Da's lekker!

Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

14-03-2006 14:57

marc heerema1 schreef:Had het nog een beetje aangepast Harnold....
Ben wel eens te snel met plaatsen.
Maar zou het teveel eten de karper fataal kunnen worden door de trage werking van het spijsverteringskanaal?


Ik denk dat wanneer je geen "giftige produkten"gebruikt, dit NIET fataal zal worden voor de karper.
Wanneer hij verzadigd is, zal hij al stoppen met vreten.
Wanneer het spijsverteringskanaal langzaam werkt, zal het gewoon wat langer duren eer de karper weer gaat vreten.
Ik denk dat het hem nog steeds een "zat gevoel"geeft.

Er kunnen meerdere oorzaken zijn van karpersterfte : ouderdom,diverse virussen,zuurstofgebrek maar ook een teveel aan verkeerd voedsel(onze bollen), de partikels niet goed bereid, zouden daarbij een bijdrage kunnen leveren...

gr Harnold
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

14-03-2006 15:16

Harnold, wat ik ervan begreep is dat de karper last gaat krijgen van lucht in zijn darmen door gisting.
Dat schijnt dan zo erg te kunnen worden dat hij/zij er aan dood kan gaan.
Dit heb ik eens gelezen op een site over koi karpers en het bijvoeren in de winter.

Marc
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-03-2006 23:24

Foute conclusie Herwin, een normale winter (dus niet zoals de jaren hiervoor) is beter voor de gezondheid van een karper dan een kwakkelwinter met nauwelijks of geen nachtvorst en nogal aardig wisselende watertemperaturen. Mocht je mij niet geloven vraag het dan maar eens aan Marco.
Een ' kwakkelvoorjaar', d.w.z. nogal vaak behoorlijk op- en neergaande watertemperaturen veroorzaakt wel meer sterfte onder de karpers.
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

14-03-2006 23:40

Aart,
Dit had ik op de beurs ook al gehoord bij die lezing van Marco ja. Wat ik nou niet snap is waarom het dan beter zou zijn voor de karpers en waarom geldt dit dan alleen voor nederlandse karpers (ligt het aan de verschillen in ras???) en hebben karpers in bijv. Spanje of Zuid-Afrika hier geen last van. Of hebben deze hier ook last van.Ben ik benieuwd naar :wink: ???????

MVG Wim
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

15-03-2006 00:40

heb hier pas ook ooit iets over gelezen ja,

Ik denk dat je het een beetje kan vergelijken met planten in het vroege
voorjaar. Als het éérst een week mooi weer is en daarna komt er weer
een flinke vorst periode overheen, en dáárna klimt de temperatuur weer
naar een graad of 18 waarna de vorst weer komt opzetten, enz enz...
= vaak niet goed voor planten.

De karper is in zo'n geval ook vroeger actief dan goed voor hem is...
Wanneer hij zich al lekker vol heeft liggen eten bij een aangename
watertemperatuur en het plots weer gaat vriezen schijnt dit de stofwisseling
niet ten goede te komen...
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

15-03-2006 16:19

Heeft het ook niet te maken met virussen die dan met de kou helemaal afsterven?
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

15-03-2006 16:25

Ik denk Lukas dat je een verkeerde redenering maakt.
Kou doet virussen niet sterven althans dat DENK ik niet.Verhitting is juist dodelijk voor bacteriën, mogelijk ook voor virussen...
Kou, denk maar eens aan je diepvries: conserveerd juist.

gr Harnold
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-03-2006 18:02

Wim, in een normale winter verblijven de karpers in winterrust. Bij het stijgen van de watertemperatuur boven de 10 graden wordt het metabolisme opgestart, wanneer vervolgens de temperatuur in het vroege voorjaar weer sterk gaat dalen, wordt het metabolisme weer uitgeschakeld.
Wanneer de temperatuur vervolgens weer stijgt lukt het veel vissen niet meer hun metabolisme opnieuw op te starten en gaat een relatief groot deel dood.

Dus een koude winter, gevolgd door een relatief warm voorjaar waarbij de watertemperatuur geleidelijk boven de 10 graden komt en vooral blijft is ideaal voor de karper. Overigens hoeft deze rare winter geen negatieve gevolgen te hebben voor de karper, veel zal afhangen van het voorjaar.

Aldus drs. M. Kraal.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-03-2006 18:40

Het najaar is vrij lang warm geweest, dus per saldo valt de lengte van de winter wel mee.

Ik heb erg slechte ervaringen met kwakkelvoorjaars wat vangsten betreft, dus laat het dalijk maar lekker rustig opwarmen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

15-03-2006 19:08

Harnold Kikkert schreef:Ik denk Lukas dat je een verkeerde redenering maakt.
Kou doet virussen niet sterven althans dat DENK ik niet.Verhitting is juist dodelijk voor bacteriën, mogelijk ook voor virussen...
Kou, denk maar eens aan je diepvries: conserveerd juist.

gr Harnold


Verhitting is dodelijk, klopt. Maar warmte is wel een goede situatie voor virussen/bacterien om te groeien.

Een diepvries conserveerd idd. Dan bewaar je het voor een ander tijdstip.
Vissie kump zo!
bert goris
Berichten: 33
Lid geworden op: 08-03-2002 01:00

15-03-2006 19:45

Ik heb niet zulke slechte ervaringen met een kwakkelwinter meestal wist ik dan nog wel een karpertje te vangen!Ik denk dat het voor de vis niet goed is.Dit alles heeft te maken met energie verspilling de karper zal op zoek gaan maar vind geen of moeilijk voedsel.Hierdoor raken ze verzwakt met alle gevolgen van dien.Daarom is een strenge winter beter voor de vis denk ik!

gr Bert