Hoe smaakt een karper?

Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

30-07-2003 21:59

jaren terug nam een hindoestaanse man bij mij op het kanaal met regelmaat karper mee, meestal knollen in die tijd vond ik een vis van 15pond al een heel beste dus kreeg het aan de stok met de -arme- man toen ie die ook mee wilde nemen. De alleraardigste kerel nodigde me zelfs uit terwijl ik witheet de vis uit zijn vuilniszak probeerde te halen... Toen ik na enige tijd maar weer ben gaan vissen werd ik rustig en dacht dit is wel de kans om het ooit eens te proeven en ik met mijn grote mond, het stierf op het kanaal van de knollen wat maken die paar vissen die verdwijnen dan eigenlijk uit. Ik dus in gegaan op uitnodiging, zijn dochter dacht dat ze werd uitgehuwelijkt toen ik daar aan tafel schoof ze bleef me aanstaren met die drie ogen -stip in het midden-. Ik moet eerlijk zeggen, ik vrat mijn vingers er bij op; WAT LEKKER zeg. Dat was de eerste en laatste keer dat ik het heb gegeten. Weken later vond ik een dode graskarper, zag er nog goed uit, ik 'm opgeschept en naar de woning van de man gebracht, blij dat ie was, het lullige is dat ie me daarna nooit meer gedag zij, ut was helemaal niet mijn bedoeling :sad:...

groeten Ray
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

30-07-2003 23:29

Ik heb van mensen gehoord die paling aten, dat tie ze eerst enkele dagen in zeer schoon water lieten rondzwemmen waardoor ze de grondsmaak verloren.

En ik las op de eerste pagina dat er ook baars op de markt werd verkocht, maar die mag je toch ook niet meenemen?

En heeft er al es iemand gerookte karper gegeten?
Heb zelf nog nooit een karper gegeten, maar ben eigenlijk best benieuwd, maar dan moet ik niet zien wat er met de vis gebeurt.
Als tie op me bord ligt, dan raakt het me niet zo, maar ik moet 'm niet afgeslacht zien worden.

Koen
jan van kranenburg

30-07-2003 23:50

Over baars gesproken. Smaakt geweldig. Heb mooi verhaal.
Ik zal zo'n 6 jaar geweest zijn en logeerde bij mij grootvader, die toen sluismeester in Andel was. Ik mocht (wat niemand was toegestaan) vissen in de kolk zelf; stevig met een dik touw vastgebonden. Hengel, model niet kapot te krijgen; forse haak met een pier, en vissen maar. Knoerten van baarzen. Mijn grootmoeder maakte ze klaar, en smullen maar. Probleem werd dat ik meer baarzen ving dan de familie lustte.
Ik vond 't ook zonde om ze terug te gooien, dus parkeerde ik die baarzen in de waterput; in die tijd samen met een gammele pomp, de enige waterbron voor de familie.
Enfin, opa en opoe waren behoorlijk pissig, en na de gebruikelijke kastijding, moesten die baarzen natuurlijk uit de waterput. Lukte echt niet met het emmertje. Moest toen onder dwang van opa in het emmertje gaan staan, terwijl opa me liet zakken. Me met 1 hand goed vasthouden, en met de andere hand de baarzen scheppen met een net. Uiteindelijk lukte dat.
Maar ik scheet bij wijze van spreken, zeven kleuren, zo bang was ik. Waterput was zeker 3 a 4 meter diep.

Maar ja, baarzen smaakten o.k. Evenals de meeste zelfgevangen vis in die tijd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan van kranenburg op 2003-07-30 23:55 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

31-07-2003 00:37

Koen,

dat is nu pas hypocriet, wat jij nu in je laatste zin van je posting laat zien!
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

31-07-2003 09:17

Tja maar eigenlijk doen de meesten van ons dat allemaal. Als ze een koe afgeslacht zien worden hoeven ze s'avonds dat vlees ook niet. Maar kopen ze wat in de supermarkt dan gaat dat stukje rundvlees er wel in. Conclusie: hypocriet? -> Nee zo gaat dat bij de meeste mensen. Is nait aans.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

31-07-2003 11:40

Het gaat me dan eigenlijk om hetgeen dat als tie op me bord ligt, ik er toch niets meer aan kan veranderen.

Als ik 'm geslacht zie worden dan krijg ik als het ware een schuldgevoel omdat ik niet ingrijp, tenminste als ik dat niet kan.

En als tie op me bord ligt dan ik eet ik 'm dus echt wel op, anders is de karper voor niets gestorven.

Koen
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

31-07-2003 23:21

Koen,

ik dacht alseerst dat je het er over had, dat je 'm niet aan de waterkant geslacht zou moeten zien worden. Door de vanger o.i.d. had ik het iedee. Dat de meeste mensen hun stukje vlees niet meer hoeven, als je tegelijkertijd op tv de slachtscene te zien krijgt, staat vast. Toch weet iedereen dat dit voorafgaande gebeurd voordat het in de winkel ligt.

Gr,
Christiaan.
Willem Barnas

18-08-2003 20:38

Oh oh oh,

Duko we gaan weer lekker zeg, wat maakt het nou uit? Wel gestikte kabeljauw vreten, maar vervolgens lopen katten op een jongen die zich enkel afvraagt hoe een karper smaakt. Beetje lomp nietwaar?

Trouwens, je loopt overal alleen maar te brullen dat we moeten gaan vissen i.p.v. ouwehoeren zonder einde op dit board. Ik vraag me af wat jij hier dan doet, want weinig waarde heeft het niet.

Ga lekker vissen joh, 't schijnt te helpen...

Tot kijk,
Willem
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

18-08-2003 20:52

Goh Barnas,

Wat ben jij eigenlijk een ouwe zeikerd voor je leeftijd zeg.
Ik had jou toch wel hoger ingeschat hoor sjagerijnig (?) manneke, wat zit jij gauw op de kast zeg.
Weet je dan echt geen enkele poster op waarde te schatten?
Eindelijk iemand met een diepgaand gevoel voor humor, ga jij 'm lekker af lopen branden.
Je wordt weer bedankt hoor, als later blijkt dat deze constructieveling zich door jou heeft laten wegjagen van het board, iets wat ik overigens helaas ten sterkste waag te betwijfelen, ben je nog niet klaar met me 'flapuit'
De groeten,

John
Willem Barnas

18-08-2003 21:04

Goh Pannekoek,

Jij zit er ook gelijk weer bovenop zeg, 't lijkt wel of je er op wacht (je zit nu vast en zeker ook al weer klaar met de muis, of is het een vliegenmepper)...

Humor, grappig, leuk? Ik lach me telkens weer in een bocht als ik hier kijk, heerlijk gewoon. Inderdaad, afbranden ben ik goed in, aansteken nog veel beter en soms probeer ik ook nog wel eens wat te blussen, als het uit de hand loopt. Want ik ben zo'n serieuze zeikerd voor mijn tweeentwintig hele jaren...

Fijn he, dat ik zo lekker gauw toehap, ging het onder jullie pennen ook maar zo vlug, dan zou er hier niet zo slap geluld worden...

Ik wacht met smart op een steekvlam, sta namelijk al weer klaar met de deksel, of zal ik een emmer water pakken...?

Oh enneh Sjon, je moet me niet te hoog inschatten hoor, ik ben slechts een uit de klei getrokken Jan-met-de-korte-lul die zich enkel en alleen maar bezig houdt met karpers.

Groet,

Wrok en Wrang :lol:
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

18-08-2003 21:12

Was even tussen de coniveren-heg scheren en de was ophangen door Wim.
Voor de rest heeft ie vandaag bijna niet aangestaan.
Oh shit.......m'n ex staat onderaan de trapte tieren moet er vandoor.
"scheiden doet leiden" jongens!
Trouwens, jij was toch net in de klei geflikkerd ipv deruit getrokken?
Gro.............
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-08-2003 23:36

Vreemde heg heb jij John.:smile:
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

18-08-2003 23:58

Leuke manier van interpreteren heb jij Aart. :wink:

'Vreemde manier van scheren heb jij' had ook gekund :smile:
jan van kranenburg

19-08-2003 02:08

Barnas,

Je humor geldt voor jou waarschijnlijk alleen voor je eigen postings. En die zijn echt heel o.k.
Erg hulpvaardig en begripsvol ben je echter niet, gezien je reactie elders op mijn Friesland vraag elders op dit board.

mvg

Jan

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan van kranenburg op 2003-08-19 02:09 ]</font>