DRESSUUR EN GEDRESSEERDE KARPERS

Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

23-02-2006 18:44

Het enige van dresuur dat ik heb gemerkt is het volgende.

Het eerste wat ik doe als ik bij die stek aankom is even op de kant springen. je leest het goed gewoon springen en als je land hard op de grond stampen.

De oever is er lekker zacht en het water erg ondiep.
als je springt zie je de trilling over het water gaan.

1ste keer zie je kolken en is de vis weg
2de keer zelfde verhaal
3de keer worden de kolken al minder

als je dit een week of 2 volhoud kan je springen tot je een ons weegt maar de karper blijft gewoon netjes langs het kantje liggen en trekt zich er niets van aan

Ook dresuur maar dan anders
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-02-2006 18:52

Camiel, gewoon wat hoger springen krijg je ander soort trillingen. Huppelen wil ook nog wel eens dressuur doorbrekend werken :lol:
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

23-02-2006 20:08

he douwe,

Ik weet niet of de schrik reactie van de vis wordt veroorzaakt door het ''voelen'' van de prik.

Wij vissers zeggen tenslotte altijd dat de vis de haak niet voelt en er zijn al heel wat onderzoeken naar geweest of de vis dit voelt.
Misschien is het beter dat we zeggen dat de vis de prik niet voelt (ivm belangorganisaties voor het belang van de karper ofzo :wink: .

Laten we er maar van uit gaan dat de vis schrikt doordat zijn bewegingsruimte wordt beperkt door het lood wat hij in 1 keer mee moet slepen.


Het verbergen van die prik, wordt hierbij een moeilijk verhaal omdat je niet weet of de vis dit echt voelt. De mening zijn hier dus nog al over verdeelt. Want als hij de vis hem niet voelt hoef je hem niet te verbergen. :o

Bij deze wacht ik op de eerste die mij en jou Douwe kan vertellen of de vis die prik echt voelt, en dan niet een mening van iemand, maar EEN DEGELIJK ONDERBOUWD ONDERZOEK MET FEITEN IPV INTERPRETATIES!!!

mzl jim

ps camiel: je hebt een aparte manier van conditioneren.... :wink:
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-02-2006 21:45

Jim dit onderzoek is al jaren geleden gedaan, de vis kan geen pijn ervaren.
Nu is het ellendige met onderzoeken wie is de opdrachtgever en wat wil je bewezen hebben.
Ik kan zo snel het onderzoek niet terug vinden maar wat ik uit mijn herinnering weet is dat de vis een belangrijke verbinding of onderdeel naar de hersenen mist om een pijnsensatie te kunnen ervaren.

Het bolten komt niet door de prik, iedere penvisser of echte freeliner kent de aanbeten die gewoon normaal rustig doorlopen.
Plotseling zetten sommige aanbeten razendsnel door bij het strak lopen van de lijn.
Ook hier speelt de conditionering een rol, maar lang niet altijd, iedere vis zal zich uit de vinnen maken bij onverwachte weerstand.
Schuchtige of trage aanbeten hoeft ook niets met conditionering te maken te hebben, ook de wilde bijna niet beviste karper is van nature voorzichtig.

Het bolten komt door de tegenstand die de vis plotseling ondervindt.

Dit is een stellige overtuiging van mij, ik ben het wel met je eens dat je niets aan interpretaties hebt wel aan een onderbouwd onderzoek.

Maar ook met interpretaties van een onderbouwd onderzoek ben je afhankelijk van wat en hoe iemand leest 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-02-2006 23:37

Feiten moeten geïnterpreteerd worden. Dus, helaas.

Elke onderzoeker zoekt naar feiten om die te interpreteren. :o

Maar laat de interpretatie niet los staan van de feiten.

Een karper voelt de haak maar ervaart niet de pijn. Een schrikreactie bij het voelen van de haak is ook onwaarschijnlijk. Het beest krijgt zoveel binnen dat geen voedsel is. Dus is pijn niet de oorzaak en ook niet het voelen van de haak.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-02-2006 23:55

Juist Kees, maar wel het bemerken van de weerstand van het lood / en de strakke lijn.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-02-2006 01:07

Toch vraag ik me af of we paflov kunnen vergelijken met conditionering bij karpers. Paflov had het over de "geconditioneerde kwijlreflex", ik vraag me af in hoeverre het aasgedrag of het bolten van een karper uit reflexen bestaat.

Dat er in de meeste gevallen van bevissing bij karpers een bepaalde vorm van conditionering optreed lijkt me virj duidelijk. De vraag is alleen hoe die optreed en waar het vandaan komt. Oftewel, welke prikkels of signalen de vis onthoudt uit een bepaalde situatie.

Wat dachten we van de volgende vorm van conditionering: In plaats van een serie vang je maar één vis en vlucht de rest van de groep van de plek af. Of, iets eerder, de vissen vluchten wel, maar hergroeperen zich, waarna het azen doorgaat. In "De Dunne Lijn" omschrijft Luc dit als een van de eerste vormen van conditionering. Ik had er vroeger nooit zo bij stilgestaan, maar als ik het voor mezelf naga klopt het wel. Ik heb niet de indruk dat dit soort dingen volledig zwart wit te bekijken zijn, je hebt immers ook het geval van het groepje wat na een uurtje terugkomt.

Stekdressuur is een interessant verschijnsel. Soms is het ook heel makkelijk te doorbreken, soms (vooral als er weinig andere hotspots zijn) een stuk moeilijker. Op de een of andere manier gaan de vissen zich beseffen dat die specifieke stek vaak gevaarlijk is, dus zullen ze hem mijden. Een leuk praktijkvoorbeeld is misschien wel het al door Remko genoemde Twentekanaal. Hier heb je een camping aan een zwaaikom, waar in de zomer gemiddeld zo'n 40 lijnen dag en nacht in het water liggen. Nou zijn de vangsten in het hele kanaal slecht, maar hier wordt gewoon geen vis meer gevangen, terwijl het vroeger zo ongeveer de topstek van het hele kanaal was.

Aasdressuur vind ik lastiger. Vaak is het wel duidelijk dat een bepaald aas minder vis op leverd, maar ik vraag me af welke elementen in dat aas daarvoor verantwoordelijk zijn. Is het de vorm, de kleur, de smaak of alleen de combinatie van die dinegn. Vaak kan je de conditionering van de vissen al doorbreken door één van die dingen te wijzigen. Door het patroon ingewikkelder te maken kan je het optreden van eventuele aasdressuur vertragen, denk bijvoorbeeld aan verschillende boiliematen, vormen, kooktijd, of voor mijn part compleet verschillende boilies. Toch zal het vroeg of laat optreden.

Ik denk dat we op alle flink beviste wateren inmiddels zo ver zijn dat de meeste vissen het bolletje als voedsel herkennen, maar dat ze zich ook het mogelijke gevaar van zo'n bolletje beseffen. Ik denk niet dat een karper een boilie als natuurlijk voedsel ziet, ik denk niet dat hij dat besef heeft. Ik zou niet weten waarom er voor de vis een verschil zou zijn tussen natuurlijk of niet natuurlijk aas. Hooguit zou een vis verschil maken tussen potentieel gevaar en niet gevaarlijk aas, maar ik weet ook niet of een karper zich beseft dat hij op bijvoorbeeld muggelarven nog nooit gevangen is.

Ik denk dat conditionering (of dressuur als je dat liever hoort) niet los te koppelen valt van wat een karper aan intelligentie heeft.

Ik moet nu echt gaan slapen, misschien ga ik morgen nog even verder.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-02-2006 07:51

Laten we er maar van uit gaan dat de vis schrikt doordat zijn bewegingsruimte wordt beperkt door het lood wat hij in 1 keer mee moet slepen.


Hier werd dud in 1985 al overgesproken. Ik meen ook in dat boekje van Kevin Maddox.

Later zeker in dat Zwarte boek van Kempen en co.


MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-02-2006 08:25

Een karper kent maar 1 soort voedsel. De eetbare variant. Natuurlijk onnatuurlijk komt van bij ons.

Kwijlen valt voor een vis niet mee. Valt in elk geval niet op.

Heb je een aquarium Dave?


Klop elke keer voor je voert 3 keer op het glas van de linker hoek en voer rechts.

Wedden dat na een paar keer de vis in de rechthoek zit?

Je kan nu al een paar proefjes doen. Leren tellen zal zelfs lukken.

(Herken je het springen al Camiel? Springen trekt vis aan)

Dressuur is een groot woord misschien, conditioneren is het zeker wel.

Prikken en pijn. Gelukkig kent een vis geen pijn. Maar zal het beestje het verschil bemerken tussen de prik van een haak en een stukje mosselschelp?


Het minste wat ik wil is verbergen van "de prik" ik wil een zwemmende/bewegende vis, anders ben ik kansloos. Het liefst zou ik de haak er met gang inrammen. Muizevalrig oid. Omgekeerde rekkerrig of?


MVG

Klaas
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

24-02-2006 10:01

Tot dusver zijn we allemaal ongeveer op dezelfde lijn.
We zijn namelijk allemaal van mening dat we een vluchtende vis willen!? toch?

En of het vluchten van de vis nu wordt veroorzaakt door het voelen van de haak of door beperking van de bewegingsvrijheid is even wat minder interresant, zwemmen moet ie gewoon en hard ook nog! :o


[quote="Klaas van den Herik"]

Het minste wat ik wil is verbergen van "de prik" ik wil een zwemmende/bewegende vis, anders ben ik kansloos. Het liefst zou ik de haak er met gang inrammen. Muizevalrig oid. Omgekeerde rekkerrig of?


Dit zou idd ideaal zijn, ik heb het er al eens met willem peters over gehad die ook soort gelijke ideeen hierover had.
Je wilt dus een rekkerrig, die op goed op spanning is en waarbij op het moment van strekken van de onderlijn de ''beveiliging'' of zo iets losschiet waardoor de haak er door de kracht van het elastiek extra hard word ingetrokken? (dit moet dan toch echt een heftig stuk elastiek zijn??)


Klinkt allemaal vrij goed, er is echter maar 1 maar aan het geheel, de vis moet er wel van schrikken/op de vlucht slaan.
Of iig het lood bewegen, willen wij met onze vastlood/ ''bivvy montage'' ook maar iets merken op de kant. En dus komen we weer op het zelfde uit, zwemmen moet de vis doordat hij op de vlucht slaat.
Als hij niet meer op de vlucht slaat, wordt het een moeilijk verhaal.
8)
mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-02-2006 11:36

Heb geen aquariom meer Klaas, wel jaren gehad. De truc van het tikken ken ik wel, maar wat ik me af vraag is of we dit als reflex kunnen beschouwen. Het lijkt misschien op de tests van Paflov, maar ik denk dat het toch iets anders werkt. Het kwijlen van die honden was een reflex, het naar een bepaalde hoek zwemmen van je guppen volgens mij niet.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-02-2006 12:03

Daaf, reflex; een onwillekeurige reactie op een zenuwprikkel.
Ik denk dat een karper wel degelijk met een reflex reageerd als hij "tegen" wordt gehouden door een strak lopende lijn of een plotselinge onverwachte weerstand van een gewicht.

Bolten is een reflexbeweging omdat hij een onverwachte tegenstand tegen komt.
Als conditionering afhankelijk is van intelligentie zo jij zegt kent de karper geen conditionering.
Zou hij die eigenschappen wel bezitten zou je na al die jaren geen karper meer vangen.
Ga je iets veranderen in de conditie van je aanbieding trapt de vis er weer vrolijk in.
Wel gaat hij sneller ontwijkend reageren, één van de 3 V's is niet voor niks veiligheid.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-02-2006 12:12

Tja wanneer een reflex overgaat in dressuur kunstjes leren weet ik veel. Het is een vorm van conditionering, waar we gebruik van kunnen maken of last van hebben.

Ook daar waren we het dan over eens Jim, zwemmen met die hap.

O ja reflex. Dave: het opzuigen en weer spuwen van aas is ook gewoon een reflex. Heeft voor mij in principe niets te maken met dressuur oid. Zal waarschijnlijk ingebakken zijn. Zie Sibbing: filteren/selecteren voedsel.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

24-02-2006 12:55

in onze woonwijk:

Kom je luid klossend langs de vijvers lopen dan blijven alle karpers
gewoon liggen, sluip je daarintegen langs de oevers dan schrikken de
karpers zich rot als ze ook maar iéts in de gaten krijgen.


op "onze" zandafgraving:

Tot twee jaar terug was hier nog nooit een karper gevangen. Na twee
sessies gevist én gevangen te hebben kwam ik afgelopen zomer weer
aan het water. Ik laat mijn pennetje op een hennepbed zakken, door het
glasheldere water kon ik een aantal karpers aan de rand van het
hennepbed zien liggen. Een van de kleinere exemplaren zwemt mijn stek
op, eet een paar pitjes, ziet de lijn en zwemt heel rustig weer terug naar
de groep. Ik heb de vissen die middag niet meer gezien...

Wat hier ook opviel was dat zélfs de karpers die NIET gevangen waren
schuw reageerde op voerstekken en gerommel aan de oevers. Sprake
van communicatie?? En dat terwijl ik een jaar eerder nog nieuwsgierig
bewonderd werd door een aantal karpers, toen ik samen met een maat
op een talud stond om wat zachte mais te voeren.
We werden op zo'n 5 meter benaderd door een mooie rijenkarper, de vis
zwom een halve cirkel om ons heen en vertrok daarna weer naar de
wierbedden waar hij vandaan kwam. Intussen lag er op iets grotere
afstand (meter of acht) een groepje jonge schubjes onze voeracties op de
voet te volgen.

Hoezo karper van nature een schuwe vis?!

Ik denk dus dat dressuur wel degelijk bestaat! al klinkt dressuur wel heel
duur, karper is gewoon in staat dingen te onthouden... simpel
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-02-2006 14:04

Voor onthouden heb je hersens nodig. Daar is niet teveel van aanwezig.

Onze boot blijft wit en blauw. Nix camo. Nu zijn we gewoon toeristen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-02-2006 17:12

Het is maar goed dat die beesten geen namen hebben anders waren ze binnen 10 seconden vergeten wat hun naam was.
Onthouden, ach het is net als dressuur de meeste karpervissers willen het graag, oke dan is het zo het is je eigen feestje.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

24-02-2006 19:14

Wat maakt het een karper uit of ie Frits of Theo heet? Waarschijnlijk
helemaal niks.

Maar als er elke dag op precies de zelfde plek een mooie plakaat hennep
te vinden is, weten ze die telkens toch maar al te goed weer te vinden...

Ok, een karper heeft nou niet bepaald een grote grijze massa in zijn
bovenkamer zitten. Maar dat beetje wat er zit werkt wel degelijk lijkt mij!

Een karper hoeft ook niet zo gek veel te onthouden. Op een paar, voor
die vis, belangrijke dingen na.

En of ie nou Theo of Frits heet... ach, zolang hij een bonk lood van een
steen kan onderscheiden en daardoor elk seizoen een keertje minder in
het schepnet beland is ie al lang tevreden.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-02-2006 19:36

en dat kan hij niet, wat de commercie je ook wil laten geloven.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

24-02-2006 20:16

De commercie laat mij niet zo gek veel geloven hoor. Wat de mannen bij
de grote merken wél doen is inspelen op het gedrag van de karper.
Vaak overdrijven ze dit, daar ben ik het zeker mee eens. Maar een
karper die bij het zien van je montage de voerstek verlaat en ook niet
meer terugkeert is in mijn ogen geen toeval. Hier op inspelen vind ik niet
meer dan logisch...

Je kunt de hele commercie best de rug toe keren, ik pluk er zo nu en dan
liever de rijpe vruchten van... Toen ik een aantal jaar geleden op
een "dressuurwater" (vergeef me voor de term) voor het eerst met
toplood en leadcore ging vissen ving ik meer dan de rest, niet zomaar
incidenteel, maar keer op keer. Lang leve de commercie in dit geval!

Dit wil niet zeggen dat ik alle nieuwe snufjes als een kip zonder kop
aanschaf. Zo nu en dan verschijnt er iets op de markt waar ik wat aan
denk te hebben. Ik koop dit dan omdat de karper mijn huidige methode
(zomaar ineens?!) niet meer accepteerd en ik ze toch een stap voor wil
zijn.

Mijn grootste ontdekking van de afgelopen jaren op dit gebied? De pen!
Commercie? valt wel mee dacht ik zo. Een doorbraak hoeft niet altijd met
grote felle letters,en foto's met dikke vissen in de karperbladen te
staan, iets wat zo simpel is als vissen met een dobbertje kan al heel wat
uitmaken....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-02-2006 10:51

Wat de mannen van de grote merken doen is inspelen op het gedrag van de karpervisser.
Het vangen van de bepaalde vissen kun jij niet van bewijzen dat ze ook werkelijk aan dat aas op die plaats, door die visser en met die montage enz. gevangen zijn.

Het zien van een montage is afhankelijk van de doorzichtigheid van het water de tijd van de dag en wat belangrijker is het combinatievermogen van de karper; montage/gevaar, en laat het dier daar nu net niet zo erg goed in zijn, combineren en dat ook nog eens onthouden.
Met zijn smaakvermogen al op enige afstand is niets mis mee overigens.
Mocht hij al die dingen die jij hem toedicht ook maar voor de helft bezitten zou jij geen vis meer vangen op dat water.

Maar oke, jij het jouwe ik het mijne.
Vissen is een hobby, geen religie!
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

25-02-2006 19:48

Op de meeste wateren in Nederland kan ik mijn montage al bijna niet meer zien op 1 meter water, en dan zal de karper dit wel zien, en associeren met gevaar en hierdoor niet gaan eten/vluchten van die plek, of nog mooier, gaan kijken aan welke boillie er een haak zit!?? :o

In mijn ogen dus niet.

Er zijn best hier en daar wat zandafgravingen enzo waar je tot een meter of 3 op de bodem kan kijken (helder water dus) en bij sommige misschien nog wel iets dieper.

Als je op een water zit met helder water, geeft dat je heel veel observatie/leer mogelijkheden, wat ik niet snap is dat de meeste mensen dan op de kant gaan zitten zeuren dat ze niks vangen doordat de vis hun montage herkend.

Want met zo een mooi stenen lood zal je dan toch run na run moeten krijgen :lol: hahaha..

Echt hoor met een montage in normale kleuren, beetje groen ofzo kom je op de meeste plekken echt goed weg.
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

25-02-2006 19:50

Ooh ja

Mijn mening over 1 van de grootste veroorzakers van dressuur:

Je lijn!!!

De lijnen zijn al 20 jaar een stabiele factor en makkelijk herkenbaar voor de vis.

En denk maar niet dat een vis je lijn niet herkent als deze op de bodem ligt.

Tot nog toe liggen bij BIJNA IEDEREEn zijn lijnen altijd strak.

Hoe zo aanknopingspunt voor de karper....... :o
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

26-02-2006 09:06

Ik heb nog nooit een karper zien schrikken van lood en alleen van lijn als ze er tegen aan zwemmen niet als ze hem "zien" liggen
Wel als ze mij zien bewegen of "voelen".
Wat wel bepalend is bij een groepje vissen is het gedrag van een van hen .
Als er een begint te azen volgen er meer en als er een vlucht gaan er ook meer.
Het is aan de visser om te bepalen wanneer hij zijn lijn in het water gooit
Meestal wint de visser met het meeste geduld.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-02-2006 09:07

20 jaar? er wordt al veel langer gevist en gevangen.
Die factor is al zolang er op gejaagd wordt aanwezig.
Die factor werd alleen maar versterkt in de laatste 20 jaar, geen wonder dat toplood en de lijn over de grond laten lopen voor een opleving in je aanbeten kan zorgen.
2 factoren zijn altijd aanwezig de lijn en de visser, dit is geen lans voor de camouboy's maar het gedrag aan de waterkant is wel heel belangrijk.

Dressuur bestaat niet, tussen de oren van de visser wel.
Nu niet zeggen dat conditionering een ander woord is met dezelfde betekenis want dan mis je iets heel essentieels.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 09:14

mag ik daar dan wel even aan toevoegen, dat voor de besproken 20 jaar geleden, de meeste vissen werden gevangen om op te eten...

Weinig dressuur van vissen die in de pan belanden he? :D