loodgewichten?

mark hofman.

24-12-2002 21:01

beste robin

een vis zal zich niet haken op jouw 80gram, dat is maar een illusie hoor. je moet behoorlijk zwaar lood hebben zodat de vis gelijk goed gehaakt wordt, denk daarbij aan gewichten vanaf 250 gram.

mark
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

25-12-2002 00:02

Beste Mark,

Met de moderne zelfhaaksystemen(zo die al bestaan?) van tegenwoordig is minimaal 60 gram vereist. Op 80 gram lood zal en vis zich in de meeste gevallen wel haken maar als je op dergelijke afstanden vist zoals Robin heb je minstens 150 gram nodig om een goede beetregistratie te krijgen.

Kerstgroetjes,

Hans
mark hofman.

25-12-2002 14:20

beste hans


lees b.v even het boek van luc. over zijn aquarium testen. daarin vertelt hij dat de karpers heel licht gehaakt werden en de haak zo weer kwijt waren.

in een artilel van paul lenglez veretlt hij dat hij op zijn stek ging duiken op cassien. dat deed hij een half uur nadat hij ingegooit had. toen zag hij dat zijn rig verplaats was en zijn voer weg was zonder ook maar enige beetregistratie te krijgen.daarop ging hij ook mallen maken voor 300 gram(weet niet helemaal zeker meer)

en ik denk dat jij zelf ook wel eens meemaakt als je met 90 gram zit dat je een piep krijgt en verder niets. kan natuurlijk een lijnzwemmer zijn of iets anders. maar dat kan ook een karper zijn die zich niet geprikt heeft en geschrokken is(ik kan het even niet ged formuleren)

vaak als ik een piep heb gehad en verder niets gooi ik of vaar ik opnieuw uit. omdat ik zeker moet weten dat mijn rig perfect ligt en niet verplaatst is.

mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2002 14:49

Beste Mark,

Loodgewicht is altijd een compromis. Zo zijn er voordelen en nadelen aan zwaar lood. Een groot nadeel is de verminderde beetindicatie zodat je helemaal blind gaat op de zelfhaking. Zo zijn er meer nadelen. In sommige omstandigheden kun echter niet anders (extreme afstand bijvoorbeeld). Je zet iets in met een bepaald doel voor ogen en past dan aan gegeven de omstandigheden. Zeker weten dat zwaar lood in veel omstandigheden eerder een handicap is dan een voordeel. Zelfhaking is een van de methodes om karper te vangen, maar niet de enige. Uit de testen van Crow en Hughes bleek dat 3 ounce het minimum was als je tenminste van zelfhaking wilt uitgaat. Die 250 gram of te wel 9 ounce is wat overdreven en voor een gewone karperhengel toch een wel beetje te veel van het goede.

Groeten, Kees
mark hofman.

25-12-2002 15:09

beste kees ik snap niet waarom dat bericht aan mij is gericht.

bij mijn vorige bericht sprak ik alleen hans aan op zijn onjuiste theorie

ik vis zelf vaak ziet zwaarder als 120 gram

als je b.v je lijn helemaal strak draait en je swingers hoog zet dan kan je ook met licht lood de karper haken.

mark
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

28-12-2002 21:22

:smile:

zoveel mensen, zoveel gedachten(of erger, helemaal geen gedachten!!)


Loodgewichten?? Zo zwaar als het gaat(vanwege hengel, afstand of bodem/draadalg).

Het waarom je dat lood vist, is het belangrijkste. dat lees ik niet echt. wel lees ik nogal wat: 80 gram is voldoende om te bolten. Leuk :smile:

Maar wat als hij niet bolt?? dan is 80 gram haakkracht stukken minder als 130 of nog meer.

Karpervissen is een denksport, en alleen als je het beheerst, word het lichamelijk zwaar :smile:

Keep thinking :smile:

RF

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roger Feijen op 2002-12-28 21:28 ]</font>
HansPeter van Ee

29-12-2002 10:30

Roger

Karpervissen is inderdaad een denksport maar dat begrijpt niet iedereen.
Ik lees binnen deze discussie een aantal zaken die niet kloppen, dus blijkbaar denkt men niet hard genoeg...

En een karper die niet bolt is moeilijk te haken ik denk zelfs dat 300 gram dan nog niet voldoet.

met ondoordachte groet

HPE
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

29-12-2002 14:18

Ik gebruik op stilstaand water altijd 90 gram hier kan ik het beste mee werpen en het zakt naar mijn mening toch altijd wel iets in de bodem weg. hierdoor krijg je genoeg weerstand om de vis goed te haken.

Wim
Youri Hoogstrate
Berichten: 143
Lid geworden op: 22-06-2002 02:00

29-12-2002 20:04

Ik gebruik nog geen drie gram aan lood...



...Als ik pen tenminste :wink:


neej ff serieus, ik vis mmestal met 90 grm korda's en soms 60 grm maar verschil merk ik bijna niet.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Youri Hoogstrate op 2002-12-29 20:06 ]</font>
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

30-12-2002 14:47

hallo Hans

Heb je jezelf nooit afgevraagt waar die losse piepjes vandaan komen? Is dat altijd brasem? Of kan dat ook karper zijn die je lood een beetje versleept?

En als dat zo is, waarom krijg je daar geen run van?

Zou er geen oplossing zijn voor deze "beten" ??

MVG

RF
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

30-12-2002 14:54

hallo,
ik denk dat het wel degelijk uitmaakt hoe zwaar/de vorm van het lood moet zijn.
het ligt mijn inziens aan het water waar je vist bijvoorbeeld; wel/ geen stroming, harde/ zachte bodem, vlakke /hellend vlak ,dichtbij of veraf.
maar bovenal dient de haak vlijmscherp te zijn!
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-12-2002 15:47

Hans-Peter,

Helaas, geen geduld voor kruiswoordraadseltjes. Maar moet ik nu concluderen dat we voor de uitvinding van de bolt-rig geen karpers konden vangen? En dat bovendien het vangen van karpers onmogelijk is als je geen bolt-rig gebruikt?

Roger,

Als de (goed afgestelde) waker niet terug valt mag je inderdaad aannemen dat het lood verplaatst is door een vis. Een vis, dus niet per definitie een karper. Toen we nog met de aardappel visten werden we gek van de voortdurende brasem aanbeten. Afhankelijk van hoe je vist zou je kunnen overwegen om juist met lichter lood of schuiflood te gaan vissen zodat de aanbeten eerder doorkomen. Je kunt ook nog een paar andere zaken overwegen, maar dit is er eentje.

Inderdaad Henk,

Dit zijn mijn inziens de voornaamst overwegingen bij de keuze van gewicht en vorm van lood en niet onbelangrijk, de basis zelf, de te werpen afstand in combinatie met het vermogen van de hengel. Ook denk ik dat voor de inhaking de scherpte van de haak de meest belangrijke factor is. En natuurlijk dat je kunt waarnemen dat je beet hebt en op tijd aanwezig bent om aan te slaan.

Groeten, Kees
HansPeter van Ee

30-12-2002 16:59

Roger

In jouw eerste posting spreek jij over het niet meer bolten na het opnemen van het haakaas.
Jouw tweede posting spreekt over het lood dat een stukje verplaatst wordt.
Dat scheelt een paar centimeters...

Het krijgen van losse piepje's hangt ook samen met de hengeldruk, jaargetijde en hengelopstelling is mijn ervaring.

Kees

We spreken hier over de 'moderne' zelfhaaksystemen. Als een karper niet bolt en de man achter de stokken niets opmerkt omdat hij de omstandigheden verkeerd heeft ingeschat dan wordt het vangen van de vis heel moeilijk.

Mark Hofman heeft het over de bevindingen van Paul Lenglez op Cassien aangaande loodgewichten en het goed haken van vissen.
Wat hij echter vergeet te melden is dat Paul deze ontdekking deed bij het vissen op grote afstand.
De afstand die bevist wordt speelt een grote rol in de keuze van het gewicht.
Aangezien ik meer een kantvisser ben heb ik gemerkt dat op hele korte afstand de weerstand van de gevechtsslip al voldoet om een karper te haken.

met licht-gewichtige groet

HPE
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

30-12-2002 17:27

Mijn loodkeuze is afhankelijk van drie dingen. A, de afstand waar ik wil vissen. B, de bodemgesteldheid en C, de tijd van het jaar.

Bart.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-12-2002 13:13

Helder nu Hans-Peter,

Om te beginnen met Paul Lenglez zijn ervaringen. Uitvarend op een extreme afstand vissen is een buitengewone visserij. Op de kant heb je geen enkele controle over wat er bij het aas gebeurd. Zo je de aanbeet al tijdig kunt waarnemen heeft aanslaan erop geen enkele zin. De enige kans die je hebt is een goed werkend zelfhaaksysteem en een vis die schrikt, wegvlucht en daarbij ook nog gehaakt blijft zodat je uiteindelijk ook de aanbeet op de kant waarneemt. Waarschijnlijk moet Paul dan ook nog in de boot om de vis op te halen. Aan de andere kant heb je dan ook nog Alijn zijn verhaal van het vissen onder de kant met grote gewichten. En daarbovenop de testen van Crow en Hughes. Vervelende is dat dit alles wordt veralgemeniseerd en er dan onder alle omstandigheden naar het zwaarst mogelijke loodgewicht wordt gegrepen. Voor de gewone visserij (wat is gewoon) kun je echter ook heel efficiënt met veel minder gewicht wegkomen, zelfs zonder gewicht bij de kantvisserij zoals jij dat al aangeeft. De hier genoemde hoge loodgewichten (120 gram) pas ik slechts toe werpend met de hengel op grote afstand (125 meter). Maar in veel andere omstandigheden zou ik me toch behoorlijk gehandicapt voelen met dit gewicht en de bijbehorende hengels. Nu moet iedereen zelf weten wat hij doet, maar je beperkt je visserij wel als je altijd hetzelfde doet.

Groeten, Kees
HansPeter van Ee

02-01-2003 08:14

Menno

Natuurlijk kan het zo zijn dat zwaar lood dicht onder de kant extra runs kan opleveren.
Maar wie zegt dat dat freelinend ook niet kan ?
Zou ik echter 200 meter uit de kant moeten/willen vissen dan zou ik freelinend nergens komen, zelfs niet met gevlochten lijn.
Ik denk dat het gewicht dan zeker een GROTE rol speelt.
300 gram lood en een goed zwaar afgestelde swinger of hanger geven een betere beetindicatie op verre afstand dan een aardappel en een folie-waker.

met dobberende groet

HPE
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

02-01-2003 11:02

Mannen,

Ik wil aan deze discussie toch nog even kort iets toevoegen.
Het lijkt er op alsof iedereen er van uitgaat dat als een karper "bolt"(lees: als je een run krijgt) gelijk de volledige druk van de lijn (volgens sommigen zelfs die van je swinger) op de haakpunt komt te staan. Dit is echter volgens mij verre van wat er meestal gebeurd. Deze situatie doet zich mijn inziens alleen voor als de vis loodrecht wegzwemt ten opzichte van je hengeltop. Hoe schuiner een vis wegzwemt des te minder de lijndruk op de haak zal zijn. Het is trouwens verbazingwekkend hoe ver een gehaakte vis weg kan wegzwemmen voordat je slip gaat ratelen (als deze dat al gaat doen!). Nu ik toch bezig ben, ook nog even mijn mening over het loodgewichten... Zwaar lood geeft meer druk op de haakpunt dan licht lood. En zal in de meeste gevallen ook beter haken. Het te kiezen loodgewicht hangt natuurlijk wel af van wat meer factoren dan alleen bovenstaande. Bodemgesteldheid, afstand van de te bevissen stek (weleens geprobeerd 200 gram weg te zetten met een 2,25 lbser?) en het al dan niet (mogen) gebruiken van een boot. Verder is ook de vorm van het lood van belang. Lood dat een stukje in de bodem wegzakt (of geduwt wordt!) geeft meer druk op de haakpunt, dus prikt dieper.

Hmmm, toch nog een langer stuk geworden dan de bedoeling... :wink:

Met loodzware groet,

Tinuz
HansPeter van Ee

02-01-2003 15:08

Menno

Op 200 meter afstand ontstaat er een behoorlijke bocht in de lijn.
Bij het gebruik van 200 gram lood zal men de lijn sowieso een stuk strakker kunnen draaien waardoor er minder kans is dat de karper het lood kan verplaatsen zonder dat de man achter de stokken niets merkt.
Kortom een betere registratie ondanks de afstand die bevist wordt.

met geregistreerde groet

HPE
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-01-2003 17:25

Kleine aanvulling hierop,

Nylon kun je op 100gr lood prima strak trekken ook op 200meter. Maar vis je met dynema verschuift de boel veel sneller je kunt bijvb. met je fox swingers op de zwaarste stand de boel al aardig van zijn plaats trekken ook al hangt de swinger lang niet bovenin.

Maar nog een vraag moet nylon helemaal strak staan voor een betere registratie, een drop-back word volgens mij als de boel straks staat minder geregistreert omdat eerst de rek in de lijn teruggezwommen word en daarna pas de swinger goed gaat zakken.

M.v.g. Ulco,
HansPeter van Ee

02-01-2003 17:27

Menno

Als ik over 200 meter mijn lijn moet strak draaien dan lukt mij dat beter op 200 gram lood.
Tot 120 gram lood heb ik vaak het gevoel dat ik mijn aasaanbieding veel te makkelijk verplaats bij het strakdraaien van de lijn.

met strakdraaiende groet

HPE
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

21-03-2003 09:36

hoeveel grams lood zou je kunnen werpen met een penhengel met een testcurve van 1.1/4 tot 1.1/2 3.90ft?

BVD
kevin
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

21-03-2003 11:23

Kevin,

Een vuistregel is dat je de testcurve van de hengel moet vermenigvuldigen met 1 ounce (ongeveer 30 gram) om het werpgewicht van je hengel te bepalen. Let op, dit is slechts een indicatie, maar ik zou zeggen 40-50 gram.

Probeer het daar dan eens mee, je voelt dan vanzelf of het teveel, of te weinig is.

Suc6,

Tijn
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

21-03-2003 18:42

Martijn bedankt voor je reactie

ga je nou uit van 1.1/4 of 1.1/2? want dit staat zo op mijn hengel! :grin:

groeten
kevin
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

23-03-2003 11:05

Jij hebt zeker een ultimate float rod? Die heb ik ook, fijn hengeltje :smile:

Volgens mij kan je rustig uit gaan van die 1,5 lbs, maar je moet het eigenlijk gewoon ff aan de waterkant proberen. Neem gewoon een paar loodjes van 1 tot en met 2,5 oz mee, en probeer deze stuk voor stuk. JE merkt dan vanzelf wat het prettigste gooit.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

25-03-2003 10:49

Martijn,
nee ik heb niet de ultimate float rod
En ik zal het wel eens gaan proberen neem gewoon wat verschillende loodjes mee en ga er mee werpen kijken welke het fijnst werpt

groeten
kevin