wintervissen

Marc Schrikkema

16-11-2004 14:09

Frank,

Het watertje wat Marijn bedoeld zit een leuk bestand aan karpers, daarbij zijn de voercampagnes redelijk in overleg met elkaar gegaan, hierdoor zou er geen sprake hoeven zijn van overvoeren.

Het idee met het bootje .... zit wat in, echter is dit een watertje waar normaliter niet gearen wordt en dus zit er een snellere schrik reactie van de karpers wel in

Mitsz heeft daarentegen ook gelijk ...weersomslag .... Hey Marijn, zullen we gewoon nog 1 maal ons geluk beproeven? En ondertussen gewoon een andere stek ook bevoeren? kan toch geen kwaad denk ik?

Gr. Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
mitsz van der kamp
Contacteer:

16-11-2004 14:31

Marijn,

zou het toch nog een keer proberen. Het is tenslotte nog niet echt klerekoud. Daarbij komt, dat ik uit betrouwbare bron heb vernomen, dat het met je aas wel goed zit :D

Als dit nu echt niet lukt, geef het dan nog steeds niet op. In zo'n geval zou ik er de ultra-mobiele methode toe gaan passen. Kies een aas met een hoge instant respons. Ik kies dan het liefst iets met een klinke dosis melkderivaten en een dito lading birdfood. Dit zal wel wat duur zijn, maar je gebruikt er tenslotte maar weinig van. Vervolgens op je visdag niet langer dan twee uur op een stek vissen, totdat je de vis hebt gevonden. Indien dit vreugdevolle feit zich voordoet, kan je winterverhaal zich gewoon weer op de "normale" wijze voortzetten, of je blijft er lekker instant vissen.

Ik geloof niet, dat er wateren zijn, waar je 's winters geen vis kunt vangen. Vinden echter...................................
marijn ham

16-11-2004 14:47

Mitsz,

Ik begijp je punt, maar na 2 weken dagelijks voere was de teleurstelling toch wel erg groot.
Misschien op een andere diepte voeren en de ondiepere stukken laten voor wat het is.

We hebben op dieptes gevist van 3, 5 en 7 meter, misschien toch maar naar de 9 meter zakken?
Nadeel is wel dat de diepete erg steil afloopt...

Overvoeren is idd geen sprake, 250 gram boilies is natuurlijk erg weinig!
Er zwemt vis genoeg, dus die paar 100 gram per dag is geen probleem voor die vissen.

Afijn, de stek blijven aanvoeren kan ook geen kwaad, een 2e stek erbij zoeken en bevoeren kan ook nooit kwaad!

Mitsz, wat bedoel je met Melkderivaten?
marijn ham

16-11-2004 15:00

Stefan,

Ik weet dat je deze winter ondiep gaat vissen, ik heb ook op deze ondiepe stukken gevoerd en gevist, maar ook daar zat geen activiteit.

In de beschreven kom zijn de grootste ondiepe stukken, daar komt de zon in op en verwarmd het water het snelst, maar er zat gewoon geen vis.
Ik ben vanavf de vroege ochtend het water gaan observeren en heb er 2 rondjes om gelopen.
De enige activiteit die er was waren de watervogels... :wink:

Verder heeft het water geen oplopend talud, de structuur is overal hetzelfde, maar dat heb ik al beschreven.
Bertil Wielink
Contacteer:

16-11-2004 15:11

Marijn,

Dan is het toch heel simpel..
Als het op alle dieptes niet lukt de vissen erop te krijgen.. en het lukt andere vissers op andere stekken ook niet.. met voeren en al..
Dan kan je wel doorgaan maar het gaat waarschijnlijk niet hard lopen deze winter... Wat jij al zegt.. het is waarschijnlijk geen winterwater.. dat kan heel goed.. Mitsz kan wel zeggen dat je overal karper kan vangen in de winter.. en als je van december tot maart doorgaat vang je idd waarschijnlijk wel een vis.. maar of het de moeite is!

Het enige is idd nog dieper vissen.. lukt dat ook niet dan heeft het gewoon geen zin in mijn ogen.

Gr.
Bertil
mitsz van der kamp
Contacteer:

16-11-2004 15:58

Bertil,

er is meer dan alleen maar dieptes. In de winter gaat het -zoals je waarschijnlijk wel weet- om de vierkante meter, zeker als het gaat om instant vissen. De voorkeur gaat meestal uit naar zachte bodem en/of opstakels.

Ik blijf erbij, dat als je in de winter het aas tussen de karpers krijgt, ze op den duur echt wel een keer je aas nemen ook.

Een deel van de populatie zal altijd wel enige vorm van activiteit behouden.

mvg Mitsz
marijn ham

16-11-2004 16:05

Mitsz,

Dat klopt, maar er zijn geen duidelijke 'winterhotspots' aanwezig.
Het bestand dat er zit is immers dusdanig de moeite waard om erg je best te doen.

Ik ga het waarschijnlijk nog proberen op een wat dieper stuk, en anders laat ik het water met rust tot het voorjaar.
Er is voldoende winterwater in de buurt, veel kanalen met lange bruggen...

Mocht het de volgende sessie niks worden... dan is het gewoonweg verkassen naar een ander water.
Bas B.

16-11-2004 16:10

mitsz van der kamp schreef:Bertil,

er is meer dan alleen maar dieptes. In de winter gaat het -zoals je waarschijnlijk wel weet- om de vierkante meter, zeker als het gaat om instant vissen. De voorkeur gaat meestal uit naar zachte bodem en/of opstakels.

mvg Mitsz

Precies die ervaring heb ik ook en niet alleen in de winter. Diepte vind ik ook minder interessant, als je ze maar weet te vinden.
Bertil Wielink
Contacteer:

16-11-2004 16:17

Tuurlijk is localiseren waar ze zitten DE key... maar dat is het in elk jaargetijde.. logisch voor elke karpervisser. Het eerste wat je in elk boekje leest. Dat je verschillende stekken en dieptes moet bevissen over het hele water heen ook...

Maar als er over het hele water verspreid een aantal vissers zitten die ook van alles proberen en NIEMAND vangt iets meerdere sessies achter elkaar.. dat is wat ik bedoel..!! Dan heeft het weinig zin.. of je moet gaan voor die ene uitzondering..

Ps. Mitsz Marijn heeft het over voorvoeren.. instant vissen is idd heel wat anders.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Henk de Jonge
Contacteer:

16-11-2004 16:38

Marijn en Marc,

Lijkt me heel mooi water!
De kom hebben jullie geprobeerd, niks. Zijn er wellicht rottende plantenvelden? Daar in de buurt, zoals Mitsz schreef, is de bodem wat zachter, bevat misschien nog eetbare delen. Daar zou ik het dan zeker een paar uur proberen.

Daarnaast als je blijft blanken beter om ze met rust te laten. Er wordt weinig gevist, ze hebben misschien hun wintervoorraad al bij elkaar gescharreld :-?

Neen, ben nog steeds geen winterkarperaar, maar dat miv 21 december of daaromtrent. :wink:

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
erik flaschwinkel

16-11-2004 21:56

Heren wintervissers,
Zou het ook kunnen dat het geen NACHTwater is??
Soms azen de vissen in de winter meer overdag dan ìn de nacht. :roll:
Succes
Bart Janssen
Contacteer:

16-11-2004 22:57

Die Mitz toch!!!

Dat was natuurlijk een ervaring om nooit te vergeten.......... :oops: :roll:

In Angeren gaat alles nog steeds z'n gangetje. Grappig dat jij dit kleine gehuchtje kent. Hoe heet die griet eigenlijk, ik zal ze best wel kennen.

Bart
mitsz van der kamp
Contacteer:

16-11-2004 23:34

Bart,

ik ben geboren in Arnhem. Elke dag op het fitsje naar Angeren en weer terug. Huize Nijenhuis Bart. Romantisch hoor, dat zoenen met het slachten van de varkens op de achtergrond!!

Mijn visjeugd daar ook gesleten. Ving mijn eerste karpers op de Zilverkamp in Huissen (1980-1985). Ooit nog eens terug geweest. Wat een drukte daar!

Affijn... nu zijn we in de fossiele fase aanbeland als het om de liefde en dergelijke gedachten gaat.

Stuur eens een pb over de watertjes daar. Wil wel eens weten wat ervan geworden is.

MVG Mitsz
Marc Schrikkema

17-11-2004 08:14

Erik,

Geen nachtwater? ...... vorige week een dagsessie gemaakt en niks noppes nada ...

De andere ploeg (in de andere hoek) doen alleen maar dagsessies .... en noppes nikkes nada ...

We weten zeker dat er karper zit! de voermethoden / aas MOET wel goed zijn. Er is denk ik (nog) niet echt een voerperiode aan te wijzen. Daarbij zijn de plekken (met onze ervaring) ook lastiger te localiseren dan we dachten. (Ik geen ervaring en Marijn toch best wat).

We hebben besloten om toch nog maar heel even vol te houden .... maar ondertussen vast een ander water te gaan bevoeren, hebben we iig een uitwijk mogelijkheid.

Greets M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
marijn ham

17-11-2004 08:55

Heren,

2 weken geleden heb ik er mijn eerste sessie gevist, watertemp was ruim boven de 10 graden en de vis was behroorlijk actief.
Af en toe waren er klappen op het water te horen, alsof er een lijk werd gedumpd.

Ik wist 2 vissen te vangen, beiden erg mooie massieve schubs.
Geen spoortje van beschadiging te vinden, bekken volledig gaaf en vreselijk sterk!
Beide vissen werden in de nacht gevangen!

De 2 weken ervoor is er ook door de andere vissers goed gevangen.

Wat Marc al zei: dDe andere vissers vissen er voornaemlijk overdag, met de laatste 2 weken... geen resultaat!
1 van de 2 'concurrenten' heeft het bijltje erbij neergelegd en ddie stopt ermee.
Dus... nog minder vissers.

Het is een raadsel waarom de vis niet actief is, zelf heb ik nu een idee dat ik wil uitproberen.

Ik wil 3 stekken maken die dagelijks bevoerd worden, alle 3 de stekken op diverse dieptes.
Dagelijks wil ik gaan voeren met de spod. 4-6 spods per stek.
Door met verschillende hengels aan te komen, waarbij de lijn vast zit op de clip kan ik steeds op exact dezelfde stek voeren aangezien het talus vrij steil afloopt.
Door hengel 1, 30 meter lijn te geven, hengel 2, 20 meter lijn te geven en hengel 3, 40 meter lijn te geven voer je op diverse dieptes op steeds dezelfde stekken.

Zo voer je ook vreselijk compact en zal de vis (hopelijk) dicht in de buurt blijven...

Mocht het na de volgende sessie weer niks zijn... Hebben we alvast een nieuwe aangevoerde stek waar we wel gedurende de winter vis kunnen vangen. Nadeel van de gekozen stek (2) is dat er veel verkeer om je heen is...
mitsz van der kamp
Contacteer:

17-11-2004 09:09

Marijn,

is het niet handig om een mooi vlak stukje te zoeken op een wat diepere plaats? gezien de stijle taluds dacht ik zo...

Niet opgeven man. Ik heb ook een keer een hele slecht eerste winter gehad op een water. Toen ik het eenmaal door had, liep het als een trein :D

succes Mitsz
Koen de Been

17-11-2004 09:31

Marijn,

Jouw kwestie heb ik een tijdje in de gaten gehouden......Wat me opvalt is dat er niet over de aanwezigheid van witvis wordt gepraat.
Dit lijkt mij in de winter toch ook iets waar je zeker rekening mee moet houden(hier moet je je voerhoeveelheid op afstemmen).
Zo ook de methode waar je mee vist, vis je puur met 20mm boillie's dan zal je zelf vrij weinig last hebben van witvis. :)
Wat ik altijd in het achterhoofd hou is een heel andere aanpak van vissen op putten waar weinig witvis zit.
Karper houdt zeer zeker van particles in de winter, het liefst zo zacht en zo zoet mogelijk..... Zoete mais!! :D
Zet de boillie's eens aan de kant(ligt natuurlijk aan de hoeveelheid platte en zeelt dat er rond zwemt) en probeer het eens met een haakpellet(Sticky Baits OilyHookPellets zijn mijn favoriet)aan je hair, kort onderlijntje van pakweg 10cm en een methodkorf......maak je voertje aan met het vochjt van de particles(hennep,tijgernootjes,zoete mais etc.) en hopelijk moet dit toch de eerste karper over de streep trekken!
Het is dat er geen put hier op fietsafstand ligt bij mij in de buurt anders was ik deze winter zeer zeker door gaan vissen.....Had ik maar een auto :cry: !!
Spodden kan ook een goede oplossing zijn......Ook hier zal ik naar de bekende particles grijpen! Wees niet bang om ook in de winter een olie te gebruiken(het liefst wel een hele dunne olie zoals visolie van de visafslag :wink: ).
Voor de rest, tja, je kan het eens in een andere hoek proberen van het water :roll:
Compact voeren en vissen is niet mijn ding in de winter, zeker niet als er weinig vissers aanwezig zijn. De kans dat je meer vis bereikt in de winter door verspreider te vissen en te voeren lijkt mij ook een belangrijke factor(of is dat niet zo'n groot belang op dat water??).

Hopelijk trek je dr een paar leuke vissen uit! :wink: Ikzelf heb weinig vangervaring in de winter puur omdat het water zich er niet voor leent wat voor mij bereikbaar is, ik hou me er zeker wel mee bezig! :P
Vriendelijke groet,

Koen de Been
marijn ham

17-11-2004 09:49

Mitsz,

Je slaat de spijker op de kop... Maar... er is geen vlak stuk te bekennen op het water.
Zoals ik al eerder aangaf loopt het van om en nabij de 2 meter diepte bij de kant door naar 5 meter (20 meter uit de kant) en dan gaat hij duiken.
Op 30 meter afstand is het al vrij diep, ongeveer 10 meter.

Het nadeel is dat er op de steile ran geen vlakke plek te bekennen is, geen plateautje of wat dan ook.
Het water is al volledig uitgekamt en er is niks moois te bekennen wat dit soort stekken betreft.
Ik zal dus wel op de steile taluds moeten vissen...

Koen,

Er is natuurlijk een bestand aan witvis aanwezig, maar heb er nog geen last van gehad tot nu. (ff afkloppen)
Er zwemmen een aantal grassies rond en er zit een redelijk bestand aan zeelt. Geen slechte bijvangsten.

Voeren met zachte mais zou kunnen, maar geniet niet mijn voorkeur. I.c.m. de method zou je het wel kunnen iznetten.
Voeren met partikels in de iwnter is mij tot nu erg slecht bevallen, ik heb ze er wel opgekregen, maar na verloop van tijd haken ze af omdat ze gewoonweg te weinig voedingsstoffen uit de partikels alleen halen.

Ik hou nu nog even vast aan het spodden op 3 stekken. Proberen de stek op gang te brengen met een behoorlijke hoeveelheid hennep...
Klaas van den Herik

17-11-2004 10:41

Wintervissen hardstike leuk. 12 jaar gedaan. Vaak op mijn bek, soms met de neus in de boter.

Mij zijn een paar dingen opgevallen.

Meeste suc6 op min of meer overbezette putten. Vaak vissen die (bijna) nooit gevangen worden.

Ondiep water is gemakkelijker aan de gang te houden dan diep. Hoe dieper hoe vaker vis ergens half water hangt.

De zomerstekken doen het in de winter ook "gewoon". Als er van de 100 vissen er 10 actief zijn, lijkt het of deze gewoon de vaste route
(s) afstruinen.

Beetje storm helpt de boel enorm.

Hoe meer er gevangen wordt hoe beter het gaat.

Hoe meer er gevist wordt hoe beter

Bijna alle vissen komen van 1 stek/hengel

MVG

Klaas
Bertil Wielink
Contacteer:

17-11-2004 10:44

Marijn,

Als die vis uit jou avatar ervandaan komt dan zou ik er idd nog maar even doorzetten :P

@Klaas:
"Hoe meer er gevangen wordt hoe beter het gaat. "

Ahumm deze is idd wel logisch :wink:
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
marijn ham

17-11-2004 10:56

Bertil,

Deze vis wist ik in januari te vangen met een watertemp van 3 graden en een buitentemp. van rond het vriespunt.
Dit water geld dan ook als uitvluchtwater, mocht het op 'dit' water niet gaan lukken.

Klaas,

Het water is niet overbezet, er zit een knap bestand aan karper op, maar het vloeit niet over van de vis.
VBorig jaar op ondieper water goed gevangen gedurende de hele winter.
De vis is makkelijker te vinden en makkelijker actief te houden, Dieptes gaan er niet verder dan 1 meter 80. Vaak lag de vis strak tegen het riet op een meter water.
Dit was ook gewoon een typich winterwater, goed bestand aan grote karper en de vis was gedurende de hele winter actief. Meerdere vissen per sessie gevangen.

Het water waar we het nu over hebben is gewoon erg interessant gezien de moeilijkheid, maar ook gezien de schoonheid van de vissen.
Jeroen houdijk
Contacteer:

17-11-2004 11:08

Hoi,

10 meter diep? op het ene water wel, op het andere weer niet.

Als er op een water een klein gedeelte is wat dieper is dan de rest is de kans groot dat dit een zuurstofarme omgeving is. Is het diepste gedeelte van het water een grote vlakte, dan kun je daar gewoon vis verwachten.

Ik heb het idee dat hoe groter de oppervlakte van het water is, des te vaker de vis op grote dieptes te vangen is. Op een putje van een paar hectare heeft het niet zo veel zin om in de diepe putten te vissen, terwijl op water van 10 ha of meer het niet uit lijkt te maken hoe diep je vist.

Zou dit te maken kunnen hebben met de windinvloeden op groot water?

Maar waarom ze de diepte in gaan is mij een raadsel Mischien moet ik het anders vragen, waarom mijden ze de ondieptes?

Een andere verklaring voor de diepte waar de vis zich bevind is de beschikbaarheid van voedsel, waar op een kleine plas een paar jaar terug alleen in de winter vis werd gevangen op de diepste plekken kan nu het hele jaar door op die plekken vis worden gevangen. Dat begon allemaal toen er een marker bleef staan in het midden van het water. Van alle kanten vistte iedereen daar naar toe en de vissen volgden vanzelf. Daarna kwamen de voerbootjes en de vis kon voortaan op iedere diepte eten vinden.

Jeroen
Klaas van den Herik

17-11-2004 11:36

Nee Bertil,

Lijkt logisch, maar ik bedoel min of meer, dat door vis te vangen andere vissen geactiveerd worden. De gevangen vis moet denk ik weer vreten, of denkt dat te moeten weet ik veel. Deze vis activeert weer de volgende.

Zeker gezien de ervaring dat vaak maar 1 plek de meeste vis oplevert.

Maar niet alleen karper. Als er redelijk wat witvissers regelmatig vissen en vangen helpt het ook.

Een kleine algemene.

In de winter reken ik op 1 op 5 t.o.v. van de "goede periode". Qua tijd tussen beten maar ook qua aantaL vissen.

MVG

Klaas
marijn ham

17-11-2004 11:52

Jeroen,

Diepste punt is ruim 25 meter, dus 10 meter diepte bevissen is niet raar.
Op andere wateren vis ik op 16 meter diepte.

Waarom de vis de ondieptes vermijd?
Kan 2 oorzaken hebben in mijn ogen:
Hengeldruk op de ondiepe stukken, maar in de winter kunnen ze dieper trekken omdat de watertemperatuur op dieper water nu warmer is dan de ondiepe stukken.
Frank van Amerongen

17-11-2004 12:11

Marijn,

Maar de zon... als die schijnt. Zal het ondiepere gedeelte toch het eerste opgewarmd worden?

Groet, Frank