Het Parool PS van de week met een artikel over karpervissen

Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-11-2005 10:27

Ga ik nu de gevangenis in?

:oops:





'Je werk, je vrouwtje, je karper'
Een karper van 42 pond, dat is echt niet normaal. Hoe vaak vang je zo'n knijter, een paar keer in je leven misschien. En daar komt wel wat bij kijken.
Welkom in de wereld van boilies, beetmelders en buzzerbars.
tekst Els Quaegebeur foto's mark van der zouw
Twee uur in de ochtend. Het is pikdonker, koud en vochtig. Twee jongens komen aanfietsen over het pad langs het water. "Hé, een tentje! Wat doet dat hier nou?" Goeie vraag. Wie gaat in godsnaam een hele herfstige nacht langs de waterkant zitten, zonder wc in de buurt, laat staan een kroeg.
Karpervissers dus.
De jongens fietsen door naar hun warme bed en het is weer muisstil. Maar niet voor lang. Een snerpend alarm klinkt. Beet! We hebben geen seconde te verliezen, dus de strategisch klaargezette kaplaarzen blijven voor de tent staan en op geitenwollen sokken sprinten we naar de hengel, die duidelijk aangeeft dat een karper zo vriendelijk is geweest de haak in zijn bek te hangen. Op de tast wordt de hengel uit de houder gerukt en het arme beest binnengehaald. Daar ligt hij dan, happend naar adem. Gelukkig zijn we niet voor niets opgestaan, het is een behoorlijk groot beest, zeker tien kilo. Mooie vangst, toch?
Mooi niet dus. Het is maar een kleintje, wordt ons geringschattend meegedeeld. Niks bijzonders aan. Onder het schijnsel van een zaklantaarn wordt de haak uit de onderkaak van de karper verwijderd, even wordt hij bekeken en twee minuten later zwemt hij weer rond. Totdat hij er weer intrapt, natuurlijk. Hup, nieuwe visbal aan de haak en de tent weer in. Welkom in de wereld van de karpervissers.
Voor de goede orde. Echte karpervissers hebben het niet over een alarm, een visbal en een hengelhouder maar over beetmelders dan wel beetverklikkers, boilies of baits en de echte naam van de hengelhouder is buzzerbar. Een onmisbaar onderdeel van de visuitrusting, want wie denkt dat karpervissers met de hengel in de hand op hun viskruk uren naar een dobber zitten te staren, heeft het mis. "Dat hou je niet vol, joh," zegt karpervisser John van Kampen (29). "En trouwens, je wilt het liefst drie hengels tegelijk in het water hebben. Dat lukt dus niet met twee handen. Maar ook met een buzzerbar ben je de godganse dag bezig."
Neem alleen al de boilies. Stukjes brood of wormen zijn ongeschikt als aas voor de karpervisserij. Die trekken namelijk ook kleinere vissen aan, zoals voorntjes of brasems. "Die stinkende slijmjurken wil je niet hebben." Daarom gebruiken karpervissers uitsluitend harde balletjes van knikkerformaat. Te groot voor de slijmjurken, maar karpers zijn er dol op. Ze vermalen ze achterin hun bek met hun 'keeltanden'. Meestal zijn boilies gemaakt van vis, maar je hebt ze ook met bananen- en aardbeiensmaak, of naar eigen recept, zoals die van John en consorten.
John bivakkeert al bijna een week aan de Sloterplas, met zijn neef Michael (28) en een vriend, Theo Smink (33). Een heel bijzonder water, volgens kenners. En uitermate populair. Tijdens een wandeling rond de plas struikel je over de tenten, paraplu's, aanhangwagentjes, stretchers, campingstoelen en ander vistuig. "De hengeldruk is vrij groot, inderdaad," verzucht John. "Zelfs karpervissers uit Engeland komen hierheen, puur en alleen voor de Sloterplas."
Hij komt er zelf helemaal voor uit Amersfoort. Dat is geen kwestie van een hengel, een paar dobbers en een bakje wormen inladen. Het heeft meer van een volksverhuizing. Een tent die bestand is tegen windkracht elf, legerkleding tegen de kou, kratten vol levensmiddelen, liters water, een compleet gasfornuis en dan hebben we het nog niet eens over de tientallen visbenodigdheden en 'karperaccessoires'.
Je moet er maar zin in hebben. En zin hebben de mannen uit Amersfoort. Hier hebben ze zich een jaar op verheugd. "Het komt niet vaak voor dat je een week weg kan. Je hebt je werk, je vrouwtje." Over het vrouwtje gesproken, waar is ze eigenlijk? "Die? Die gaat alleen maar mee als ik hier een badkamer zou bouwen. Maar ik vind het heerlijk zo. Je bent er echt even helemaal uit: het kampeergevoel." Dat betekent dus: een week niet douchen, want je hengel laat je nooit alleen.
De natuur is hier trouwens een flinterdunne illusie. Aan de horizon zijn silhouetten van hijskranen en flats te zien, het geraas van het verkeer is er altijd en er is geen sterrenhemel, met dank aan de stadsverlichting. Achter de tenten duikt een schoonmaakwagen op van de gemeentereinigingsdienst.
Maar toch. "De Sloterplas is uniek," roepen de mannen. "Mensen reizen helemaal naar Frankrijk om te kunnen vangen wat hier zwemt. De karpers hier zijn fantastisch!" Wanneer is een karper fantastisch? Heel simpel: als hij groot is. Dat wil zeggen; boven de dertig pond. Daarvan zitten er in de Sloterplas wel een paar honderd, dus die worden geregeld gevangen, zegt Joris Weit-jens van de Amsterdamse Hengelsport Vereniging (AHV). De 'veertigplussers' zijn zeldzamer. Een karper moet heel goeie 'genetische eigenschappen' hebben om zo zwaar te worden. In de Sloterplas zijn ze met niet meer dan zes, denkt Weitjens.
Het is geen gemakkelijke klus om een veertigplusser te vangen, in Amsterdam gebeurt dat hoogstens tien keer per jaar. Overigens moet worden opgemerkt dat 'de karper' eigenlijk niet bestaat. Er zijn twee soorten: schubkarpers (met schubben over hun hele lijf) en spiegelkarpers (niet helemaal bedekt met schubben). De laatste zijn de populairdere soort. Omdat ze mooier zijn natuurlijk. "Nee, omdat ze met iets minder zijn en dus moeilijker te vangen." Vissen is een sport, laten we dat niet vergeten.
De Sloterplas is zo beroemd onder vissers omdat de verhouding tussen de karperpopulatie en de grootte van de plas ideaal is. In de jaren zestig en zeventig zette de AHV er een aantal karpers uit en sindsdien is de natuurlijke aanwas beperkt gebleven en dat is positief. 'Hoe minder, hoe groter.'
Een karper kan wel zestig tot zeventig jaar oud worden, dus als hij eenmaal zo zwaar is, heb je er jaren plezier van. Althans, die tien geluksvogels per jaar die een veertigplusser aan de haak slaan.
De neefjes Van Kampen hebben een goede nacht gehad, of eigenlijk alleen John. Die heeft de hele nacht niet geslapen omdat de karpers maar bleven bijten. "Een vierentwintiger, een eenendertiger. Behoorlijke knijters. Daar word ik nou blij van."
De knijters hangen in een soort enorme netkous in het water, lijdzaam te wachten totdat ze weer worden bevrijd. En die visburgers op de barbecue dan, vanavond bij een gezellig kampvuur? Daar kunnen de mannen niet om lachen. "Hallo, wij zijn sportvissers. We eten onze vangst niet op. Stel je voor," zegt Michael.
Overal in Amsterdam zwemmen karpers, ook gewoon in de grachten. In de grote wateren, zoals de Amstel, het IJ en het Amsterdam Rijnkanaal, mag iedere leek een bamboehengeltje uitgooien zonder vergunning. Voor het echte werk aan bijvoorbeeld de Bosbaan, de Gaasperplas, de Amstelveense poel of de Sloterplas moet je lid worden van de AHV. De in 1906 opgerichte vereniging beheert vijfduizend hectare Amsterdams viswater en heeft ongeveer zeventienduizend leden. Daar zitten ook vissers uit Groot-Brittannië bij die een weekendje op 'onze' karpers komen jagen. "Een vergunning is bij ons veel goedkoper dan in Engeland. Hier betaalt een visser twintig euro, daar een veelvoud van dat bedrag. Een retourtje met Easyjet plus een Amsterdamse vergunning zijn goedkoper," zegt Weitjens.
Of de Nederlandse karpervissers dat leuk vinden, is de vraag. Het doet de hengeldruk, die toch al hoog is, uiteraard geen goed en de kans dat door buurtbewoners wordt geklaagd over lawaai en troep, neemt toe. "Veel vissers, ook Nederlanders, slapen onder een zelfgefröbelde paraplu met een zeiltje ernaast en niet echt in een tent, maar eigenlijk is het gewoon wildkamperen wat ze doen. En dat mag niet als de Kampeerwet strikt zou worden toegepast," zegt Weitjens. "Het wordt gedoogd, maar dat kan zo voorbij zijn. Neem de kant van de Sloterplas die grenst aan de Torenwijk. Daar mag sinds kort niet meer 's nachts worden gevist. De buurt werd er gek van. Niet eens van gejoel en gelal, want vissers zijn doorgaans vrij rustige types, maar weet je hoeveel herrie zo'n beetverklikker maakt?!"
Ja, dat weten wij inmiddels.
Het trio uit het midden van het land veroorzaakt geen overlast voor de Amsterdammers, zeggen ze. "We drinken 's avonds een biertje bij de tent en we lullen wat, maar eigenlijk zijn we de hele tijd met onze hengels bezig," zegt John.
Hij vindt het tijd worden voor koffie met mergpijpjes ('Koffie is het belangrijkste onderdeel na de hengel') en als de motregen niet overgaat in een stortbui, gaat hij daarna eieren met spek bakken voor iedereen. Hij heeft nauwelijks een slok genomen, als het alarm begint te gillen. De bekers en de mergpijpjes worden neergekwakt: John heeft weer eens beet. "Die krengen voelen het gewoon. Uren achter elkaar gebeurt er niks, maar als je net een bakkie hebt gezet, bijten ze ineens." Zoiets als een sigaret opsteken bij de tramhalte in de wetenschap dat de tram dan komt aanrijden? John trekt zijn wenkbrauwen op. "Eh, ja. Maar dan anders, hè. Stukje spannender."
Het binnenhalen van een karper is ook weer een zeer ingewikkeld proces. Het is de bedoeling de karper eerst te laten wegzwemmen met de boilie, dus met de haak in zijn bek, en dan de vislijn stukje bij beetje naar de kant te trekken. Verder moet je uit de buurt van de bodem blijven, want die is bezaaid met minuscule, vlijmscherpe mosseltjes, die de lijn binnen een paar seconden doorsnijden. "Dus niet als een gek aan het molentje draaien, zoals jij doet."
Ingespannen staan de jongens aan de kant: hoeveel pond zou John aan de haak hebben geslagen? Is het een twintiger? Een dertiger? De spanning aan de Sloterplas is te snijden. "Het is een mooie dikke. Dat voel ik, hij trekt als een dolle." John wordt er helemaal zenuwachtig van. Als het slachtoffer zo dichtbij is dat ze hem kunnen zien, liggen ze bijna met zijn drieën in de Sloterplas. "Dit is niet normaal! Het is een veertiger. Kan niet missen." Met trillende handen sleuren de mannen het enorme monster op de kant. Daar ligt al een stoffen mand klaar, opdat zijn schubben niet beschadigen als hij tegenspartelt. En dat doet hij. Als een dolle stier stuitert hij heen en weer in de mand totdat hij een soort natte slaapzak over zijn ogen krijgt. John moet er even van bijkomen. "Eerst maar even een sigaretje voor de schrik," stamelt hij.
Theo komt met de weegschaal aanzetten. Dit is het moment. Een plechtige stilte valt. John is er klaar voor. Met twee handen haalt hij de karper uit de mand en tilt hij hem op de weegschaal. Die geeft 42 pond aan. De jongens staren met open mond naar de cijfers. Totale verbijstering. John kijkt alsof hij net de nieuwjaarsknaller in de Staatsloterij heeft gewonnen. "Niet normaal. Hier heb ik tien jaar op gewacht. Al mijn frustraties zijn er in één keer uit. Het is echt niet normaal. Niet normaal meer." Michael: "Ik ben niet snel jaloers te krijgen, maar nu voel ik toch echt afgunst."
Grote karpers zijn 'in', volgens Joris Weit-jens. Het is een trend die vijftien jaar geleden kwam overwaaien uit Engeland. En wat voor trend. Op wel 417 websites kunnen we genieten van de avonturen en foto's van Nederlandse karpervissers en dan hebben we het nog niet eens over de buitenlandse sites en de tientallen discussieplatforms. Een kleine greep uit het aanbod op internet: Appie's karperworld, Bonkie's karperbizniz, Knorretjes karperdome, de Karper-pretclub, de Fishfreaks en Gejaagd door giganten.nl. Allemaal te vinden via http://www.karper.pagina.nl.
Karpervissers zijn over het algemeen vriendelijk voor elkaar. Ze bewonderen elkaars vangst, niet alleen op internet, maar ook aan de Sloterplas. "We zijn natuurlijk vooral bezig met onze eigen visserij, maar we gaan weleens bij vissers in de buurt kijken," zegt John. Toch wil hij zijn reuzenvangst liever niet laten fotograferen met de Sloterplas op de achtergrond. Andere vissers zouden zo wel eens kunnen zien waar hij die 'knijter' precies heeft gevangen. Dat is nou ook weer niet de bedoeling.
Bovendien; vissers die doorgaans aan ander water zitten, zoals de Loosdrechtse plassen, zouden 's nachts stiekem de grote karpers uit de Sloterplas naar hun eigen water kunnen smokkelen. "Dat gebeurt!" roept Theo verontwaardigd. En niet alleen naar Loos-drecht of Vinkeveen. Ook helemaal naar Engeland. Als de karper goed natgehouden wordt, kan dat makkelijk."
Onze veertigplusser, die naar adem ligt te happen in zijn natte mand, gaat niet illegaal mee naar Amersfoort. Hij mag straks weer zwemmen in zijn eigen vertrouwde Sloterplas. "Vanmiddag gooi ik hem terug," zegt John, "Ik wil er nog een paar uur van genieten." En dan naar huis zeker, nu het goud binnen is? "Ben je mal? Misschien vangen we hem nog wel een keer!"-
Nachtelijk vissen aan de Sloterplas
Speciaal aas voorkomt dat de karpervisser 'een slijmjurk' aan de haak slaat.
Een beetje karpervisser vist met drie hengels.
Beet. En dan heel rustig aan het molentje draaien.
In een groot net worden de karpers in het water gehangen, in afwachting van hun vrijlating.
De gevangen karpers worden later weer teruggezet in de Sloterplas.
'De knijter.'
Theo (l.) en Michael (r.) zijn jaloers, maar niet te beroerd John met zijn 'knijter' op de foto te zetten.
Op karpers vis je met boilies, balletjes in diverse smaken.
John kijkt alsof hij net de nieuwjaarsknaller in de Staatsloterij heeft gewonnen. 'Niet normaal. Hier heb ik tien jaar op gewacht.'
Het komt voor dat karpers
helemaal naar Engeland
worden gesmokkeld.
Dat kan, als je ze maar
goed nathoudt.
Copyright: Het Parool
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

15-11-2005 10:33

Klaas, lezen is doms wel moeilijk he :wink: . Kijk eerst eens naar de manier waarop Peter het zegt: Omdat Piet Vogel het zegt zal het wel zo zijn. In mijn ogen komt dat neer omdat hij een naam heeft is alles wat hij zegt ook waar.

Vervolgens mijn eigen mening. Er staat toch duidelijk: in mijn ogen. Dat geeft volgens mij mijn mening aan. Verder staat er dat ik op de quotes uit het betreffende stuk tekst afga, en niet op het hele artikel, omdat ik het niet gelezen heb. Het is dus mijn mening/indruk die ik op dat moment heb over het artikel.

Dan je laatste quote: Lees de zin eens die ervoor staat. Hij heeft wel de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt, maar in mijn ogen heeft hij wel een puik stukje werk geleverd. Ik ga hier af op de "vermoedelijke" kennis diee de schrijver heeft over het karpervissen, en dat hij dat in mijn ogen voor een leek redelijk weet te verwoorden. Heeft dus geen ene reet met een Peppie mening te maken...

Lees in het vervolg eerst eens goed voordat je ergens op reageert...

mvg Stefan
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-11-2005 10:52

Stefan,

wat een gezeik, Piet zal er lekker over gaan liegen...
Doe ff niet zo moeilijk man!

Overigens is het gewoon een heel leuk stukje en staat er gewoon een positief verhaal in de krant, niks mis mee en gewoon een erg leuk stukkie.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

15-11-2005 10:54

Klaas,

Over getikt? :lol:

Even voor de goede orde.......

Verslaggever en schrijver zijn beide fout.

Het is verslaggeefster en schrijfster.

Aannames maken de boel wel errug onduidelijk vinden jullie ook niet?

Mvgr. Rene Berger
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-11-2005 11:05

nee kost een euro
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-11-2005 11:13

Stefan,

Of tewel je neemt ook maar iets aan. Je had het artikel niet gelezen. Geeft niet.

Lezen lukt wel hoor. Menneke ponsteen gaf nog een herhaling zelfs.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

15-11-2005 11:19

Gisteren, stond die er nog niet op. Die euro maak ik wel over naar je :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-11-2005 12:42

Over aannames gesproken; Piet is in mijn ogen een visser let wel dat ik niet eens karpervisser zeg, die vanuit zijn visie iemand anders uit kan leggen waarom hij iets doet en waarom hij het zo doet.

Hij heeft in mijn ogen voldoende ervaring en relativeringsvermogen opgebouwd om te zeggen of iemand in zijn ogen een ervaren visser is, hij zal het woord ervaren visser niet gaan gebruiken als het een naloper of iemand is die niet uit kan leggen waarom hij iets doet of juist niet doet.

Zonder iemand na te lopen ga ik ervan uit dat zodra iemand als Piet een dergelijke kwalifikatie geeft dat persoon die ook verdiend.

Het is natuurlijk van de pot gerukt dat het iemand mogen een reden zou zijn om hem ervaren of juist niet ervaren te vinden.

Ik ken personen die in mijn ogen een discussie niet waard zijn maar verder prima vissers zijn, maar ja een klootzak die een grote vis vangt blijft een klootzak.
Ik ken vissers, nou ja vissers, die alles de kop inslaan maar wel de vis weten te vinden terwijl de zgn ervaren vissers niet eens een kopje vol krijgen.

Zo ken ik ook personen die in mijn ogen prima in hun vel zitten maar dat maakt hun geen ervaren vissers.

Maar ja beter een prima vent dan een prima visser als dat samen gaat is het nog beter.

Een reactie vol met aannames maar oke het is ook maar een persoonlijke mening.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

15-11-2005 12:43

Leuk artikel hoor,
geloof niet dat de goegemeente nu slechter of anders tegenover de karpervissers komen te staan. Het schept een beetje wat meer duidelijkheid over die gasten die altijd maar in zo'n tentje zitten...

Een poosje terug zat ik met een collega te vissen bij iets wat op de foto moest voor een grote krant. Hij wilde graag een karper op de achtergrond hebben, nu wil het toeval dat we dat nog konden regelen ook voor hem. Gelijk een gesprek met 'm gehad over de manieren van karpervissen en hoe een en ander in elkaar steekt. Heb een balletje opgegooid bij 'm om een diepgaander artikel te publiceren. Hij zou het met z'n redacteur er over hebben, helaas weinig interesse volgens mij... :-? Niet dat ik zit te wachten om een verhaaltje te schrijven of te publiceren, helemaal niet ! Maar iig even proberen om de karpervisserij eens van een andere kant te laten bekijken.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

15-11-2005 13:12

Op de tast wordt de hengel uit de houder gerukt en het arme beest binnengehaald. Daar ligt hij dan, happend naar adem.

...

De knijters hangen in een soort enorme netkous in het water, lijdzaam te wachten totdat ze weer worden bevrijd.


Ben ik de enige die tussen de regels door leest dat de auteur het niet zo op vissen heeft? :roll:
Laatst gewijzigd door Martijn Julien op 16-11-2005 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-11-2005 13:20

Martijn,

wil je klaas schreef weghalen? Ik schreef helemaal nix

Klaas leende kan wel

Merci.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

15-11-2005 15:37

Heren,

Ik heb het artikel ingescand en omgezet naar pdf formaat het is 8 pagina's, is er iemand die het kan plaatsen bij zijn internet provider ofzo? Het bestand is 7 mb groot, ik kan het zelf niet hosten op het moment.
Wellicht voor de liefhebbers aangezien ik over het geposte artikel had heengelezen aangezien ik het origineel had gelezen die me collega had meegenomen

Groeten,

Edward
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

15-11-2005 16:38

Marijn, ik geef alleen mijn visie op het geheel, en ik meende dat het board daarvoor bedoeld is.

Klaas, ik had inderdaad het artikel niet gelezen (stond ook in mijn eerste posting). maar ik gaf wel vrij duidelijk aan dat ik op de citaten uit het stuk tekst afging. Het zijn dus inderdaad aannames, maar aannames blijven aannames, maar is dat niet waar het hele karpervissen om draait? En op deze manier houden we mekaar ook scherp, toch?

Mij zul je in deze discussie niet meer horen :wink:

mvg Stefan
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

15-11-2005 16:43

Stefan Gooijert schreef:
Mij zul je in deze discussie niet meer horen :wink:

mvg Stefan


Mij ook niet!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

16-11-2005 16:09

Klaas,

Zo beter? 8) :wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-11-2005 16:11

:wink: