Vissen voellen geen pijn

Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-02-2003 21:04

Hoi Laurens,

Hoe moet ik dit plaatsen?

Ook tijdens de paai gaan ze als gekken tekeer en met een extreme pijn ervaring zouden ze zich dit waarschijnlijk niet aandoen bij hun zelf.

Met de strekking van je verhaal kan ik me goed vinden, alleen dat karpers ook al aan SM doen lijkt me iets te vergaan.

Peter
Harald Huizing
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-10-2002 01:00
Locatie: Wageningen

24-02-2003 00:00

Hey mensen,

Vissen voelen geen pijn, omdat hun hersenen nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn. Ze kunnen idd zeker wel voelen. Moet het wetenschappelijk artikel van Meneer Rose nog wel ff lezen, maar tis ook lang eind (38 pg's!!!)

Met studerende groet,
Harald
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-02-2003 18:43

Kees,

De reden dat die boillie voorin zit en het aas ongeschonden is, dat is omdat de karper zich te pletter schrikt wanneer de onderlijn zich strekt en er iets niet in de haak is. Dit kan al bij de geringste weerstand plaatsvinden, getuige de aanbeten op de pen soms...

Toch denk ik dat karper wel vaak wegzwemmen met het voer in de bek. Dit hangt wel af hoe veel karpers er op de stek hangen en hoe erg de voedsenijd heerst. Bovendien azen vissen op VISSERSaas doorgaans erg zenuwachtig, wat vaak met heel veel af en aan zwemmen op de voerstek gebeurt. Dit heb ik in mijn achtertuin zo vaak zien gebeuren en ik kan nu niet echt zeggen dat dit een dressuurwater betreft. Slechts heel zelden heb ik de aanbeten op een statische wijze zo goed zien aankomen, wellingen waar de zenwuachitge vis zich bevindt, plots is daar de aankomende welling richting de stek, en ineens de boeggolf... er lopen echter al weer verschillende onderwerpen door elkaar... :smile:

Peter, hiermee wilde ik slechts aangeven dat de vis pijn nauwelijks lijkt te ervaren. Anders hadden ze nooit zo tekeer gegaan en zichzelf beschadigd.

Met pijnloze groet,
Laurens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-02-2003 21:08

Laurens,

Inderdaad lopen er een aantal discussies zo door elkaar, dus ik stop er maar mee. Ik denk dat wij uiteindelijk slechts in nuances zullen verschillen van mening. Mede ingegeven door je ervaring dat de vis zich te pletter schrikt zodra deze bemerkt dat er iets niet in de haak is. :smile:

Het enig wat ik wou toevoegen is dat de karper weliswaar geen pijn voelt, maar wel zeer veel gevoel heeft. Derhalve heel goed in staat is haak en onderlijn te voelen en met onraad te associeren.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-02-24 21:08 ]</font>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2003 18:58

mijne heren, voelt een karper een prik of schrikt hij van het lood?
of van de sensatie plotseling tegenhouden te worden?
waarom krijg je een bolteffect en bij freelinen merk je niks van dit bolten?
vergelijk het eens met: je loopt in het stikdonker en plotseling zonder enige aanleiding krijg je een klap op je schouder, hoever denk je dat je van de plaats des onheils af bent voor je bekomen bent van de schrik??
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-03-2003 19:52

Douwe,

Graag even een stapje terug en nou niet meteen "to bolt or not to bolt".

Hamsters verzamelen nootjes in hun wangzak om die elders rustig op te eten. Zou er een haak aan zitten, dan haak je de hamster in de wang of lip (niet doen!).

Scharrelkippen scharrelen wat rond en als ze een maïskorrel vinden dan wordt die meteen ter plekke naar achteren gewerkt richting slokdarm. Zou er een haak aanzitten, dan haak je ze diep in de keel of slokdarm (weer niet doen!).

Sorry voor deze schijnbaar wat plastische vergelijkingen. Wat ik wil duidelijk maken is dat karpers meer lijken op scharrelkippen dan op hamsters. In mijn vijver kan ik ze van dichtbij observeren. Ze scharrelen langs de bodem. Is er wat eetbaars dan zuigen ze het op en transporteren het direct naar de keeltanden om het te vermalen. Daarna zwemmen ze pas verder.

De vraag die bij mij blijft hangen is waarom de karper dan vrijwel altijd in de lip gehaakt wordt. Waarom lijkt het voor ons alsof ze wegzwemmen met het aas voor in de mond?

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-03-2003 20:23

Je bedoelt afschampen op de keeltanden Jos? Zou ik ook meer inhaken dieper in de bek verwachten. Maar de keeltanden zijn zeer krachtig en kraken het aas onmiddelijk. Echter, de boilie is doorgaans nog heel bij het onthaken.

Kees
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

05-03-2003 21:12

Zou het er niets mee te maken hebben dat de boilie er eerst ingaat en de haak na de boilie? Want dan heeft hij de boilie en dan komt de haak die hij eigenlijk niet wilt en die hij dus probeert uit te spugen. en zo blijft die in de lip haken?? Zou dit een logische verklaring zijn??? :???:

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-03-2003 21:34

Ohhh :smile:. De kaken zijn tandloos Jos. De keeltanden worden gevormd door twee tegenover elkaar liggende beenstukjes in de keel zo ongeveer achter de kieuwbogen. Karpers vermalen hiertussen hun eten.

Groeten, Kees
sterkmans tim
Berichten: 175
Lid geworden op: 22-01-2003 01:00
Locatie: belgië/limburg/zonhoven/hoekstraat 12

07-03-2003 10:20

nee inderdaad heren vissen hebben geen pijn als ze een haak in hun lip krijgen
maar als je sommige vissers ziet zoals ik al heb meegemaakt in bokrijk
amai als ze dan geen pijn hebben dan weet ik het toch nie
de boilie tussen takken en palen gooien
en geen meter draad geven als je beet hebt en maar sleuren om hem niet vast te trekken
dan betwijfel ik toch dat die vissen geen pijn hebben
dus laten we toch maar een vis met schoonheid vangen en genoeg draad geven als je beet hebt
mvg tim
sterkmans tim
Berichten: 175
Lid geworden op: 22-01-2003 01:00
Locatie: belgië/limburg/zonhoven/hoekstraat 12

07-03-2003 10:21

of niet soms????
want wij vissers zijn vissers geen slachters
mvg tim
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

07-03-2003 14:28

Je kan pijn ervaren, of je kan het niet. Zo simpel is het nou eenmaal.
Als jou gedeelte van je hersenen niet werkt, waarmee je zicht word ontwikkeld, dan zal je ook nooit zien.
Bij de karper blijkt na onderzoek dat er een groot gedeelte weg is, waaronder het gedeelte waar de 'pijn ervaring' onder valt.

Tim,

Waarom zou een karper wel pijn voelen als je harder dan normaal trekt ?
Als je geen pijn kan ervaren, zal je dat ook niet ervaren naarmate je harder trekt
Jeroen Leuven

07-03-2003 14:55

FF ter info TNO heeft een onderzoek gedaan naar pijnprikkels bij vissen.
De conclusie was dat vissen geen pijn ervaren.
Wat ik alleen niet snap is dat de overheid een verbod heeft gelegd op het vissen met levend aas.
Overigens het onderzoek van TNO is ongeveer in de zelfde periode afgerond toen het verbod was ingesteld.
De volgende vraag is dan waarom de overheid geen ruggespraak heeft gehouden met de instantie die het onderzoek heeft gehouden.
Waarschijnlijk is de overheid over stag gegaan aan de hand van de druk van instanties die tegen dierenleed zijn.
Ergens klopt het niet.

Gr.
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

14-03-2003 14:46

Als ik een karper onthaak dan gaat de karper veelal beetje tegenstribbelen of je voelt dat de karper zich spant op het moment dat je de haak verwijderd.
Dat getuigd toch van gevoel/pijn?

MVG
M Honsbeek
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-03-2003 14:48

Nee dus.

Mark
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

14-03-2003 14:50

Uhm, waarom spantie zich of begint tie te spartelen met z'n staart enzo?

t'zal vast niet zo zijn omdattie mij ziet.
Er moet toch een reden voor zijn
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

14-03-2003 15:12

Omdat hij dus wel voelt dat je bezig bent, maar hij ervaart er geen pijn bij.

pfff waarom is het zo moeilijk te begrijpen ? *zucht*
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

15-03-2003 10:51

Ik denk ook dat het komt dat hij je ziet, leg maar eens een natte handdoek over zijn hoofd het eerste wat hij dan doet is stoppen met spartelen en rustig worden. Dus volgens mij ( maar ja wie ben ik ) kan hij je dus wel zien, of het moet te maken hebben dat een karper rustig wordt door duisternis.

MVG Josse
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-03-2003 11:08

Zien kan een karper nog beter dan ons, maar hij wordt rustiger in het duister. Kan hij ons ook niet zien. Maar karpers voelen ook al die klamme handjes die aan hun lijf zitten te prutsen. En daarmee reageren ze heftig op prikkels. Niet voor niets worden koi's verdoofd als een wond behandeld moet worden met prikkend desinfectie middel. Ze schrikken zich lam. Het is een gevoelig beest, geen trofee om maar mee rond te zeulen en aan de muur te hangen. Maar pijn is een andere dimensie van gevoel. Pijn moet je kunnen ervaren. Nogmaals, daar mist de karper het instrument voor.

Zo en nu ga ik mijn visspullen pakken.

Gegroet, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-03-15 11:10 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2003 14:34

Jos,

Dat zijn ze dus :smile:. Koi is een echte karper, geen karperachtige.

Kees
Martijn van Manen
Berichten: 5
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Locatie: Hoogkarspel

16-03-2003 17:02

Zeg ik heb wel eens een hengeltje uitgegooid in m'n aquarium. (geen geintje!) Ik had er spiegeltjes, schubjes en 1 goudvis in. Ik tuigde een witvishengel-topje op met een haakje 14, een pennetje en een bolletje brood. Ik ving direct de goudvis. Edoch, echter, merkwaardigerwijs, het daglicht niet verdragende, na een minuut ving ik hem weer! Diezelfde goudvis. Wat hebben we gebruld van het lachen.

Met niet meer in mijn aquarium vissende groet,

Martijn
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

17-03-2003 12:12

Haha, ja dat is gek.

Zo gooi ik ook wel eens een hengeltje uit in mijn vijver. Zonder aas welliswaar maar vangen als een beest. Dit heb ik maar 1 keer gedaan hoor, een jaar of 3 terug al.
Maar wat ik nog goed weet is dat de goudwindes het haakje nadat ze er eenmaal aan hadden gehangen gewoon nog een keer pakte. De ghost-karpers bleven er helemaal van af. Vreemd¿

MVG
Marvin

_________________
Wie het kleine niet eert...... is het grote niet waerd....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marvin Honsbeek op 2003-03-20 16:57 ]</font>
Laatst gewijzigd door Martin Beek op 30-03-2010 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

12-05-2003 10:14

En de discussie duurt maar voort:

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.wur.nl/nl/nieuws/commentaar0316.html" target="_blank" class=bericht>www.wur.nl/nl/nieuws/commentaar0316.html</a><!-- BBCode auto-link end -->

groet,

Jeroen
Harald Huizing
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-10-2002 01:00
Locatie: Wageningen

13-05-2003 00:44

Hey Jeroen,
Ik heb t artikel van James Rose. Mocht je t niet hebben, loop dan ff de trap op, kun je t wel lenen, heb toch nie echt tijd de komende tijd.

Groet,
Harald