en (dikke vissen)vangen. Ook de miskleumen werden medegedeeld.


Voor de ouderen ? :)

Heb het zelf ook van het begin tot het eind gelezen,en ik ben het dan ook helemaal met je eens,werkelijk schitterend.
(heb die magazine's namelijk allemaal van m'n opa gekregen,vandaar)

Maar als het om de karperwereld of karper gaat is"Oranje parels" van Bart v/d Hurk,het eerste wat in me opkomt.

Mvg..
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

28-01-2006 03:15

Ik heb nog ergens een karperwereld liggen, destijds gekregen van iemand die ook op karper viste. Velen zouden zeggen nu, nee, das geen échte. Allée, niet twisten over echt of gewoon een dromer. Het is een nummer 22 dacht ik, de laatste en enige die ik heb gelezen, stond nog zo'n verhaal in over een dikke vis. Tuurlijk, dik was tie.

Verhalenreeks. Een enkel verhaal. Een artikel.

Een artikel moet me raken, moet me in m'n gedachtengang voeren. Wanneer ik weer eens een ijsvogeltje zie moet het niet zo zijn dat ik er een zie in het artikel. Maar wat zie je er aan. Is het die fel blauwe kleur, is het die rode borst? Een enkele keer heb ik er een midden in het water stil zien fladderen(klopt niet, maar schiet me niet af) en toen een duik in het water, visloos. Was het dan 'omdat' ik een ijsvogel zag, of was het omdat het fascinerend was? Was het omdat het zo'n karakteristieke vogel is met een opvallende verschijning en zijn vergenietigende opvoering? Ja.

Een schrijver moet vertellen, okej, in mijn ogen dan, wat er gebeurt. Exact vertellen wát er gebeurt, wát hij beleefd, én niet alleen wat zijn resultaat is. Alweer, in mijn ogen. Die targetvisserij, niet mijn visserij. Maar er is iets wat hen aantrekt.

Vertel mij in goede woorden hóe die visserij gaat, en dan vooral hoe je die visserij beleefd. Maar dan ook echt beleven, en niet van 'ik had een goed gevoel'. Je leefd naar zo'n vis toe, elke aanbeet, elke strategie, elk aasje, elke rig moet er aan mee helpen tot die gewilde vis. Is het dan zo dat je niets voelt bij een brasem aanbeet? Je hebt weken gevoert, een brasem bijt. Telt het gevoel van "'t kan 'm zijn" dan niet mee? Ik heb niet alle karperwerelds gelezen, okej, eerlijk, ik heb er maar 3 gelezen. Maar ik heb verder op het 'net nog geen enkele targetvisser een artikel zien schrijven die écht vertelde wat er zo goed aan was.

Ik lees graag emoties en gevoelens. Ik heb er zelf genoeg, lees het ook graag van anderen. Emoties en gevoelens om een artikel heen denken is niet voldoende. Je moet ze in een artikel geven, wil je mij raken.

Vertel er ook wat meer omheen, want er is meer dan een vis. Want voor enkel die vis zou ik niet eens aan de waterkant verschijnen, soms kan die me gestolen worden.

Een beste artikel heb ik niet, maar wel mensen die mijn visserij opfleuren door verhalen die mij raken.

Steef, iemand die voelt als een mens en leeft als een visser. Hij voelt ook als een iemand, en kan het beschrijven.
ChrisN. Een schrijver met de gave om je mee te namen in zijn belevenissen en gevoel.
Co, Een man met oog voor zó veel meer dan de visserij. Z'n artikelen op totalfishing.nl slurp ik op. Ik woon in een zogeheten 'smientstraat' maar gaarna zou ik ze eens zien, net als hij.

Misschien wat eigenwijs, zoals ik ben.
Heb een eigen weg, verdwaal nog al eens.

Maar wanneer ik verdwaal kan ik mezelf zijn.

Gegroet,

een ik

een koentje
marwin reuterink
Berichten: 67
Lid geworden op: 01-02-2004 16:26
Locatie: dinxperlo

28-01-2006 17:17

de put van boer bertus in karperwereld nummer 4

heerlijk verhaal :D
groeten uut het altied gezellige DINXPER
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

28-01-2006 17:36

Kwint zou eens een boek moeten schrijven, Dat zou geweldig zijn!!
Joris lees ik nog steeds als eerst in de karperwereld.
Wat in in De Karper erg goed vond was dat artikel over Finland. Ik weet niet meer wie dat schreef.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

28-01-2006 17:45

Peter Ponsteen schreef:Mooiste artikelen....

Deze vind ik wel interessant: http://www.karperwereld.nl/artikel/tim01.php

En ''zacht aas in opmars'' door Mark zelle (karper) vind ik ook mooi. Voorderest zijn de verhalen in het boek ''stille wateren'' geschreven door Paul vd Logt en Gerard Schaaf ook top. Vooral de sfeer....


Nog 1 belangrijke vergeten....

Het Grote Karperboek van Rini Groothuis. Schitterend boek, goede sfeer!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

28-01-2006 21:18

Het artikel van Mark van Balveren (men on a mission) vind ik persoonlijk nog steeds een van de meest gave artikelen.

daarnaast ook de artikelen van herwin

mooiste boek voor mij zeker terry hearn-in pursuit of the largest. Heerlijk!
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

28-01-2006 21:25

Ik val misschien wat uit de boot,
maar het artikel "een frisse wind" van willem barnas, ik dacht in karper 14 heb ik al grijs gelezen! Een gevoel dat de meesten van ons wel kennen, perfect verwoord, schitterend! Net zoals de meeste van zijn schrijfsels trouwens.. knap!