Hoe ging het karpervissen vroeger?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

07-05-2003 11:41

Hoi beste karpervissers ik vraag me steeds af hoe het karpervissen zich voor deed in de jaren 70/80 ik kan me er niks bij voor stellen maar het lijkt me wel heel erg leuk om het te weten! :grin:

*Hoe visten jullie vroeger?
*Waaren de karpers toen ook al zo groot als nu?
*Ving je meer? en hoe komt dat denken jullie vergeleken met nu.
*wat was het materiaal van toen?
*mocht je toen ook al nachtvissen en werd dat gedaan?

als jullie meer opmerkingen hebben buiten deze vragen ho'r ik het graag

benieuwde groeten
kevin
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

07-05-2003 13:24

lees boeken zoals het wel om geroemde boek van Rini Groothuis en je weet het allemaal. Bijna hetzelfde als nu maar dan minder hightech
laters patje
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-05-2003 14:05

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karper-nostalgie.info" target="_blank" class=bericht>http://www.karper-nostalgie.info</a><!-- BBCode auto-link end --> :cool:

Lees ze en Groeten,

Henk

_________________
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <:)(((>>><

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-05-07 14:06 ]</font>
Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

07-05-2003 15:07

Weet iemand trouwens wat Rini Groothuis tegenwoordig doet? Je hoort nooit meer iets van hem...
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-05-2003 15:35

Een gepikt citaat uit een interview met hem:

Rini Groothuis nu

'Ik ben verkoopmanager bij een verzekeringsmaatschappij en heb zo'n veertig man onder me. Ik moet het spul draaiende houden en daar gaat veel tijd en energie inzitten. Wat hobby 's betreft mag ik graag tennissen, voor zover mijn rug dat toelaat. Maar met name houd ik me bezig -en dat vind ik heel plezierig om te doen- met de bouw van een nieuwe vijver. Volgens officiële richtlijnen; met bodemafvoer en uitgebreide filterinstallatie. Meer een zwembad eigenlijk, en dat heeft weer alles met Koi te maken

( google: Rini Groothuis)

Groet,
Henk
Willem Barnas

07-05-2003 16:44

Hoe het vissen vroeger ging?

Gewoon, genieten....

WB :wink:
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

07-05-2003 23:46

Heel veel rust aan het water; af en toe gezanik in verband met nachtvissen.
Geen ...........
(vul maar de eerste twintig redenen tot ergerenis in, die je spontaan te binnen schieten)
En ja, eerlijkheidshalve minder vis en minder
vaak een heel grote vis. Het dag en nacht doorvissen zonder boilies was natuurlijk niet zo gemakkelijk. Meer "struinen" en zeker geen gedoe met tenten. Maar ook: echt
gigantische vangsten met boilies op een water waar de karpers te veel deegballen hadden gezien. Ongelooflijk; een korte stringer en gaan......... Dat heb ik overigens niet zo vaak gedaan; de rust van het grote water was veel belangrijker.

Groet,

Hans
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

08-05-2003 00:42

Koop het boek van Jan de Winter en ervaar de nostalgie(het boek bij de eerder genoemde website)
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-05-2003 12:11

Vroegah kon je nog een folietje in je lijn hangen,zonder dat "collega" karpervissers schuddebuikend van het lachen door het gras rolden,bij het zien van je wakertje.....
Vroegah waren er nog niet zo veel junks die kwamen vragen of ze desbetreffend folietje mochten hebben,en of ik toevallig nog meer folie bij me had.........
Dennis
PS als ik iid eerlijk ben zou ik HEEEEEEEL graag teruggaan naar de tijd dat er nog geen bivvy's,zelfhaaksystemen,baitrunners e.d. waren.....

_________________
BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis van den Bogaert op 2003-05-08 12:12 ]</font>
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

08-05-2003 17:37

Men kocht een pakje roggebrood en...........
kneedde het.
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

08-05-2003 19:00

.......schoof vervolgens met kleffe handen behoedzaam de (altijd TE) zoute Binten of Eigenheimers van het bord in de zorgvuldig verstopte vetvrije papieren 'Hus' broodzak als Ma even in de keuken was en riep ...............Maaaaaaaaaam.......alles op!!!!!!
Grote jongen Johnnie!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-05-2003 21:56

Dennis..zo uit ne je nou toch ook weer niet??hehehe
Nou dat van die junks e.d kwam ik van de week ook achter toen ik eens weer in Den Haag ging vissen!!...gauw wegwezen daar dacht ik..maar ja die karpers he die ik daar zag!!! (een mooie goudkarper onder anderen van geschat 18/20 pond)..die wil ik toch nog wel ff vangen!!
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-05-2003 23:00

Kefkef,
Ik had even wat meer tijd, uit de losse pols de volgende antwoorden.


Hoe visten jullie vroeger?
----------------
In het begin met de vaste bamboestok ( bruin met rode wikkelingen dacht ik)
Daarna met de telescoophengel( allesvanger)
En toen, eind 60/70 er jaren met een heuse werphengel.( Hardy)
Met aardappel, soms wel een dag of 4 oud, zuur! Ook roggebrood en natuurlijk de vlok en de korst.
Met de pen, of eenvoudig met de losse lijn, desnoods een luciferhoutje als dobber.


Waaren de karpers toen ook al zo groot als nu?
-----------------

Ja, alleen niet zo zwaar.

Ving je meer? en hoe komt dat denken jullie vergeleken met nu.
-----------------
Nee, we vingen niet meer, kwam ook door de korte "sessies" want geen nachtvissen en als je viste moest je ook wakker blijven.
Alhoewel, een paar keer een stuk of vijf in twee uur.

wat was het materiaal van toen?
----------------------

Zie boven, maar qua lijn richting 25/00.


mocht je toen ook al nachtvissen en werd dat gedaan?
-------------------
Neen, ik geloof dat in 1984 het vissen in de nacht werd toegestaan.
Zelf deed ik het niet, omdat ik al eens een hengel aan de politie moest afstaan omdat ik langer doorviste.
De hengel werd notabane verbeurd verklaard!
Kwas toen 14 ofzo, de hengel had ik de dag ervoor op mijn verjaardag gekregen...

Met informerende groet,
Henk

_________________
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <:)(((>>><

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-05-09 12:17 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-05-2003 23:26

Vreemde indeling Henk. Hoe doe je dat? Of gaat mij dat ook lukken.

Ter aanvulling dan maar (ben nog niet zo oud als die anderen :lol:, maar toch:

De paraplu was er al wel hoor. Een nachtje stiekum doorhalen zittend op een strandstoeltje (efgeeco) onder de plu en turend naar de staafwaker/folie rolletje/afgezaagd electrabuisje. Nooit last gehad van controleurs. Die sliepen s'nachts. :wink: Was wel afzien om de concentratie lang vast te houden.

Ik was de trotse bezitter van 2 Jack Hilton medium tapers van 1.5 lbs op losse steunen met Quick Finessa molens van DAM (de beugels open), inclusief een zelfgebouwde Sportex penhengel van 1.25 lbs bij 3.90 m. Lood was een over de nylon hoofdlijn (0.25 mm) schuivend wartelloodje gestopt met een zacht stoppertje van ventielslang.
Er ging niets boven een halve eigenheimer op de haak, eventueel geinjecteerd met wat flavour. Was een hele kunst om dat 30 meter ver te werpen.

Irritant was de opkomst van joggers. Omdat je vaak in de kant viste bleef je zo een 4 meter buiten de oever. Die mannen presteerde het om dan over je hengels te springen. Werd vaak meewarig aangekeken door bijvoorbeeld roeiers die dat maar lui vonden met 2 hengels op steunen en dat maffe strandstoeltje...

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-05-2003 23:42

Tjemig Kees,
Ik zie het nu ook!
Wat heb ik er een zooitje van gemaakt. :eek:

Jouw is het dus ook gelukt! :grin:

Voor het overige Kees,
Lijkt me leuk om dit soort dingen door de oudere jongeren hier te plaatsen.
Er schiet je steeds weer wat anders te binnen!

Ik ga der een nachie over slapen, tot morgen of zo,

Henk
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-05-2003 12:19

Zo, weer opgelost, had geen idee hoe het kwam, maar ga het nog wel eens proberen.
Het zag er idd niet uit!

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-05-2003 03:09

Ik doe nog ietwat in leeftijd achter van bovenstaande heren maar was er vroeg bij....

Ze noemden mij langs de waterkant het OLA mannetje gezien mijn ietwat fleurige paraplu, verkregen bij een strandtent.

Later ging daar een stuk groen landbouwplastik overheen en onstond er een geweldige bivvy.

Ook toen waren we creatief......

MB
Cor Vaessen
Berichten: 1
Lid geworden op: 03-05-2024 08:38

04-05-2024 15:42

In de 70er jaren had ik met vrienden het karpervissen uit Engeland een beetje ontdekt.
Chris Yates was ons grote voorbeeld met zijn avonturen op Redmire.
We hadden in Venlo zo'n watertje ''De Tangkoel'' (onze Redmire!) en 2 vissers die ik nog niet kende zaten daar vaker s'avonds met hun Bruce & Walker hengeltjes met een waker in de lijn te vissen.
Stil dat we waren gingen we er weleens bij zitten en genoten van dit soort visavontuurtjes.
Daar begon het mee.
Het boek van Rini Groothuis gekocht en de eerste Hardy hengel aangeschaft de No. 1 voor 300 gulden.
Mitchell 410 eronder en het avontuur was begonnen! Wat hebben we jarenlang met hartkloppingen wakers tegen de hengel zien knallen, Hengel uit de steun grijpen en met volle teugen staan te genieten om met een kromme hengel en gierende slip onze karpers van 10-12 pond te vangen.
Ik ben toen ook lid van de Karperstudiegroep geworden en ging er jaarlijks naar toe, ervaringen uitwisselen etc.
Daar kwam in 80er jaren Kevin Maddocks eens zijn verhaal doen met het boek van hem.
Een middag vol met dia’s met knoerten van karpers, gevangen met zijn hair rig systeem en boilies. Het boek van hem daar gesigneerd gekocht en vol verwachtig weer naar huis.
Ik ben het uit gaan proberen en na 2 weken de Tangkoel volgegooid te hebben met zelfgemaakte boilies, de keuken stonk ervan na het koken (Je kon er toen nog geen kopen) ben ik gaan vissen.
Je kreeg geen tijd om effe te gaan zitten na de inworp. De een na de andere run en allemaal mis natuurlijk, want de hair was te lang.
Lang verhaal kort te maken, ik vond het maar niks en ging weer naar de oude methode met het pennetje en de waker in de lijn achter het riet zittend.
Bol deeg eraan of wat maiskorrels. Dat was ook het enige werpgewicht waar ik mee viste en een korrel lood af en toe.
Ik gebruikte toen al een beetverklikker, zo'n langwerpige met een antenne eraan, Ging prima en ook de lijn in de gaten houden. Als de lijn bewoog of wat strakker ging staan zat je al in de starthouding om aan te kunnen slaan. Ging de pieper plotseling en de waker ging met schokken omhoog dan had je het hart al in de keel zitten. Zo viste wij vroeger.
Als ik nu die stretchers zie staan, radio erbij of telefoon, de pizzakoerier die voorbij komt,
Etc. Krijgt iemand een run op zijn hengel, wordt er opgestaan, naar de hengel gelopen, 5 -6 seconden gaan voorbij waarbij de karper nog altijd met zwaar lood onder zich aan door het water scheert. Hengel wordt gepakt en een karper is het resultaat.
Sorry, niet aan mij besteedt. Ik krijg het idee dat deze generatie vissers niet weten wat vissen nu eigenlijk inhoudt.
Ze kunnen er ook niks aan doen, De commercie is er voor een groot gedeelte schuld aan dat het zover heeft kunnen komen. Maar ja, genoeg gemekkert. Ik ga nog op de tijd gezellig ouderwets met de waker en de pen vissen en hoop dat deze generatie vissers eens tot inkeer komen en zien dat karpervissen ook anders kan.
Er zullen ongetwijfeld veel jonge vissers zijn die het ''ouderwetse vissen'' helemaal in zich hebben en ervan genieten.
Maar de goeie oude tijd komt niet meer terug.
Gr. Cor
Plaats reactie