DRESSUUR EN GEDRESSEERDE KARPERS

Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

26-02-2006 09:19

Kom Mitsz 20 jaar geleden was het 1986 niet 1950 toen de vis of in de pan belande of ons nu aankijken achter glas

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-02-2006 09:26

Mitsz deze opmerking vind ik voorzichtig gezegd heel kortzichtig geredeneerd.
Een vis hoeft niet onwijkend gedrag te gaan vertonen door zelf aan de haak te hangen.
Voor de rest voeg ik mij bij de opmerking van Gerrit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 09:43

gaan we weer....

een dode vis kan niet bijdragen aan dressuur Douwe. Wat is afwijkend gedrag dan? Dat dit voorkomt bij ongevangen vissen kan ik me voorstellen, maar dan praten we niet over dressuur...Dat heb ik ervaren op een paar van de meest onbevistte wateren van Europa. Ik vis ook op heel drukbevistte wateren en er isa een overduidelijk verschil in afwijkend gedrag.

Goed, 40 jaar dan....

Zeebaarsvissers hebben helemaal geen last van wat wij dressuur noemen. Hoe zit dat dan? Die vissen belanden allemaal in de pan.

groeten Mitsz
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-02-2006 09:51

Tussen aanbeet en slachting kan de vis wel degelijk bijdragen aan ontwijkend gedrag.
Dressuur net wat je zegt, ik spreek daar dus niet over daarvoor moet je bij de anderen zijn.
Vergelijk jij de zeebaars maar die met vele honderden aanwezig zijn op de stekken maar met karper die in veel kleinere hoeveelheden voor komen.
Het is mij om het even.
Dit is geen discuseren meer om de discussie dit is elkaar afvangen, ik doe niet aan jou spelletjes mee.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

26-02-2006 09:52

Een gedresseerde vis kan een andere over de streep trekken zowel positief als negatief

gr Gerrit
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 09:59

Gerrit,

als je m'n posting leest, dan bedoel ik dat ook.....

Wat Douwe zegt ben ik het ook mee eens, behalve dan van die spelletjes. Die speel ik hier al meer dan genoeg met junior.....

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 10:00

Douwe je hebt PB
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-02-2006 13:49

Signaalwerking en de link naar dressuur. Span ik een nylondraad met aan ieder eind een stuk lood wat een 10 cm van de grond of ligt en ik gooi er wat vreemde boilies bij, in mijn vijver gebeurde er het volgende. De karper zwemt rustig tegen de strak gespannen draad aan op zoek naar het voedsel, de signaalwerking van uittredende stoffen trekt de karper aan. Vreemd dat vissen niet op de nylon draad reageren. Wel neemt de karper het vreemde aangeboden aas voor in de bek en spuugt het vrij snel weer uit en verdwijnt. Dit proces van tegen de lijn aanzwemmen voor in de bek nemen van het aas herhaalt zich een aantal keren. Hierna beginnen de vissen voorzichtig het voedsel achter in de bek naar de keelplaten te brengen om echt te gaan eten. Reageren op de strakgespannen nylon draad neem ik niet waar.

Nu de zelfde situatie waarbij ik een zeersterk geconcentreerde zoetstof gebruik, de karper reageert niet op de strakgespannen draad wel vlucht ze naar de andere kant van mijn vijvertje. De signaalwerking zal zo sterk geweest zijn dat de vis in eerste instantie letterlijk onraad proeft. Na dit aanvankelijke vlucht gedrag komt de vis na een aantal minuten te rug om weer te gaan proeven. Ik heb al eerder aangegeven zeer grote twijfels te hebben met het verhaal van strakke lijnen en vluchtgedrag in bepaalde situaties. Vluchtgedrag kan verschillende oorzaken hebben is mijn overtuiging. Komende zomer ga ik hier zeker mee verder experimenteren. Reacties die ik hier lees zijn ten alle tijden moment opnamen, hier even snel conclusies aan verbinden gaat me wat erg ver. Wel eens afgevraagd als je gemiddeld voor het gemak 50 meter verder zit te vissen op een diepte van 4 meter hoeveel meter lijn er op de bodem ligt? Neem eens een proef in een aquarium of vijver met je onderlijn van 20cm hoeveel ervan zweeft door het water, door wervelingen ligt je lijn zelden strak. Komt neer op een situatie die te vergelijken is met het vissen met de pen. Neem maar eens 10 verschillende materialen die voor onderlijn gebruikt worden. Waarom het ene wel en het andere niet, de meerwaarde ontgaat mij vaak. Verder is het zo dat je onder water een doolhof van takken en rommel aantreft waar karper zich juist veilig voelt. Hij zwemt honderden keren met zijn lijf tegen takken aan waar hij niet opreageert. Verschil in water waarbij je op het ene overdag vangt het ander s’nacht en een derde 24 uur per dag. Vaak wordt dit opgehangen aan het tijdstip van voeren? Allemaal dagelijkse voorbeelden die vragen oproepen en een gedegen onderbouwd antwoordt.

Vragen kom ik tegen maar vroeger in het begin van het boilie rig tijdperk dan, we vingen tegen de klippen op. Klopt, op bepaalde waters zeker we moeten niet vergeten dat we toen in een situatie zaten dat er jaarlijks tonnen aan karper uitgezet werd. Vergelijk het maar met een overbezette BTW put waar een ieder die nog nooit een hengel in zijn handen gehad heeft aan zijn vissen kan komen.
Waarom is men een boilie gaan ontwikkelen houd hier ook verband mee, zacht, klein aas was een prooi voor concurrent witvis. Dat te omzeilen was het uitgangspunt, nachtvissen werd toen pas echt interessant. Meer en aangenamer je uren maken aan de waterkant heeft hier zeker toe bijgedragen om makkelijker en meer vissen te vangen.

Blijft een erg boeiend onderwerp waar het laatste woord zeker niet overgeschreven is. Of het echt van invloed is op mijn karpervisserij nee. Een toplood gebruik ik als het kan om de invloed van scheepvaart te ontwijken. Onder je eigen kant vissend op een 25 meter afstand heb ik met en zonder toplood mijn vissen gevangen. Blijf wel veel experimenteren ben er niet uit, of dat nog ooit zal plaats vinden denk het niet. De rede dat ik hier over begonnen ben is het gemak van zekerheden die er hier op KWO en in karperbladen leest. Juist de vele twijfels heeft me wat verder gebracht in visserij. Vragen en het zelf zoeken naar mogelijke oplossingen zal voor een ieder het uitdaging moeten zijn. Die vorm van topsport is de ultieme uitdaging.

Groet,
Peter
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

26-02-2006 15:22

He mensen,

ik geloof dat het zien van de lijn door de karper nog wel mee valt, het schrikken van een aanraking met de lijn dmv bek (tijdens azen op de bodem) of het raken van de lijn met de vinnen of buik des te meer schrik veroorzaakt.

Maar het staat een ieder gelukkig vrij hier zijn eigen gedachten en mening over te hebben.

mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-02-2006 17:15

Jim ik heb daar toch ernstige twijfels bij, ik vis met een grote voorkeur op korte tot heel korte afstanden.
Dat betekent dat de vis ook op die korte afstanden op het aas komt anders heeft het geen zin.
Bij voorkeur zoek ik dan iets op wat in het water uitsteekt, rietpluk oid.
Mocht de vis schrikken van aanraking met een lijn of iets wat in het water ligt dan zou de vis nooit aan de kant komen.
Bij voorkeur is een karper een kantazer hij is dus gewend dat iets hem aanraakt.
Bovendien moet de vis dan combineren, riet geen gevaar, lijn wel gevaar.
Ik blijf er vooralsnog bij dat dergelijke ideeën bij de visser leeft en niet bij de karper.
De smaakzin is in mijn ogen een veel belangrijker item om je druk over te maken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 17:18

zo heb ik echter ervaren op een zeer onbevist water -en ik hoop dat ik nog gewoon mag reageren- dat de vissen erg schrokken van de lijnen. Zodra deze verticaal liepen, of over de bodem niet meer.

onbevist water.....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-02-2006 17:36

Geen idee waarom je niet zou mogen reageren.
Ik heb het idee dat in onbevist water de vis natuurlijk reageerd.
De vis is van nature erg schuw, op water waar meer drukte is heeft hij geleerd dat al dat gevlieg geen zin heeft.
Vissen is een hobby, geen religie!
peter andrae

26-02-2006 17:42

En dan nu de test met de nylondraad op vissen die al 300 keer gevangen zijn,vreemd ook dat ik vissen alle kanten op zag stuiven toen ze die bollie,s zagen liggen :roll: heel vreemd aasdressuur stekdressuur,ach je moet bij allebei het onderste uit de kast halen en hopen dat je een visje mag vasthouden,en er zijn op alle wateren van die dagen dat je denkt eureka ik heb het gevonden om een paar weken later weer op je bek te gaan.


mvg flipper.
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

27-02-2006 08:56

he douwe,

het staat iedereen gelukkig vrij om een mening te hebben en hier te reageren. Jij trouwens ook mitsz, dus schroom niet. :o

Maar ik weet toch zeker dat je het niet bij het rechte eind hebt douwe.
En ik weet niet op wat voor water jij vist, maar als dat ''dressuur'' water is, dan zou ik me toch eens ff afvragen of ik mijn vangsten niet fors wat kon verbeteren door wat met die lijnen te doen.

Vaak is het zo dat als je een stek gaat bevissen vanaf een plek die voor ons karpervissers moeilijk te bereiken is of niet voor de hand liggend is je ook wat meer actie ziet.....

Doet je toch ff denken dan.

mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

27-02-2006 09:13

Een karper ziet de lijn niet zo snel en schrikt meer van de lijn als hij er tegenaan zwemt en niet weet waar hij tegenaan zwemt.
Dat een karper schrikt bij het zien van een voerplek heb ik zelf ook gezien, dat hebben we hem zelf geleerd,aan aan ons dus de taak om hem dat weer af te leren.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-02-2006 10:46

Jim ik ben gelukkig nog een ouderwetse visser, ik vis nooit met strakke lijnen en vast lood dat laat ik liever over aan diegenen die het bij het rechte eind hebben. 8)

Rechte einden en gebaande paden zie ik ook het nut niet zo van in.

Ik ben overigens benieuwd waarom jij zo zeker bent dat jij het bij het rechte eind denkt te hebben.
Of dat jij het zeker weet dat ik het in ieder geval niet heb.
Je bent nooit te gek om iets te leren.
Vissen is een hobby, geen religie!
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

27-02-2006 16:19

he douwe,

met alle respect, ik probeer je niet af te zeiken of aan te vallen ofzo.

En het valt me op dat je niet met strakke lijnen of vast lood vist.
Dit maakt dan voor mij wel even een groot verschil in de discussie.
En voor de vissen waar jij op vist ook.

mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-02-2006 17:32

He Jim vat het niet zo op man, ik voel mij helemaal niet aangevallen of afgezeken.
Ik merk aan jou dingen die hier niet vaak voorkomen vandaar dat ik jou visie op dat rechte eind wel eens wil lezen.
Ik ben namelijk van overtuiging dat je in feite hetzelfde bedoeld te zeggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

27-02-2006 20:40

He douwe,

Ik heb het hele forum nog eens doorgelezen en volgens mij zitten we ruwweg op de dezelfde ''lijn'' ja.
Weer die lijnen he.............. :wink:


Ik probeer hier op het forum alleen wat van mijn ervaringen te delen met andere zodat iedereen er zijn voordeel mee kan doen.
Er zijn tenslotte ook mensen die mij ooit dingen geleerd hebben en ik probeer nog steeds van alles bij te leren van zoveel mogelijk mensen.
Ik vind het forum daar dan ook een uitgelezen plek voor, alleen is het jammer dat het al te vaak over onzin gaat, maar ja.

mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM