Onmogelijk!?

Plaats reactie
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-01-2014 09:25

Kop van de video:
Deze Amerikaan doet wat wij voor ONMOGELIJK houden: vissen zonder hengels. Erg knap en leuk om te zien.

http://karperwereld.nl/artikelen2/item/ ... lmpjesnl-2

Ik zie ik de visser uit het filmpje wel met een stok werpen en over stenen heen vissen. Lijkt mij de spoel aan 'n lange stok wat handiger :) .

Buiten dat heb ik zelf ook al eens met de lijn in de hand karper binnen gehaald wegens een pruik door een falende molenslip, en dit viel erg mee (gebrek aan hefboom). Dit betrof overigens een schub van een pondje of veertien.

Wie heeft nog meer 'n directe man-lijn-vis ervaring?

PS; nav een stuk tekst van een ander zie ik net op de achtergrond vanaf 2.30 min. een karper op de achtergrond naar lucht snakken. Wat doet deze video op KWO onder het kopje FUN? En pak dan, als je toch zo nodig moet, een visdoder...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-01-2014 10:25

Misschien onmogelijk omdat dit echt niet zou kunnen?

viewtopic.php?f=18&t=76522

Maar ik vermoed dat jouw vraag de technische mogelijkheid betreft.

Technisch komt het neer op de uitleg dat een hengel een omgekeerde hefboom is waarbij wij aan de verkeerde kant staan. Zonder hengel met de lijn direct in de hand kunnen we dus meer kracht zetten. Het is heel goed mogelijk zolang je lijn maar sterk genoeg is (meer kracht, geen buffer). Maar op de hand vissen wordt sinds mensenheugenis gedaan. Wellicht al voordat we er een hengel bij bedachten. Sterker nog, het gebeurt nog steeds bij primitievere volken. Dit filmpje toont slechts een moderne variant.

Het is dus heel goed mogelijk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-01-2014 10:39

Sorry voor het missen van het andere topic (en 't andere andere) :wink: !

Maar ik stel onderstaande vraag nav een zelf beleefde situatie met een pruik op de molenspoel, waarna ik de vis na de aanbeet met de hand moest drillen. Technisch aspect was me duidelijk. Vraag blijft dus;

Wie heeft nog meer 'n directe man-lijn-vis ervaring?


Hou het woordje 'vis' maar op karper.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie