Ikzelf heb al ruim een paar decennium een 25kg. Waymaster weegschaal en die koste destijds iets van 125 gulden. Ondertussen is het een hele legitieme vraag of die het gewogen gewicht nog juist aangeeft. Daarom pak ik al jaren op z'n tijd een 20kg. zak hondenvoer en hang deze aan de weegschaal en bekijk of het gewicht overeenkomt. Ik houd op die manier meteen wat rekening dat de mogelijke schaalafwijking juist groter wordt naarmate het gewogen gewicht ook zwaarder is. Sowieso gebruik ik de Waymaster voor het mengen van boiliemix gebaseerd op kiloverpakkingen en is dat voor mij eveneens een indicatie. Maar begrijpelijk is ijken/kalibreren het meest zekere antwoord om de weegschaal op orde te hebben.
Nu vis ik persoonlijk niet vaak op wateren waar ik uitschieters verwacht en neem de schaal steeds minder vaak mee. Maar vissend - voornamelijk tijdens vakantie - op een nieuw water komt de weegschaal er meestal wel een paar maal aan te pas. Vaak vindt ik het, en ik gebruik juist een kleine tas om niet geneigd te zijn een pakezel te worden, gewoon teveel bijkomend gewicht en ruimte inname waar ik dan liever wat meer voer, een extra fles drinken, of zoals in de echt koude periode, een flinke thermosfles met wat warme soep en een extra boterham voor in de plaats prop. Want energie verwarmt het lijf en maakt een kille visdag dragelijker! Bovendien neem ik 'm tijdens het penvissen al jaren amper mee (en niet omdat je alleen kleintjes vangt met de pen

Over het daadwerkelijke wegen; Ik stel de weegschaal altijd een ons voor de nul op de weegschaal af bij een natte weighsling. Dat onsje geloof ik wel. Want als ik weeg, dan is het voor eigen indicatie en niet voor de buitenwacht. Ik moet trouwens bekennen, dat wanneer ik weer een keertje contactlenzen in heb wegens het dragen van een polaroid zonnebril, dat ik de vissen groter schat dan met en bril op de neus haha... Dat heeft geloof ik te maken met de brandpuntafstand. Dus meestal gewoon een meetlintje onder het vissenlijf.
Maar wat wanneer een correcte weging gewenst is, zoals wanneer je bijvoorbeeld foto's ergens wilt plaatsen met gewicht vermelding o.i.d., dan graag secuur. Het zal niet de eerste maal zijn dat er in de media over gewicht van een vis getwist wordt. Zo heb ik trouwens eens twee maal aan een vriendschappelijk karperwedstrijd - maar wel eentje met inleg en prijzen - meegedaan (zoals verwacht mijn ding niet), en daar mocht men gewoon de eigen weegschaal en weegzak gebruiken. Eigenlijk omdat het door het gros niet nodig gevonden werd dat mensen 's nachts voor een ander de tent uit moesten en/of om zo allemaal één en de zelfde weegschaal en weegzak te gebruiken. Eerlijkheid verwachtte we onderling allemaal wel van de andere vissers, maar hoe eerlijk was de gebruikte eigen weegschaal? Dat was een legitieme vraag. Die schalen waren namelijk van merken als Ultimate, X2, Waymaster tot goedkope digitale weegschaaltjes etc.. Persoonlijk vond ik het onhandig dat dit gehanteerd werd tijdens een wedstrijd, want wat maakt het een wedstrijd? Het gevangen gewicht! Als voorstel opperde ik het idee dat telkens de laatste vanger de schaal en zak zou doorgeven aan de volgende en zo ook het wegen kon bijwonen. Het tegenantwoord was dat ik het dat weekend twee dagen en nachten mocht doen haha

Resume; Is het gewicht of de indicatie alleen voor jezelf van belang? Gebruik dan een soortgelijke methode als met een zak hondenbrokken om de juiste weging van je weegschaal in de gaten te houden. Wil je de gewichten met de buitenwereld delen, of zelfs in de media wereldkundig maken? Laat dan de weegschaal ijken of een geijkte aanrukken. En vis je met een vismaat die een andere schaal dan jezelf heeft? Vergelijk jullie verschillende wegingen dan eens...
Kan je eventueel de weegschaal aanhouden die het meeste gewicht aangeeft, want wat maakt het tussen twee visvrienden eigenlijk ook allemaal uit (alleen tussen jullie he...)