Waar blijven karpers bij overstromingen????

Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

20-01-2003 15:39

roy,

ik denk dat die vis daar niet allemaal vanwege overstromingen zit, want als de vissen gaan paaien, zijn er allemaal eitjes in het water, als er een reiger of een andere watervogel één of een paar eitjes meeneemt aan zijn poten, als die reigers dan naar een ander water gaan heb je kans dat die eitjes er daar afvallen.
nou dan weet je wel wat er gebeurd, de eitjes komen uit en de visjes zwemmen daar rond.
nou na 3 jaar kunnen die karpertjes al aardig gegroeid zijn.

mvgr Richard
Gebruikersavatar
Peter Sebel
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-12-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-01-2003 15:46

richard,

we hebben het hier over vissen die al wat ouder zijn en die op 2 verschillende wateren , die door overstromingen aan elkaar verbonden worden, gevangen worden. Dus niet bij de geboorte!!!

Peter
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

21-01-2003 19:12

hoi richard,
de vissen op de betreffende put waren allemaal dood(ook de witvis)
en de vissen gevangen na de visstrefte waren bijna allemaal zwaarder als 15 pond.
het waren echt wel vissen afkomstig uit de nabij gekegen rivier.
je zag de vissen, als ze er vaker gevangen werder ook steeds slanker worden.
andere voedingsbodem(dikke laag prut) is hier denk ik de oorzaak van, mede de ondiepte ong 1meter, daar het eigenlijk riviervissen zijn.
groetjes roy
Gebruikersavatar
Peter Sebel
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-12-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-01-2003 12:12

Toch wel erg zonde dat die vissen op dat ene water tereht zijn gekomen en daadoor (volgens jou) slanker zijn geworden, wat zou er gebeueren, denk jij, als die vissen weer op hun "oude" water gezet zouden worden??

Groeten Peter
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

23-01-2003 17:58

Dag mensen,

Ik denk dat karpers het zeer goed doorhebben als ze zich op de ondergelopen uiterwaarden bevinden en het waterpeil zakt. Ik denk ook dat ze zich zodra ze merken dat het waterpeil zakt zo snel mogelijk in een veiligere (ik denk diepere) zone gaan bevinden (vluchten?). Dit kan en zal in de meeste gevallen gewoon weer de rivier zijn, maar het zal best voorkomen, dat of een vis te laat is met terugtrekken, of bewust in b.v. een plas aan de rivier trekt.

Dan nog een vraagje: heb er hierboven al wel wat ideeën over gelezen, maar wat denken jullie dat de karpers komen doen op die ondergelopen uiterwaarden?

Alleen op zoek naar voedsel? of zullen ze bijvoorbeeld ook nieuw terrein verkennen?, of er gewoon komen voor de rust die ze er (misschien) vinden uit de sterke stroming?

Zou graag willen weten hoe jullie hierover denken.

Mvg,

Ferdi

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ferdi van Essen op 2003-01-23 17:59 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ferdi van Essen op 2003-01-23 18:00 ]</font>
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-01-2003 18:48

Volgens mij zijn er twee redenen die karpers doen wegtrekken naar overstroomde gebieden.

Voedsel en instinctieve territoriumverkenning. Sommige karpers zijn gewoon nomaden, bij hen zit wegtrekken en nieuwe oorden opzoeken ingebakken.