Stenen

Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

11-10-2004 12:40

een maat van me werkt bij spro en hij had wat monsters voor me meegenomen. die loodstenen bevielen me wel alleen het gevoel met gooien is wat anders. Voorzover ik weet was het een steen met een stuk tjub eraan. kon niet zien waar de binnenkant van was het. lijkt allemaal wat lichter...? had nog nooit van zoiets gehoord, vind het wel wreed. vooral goed om te vissen op grindgaten, lijkt mij. doordat daar over het algemeen wel veel stenen liggen.

Later Jos
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

11-10-2004 12:43

Erg leuk om al die verschillende meningen / reacties en alternatieven te lezen.

Over het algemeen zijn we dus niet heel positief over deze "gadget". Met name de grotere massa die nodig is om op een redelijk gewicht te komen en de vorm van de stenen (luchtweerstand) zijn de struikelblokken.

Qua camouflage zie ik wel wat in de stenen, zeker op een grindput. Op overige wateren betwijfel ik het. Doordat ze vrij licht zijn zou het prigeffect minder zijn, tja..ik weet niet. Ik vis zelf ook met slechts 70 gram lood en mis nauwelijks een vis.

Misschien dat het eens het proberen waard is..

Pascal
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

11-10-2004 13:49

pascal,

even een kritische kanttekening bij het stukje dat " je nauwelijks een vis mist".
Als jij namelijk een run krijgt, dan is die vis gehaakt, dat is gebeurd met je lood. Maar wat nou als die vist het aas oppikt het lood voelt en weer terugzwemt en de boel uitspuugt...
Ik denk dus ook niet dat je kunt zeggen dat je geen vis hebt gemist, omdat je dat domweg niet weet. Alleen d.m.v. een videocamera kun je zien of je daadwerkelijk vis hebt gemist. Soms zie je een tik op de top, krijg je 1 piep, of zie je de lijn bewegen. Dat kan! er allemaal wijzen dat een vis zich gehaakt heeft, maar niet schrikt en de boel uitspuugt!!
Think about that!

Maar het idee van de stenen..
Ik gebruik het niet, en zal het dnek ik ook niet gaan gebruiken omdat ik er geen behoefte aan heb. Ik denk idd ook dat er behoorlijk veel nadelen aan stenen als lood zit, maar er is ook iig 1 groot voordeel:

Dat is namelijk, als je je lijnen uitvaart over wier oid heen, dat je een grote zware steen (200 g+) aan een heel dun breeklijntje maakt, en die met een elastiekje om de steen. Laat dit dan zakken en ga maar vissen.
De zware steen zal iin eerste instantie zorgen voor een optimaal prikeffect, en in 2e instantie zal de steen loskomen van de verdere montage zodat de vis sneller omhoog komt en zodat het gewicht niet meer op de haak beukt (naar mijn idee en grote oorzaak van lossers)

Het kan dus denk ik zeker wel nuttig zijn.

DE groetels Bart
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

11-10-2004 17:03

Hallow mensen ik zie hier vaak staan dat de stenen veel weerstand geven in de lucht, maar ze zijn toch te licht om een vis te prikken.
Maar als ie in de lucht weerstand heeft, dan zal ie dat toch ook wel onderwater weerstand geven (ik denk meer dan in de lucht). En dan wil die ook wel prikken lijktmij ? :-?

Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

11-10-2004 18:48

Meer weerstand omdat de stenen niet zo'n ideale vorm hebben om ze ver weg te zetten tijdens het werpen. Deze weerstand is dus ook heel anders dan de weerstand die de vis onder water krijgt van het gewicht van het lood. Bijv: 100 gram steen of 100 gram normaal werplood. Het gewicht is dus hetzelfde, dus onder water zal de weerstand van beide gelijk zijn. Door de vorm van de steen ondervind deze tijdens een worp meer weerstand dan het normale werplood (die ook verder weggezet zal worden). Snap je?!

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

11-10-2004 21:22

[quote="Eddy Norder"]Meer weerstand omdat de stenen niet zo'n ideale vorm hebben om ze ver weg te zetten tijdens het werpen. Deze weerstand is dus ook heel anders dan de weerstand die de vis onder water krijgt van het gewicht van het lood. Bijv: 100 gram steen of 100 gram normaal werplood. Het gewicht is dus hetzelfde, dus onder water zal de weerstand van beide gelijk zijn. Door de vorm van de steen ondervind deze tijdens een worp meer weerstand dan het normale werplood (die ook verder weggezet zal worden). Snap je?!

Gr.
E.[/quote]
Nee Eddy ik snap het niet .
Volgens mij ligt de weerstand ook aan de vorm van de steen/lood.

Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

11-10-2004 22:19

Okee Gerrit,
ik zal een poging doen.
De mate van luchtweerstand heeft te maken met het oppervlakte en de vorm van een ding (lood, steen enz)
Als jij een steen met je hengel ingooit, dan zal die omdat hij een groter oppervlakte en een minder aerodynamische vorm heeft meer onderhevis zijn aan luchtweerstand dan een stuk karperlood met hetzelfde gewicht.
Hopelijk snap je het tot nu toe.

Het prikgedeelte nu. Jij zei dat een vis zich prikt op de weerstand van het lood. Hierin heb je deels gelijk, maar je redenatie klopte niet.
Je hebt volkomen gelijk dat de weerstand in water hoger is dan in de lucht, maar een vis haakt zich niet op die vorm van weerstand. De vorm van weerstand is namelijk alleen in voldoende mate aanwezig als het lood (de steen) voldoende snelheid heeft. Een vis wordt wel gehaakt op het gewicht van het lood. Het gewicht van het lood is de mate waarmee het stuk onderhevig is aan de neerwaartse druk van de zwaartekracht. Als de vis dan eenmaal geprikt is op de weerstand van het lood, dan zal deze versnellen, en daarmee zal idd de weerstand van een stuk steen die hetzelfde gewicht heeft als een stuk lood hoger liggen dan die van het stuk lood.

Al met al een beetje een technisch praatje, ik hoop dat je het snapt!!

de groetels bart
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-10-2004 15:18

Ik weet het, het is een crossposting, maar volledigheidshalve toch even de link:

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... 338#182338

Overigens is dit dus een alternatief voor "karperlood" . Maar ook zeevissers/vanaf de boot driftend enzo kunnen hier naar overstappen.
Ik weet dat daar grote hoeveelheden lood verspeeld worden. Enige probleem is het gewicht/volume van steen op die enorme stroomsterkte :-?

Henk