Landelijke najaarsmeeting Leerdam

Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-11-2005 18:34

Harnold,

je spreekt over het gedogen van nachtvissen.

Dat betekend dus dat het feitelijk niet is toegestaan. Geen ontheffing van LNV dus.

Dan hebben de karpervissers in de verschuillende HSV-en in Drenthe het dus nog net zo druk als de karpervissers in de diverse HSV-en hier in de Randstad.
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 29-11-2005 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

29-11-2005 19:13

Harnold,

In Groningen en Drenthe mag je, op een paar waren na, het gehele jaar nachtvissen. Maar het gebruik van de tent/bivy wordt gedoogd, wettelijk dus verboden is. Maar als ik het goed gelezen heb en begrijp uit deze topic, wordt het voor die wateren (waar nu al een ontheffing door LNV verleend is, om te mogen nachtvissen van 1 sept t/m 31 mei) wat eenvoudiger om daar een regeling te treffen voor het gebruik van een tent/bivy.

Groenten,
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-11-2005 19:18

Harnold ik had werkelijk niet verwacht dat die blokkering niet opgeheven zou worden.
Nogmaals nachtvissen en de WOR hebben niets met elkaar te maken.
Nachtviswater is ook nog nachtviswater als de WOR is ingetrokken.
Het probleem met een pilotgebied kan zijn dat de proef mislukt en dan is het verhaal gewoon over.
Ook kan het voorkomen dat een handige ambtenaar zegt zolang de proef loopt nemen we niets op omtrent het verblijf.

Nu komt de grap dat de HSV er voor moet zorgen dat ook, als er geen bezwaren tegen zijn, het nachtverblijf in de APV wordt opgenomen.
Het kan voorkomen dat bepaalde wateren waar het nachtvissen is toegestaan maar waar geen looprechten zijn, er ook geen verblijf op de oevers wordt toegestaan, eventueel alleen in een opengestelde tijd.
In die bepaalde tijd zou het weer geregeld kunnen worden, maar er blijven uitzonderingen natuurgebieden bv.

Wordt er voor bepaalde wateren niets opgenomen mag je er straks wel nachtvissen maar is er niets geregeld voor het nachtverblijf dus kun je een bekeuring krijgen voor wildkamperen.

Nu kom ik er niet weer op terug hoor het moet nu wel duidelijk zijn dat het nachtvissen en de WOR niets met elkaar te maken hebben.
De WOR staat wettelijk niet toe wat in sommige gevallen gedoogd wordt.
Komt de wet te vervallen blijft de regeling gehandhaafd als er niets geregeld wordt.

Vandaar dat dit een uitgelezen kans is om het straks wel wettelijk geregeld te krijgen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

29-11-2005 20:41

Aan ALLEN,

ik ben bang dat jullie mij niet helemaal begrijpen.

Nogmaals : is het zo dat op de wateren (groningen/drenthe) waar nu een gedoogbeleid is, er straks ook nog gevist mag worden, nadat de wateren zijn aangewezen?M.a.w. vervalt het gedoogbeleid, daarmee samenhangende dat we dus wateren kwijtraken...
Ik weet ook wel dat gedoogbeleid wat anders is dan wettelijk toegestaan, of juist niet!
WOR en nachtvissen zijn idd 2 verschillende dingen, maar zijn wel degelijk aan elkaar gerelateerd, ook dat weet ik.

Wat ik niet weet is of alle wateren waar ik nu vis, met gedoogbeleid, straks ook nog mag vissen in de nacht.
Daarom heb ik ook gesteld dat we als karpervissers moeten anticiperen in de HSV, om druk uit te oefenen om zoveel mogelijk water tot onze beschikking te krijgen, daar de meeste HSV uit wedstrijdvissers bestaan, en die maakt het geen flikker uit of we nu 's nachts vissen of niet.

Is het nu duidelijk genoeg?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-11-2005 21:00

Michel Hollaar schreef:Harnold,

je spreekt over het gedogen van nachtvissen.

Dat betekend dus dat het feitelijk niet is toegestaan. Geen ontheffing van LNV dus.

Dan hebben de karpervissers in de verschuillende HSV-en in Drenthe het dus nog net zo druk als de karpervissers in de diverse HSV-en hier in de Randstad.


Ja duidelijk.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-11-2005 21:01

Harnold een diepe zucht.
Het nachtvissen wat jij bedoeld wordt toch niet gedoogd? dat is toch al dan niet als pilot vastgesteld met toestemming van de LNV?

Als jij het werkelijk over gedogen van het nachtvissen hebt, dus zonder toestemming van de LNV kun je wel eens gelijk krijgen.
En dan heb ik je inderdaad verkeert begrepen.
Maar dan kan de HSV weer een verzoek indienen om het nachtvissen wettelijk geregeld te krijgen.

Het wettelijk vastgestelde nachtvissen komt niet te vervallen bij het afschaffen van de WOR.
Dat zijn compleet andere zaken.
Wat nu gedoogd wordt is het nachtelijk verblijf en daar moet de HSV op inspringen.
Dat straks de druk op het nachtvissen toe kan nemen omdat ook het nachtverblijf wettelijk geregeld is kan ook natuurlijk maar dat ligt aan de vissers zelf.

Gedoogbeleid kan ieder moment ook met het veranderen van het humeur van de BOA of Politie veranderen, wettelijk hebben wij dan geen poot om op te staan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-11-2005 21:03

Harnold, het is mij bekend dat in Drenthe op een groot aantal wateren het hele jaar door 's nachts mag worden gevist en expleciet op andere wateren niet. De federatie heeft hier destijds voor gezorgd. Dit betekent tot dusver dus ALLEEN maar dat het nachtvissen het hele jaar door op die bewuste wateren is toegestaan, maar wettelijk zonder gebruik te mogen maken van een 'onderkomen' (vistentje of shelter e.d.) tijdens dat nachtvissen.
Voorzover ik het kan overzien zal het m.i. voor de federatie Groningen-Drenthe geen probleem worden om straks op die wateren bij alle betreffende gemeenten ook het gebruik van een 'vistentje' geregeld te krijgen in de APV's. Verstandig is natuurlijk wel dat de R-CBB van de KSN regio Groningen-Drenthe dit vroegtijdig aankaart bij de federatie.

Het bovenstaande heeft op zich dus niets te maken met de wateren waar nu ook niet 's nachts gevist mag worden daar dit waarschijnlijk ook wel zo zal blijven (Soms is er in de huurovereenkomsten visrecht al door de verhuurder bepaald dat nachtvissen niet is toegestaan en daaraan is door de federatie of een HSV meestal ook niets aan te veranderen).

Een ander verhaal wordt ook dat vanaf ca. 2007 (na de wijziging van de Visserijwet) iedere VISRECHTHEBBENDE zelf mag gaan bepalen met hoeveel hengels er dan gevist mag worden. Wellicht ook iets om mee te nemen naar de federatie maar dan m.i. alleen maar voor die wateren die groot genoeg daarvoor zijn en waar de hengeldruk niet te groot is zodat vissers elkaar niet het leven zuur kunnen gaan maken met 3 hengels i.p.v. 2.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-11-2005 21:10

Sorry Douwe, ik had alleen nog maar de posting van Harnold gelezen en toen direct al bovenstaand antwoord gegeven, wat feitelijk al niet meer nodig was...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-11-2005 21:13

Aart zolang het nog iets toevoegd is er niks mis mee toch?
Je maakt het er niet simpeler op met je drie hengels ik durfde er nog niet over te beginnen 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

29-11-2005 21:17

Laat Harnold het maar niet lezen :lol:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-11-2005 21:22

Tja Douwe, verzwijgen heeft ook geen zin daar dit toch realiteit gaat worden. Tevens is dan de Grote Visakte ook niet meer vereist...
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

29-11-2005 21:35

Douwe Bijlsma schreef:Harnold een diepe zucht.
Het nachtvissen wat jij bedoeld wordt toch niet gedoogd? dat is toch al dan niet als pilot vastgesteld met toestemming van de LNV?

Als jij het werkelijk over gedogen van het nachtvissen hebt, dus zonder toestemming van de LNV kun je wel eens gelijk krijgen.
En dan heb ik je inderdaad verkeert begrepen.
Maar dan kan de HSV weer een verzoek indienen om het nachtvissen wettelijk geregeld te krijgen.



Het heeft even geduurd, ondanks je gezucht(leeftijd hè?) maar dat is nou wat ik bedoelde.
En daar wringt m.i. nou juist de schoen.
En wat als dat verzoek nu eens wordst afgewezen.

Juist.

Maar bedankt voor de verdere uiteenzetting Douwe.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

29-11-2005 21:39

Aart Lokhorst schreef:Harnold, het is mij bekend dat in Drenthe op een groot aantal wateren het hele jaar door 's nachts mag worden gevist en expleciet op andere wateren niet. De federatie heeft hier destijds voor gezorgd. Dit betekent tot dusver dus ALLEEN maar dat het nachtvissen het hele jaar door op die bewuste wateren is toegestaan, maar wettelijk zonder gebruik te mogen maken van een 'onderkomen' (vistentje of shelter e.d.) tijdens dat nachtvissen.
Voorzover ik het kan overzien zal het m.i. voor de federatie Groningen-Drenthe geen probleem worden om straks op die wateren bij alle betreffende gemeenten ook het gebruik van een 'vistentje' geregeld te krijgen in de APV's. Verstandig is natuurlijk wel dat de R-CBB van de KSN regio Groningen-Drenthe dit vroegtijdig aankaart bij de federatie.

Het bovenstaande heeft op zich dus niets te maken met de wateren waar nu ook niet 's nachts gevist mag worden daar dit waarschijnlijk ook wel zo zal blijven (Soms is er in de huurovereenkomsten visrecht al door de verhuurder bepaald dat nachtvissen niet is toegestaan en daaraan is door de federatie of een HSV meestal ook niets aan te veranderen).

Een ander verhaal wordt ook dat vanaf ca. 2007 (na de wijziging van de Visserijwet) iedere VISRECHTHEBBENDE zelf mag gaan bepalen met hoeveel hengels er dan gevist mag worden. Wellicht ook iets om mee te nemen naar de federatie maar dan m.i. alleen maar voor die wateren die groot genoeg daarvoor zijn en waar de hengeldruk niet te groot is zodat vissers elkaar niet het leven zuur kunnen gaan maken met 3 hengels i.p.v. 2.


Aart, bedankt voor je uiteenzetting.
Erg duidelijk!

gr Harnold
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

30-11-2005 08:54

Peter/Douwe

===============================================

Het enige nieuwtje is dat vanaf 1 jan 2007 de HSV zelf kan bepalen met hoeveel hengels er gevist gaat worden.

===============================================

Ben ik blij, dat jullie er ook al overheen gelezen hadden. :lol: :lol: :P

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-11-2005 10:27

Paul zo hoort men nog wel eens wat.
Hangt ook van je eigen interesse af overigens.

Enne ook de Federaties en de VBC 's hebben nog iets in de melk te brokkelen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-11-2005 20:09

Op advies toch iets meer gelezen over de toekomstige mogelijkheden.
Ik neem maar een gebied wat onder Friesland valt.
Lauwersmeer, stel je wilt er het nachtvissen geregeld zien en ook nog het nachtverblijf.
Kwestie van aanvragen de mogelijkheden zijn er toch is het niet?

Leuke bijkomstigheid is de Natuurbeschermingswet die oktober jl in werking is getreden.

Een belangrijk onderdeel van de nieuwe Nb-wet is dat er geen vergunning gegeven mag worden voor handelingen of projecten die schadelijk kunnen zijn voor de kwaliteit van de habitats van soorten waarvoor een gebied is aangewezen. Wanneer niet op voorhand uitgesloten kan worden dat er schadelijke effecten kunnen optreden, dan dient de initiatiefnemer een 'passende beoordeling' te maken. Dat betekent een onderzoek naar alle aspecten van het project en welke gevolgen die kunnen hebben voor datgene wat bescherming geniet.

Zo zijn er nog veel meer gebieden in Nederland die onder diverse ook Europesche wetten vallen.
Ik zou zeggen als je er vist droom lekker verder over legalisatie maw vergeet het maar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-11-2005 20:18

Douwe, inderdaad zijn er van die gebieden of delen van gebieden. Vaak mag je daar nu echter ook niet komen of vissen of nachtvissen. In totaal gezien valt het wel mee.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

30-11-2005 20:29

Douwe,

De nieuwe wet die j.l 1 -10-2005 in werking is getreden is:

Europese Vogelrichtlijnen,
Europese Habitatsrichtlijnen.

Hoofdzaak zijn de europese vogelrichtlijnen, deze worden toegepast op gebieden die oftewel broed of trekvogels omvatten.

Daarnaast bestaat er beschermingstatus voor deze gebieden,de eerste 2 genoemden en daarnaast natuurbeschermingswet.

Die laatste zullen er toch wel minder onder vallen,maar zoals gezegd er komt nog wel wat op de karpervissers af.

Overal zal heus een oplossing voor zijn of kunnen komen,maar ik denk dat de goede raad die Aart al vaak heeft gegeven en ook anderen,Heren bezoek eens ALV en laat uw STEM eens horen.

En niet steeds blijven denken oh het wordt toch wel opgelost door anderen, SAMEN kun je iets bereiken anders wordt het niets.

Gr Paul 8)