Hoeveel voeren in maart?

Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

24-03-2004 21:33

Ikzelf ben heel huiverig als het gaat om voeren in het vroege voorjaar. Desalniettemin ben ik toch al een week of 2 op 2 stekken aan het voeren. Stel je hier niet teveel bij voor, een 20-30 22mm boillies per hengel.

Wat je vooral niet moet vergeten is dat je een stek echt om zeep kan helpen door te vroeg al te veel te gaan voeren. Vandeweek was er al iemand bezig met een emmer boillies te voeren, toen ik mijn 2 stekken had aangevoerd (notabene meer dan 500 meter uit mekaar) was hij nog steeds aan het voeren, en dat met een watertemperatuur van een graad of 5-6. Daarom hanteer ik liever een andere taktiek. Ik blijf gewoon elke dag of om de dag (soms haal ik dat niet ivm werk) constant doorvoeren, en zodra ik runs begin te krijgen, of zie dat de activiteit op het water toeneemt, dan pas zal ik het voeren lichtjes opschroeven, tot het moment dat ik zeker weet (voel) dat de karper echt op de stek zit. Dat zijn de momenten dat ik er geen angst voor heb om eens flink uit te halen en goed te voeren. Maar dit alles nogmaals pas als ik zeker weet dat de vis er zit, want anders krijg je een hele mooie stek, met een bodem vol zure bolletjes waar geen hond, en zelfs geen karper meer naar omkijkt.

Bezint, eer ge begint (met voeren).

mvg
stefan
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-03-2004 08:52

Danny,

Ik voer 2 kilo boilies op een water van 40 bij 500 meter, waarbij de diepte niet verder gaat als 2 meter, het is een water wat vrij snel opwarmt en waar de vis dan ook direct op reageerd. In dat water zwemmen een slordige 100 vissen, oftewel... genoeg vis!
Mijn bedoeling van 2 kilo voeren is om de vis op mijn stek te krijgen en de stek dan 2 dagen met rust laten.
Na 2 dagen opnieuw bevoeren maar nu iets minder, op het moment dat ik 2 dagen later ga vissen dan ligt de vis op mijn stek. Zo vis ik ook in de winter op dat water en we weten er altijd vis te vangen! Veel vis schijt mijn voer uit en dan weet ik genoeg....

Vorige week vrijdag hadden we er 4 te pakken terwijl de nachttemperatuur onder het vriespunt lag en er een flinke oostenwind stond! De vis ligt dan gewoon op de stek te wachten op nieuw voedsel. Wel is het zo dat zodra ik ga vissen ik per hengel 2 cupjes partikels met de pult bijvoer met een 6 tal boilies, of ik vis met de partikels zelf...

Het voer wordt verspreid over een gebied van 10 x 40 meter, kortom, een voerstrook waarbij een zwemmende vis het niet zal kunnen missen!

Marijn
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

30-03-2004 12:15

mmmm ik volg een beetje aan andere taktiek
Ik voer nu op een klein cultuurwatertje, met gewone simpele boilies. Ik ga vanavond vissen en heb daarom even 2 daagjes gevoerd. Wat ik gemerkt heb, dat als ik hele boilies voer, ik totaal geen reactie krijg. Daarom ben ik over gegaan op het voeren van heel erg verbrokkelde boilies, en prompt gingen mijn vangsten omhoog. Ik viste vanaf toen ook met 18 mm boilies die ik "afgebrokkeld" had tot on geveer 15 mm..... ik zal vanavond maar weer eens kijken of het weer werkt.
Maar misschien een tip voor anderen dit???.......
Groeten Bart