Karper in aquarium

Plaats reactie
Willem Sibbing

22-11-2003 22:02

Beste mensen,

Heeft er iemand op dit forum een aquarium met hierin kleine karper of heeft iemand hier ervaring?

Ik hoor het graag,

MVG,

Willem
mark hofman.

22-11-2003 23:18

ik heb al zo`n drie jaar een aquarium met karper... tevens ligt er ook een vijver in mij tuin met karper..
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

23-11-2003 12:37

Mn broertje heeft ze. Spiegels, schubs, graskarpers, zilverkarpers, koi's

Kan je allemaal bestellen bij een dierenwinkel die vissen verkoopt. Maar nu zijn ze moeilijk te krijgen. In het voorjaar weer.

Groeten Joachim
Willem Sibbing

24-11-2003 23:57

Ik heb idd bij de zoekfunctie nuttige info gevonden. Ik had er niet bij nagedacht daar eerst te kijken. Toch bedankt!!

Groeten Willem
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

25-11-2003 00:27

Heb zelf momenteel 40 kleine schubjes in een aquarium. Variërend van 2 tot 4cm.

Leuke hobbie :grin:
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

25-11-2003 15:55

En moet er, net als in mijn koivijver, stevig gefilterd worden ?

O....pardon....ik zal ff de zoekfunctie gebruiken.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

25-11-2003 17:45

Ronnie,

heb geen idee hoeveel liter mijn aquarium is.
De vissen gingen er bij mij in omdat ze bij iemand anders uit de vijver moesten, en ik durfde het niet aan om ze in mijn eigen vijver te gooien met die koude temperaturen.

Wanneer het weer goed genoeg is, dan zet ik het grootste gedeelte over in de vijver zodat ik een paar karpertjes over houd.

Het is zeker interessant om te zien hoe de vissen azen en reageren op licht, voer etc etc etc

Frank
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

25-11-2003 17:52

hoi hoi,

ik hou een dwergmeerval van 15 cm

zit in een 60 literbak, een paar stukken hout en wat planten. Ik zie hem niet echt veel, want hij ligt lekker weggedoken onder de houtblokken haha, maar als er eten is komt ie als de zotte ff een kijkje nemen naar die krioelende dingen.

Verder heb ik ook tot vorig jaar wat spiegels schubs en graskarpers gehad in een grote bak van 110 liter. Leuke hobby, maar veel onderhoud. Eigenlijk is het het beste om een goede pomp te hebben, een externe filter enz enz want die dingen maken je bak snel troebel.

Leuke hobby alhoewel ik mijn meerval (cathy) wel wat mooier vind hoor
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

25-11-2003 20:06

Ik heb een keer een aantal flike postings geschreven over het houden van karpers in een aquarium maar die kan ik helaas niet meer vinden. Zorg in ieder geval dat je filter genoeg capaciteitheeft (2 tot 3x de gehele inhoud per uur filteren) En zorg dat het filter voldoende materiaal bevat waar nutrificerende bacteriën zich aan kunnen hechten.

Ververs ook genoeg water. Concentraties van afvalstoffen kunnen snel oplopen in zo'n relatief kleine bak. Ververs dus elke week water...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

25-11-2003 21:00

Je moet ook goed opletten hoeveel vissen je kunt plaatsen in het aqurium. Dit gaat per liter water. In een tropisch zoetwateraquarium is het ongeveer 1 cm vis/liter water. Voor een zee-aquarium is het minder en een koudwateraquarium (karpers dus) nog minder. Zelf heb ik ooit eens twee kleine spiegelkarpertjes in een aquarium gehouden. Deze waren toen bij een Dierenspeciaalzaak te koop. Het is mooi om hun gedrag te bestuderen onder water op deze manier. Maar ze wroeten wel aardig in de bodem en je moet vaak genoeg het water verversen. De visjes die ik toen had werden gevoerd met voertabletten uit de dierenwinkel, maar misschien is trouvit-korrels ook wel wat.

veel plezier ermee

groetjes Rick
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

25-11-2003 22:11

Enkele zeer nuttige tips:

Gebruik een filter die minimaal 2 keer de inhoud van je aquarium per uur filtert.

Wil je een relatief goed thuis voor je vissen creëren (in hoeverre is een aquarium goed als het vergelijkt met een groot meer?) dan zou ik zeggen zo'n 10 centimeter vis per 100 liter water.


Neem voer wat niet meteen uit elkaar valt als het niet gelijk opgegeten wordt, dit voorkomt dat het water te snel troebel wordt.

Neem ook een goed voer, dat goed verteerd wordt en in stevige sliertjes uitgepoept wordt. Dit helpt ook het water schoner te houden.

De meeste aquaria hebben een filter met van die groene slangen, aan de slang die water opzuigt zit dan vaak zo'n korfje om troep tegen te houden. Plaats dit korfje tegen de bodem in plaats van een paar centimeter erboven. Anders zuig je te weinig uitwerpselen op.

Vaak zijn de spijltjes te smal om fatsoenlijk karper-ontlasting op te kunnen zuigen,snij op enkele plaatsen een spijltje weg, zodat ook de grote stevige stukjes opgezogen kunnen worden.

Neem dus niet te fijn grind. Leg ook geen centimeters dikke bodem, maar een laagje zodat net de bodem van de bak bedekt is, anders zakt er erg veel vuil tussen. Nu krijgt vuil de kans niet ergens in te zakken. Het grind zal verplaatst worden door de vissen maar je kunt het gemakkelijk weer glad strijken. Hetzelfde geld voor stenen en stukken hout e.d. Ook hier verzamelt zich veel vuil. Ik denk dat wbt waterkwaliteit een vis het best gediend is in een bak zonder grote voorwerpen erin.

Hang de zuiger zo ver mogelijk naar links onderinen de wateruitlaat zover mogelijk rechtsbovenin. Dit om te voorkomen dat steeds hetzelfde water opgezogen en gefilterd wordt.

Als je een filter hebt met verschillende filtermaterialen, spoel dan alleen de sponzen en filterwatten uit bij het schoonmaken, maar niet de korrels of pijpjes waar bacterien inzitten. De watten hebben het grootste deel van het vuil al opgevangen en door de korrels uit te spoelen verlies je een hoop bacteriën, waardoor de bacteriëncultuur na het schoonmaken weer opnieuw wordt ontstaan.
Je kan ook een schepje bacterie-poeder toevoegen aan het water toevoegen om dit sneller te laten verlopen.

Je moet je voorstellen dat de vissen in hun eigen WC zwemmen.Ze produceren veel afval dat zweeft in het water,daarom is alleen opzuigen van het vuil niet voldoende. Schadelijke stoffen als ammoniak e.d blijfen in het water aanwezig, ook al wordt een deel van de schadelijke stoffen afgebroken door bacteriën. Verversen van het water is daarom noodzakelijk, en vooral omdat de meeste aquaria relatief klein zijn (in vergelijking met een vijver van 20 m3,of,met een meer van hectaren groot) Dus deze waarden schieten zonder verversing en goede filtrering omhoog. Verschoon en ververs dus met enige regelmaat (ook al is het water nog helder!) Bij de vijverzaak zijn testsetjes te koop om je water te testen op waterkwaliteit. Deze zijn zeer handig, want ze helpen je bij het creëren van een goed leefmilieu voor de vissen, en het bespaart je veel narigheid in de vorm van visziektes en dooie vissen.

Dit zijn enkele tips om je waterkwaliteit goed te houden/niet te snel te laten verslechteren. Mocht je meer willen weten kan je me altijd een berichtje sturen.

vr gr Sjoerd
jan van kranenburg

26-11-2003 02:14

Jullie moeten me niet veroordeelen voor alleen maar wat gedachten....

Ik woon naast een Kinderboerderij ( Stadsboerderij heet dat tegenwoordig). Ken alle beesten, en heb prima contact met beheerster.
Op dat terrein is een vijvertje van ca 10 x 5 meter, diep max 1.2 mtr. Drinken de beesten uit. Zit geen vis in.
Vis wel eens op water waar de karper die bekende "bekken" hebben. Veel en dus ondeskundig gevangen . Speel wel eens met de gedachte zo'n zielepoot naar dat bewuste vijvertje te brengen.
Not done, weet ik.
Verleiding is groot. Beheerster heeft geen bezwaar mits ik voedselaanbod regel.

Moeilijk,toch?

Jan
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

26-11-2003 09:18

Op zich geen verkeerd idee Jan. Afhankelijk van de watertoestand van de vijver. Zou zonde zijn wanneer een vis uit overigens volstrekt zuivere motieven toch nog het loodje zou leggen. Maar het idee van een blijf-van-mijn-lijf-vijver voor karpers, waarom niet.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
jan van kranenburg

26-11-2003 14:26

Theo,

Dank voor niet negatieve reactie.
Beheerster lijkt enthousiast. Draaft misschien wel door.
Kindertjes zouden de karper kunnen voeren en ook op die manier respect voor de vis kunnen leren.
Hoe ik waterkwaliteit moet checken, weet ik niet.
Kom ik wel achter.
Al idealiserend zou een wat grotere "herstel" put of plas voorkeur verdienen. Uiteraard met een visverbod.

Als eea wat concreter gaat worden, meld ik me wel bij de experts op dit board.

mvg

Jan
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

26-11-2003 15:28

Beste Jan,

Je idee is natuurlijk goed. En daar wil ik dan ook niets aan afkeuren. Maar is het niet in strijd met de visserij wet ofzo?

Kan me voorstellen dat de desbetreffende HSV hier wat van kan gaan vinden.

Ik weet het niet zeker hoor.. maar kan me indenken dat dat het geval is.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

26-11-2003 16:36

Wanneer je HSV een meeneemverbod voor karper heeft ingesteld (waar we zo hard voor vechten allemaal) dan ben je in overtreding.

Verder zou ik er heel goed op letten of de nieuwe vijver zoveel vis kan dragen, en of er dan niet weer nieuwe vis in de oude vijver wordt uitgezet,die vervolgens hetzelfde lot ondergaan? Ik bedoel, misschien is het beter om de vissen 'die toch al verminkt zijn' daar te laten, om eenzelfde lot voor nieuwe vissen te voorkomen. Ik denk dat je dit eens bij de HSV aan moet kaarten. Wanneer je hen achter je krijgt sta je veel sterker, en is de actie ook veelsneller en beter uit te voeren.

vr gr Sjoerd
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-11-2003 17:00

Sjoerd,


Kwaal bestrijden en geen symptoom bestrijden.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

26-11-2003 18:10

Dat ben ik volledig met je eens Klaas.

vr gr Sjoerd
jan van kranenburg

27-11-2003 02:30

Er zou geen sprake zin van overtreding van welke wet dan ook.
Vijvertje is slechts 10 x 5 mtr. Misschien 3 a 4 karpers, die dan tot hun natuurlijk overlijden verlost zullen zin van enige vorm van belaging/ bedreiging/ bevissing.
Druppel op de bekende gloeiende plaat in feite.

Maar zullen die vissen het dan naar hun zin hebben?
Geen idee.
Zit er wellicht een karper-psycholoog/bioloog op dit board?

mvg

Jan
















<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan van kranenburg op 2003-11-27 02:39 ]</font>
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

27-11-2003 07:49

Jan,

zolang de waterkwaliteit goed is denk ik dat de vissen, na een wenperiode, zich daar net zo lekker in hun element zullen voelen dan waar ze nu zitten.

Maar mocht je het niet kunnen laten jan, overtuig je er dan wel van dat het water van een dergelijke kwaliteit is dat de vissen er een beter leven door krijgen. Het is natuurlijk maar een klein plasje water van ongeveer 60 kuub. En dat is natuurlijk niet veel voor vissen die veel meer gewend zijn. Karper produceert veel afvalstoffen, zeker als ze door kinderen gevoerd zullen worden (kinderen weten niet van ophouden en voeren van alles en nog wat, en voeren maar door), deze afvalstoffen zullen afgebroken moeten worden.

Ik neem aan dat er bij zo'n kinderboederij geen filterinstallatie op de vijver zit, dus zal de vijver zelf alle afvalstoffen biologisch moeten omzetten, kan dit vijvertje dit niet aan dan zal de amoniak produktie vrij snel toenemen met alle gevolgen van dien, en dan kan ik je verzekeren dat de betreffende karpers gewenst hadden dat ze nog in die put zaten.

Wil alleen maar zeggen:
Bezint eer ge begint!

Groet
Ed

_________________

Karpervissers Sporen Niet!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Eddy Norder op 2003-11-27 07:50 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Eddy Norder op 2003-11-27 08:08 ]</font>
jan van kranenburg

27-11-2003 12:21

Eddy,
Das helder.
Ik bezin....

mvg

Jan
Plaats reactie