KSN/VBK

Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-09-2003 10:12

Klaas,

Alles wat in het water gaat maakt onderdeel uit van het ecologisch stelsel en vormt daarmee een evenwicht. Ook die boombladeren. Het evenwicht van een bestaand water zal veranderen als je besluit er een rij bomen naast te zetten. Alles wat de mensen extra in het bestaande milieu doet beïnvloed het bestaande evenwicht. Het gaat mij er echter niet om hier een groot punt van te maken, maar wederom op een kleiner water zal je het bestaande evenwicht significant veranderen door overdadig voeren. Een anderszins helder water kan veranderen in groene erwtensoep. Zo lang er zuurstof is lijdt de karper daar niet onder, groeit zelfs fantastisch. Maar andere organismen verdwijnen. Wij mogen toch niet zo bekrompen zijn dat we geen oog hebben voor andere zaken dan alleen karpers.

Maar wat mijn probleem met dit alles is, gaf ik al aan in mijn tweede posting. Het gaat hier om extremiteiten. Als we doen alsof dit de standaard praktijk is maken we een karikatuur van de karpervisserij. En dat is ook niet nodig. Vandaar mijn kanttekeningen, Peter. Vooralsnog valt er nog heel wat moois te beleven in de karpervisserij. Moeten we er natuurlijk wel zorgen dat de extremere zaken niet tot de standaard verworden. Maar houdt het wel binnen het juiste verband. Als ik sommige discussies volg (!!maar niet perse deze!!!) dan zou je de perceptie kunnen krijgen dat de karpervisserij behoorlijk ziek is. En dat wil er bij mij niet in. Het is vooral ook wat je er zelf van maakt.

Groeten, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-09-2003 10:46

Kees,

Is dus wat ik bedoel ook een beetje.

Eigenlijk is het simpel.

Wees trots een karpervisser te zijn en draag dit ook uit!!!

MVG

Klaas
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

17-09-2003 15:36

Kees

Je stelde een grens, dat eten niet schadelijk kan zijn, teveel gaat er via de ontlasting onverteerd uit. Wat mij echter nog niet duidelijk is ofdat, precies die schadelijke hoeveelheid qua overdreven lichaamsgroei etc, juist die onverteerd uitgescheten grens is.

Als ik teveel eet wordt ik dik, vreet ik nog meer, moet ik kotsen, zolang ik niet moet kotsen wordt ik niet te dik?

Peter,

mail je vanavond even terug. Nog een tijd gehad.

Heren, vandaag bevestiging van Alijn (redactie VBK magazine) gehad dat hij het zal plaatsen. Ik zal er nog een link bij willen plaatsen naar deze discussie. Iemand moeite mee?

groeten Ed

ps: op de VBK site staat ook een leuk schrijven onder de rotary. Over eventuele schadelijke effecten van het gebruik van tijgernoten. rotary nr 15.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

17-09-2003 16:42

Mensen, als we ons realiseren dat we een onderdeel zijn van de natuur en daar zo veel mogelijk naar handelen zijn we al een heel eind. Gebruik maken van is prima, misbruik kan en mag niet. Onze kind kinderen, moeten er ook nog van genieten.

Klaas, loop echt niet met mijn borst voor uit aan de waterkant. Ik vertoef er graag, en steek dat niet onder stoelen of banken. Met een sweater van de KSN aan, en het feest (want dat is het voor mij) kan beginnen.

Kees, kan me er in vinden.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-09-2003 16:53

Edwin,

Het hangt met name samen met de kwaliteit van de voeding en niet zo zeer de hoeveelheid. Bij mensen werkt dat net even anders. Wij hebben een maag waar we eerst voedsel verteren voordat het in de darm komt. De karper heeft slechts een relatief korte darm. Maar stel je voor het gemak maar voor dat je dagelijks je eten haalt bij de friettent om de hoek. De vette calorierijke hap zal zeker je lichaamsgewicht bevorderen ten opzichte van eenzelfde hoeveelheid caloriearm eten uit de reformzaak.

Bovenstaande even afgezien van de schadelijke effecten van overgeconcentreerde toevoegingen.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

17-09-2003 18:15

Waar 'n discussie over de voordelen en eventuele nadelen van de KSN en de VBK wel niet tot kunnen leiden... prachtig!

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-09-2003 10:54

Heren,

Misschien is het handig, eerst eens vast te stellen wat veel voeren is. Zoals Kees aan wil geven is niet alles 1 op 1 op elk water van toepassing.

We zouden van een voorbeeld uit kunnen gaan.


Water 10 ha. Gemiddeld 4 meter diep. Grootste diepte 9 meter.

200 karpers van een gemiddeld gewicht van 8 kilo.

Voor nederland verder een normaal witvisbestand.

Betreft een brasem snoekbaars type water.

Wat is nu veel voeren?

MVG

Klaas
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

18-09-2003 10:56

begint met de vraag hoeveel vissers denk ik klaas?

later een reaktie, kmoet weer aan de slag

groeten ed

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2003-09-18 10:56 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-09-2003 10:57

Ed,

aantal vissers? 1. Ik. Zonder dollen. 10 of 100. Het gaat even over de hoeveelheid aas.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-09-2003 11:35

Klaas,

Aannemende dat de gemiddelde dagelijkse voedselbehoefte omstreeks 2,5 % ligt, voorzie je met 40 kg voer per dag in de dagelijkse behoefte van de karpers op dit water. Als dit voer wordt opgenomen mag je aannemen dat je met het aas de volledige voedselbehoefte van de karper hebt overgenomen. De opname door de andere witvissen verwaarloos ik gemakshalve. Als het niet door de vissen wordt opgenomen, zullen andere organismes met een veelal lagere voedselbehoefte sterk toenemen. Er zijn geen waterplanten op het snoekbaars/brasem type. Dus denk ik in dat geval aan een toename van algen, wieren, etc. De doorzicht verminderd daarmee, waardoor waterplanten die anders de extra voedsel zouden opnemen nog minder kans krijgen dan ze al hadden. Als het wel door de karpers wordt opgenomen, dan ben je toch nog de andere organismes die anders door de karper gegeten zouden worden aan het bevorderen. Je kunt dus stellen dat je met een dergelijke hoeveelheid voer op dit water de natuur aan het beïnvloeden bent.

Groeten, Kees
jan van kranenburg

18-09-2003 13:15

Klaas,

Ik vind je posting dd. 17/9 inzake bomen en bladeren tamelijk kortzichtig.
Koeienstront? Wel eens van "mestbeleid" gehoord?
Auto's?

Vind ik juist een prima voorbeeld om aan te geven hoe schadelijk vreemde stoffen zijn voor het millieu. En bij die auto's is juist veel veranderd. Loodvrije benzine; katalysator; wettelijke uitstoot-normen etc.

Voeren met boillies neemt echter alleen maar toe!
Voor de wetenschappelijke onderbouwing van het schadelijk effect op termijn van het ongebreideld voeren met boillies, verwijs ik graag naar posting van Rob.

Zeker jij, Klaas, maar ook andere bestuurders, kunnen aan dit probleem niet voorbij gaan.

mvg

Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-09-2003 15:13

Jan,

Heeft niet met wat voor bestuurderschap te maken. Ga ook zeker niet aan een probleem voorbij. alleen... om mezelf zomaar direkt iets te laten aanpraten? Nee, daar moeten goede argumenten voor komen. Kan ik deze niet vinden, zal ik, trachten om deze toch boven water te krijgen. Desnoods doet de
OVB maar onderzoek.

Mestbeleid? Zal best bestaan. Hier in de buurt? Hoe meer hoe liever en.. het liefst niet de grond in, maar gewoon de sloot.

Auto's ja. "Wij"worden ivm milieuaspecten de auto uitgejaagd, terwijl dit een marginale factor is.

Wetenschappelijke onderbouwing is er niet. Er is, zeker op langere ternmijn geen onderzoek naar gedaan.


Kees,

De witvis zit er dan toch en zal ook meeeten, toch? Maar ok valt dit weg tegen natuurlijk voedsel?

Dus een karper van 10 kilo vreet 250 gram per dag? Ik denk eerder 10 of 15%, maar wie biedt? Is er hier literatuur over?

Wellicht dat dhr Schaperclaus een beetje licht op deze zaak kan werpen. Ik heb hier geen DK's maar 1 van de notities van Jan Junge staan wat tabellen enzo.

Kees, kan me uit de cursus herinneren, dat de waterplanten opgevreten werden door de karpers. De vijvertjes met de helft van het gewicht aan karper, waren er duidelijk meer planten, zelfs riet.

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-09-2003 16:01

Hoi Klaas,

Alle stront in de sloot?? Op een zandafgraving hier in de beurt hebben ze het geweten.
Zandbodem geen natuurlijk voedsel het ei van columbus champion mest dat is het.
De nog aanwezige vissen vreten al jaren erwtensoep. Helderheid geen,plantengroei hebben
de vissen nooit gezien. Roofvis geen,stop er maar mee.

Er is voor mij stront aan de knikker.
September de boeren draaien de stront kraan weer open Klaas, zit s’nacht nog wel eens op de weg. De eerste boer die dat flikt heeft binnen 15 min politie op zijn dak, milieudienst van de gemeente wordt in gelicht. En het Waterschap, fijn dat er een VBC is.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-09-2003 17:29

Klaas,

Het is iets ingewikkelder, dus maakt het niet zoveel uit of ik witvis meeneem of niet. Het is maar een benadering.

De OVB hanteert 3 % per kg lichaamsgewicht. Mijn 2,5 % komt uit de koi wereld. Dit is natuurlijk een gemiddelde dat gehanteerd wordt om de hoeveelheid voer af te meten tijdens de kweek. In de winter wordt de hoeveelheid drastisch teruggenomen tot 0 % beneden 5 °C. Daar is literatuur over, maar dan zou ik heel erg goed moeten zoeken. Die 10 tot 15 % is echt veel te veel. Dat eten ze bij lange na niet. Als ze ergens van gepreoccupeerd raken, kunnen ze soms dergelijke hoeveelheden een keertje wegzetten, maar het wordt niet meer als voeding opgenomen.

Karper voedt zich met name met micro-organismen uit de bodem. Bij het zoeken wordt de bodem omgewoeld. Daarbij sneuvelen de planten. Ze eten ook wel van de plantdelen, maar dat is niet de voornaamste voedselbron. In water met veel planten kan minder karper bijgezet worden omdat de planten het bodemoppervlak verminderen en derhalve de voedselbron voor karper. Ik meen dat dit zo een beetje de strekking van de cursus was. Het type water geeft dan ook een kleiner karperbestand bij meer beplanting. Het snoekbaars/brasem type kent geen waterplanten en kan daarom de grootste karper bezetting herbergen.

Inderdaad geen goed idee om mest af te laten in notabene een zandput. Is goddomme standaard vijvertheorie. Geen benul waar ze mee bezig zijn!!!

Groeten, Kees
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

18-09-2003 18:49

Klaas,
ik vraag me af wat jij dan aanvaardt als wetenschappelijk onderbouwt. Ecologie is mss nog geen 'oude' wetenschap, maar is zeker de laatste decenia enorm belangrijk geworden en heeft voor veel natuurgebieden zijn vruchten afgeworpen. Het gaat hier om een feit dat op elk soort systeem van toepassing is. Of dit nu een plas, een moeras of een akkerland is.
Ik heb veel respect voor je kennis in zake karpervissen en aanverwanten, die de mijne zeker overstijgt, maar om dit nu zomaar aan de de kant te schuiven als zijnde onbenullig of 'niet bewezen' vind ik een beetje kortzichtig.
Mvg, Rob.
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

18-09-2003 21:38

als er een week geen autoos zouden rijden, zouden mensen met ademhalingsstoornissen, bronchites, weet ik veel welke ziektes, maar in ieder geval de zwakkeren, feest gaan vieren. Dat kan niet anders volgens mij, niet onderbouwd maar wel in geloofd... dat gedoe dat we wat minder motte gaan rijden werkt inderdaad niet. dat merk ik wel als ik op de fiets de kleine naar school breng... levensgevaarlijk.... benne gewoon in een heel rustig wijkje, maar het staat er gewoon vol.... Kben in de oostblok geweest, ddr, voor de wende tijd... steenkolenkachelsdorp naast fabriek.... rook uit de grond, zwarte huizen, zwarte mensen, zwart leven, vroeg dood enzo.... ze wisten niet beter.... onze vervuiling echter is onzichtbaar. dit terzijde

Heren
even een tussenstapje....

Qua gewichten

een van die toppers was ene Big Lynn. Ik las eens door de datums van vangsten van deze vis, en bemerkte een korte, mijns inzien opmerkelijke sprong: 3 kg in 3 maanden. (vangst juli 2001 op 19.5 kg & september 2001 op 22.6 kg)... vloekt ergens van binnen... roept me de vragen op...

kan dit sporen met het seizoensmoment qua natuurlijke voeding? Qua aaspatronen van de vis zou ik denken van niet, want het is niet 1 van zijn fanatiekste vreetperiode van het jaar. Mede door hogere watertemperaturen, minder zuurstof, spronglagengedoe etc toch?

even afgezien van haar gewichtsschommelingen door het paaigebeuren en het vreten voor het neuken gedoe. Dat ze in het voorjaar dus zulks een verschil kunnen brengen spreekt voor zich, maar zomers?

Zijn zulks een gewichtsschommelingen wel vaker aanwezig in deze maanden naar bekend?

Zou het door het feit kunnen komen dat misschien in die maanden het meest wordt gevist / gevoerd, met on-natuurlijk voedsel, indien dit inderdaad zo is?

Hoe gaat een karper met zulks een gewichts-aanwas in relatief korte periode lichamelijk om? Ook bezien dat het toch een aardige sprong richting de vijftigpondsgrens is?(haar doodvonnis?)

en een laatste vraag: wat hangt er in godsnaam aan der buik?

met een vol vragen zittende groet
ed

ps: qua hoevelheden voer op die put....

zijn er bijvoorbeeld ook veel ondiepe stukken water daar klaas? zo van flinke stroken van 0.50 tot 1.50 meter? Lijkt me dat dit plaatselijk meer natuurlijk voedsel kan leveren dan bijvoorbeeld dieptes van negen meter?

Als er voor die gestelde populatie meer dan voldoende natuurlijk voedsel zou zitten is dan niet elke boillie teveel? of is de boillie (en partikels etc) vervanger ervan door verzadiging van het eten ervan, en dus daardoor geen natuurlijk voedsel zou eten? (tot zijn volgende vreetpartij wat weer het een, of het ander oplevert)

Hoeveel voer nummermatig bezien laat ik liever aan jullie over die de cursus hebben gevolgd, en zo te belezen best succesvol ;o)
jan van kranenburg

19-09-2003 02:45

Klaas,

Ik had en heb veel respect voor je. Veel postings van je met heel erg veel plezier gelezen omdat ze mjn kennis tav karpervissen verruimden. Dank daarvoor.

Ben pas sinds mei jl. op dit board. Jij en b.v. Aart zijn/ waren voor mij de personificatie van de KSN. Correct me if I'm wrong!!

Daarom stellen me je reacties in dit topic zeer teleur.
"Desnoods moet de OVB onderzoek doen", stel je.
Neen, ecologie MOET onderdeel moeten zijn van KSN beleid. Trek 't iniatief naar je toe; geef er richting aan.
Karpers vangen is niet de hoofd-doelstelling.
Leefmilleu en behoud van de vis moet preveleren, gekoppeld aan alles dat ermee verband houdt.

Voor degene die 't niet meer kan volgen. Het gaat om mogelijke verontreiniging van water middels ongeremd voeren.

Kees Ouwehand en Edwin Siol snappen 't beter.
Wat is nu het KSN stanpunt? Wil best lid worden, maar ik mis motivatie.

mvg

Jan
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

19-09-2003 06:27

ut gekke is, ik waardeer klaas zijn stelselmatige ik-ga-nergens-meer-op-in-dan-met-behulp-van-1-zinnetje-stijl en schrijfwijze.

Jan, voor mij lijkt het wel eens gevoelsmatig, alsof ik een soort van tegenstander ben met klaas, qua standpunten. Edoch we communiceren met elkaar. Is dat eigenlijk niet het mooie van dit geheel?

En als de KSN iets blijkt te zijn, waaruit juist die communicatie, bestaande uit invalshoeken vanuit meerdere standpunten, van belang kan zijn voor de karper zelf, en haar visserij an sich, is het misschien de moeite waard.

Lid worden van een verening op basis van hoe je staat tegenover 1 persoon van diezelfde vereniging is wat marginaal.

overigs, ik snap nix beter hor. Het is voor mij voornamelijk een gebied vol vragen en beschouw het een risicovol gebied.

Ben het met je eens dat ik iets als de KSN graag bezie een mooiere waterwereld te creeeren. Of dit realistisch is te mogen verwachten is een tweede. Ook dat moeten we gewoon zelf doen namelijk.

vriendelijke groet
ed
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

19-09-2003 11:36

Ed en Jan,

De leden (wij) zijn de KSN, het bestuur draagt uit wat de leden willen.
Dat het in de praktijk vaak anders werk is meestal de verdiensten van een bestuur.
Langs de zijlijn zitten werkt niet, bij het bestuur vind je altijd gehoor.
Kijk maar naar de beleidsnota KSN 2003-2010 waar in de najaarvergadering zeker over gepraat wordt. Een kritieke noot moet en kan je daar laten horen als je er behoefte aan hebt.

Groeten, Peter
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

19-09-2003 11:56

Ed en Jan,

De leden (wij) zijn de KSN, het bestuur draagt uit wat de leden willen.
Dat het in de praktijk vaak anders werk is meestal de verdiensten van een bestuur.
Langs de zijlijn zitten werkt niet, bij het bestuur vind je altijd gehoor.
Kijk maar naar de beleidsnota KSN 2003-2010 waar in de najaarvergadering zeker over gepraat wordt. Een kritieke noot moet en kan je daar laten horen als je er behoefte aan hebt.

Groeten, Peter
jan van kranenburg

19-09-2003 13:48

Peter,

Heb enkele uren besteed aan het doorlezen van beleidsnota KSN.
Al eens eerder, vluchtig gedaan.

Tot mijn spijt moet ik zeggen dat ook na aandachtige lezing, ik geen echte reden heb gevonden om lid te worden.
Ecologische zaken (waarover deel van deze discussie gaat) heb ik niet aangetroffen.

En als dan in deze discussie ook nog blijkt dat bestuurders wel heel luchtigjes met dit onderwerp omgaan, tja waar blijven we dan? Moet ik dan nu nog op de barricades gaan staan?

Zeer positief overigens zijn de jeugdkampen;
schrikbarend echter het lage ledental!
Heb op dit board al eens eerder gezegd, laat enkele tienduizenden introductie-leaflets drukken, en laat deze aan de waterkant door de leden verspreiden. Die zijn daar toch regelmatig.

Zou wel als belangstellende eens een regio-vergadering bij willen wonen.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

19-09-2003 14:47

Jan,

Het is al vaker gezegd, de KSN is een vereniging volledig gerund door vrijwilligers. Als er iets (nog) niet gedaan wordt wil dit alleen maar zeggen dat er nog niemand uit de groep is opgestaan die dit heeft willen oppakken. Het wil niet zeggen dat het de leden of het bestuur niet interesseert. Onbekend maakt onbemind laten we maar zeggen.

Ik kan je verzekeren dat de laatste jaren een enorm aantal andere zaken op het gebied van belangenbehartiging zijn opgestart. We zullen ongetwijfeld iets over het hoofd zien maar we beweren ook niet dat we alles kunnen bewerkstelligen. Dat we veel doen mag duidelijk zijn, en dan met name de commissie CBB. Kom inderdaad eens langs op een regiomeeting en proef de sfeer, informeer naar wat bij jou in de regio gedaan wordt en wellicht kunnen we jou ook als lid verwelkomen.

Iets anders, ik reageer hier ook regelmatig op persoonlijke titel en verkondig dan niet het standpunt van het KSN bestuur. Ik denk dat we deze zaken niet door elkaar moeten halen.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-09-2003 15:32

Jan,

Weet niet waar je heen wil, maar ala.

1) ik ben niet de KSN ik ben KSNM lid. Als de leden willen dat er iets moet gebeuren, prima, maar geef dan argumenten. Wat en waarom.

2) De OVB is er voor dit soort zaken., Helaas heeft de KSN geen lab. oid.

3) Beleidsnota: GEEN ecologie? O! staat zelfs in de statuten. Daarnaast zijn er aanknopingspunten middels belangenbehartiging. Immers: Welk groter belang is er als er kaprers dood gaan?

Mocht dat niet duidelijk genoeg in de nota staan? Sorry.

Komt de belangrijkste:

MANKRACHT!

Hier kom je alleen aan als het voor 1 ieder duidelijk is, wat en waarom iets belangrijk is.

Ik heb een hekel aan zomaar iemand na brullen. Dus VOORDAT ik me ergens inzet moet ik toch overtuigd worden EN voldoende munitie hebben om er iets mee te doen.


4) Denk ik: De KSN heeft in deze geen standpunt.


Wat iemand denkt of vind van mij boeit me niet zo. als ik zo af en toe eens iemand tot nadenken kan bewegen. Ben ik al blij. Dat je dan af en toe eens ergens iemand op doe, waar je het mee kjan vinden perfect.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-09-2003 15:49

Ed,

Kees ook trouwens.

Eigenlijk is alles wat we zeggen een veronderstelling. Die 3% voer is ook een percentage wat de vis nodig heeft, mede gezien uit het financieel oogpunt.

Wat wat kan zo'n beestje verstouwen voordat het ongezond begint te worden? Is er ook nog een verschil tussen een kilo mais en een kilo vette vismeelballen? Dacht het wel.

Denk dat de tabel in de beleidsnota karperbeheer etc. De benadering wat betreft de jaarlijkse groei meer in de richting komt.

Plotselinge groei van vis: Er zijn er meerdere bekend die ineens uitschoten en doodgingen. Kan natuurlijk aan ongeremde consumptie van ons aas liggen. Maar: kan het niet zo ziojn dat de vissen door ouderdom bepaalde gebreken krijgt? Hierdoor extra vet aankweekt? Of: Die van Redmire zat met een bult kuit, die niet meer in het lichaam opgenomen werd.

Zijn zomaar wat ideeen he.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2003 16:14

Tjonge jonge Jan,

Ook ik ben actief lid van de KSN, maar stel er prijs op hier op persoonlijke titel te mogen discussiëren. Als er mistanden zijn worden die naar mijn ervaring door de actieve leden van de vereniging wel opgepikt, ook al staat het niet met naam en toenaam in de toekomstvisie. Die is een slechts beleidslijn en geen starre wetgeving.

Klaas,

Financieel speelt niet zo een rol bij de voerhoeveelheid tijdens de kweek. Het gaat in principe om de vijver. Voedsel wat niet opgenomen wordt blijft in het milieu en verslechterd de waterkwaliteit en daarmee de groei. Goede groei is essentieel tijdens de kweek. De klant is niet blij met bijvoorbeeld te kleine K3’tjes. Dus die 3 % is toch wel degelijk wat er als echte voeding benut wordt. Maar een gemiddelde.

Wat betreft de gewichtvariaties snap ik je beweringen niet helemaal Ed.

Een grote kaper heeft het hoogste gewicht als zij in het voorjaar vol met kuit zit. Paait zij volledig af, dan zakt het gewicht behoorlijk. Van het afgepaaide kuit, maar ook omdat paaien heel veel energie kost. Heel goed mogelijk dat ze dus in juni afgepaaid is en op haar laagste gewicht zit. De zomermaanden zijn bij uitstek geschikt voor gewichtstoename. Hoe hoger de temperatuur hoe groter de voedselopname. Er is dan ook volop natuurlijk voedsel aanwezig. Verwar dit niet met de afname van de vangst door ons in de zomer. Ze eet volop, maar haar bordje is gevuld met natuurlijk voedsel waar ze nou eenmaal een grote voorkeur voor heeft. Minder voedselopname door lager zuurstof speelt slechts een rol op ondiep water. Een spronglaag speelt slechts een rol op groot en zeer diep water en dan met name in de wintermaanden. Een aantal kilo gewichtstoename na de zomer en ten opzichte van vlak na de paai is dus heel goed mogelijk, zonder enig vissersvoer. Waarmee ik niet uitsluit dat vissersvoer mede een rol heeft gespeeld, maar niet noodzakelijkerwijs.

Groeten, Kees