Men gaat eindelijk "het" verstand gebruiken hoera!!!!

Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-12-2002 22:46

Beste Roelof,

Naar mijn idee draaft Schut nog niet eens zo hard door, hij zegt wat hij denkt. Dat het dan paradxaal overkomt zal ermee te maken hebben dat het gedachtengoed van de meeste karpervissers zeker enkele gelijkenissen vertonen, zeker met het oogpunt om 40+ en meerdere 30tigers te vangen in 1 seizoen.

Wanneer ik alles wat ik de laatste tijd lees bij elkaar neem dan zijn er wel meer paradoxen te ontdekken.
Neem het argument van Henk Jansen, hij haalt het dankbare feit aan dat de NASO er voor zorgde dat de vrije hengel bleef, en zodoende weer zorgde voor een goedkope opstap voor de jeugd.
Nu heb ik helemaal niks tegen de jeugd, maar maak ze dan wel wegwijs in het karpervissen en verminder door middel van cursussen de kans op excessen welke niks met vissen te maken hebben.
Het goedkope drempelverlagende kan ook verkeerd uitpakken, juist vanwege het goedkope kan dus ook alles en iedereen een plaats aan het water zoeken en daar vanwege desinteresse en verveling juist weer net het verkeerde de doen.
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd?

Het is toch paradoxaal dat de KSN gedragregels moet opstellen om misstanden en verkeerde behandeling van vissen te voorkomen.
Het is toch te gek wanneer iemand tijdens het fotograferen die karper net even naast de onthaakmat houd er onmiddelijk door anderen op afgerekend word enkel omdat ergens een regel was opgesteld waaraan men zich zou moeten houden.

Nu is voor mij het vissen een super individuele bezigheid, tenminste zo ervaar ik het.
Wanneer ik dan de gedragsregels op de meeste onervaren jonge en beginnende vissers projecteer dan denk ik: goeie zaak!
Zou ik het op mijzelf betrekken dan zou ik passen.
Hoezo paradox, ik weet het ook niet.
Maar je kan toch van mij niet verwachten dat ik mij als een soort copieermachine aan het water zet omdat een club of vereniging het graag zo zou zien.

Hoe meer leden, des temeer strubbelingen.
Men kan niet een stel individualisten bij elkaar stoppen en dan zeggen; we hebben een club.

Oh ja Henk ter geruststelling; ik help elk jaar wel een jong gastje of beginner die weer ergens zo'n vrije hengel kocht en niet weet wat ermee te beginnen.
Grappig?, ja maar ik doe het wel!!,alweer zo'n tegenstrijdigheidje.

Sportieve groeten Henk


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2002-12-05 22:49 ]</font>
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

05-12-2002 22:50

Heren

Iedereen heeft het over gewichten/ponden/kg's... Over publiceren, over het bannen van gewichten uit schrijfsels e.d. MAAR zou dit zin hebben?! Zou de meeste reclame niet aan het water worden gemaakt?! Ff kort: ik denk dat het noemen van een gewicht weinig verschil uit maakt! Een foto zegt meer dan duizend woorden...

Dus; zou het zin hebben om een foto van een veertigponder op internet of in een blad te plaatsen en NU als onderschrift te schrijven: 'Een zeer mooie vis' i.p.v. 'Een mooie veertiger aan een vismeelboilie!' Elke bosaap ZIET aan die foto dat het een grote vis is. Sommige mensen kunnen hier iets minder goed tegen en dat is jammer.

En grote vissen zijn bekend en veel vissers hebben een uitgebreid 'netwerk' dus als ze willen komen ze er toch vaak wel achter hoe zwaar die vis was/is en waar die vis zwemt.

Misschien moeten we ook eens bedenken hoeweinig foto's er eigenlijk in de bladen staan! De meeste nieuwtjes over grote vissen lees ik niet in de bladen hoor! Die krijg ik binnen via de kenissenkring.

Als je geheimen wilt bewaren zal je je vangsten met heel weinig andere (vissers) moeten delen. Dan zul je nooit last hebben van jaloezie. Maar niet iedereen kan én wil dit! En als mensen zich zouden ergeren aan het feit dat iemand teveel vangt zegt dit genoeg over diegene! Die moet bij zichzelf te rade gaan WAAROM hij of zij vist!

Dat sommige wateren soms overspoelt worden met vissers na een publicatie (bijv. Echternach, De Zwaan) is een nare situatie. Zkr voor de locals. MAAR ook dit is relatief simpel op te lossen: De visverenigingen geven PER water een bepaald aantal NACHTvisvergunningen uit. Als deze op zijn kun je kiezen; geen vergunningen meer uitschrijven óf enkel vergunningen voor overdag uitschrijven!

En over mentaliteit: De hedendaagse mentaliteit van de maatschappij is zeer individualistisch. Men denkt veel eerder aan zichzelf dan aan anderen! Men zal snel iets 'goeds' nalaten omdat hijzélf 'er toch niets aan heb of dat zakje chips blijft liggen ja of nee'...
In de huiselijke kring valt op dat zulke foute mentaliteit heel goed kan omslaan. Dit vaak door sturen van ouders en/of andere 'gezagshebbers'.
Door lange periodes van (sociale)contole van de 'gezagshebbers' is veel tuig weer op de rails te krijgen. Men moet minder individualistisch worden en meer VERANTWOORDELIJK!

En dáár zouden de 'goede' vissers, de organisatie's e.d zich es op moeten gaan richten: het bijbrengen van normen en waarden (pfff misschien toch maar CDA stemmen :wink: ).

Dit bijbrengen van verantwoordelijkheids gevoel is niet makkelijk MAAR het kan wel degelijk; hier in zeeland hebben we een zeer klein groepje vissers, in dit groepje is de sociale controle zeer groot. Als iemand rotzooi achterlaat, krijgt ie dit te horen. Als iemand z'n mat in de auto laat liggen, krijgt ie dit te horen... Door het opleggen van verantwoordelijkheidsgevoel is de mentaliteit veranderd! Gewoon gebruik maken van de groepsdruk.

Echter, mensen verantwoordelijkheidsgevoel opleggen/bijbrengen kan alleen wanneer men met respect met elkaar omgaat! Dit is hét probleempunt, in de karpervisserij maar ook (vooral) in de gewone maatschappij! De vraag is dus; waar gaat het fout?!

Omdat elke vraag een nieuwe vraag oproept stop ik nu want straks zit ik hier morgenochtend nog :razz: !

De Groeten,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-12-2002 07:58

Roelof,

Sorry, ik ben inderdaad geen diplomaat of politicus. Ik probeer mijn best te doen om mijn steentje aan de karpervisserij bij te dragen en heb in ieder geval weer iets geleerd.

Allen,

Ik denk dat we heel kort kunnen stellen dat IEDEREEN graag grote karper vangt, is absoluut helemaal niets mis mee. Als je echter alle realiteitszin verliest en alles moet wijken voor jouw "status" of "succes" dan vallen er spaanders. Maar waarschijnlijk zijn deze figuren al eerder ontspoord en is het inderdaad een maatschappelijk probleem.

Volgens mij zitten we allemaal wel grotendeels op één lijn, het was alleen even een kwestie van de juiste nuance vinden...

Groeten,

Mark
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

06-12-2002 09:20

Mark,

Jij bent goed bezig dus verontschuldig je niet. Wat dat betreft kunnen velen een voorbeeld aan je nemen.

Groet,
Roelof
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-12-2002 09:33

Mannen,

Ik wil hierbij benadrukken dat ik zeker niet de intentie heb of gehad iemand te benadelen.

Bertil,

Mijn uitspraak was opbouwend bedoeld. Het kwam echter cru over. Zo zie je maar hoe gevaarlijk een db kan zijn.

Er bestaat in mijn ogen absoluut geen twijfel; aan jou integriteit. Mocht je dat zo hebben opgevat en aangevallen voelen, spijt me dat enorm. Mijn woorden terugnemen letterlijk kan niet figuurlijk bij deze wel.

Nogmaals excuus.

MVG

Klaas
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

06-12-2002 10:08

dit forum-gedoe is onderdeel van De Karperwereld, een vismagazine over het karpervissen.... right?

Even buiten beschouwing daargelaten zijn de oude stempel malloten als joris, (dat zulks een einzelganger vandaag de dag door iedereen al bij zijn voornaam genoemd wordt, zegt enorm veel over veranderingen), of gerard schaaf, marco kraal, om er maar een paar op te noemen, slechts de zeldzame symbolen van een vervlogen, edoch unieke tijd. Zij waren bereid hun verhaal te vertellen, waarbij ze niet over wateren spraken, niet over giganten. niet over heldendom, niet de patser zijn want de bak met goud is binnen, papagaaienbek of niet. Waar zijn ze? Heerlijk om te zien hoe ze ouder worden, en ouder worden, en nog immer diezelfde blijven. een prettig soort van malloot zegmar.

Anyway, ik lag gister in bad, het blad Karper erbij, een editie, waarbij, omdat ik hem nu niet bij de hand heb, ik niet het precieze nummer etc kan noemen. Op de cover Alijn Denau, beauty van een vis.

Mooie opening in het voorwoord, waarbij beklag word gedaan over het ontbreken van privacy voor bekende vissers, die (geheel vrijwillig voor de poen!!) in het daglicht zijn gaan staan in de volle schijnwerpers, en daarmee naam hebben gemaakt. op zich niets mis met dit voorwoord. Eerste onderwerp echter wat men onder dit voorwoord plaatst is echter meteen weer een successtory (ik heb de bakken gevangen, maar ga jullie niet vertellen waar) Van nota benen iemand die mijns inzien een groot gedeelte van de vercommializering van het karpervissen, met name in Frankrijk, op zijn rug heeft. Ik spreek hier over Leo Hoogendijk. In desbetreffend stuk beschermd hij terecht zijn eigener thuiswateren, maar waarom hij dan zoveel heeft gepubliceerd over andere wateren? met de hoop dat de lezers daar gingen vissen en een karpervisserij scene in frankrijk op te starten, waarmee dus zijn commercie gediend was.... Dit is zo enorm dubbel!! en dan bedoel ik niet eens de woorden van Hoogendijk, maar de combinatie moraal praatje (voorwoord).... moraal praatje gehouden, goed, gaan we weer gewoon verder met de centen binnenhalen.

Het noemen van gewichten verbannen? nutteloos
Het verbannen van het element Ik ben de bink want ik heb ze geslacht? broodnoddig, maar niet haalbaar.

want dan wordt het tijd om de handen in de eigen boezem te steken. Waar draait bijvoorbeeld een magazine als De Karperwereld grotendeels om? Wie staan daarin? Zijn dit niet vaak juist die mensen met een successtory??

Om te kotsen zijn de schrijvers met hun successtory over een nieuw rigje bijvoorbeeld. Hoe zit zo een artikel in elkaar? Je creeert een probleem (de vissen zijn niet meer te vangen; dressuur, of dit zo is, is een tweede, maar goed dat haalt men niet uit het artikel, want is verder geen bouwsteen tot het artikel)..... Maar nee deze schrijver, op zoek naar ook een tijdelijk heldendom, heeft DE oplossing, en jawel, hier begint zijn successtory.... begeleid met natuurlijk een foto met schrijver, met een bak van minimaal 40 pond, waaronder de tekst: Door het slimme gebruik van rig blabla scoorde deze (dus slimme) visser alsnog, getuige deze klasse bak op een water waar anderen al weken blankten.......

Is dit niet heel vaak de strekking van publikaties??

Ik stopte met het lezen van De Karperwereld en Karper, omdat ik dit gewoonweg vreselijk saaie publikaties vind, en deze valse heldendom om te kotsen vind. Of joris nu leuke stukjes schrijft of niet, alles dient echter in een juist context gezien te worden. Met de Karper stopte ik al vrij snel (teveel "verkeerde" namen, mijns inzien) De Karperwereld trok ik wat langer, een uitgave of 6 in de vrije verkoop, en toen had ik dit ook wel gezien.

Hier op het forum en bijvoorbeeld met de artikelen en de seizoenen van bestaat er nog een redelijk balans in gewone visserij en successtories, echter dit is de gewone wereld. Een magazine wat verkocht dient te worden heeft andere verantwoordelijkheden naar zichzelf toe, namelijk DAT ie verkocht dient te worden. Successtories verkopen, en dit geld zeker niet alleen op het karpervisgebied.

meer tijd heb ik nu niet vandaag om verder te schrijven..... dis mijn inbreng hierin, en hopelijk is het een beetje te volgen. ben een gecompliceerd menneke, die gecompliceerde zinsstrukturen bouwt, waarvan deze akte getuigd ;o)

vriendelijke groet
ed

p.s. Dat joris hiero te vinden is met een recordvis van van niet eens 20 pond, dat is zo geweldig mooi om te zien....
een record van nog geen 20 pond.... en dan dat koppie derbij.... ;o)



vals heldendom vergaat gelukig vrij snel, en valt diep, waar echte helden blijven schitteren.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

06-12-2002 10:44

Klaas,

Mooi dan begrijpen we elkaar gelukkig.

Mark,

Echt wel klasse dat je (jullie, KSN Regio Noord) je zo inzet! Als meer mensen dat zouden doen (ja ook ik ben schuldig) dan weet ik zeker dat we veel kunnen bereiken.

Hopelijk is jullie initiatief daar in het Noorden ook voor de andere regio's een handvat om de excessen in elke regio in Nederland in te perken.

Ga zo door!

Vr.Gr.

Bertil

PS Edwin, er is geen enkele binding tussen het papieren magazine DE Karperwereld en hét online magazine Karperwereld Online. Dit even ter informatie.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bertil Wielink op 2002-12-06 11:03 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-12-2002 11:31

Roelof,

Bijna tranen in de ogen. Goed verwoord.
(snap trouwens nog jou besluit niet, maar ala)

Wil benadrukken dat hier geplaatste berichten altijd voor rekening van de scribent zijn. Dat je een beetje moet oppassen als je in een gflazen huisje zit ok. Logisch.

Pas op het moment dat er staat:

KW zegt
KWO zegt

Of KSN, SNB, VNV, NVVS, SP, CDA.

Verder heb ik nog een aantal volkswijsheden:

Er bestaan geen problemen, er zijn mensen.

Wie zonder zonde is werpe de 1e steen.

Wie goed doet goed ontmoet.



Edwin,

DE Karper is van de KSN. Karper is het commerciele blad.
Als iedereen zijn mond had gehouden, zaten we nu nog met de aardappel te knoeien. (zou het dan ook zo polpulair geworden zijn?)

Michiel,

Ik vind het juist een probleem, dat ik op een foto NIET het verschil tissen een vis van 20 pond of 10 kilo kan zien.


MVG

Klaas
HansPeter van Ee

06-12-2002 12:34

Heren

De topic van deze discussie is:'Men gaat eindelijk "het" verstand gebruiken hoera!!!!'.
Nu zijn we al weer aardig afgedwaald naar het al dan niet publiceren van gewichten/vangplaatsen en de steeds grotere grip die de commercie krijgt op onze hobby.

Wat mij opvalt is dat veel karpervissers tegenwoordig de basis missen van het echte karpervissen.
Als ik mijn oma (een witvisser van huis uit..) plaats laat nemen in een bivvy met toebehoren heeft zij ook kans om een veertiger te vangen.
Dat status aanmeten begrijp ik daarom ook niet want karpers vangen aan een hairrig-systeem is in mijn ogen niet echt een kunst.
Wel met het aardappeltje aan de pen of met een foliewaker en deeg.
Velen weten niet meer dan dat de beetverklikker moet gaan fluiten en de spoel lijn moet gaan afgeven.
Weten zij veel wat er zich onder water afspeelt.

Juist de vissers die moeite hebben om grote karpers aan de schubben te komen zouden eens terug moeten keren naar de basis om erachter te komen wat er zich nu daadwerkelijk onder water afspeelt.
Dat zal wel niet gaan lukken want de ontberingen zullen de meeste flink tegen vallen.

Alijn Danau, Phil Cottenier, Luc de Beats, Gerard Schaaf, Joris Weijtjens etc. geef ze een penhengel en ze laten jullie zien wat karpervissen echt is.

met wetende groet

HPE
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

06-12-2002 13:54

klaas:

dat wij als visser er beter op geworden zijn, meer vangen, en technieken beter onder de knie hebben, beter weten waar de bakken goud te vangen zijn, is inderdaad de verdienste van het publiceren over karpervissen, en zeker ook ik heb daar deels profijt van getrokken. De vraag echter of de karper zelf er op vooruit gegaan is is er een van een geheel andere orde.

bertil:

bedank voor de uitleg. Ik dacht iets te simpel dat gezien de naam Karperwereld en door het zien van een aantal zelfde namen, een en ander in verband stond met het Hengelsport magazine. blij te weten dat dit niet zo is dan ;o)

Hanspeter:

het stellen dat iemand vandaag de dag niet eens meer weet wat er onder water afspeelt is zeker deels waar. echter niet alles wat nodig is, is ook daadwerkelijk nodig. Er zullen er vast genoeg zijn, die de visserij wel serieus nemen, pas zijn gaan vissen toen alles bekend was HOE ze te vangen, en nu verdomde goede vissers zijn geworden, terwijl ze misschien nooit een penhengel hebben aangeraakt. In uw (en ook in mijn ogen) zijn dit geen echte karpervissers...... in hun ogen (en terecht!) wel... de oude stempel heeft ieder zijn eigener ontwikkeling doorgemaakt, vele daarvan zijn doorspekt met leren, leren, en leren, wat vandaag de dag is omgezet in lezen, lezen, lezen. Er zullen er vast zijn van de nieuwe lichting die jou en mij de snot voor de ogen zullen vangen, zonder ooit de penhengel aan te raken. Er bestaat het grootste verschil mijns inzien in de sukkelaar van vroeger, die met vallen en opstaan, en jarenlang doorgaan met ploeteren, veel leert (uiteindelijk!), en de nieuwe lichting die gewoon veel gaat, en naverhand veel vangt. Daar hun kennisbron lezen is, en veel minder ervaring aan de waterkant, zal hun streven ook veel meer zijn, het weerspiegelen van de successtories waar men mee overladen werd in allerhande publikaties etc. Misschien snij je dus inderdaad wel een juist item aan met een gewichtspublikatieverbod (leuke steker;o) persoonlijk denk ik eerder dat slechts het algeheel weigeren van publiceren de enige weg is, maar hallo, zo dom ben ik ook weer niet, dit zal niet meer te bereiken zijn, en is ook niet meer nodig.

Deels ben ik het er ook mee eens dat de problematiek ook in de maatschappij terug te vinden is...... om die echter terug te kaatsen naar de visserij vind ik geen juiste, eerder eentje die zegt: dan maar accepteren....

ps: vergis ik me nu zo door te stellen dat een 20 ponds vis in nederland nog steeds een hele mooie vangst is om te vangen??
geen eer mee te behalen, dat is wel zo.... als men dit persee wil.

hm.... verslavend dit gedoe ;o)
groeten ed
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-12-2002 14:10

Op 2002-12-06 13:54, schreef edwin siol:
klaas:

ps: vergis ik me nu zo door te stellen dat een 20 ponds vis in nederland nog steeds een hele mooie vangst is om te vangen??
geen eer mee te behalen, dat is wel zo.... als men dit persee wil.

hm.... verslavend dit gedoe ;o)
groeten ed


Edwin
Ik wil even zeggen dat een 20 ponds karper in NL zeker niet mis is (zo denk ik er over)maar het lijkt wel dat er steeds meer van gevangen worden. toch..?

met een vragende groet
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

06-12-2002 14:27

Kevin:

zo worden steeds meer gevangen, dit klopt. komt dit omdat er meer vissen zijn, die nu over het gewicht van 20 pond heengaan, danwel dat ze meer en meer en meer belaagd worden, en daardoor logischerwijs ook meer gevangen worden? Echter; Vele vissers zullen echter best teleurgesteld zijn als ze na een weekeinde vinkeveen slechts 2 schubkes zouden vangen van een 22 en 23 pond.... (zegmar)

Ooit was er een tijd, dat een paar twintigers op een seizoen een enorm succes was.... het is niet dat ik die tijd terug wil, integendeel. desalnietemin kan ik gewoon gevoelsmatig niet stellen, dat het er als karpervisser er beter op geworden is...

De verwachtingspatronen, mede door het publiceren van successtories, zijn omhooggekrikt.... terwijl voor sommigen nog steeds de grens van 20 pond 'heilig' is, onder nederlandse maatstaven dan bekeken.

groeten ed
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-12-2002 18:05

Edwin
Ja daar heb je gelijk in dat er meer vissen boven de 20 komen en dat er steeds meer gevist wordt en dat is dan logisch
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

12-12-2002 20:32

Beste roelof,
het is waar dat je als bestuurder moet uitkijken als je op persoonlijk titel spreekt,
maar als bestuurder die op sommige zaken uit de eerste hand dingen ziet gebeuren en verslagen waar bepaalde negatieve zaken instaan onder ogen krijgt.
En er bepaalde onwaarheden op het board verschijnen, mag(moet) ik mischien wel reageren).
Ook heb ik aangegeven dat ik op dit moment zaken nog niet uit de doeken kan doen omdat er nog lopende zaken zijn.
O.A. aansluiting naso->nvvs.
Geloof mij dan dat ik hierop terug zal komen met onderbouwde redenen en bewijzen.
Dat ik op bepaalde zaken hevig reageer komt omdat er onwaarheden vertelt worden die recht gezet moeten worden.
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Wilko Bloem

02-01-2003 12:28

Via deze weg, wens ik een ieder veel GEZONDHEID in 2003!!!!! Helaas heb ik niet het "voorrecht" om snel te kunnen "reageren" op het board, zoals ik graag zou willen.

Er is heel veel gezegd in deze rubriek c.q. geventileerd. Ook al had het niet rechtstreeks met het onderwerp te maken, het zij jullie vergeven! Wat mij betreft, geen probleem Heren, zolang het maar relativerend is en we er iets uit kunnen leren!
Hartelijk dank voor jullie reacties!

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol: