Diepte/warmte/voedsel/zuurstof/spronglaag

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vincent Kuipers
Berichten: 115
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-08-2003 14:08

dat karper te vangen is op zo'n beetje elke diepte weten we wel.
toch zijn er een paar dingetjes waar ik het niet over eens kan worden met m'n vis/discussie maat:

Tot op welke diepte kun je over het algemeen voedsel tegenkomen, met als onderscheid schelp/schaaldieren en larven??(uitgaande van een groot water met grote dieptes)

Met welke temperatuur vind je op welke diepte het beste klimaat, dwz zuurstof, PH, enz ? (uitgaande van een groot water met grote dieptes)

Is er het gehele jaar door sprake van een spronglaag op grote plassen/meren. en hoe groot/klein kan het verschil zijn in temperatuur tussen de twee lagen??
(waarschijnlijk zal de spronglaag twee keer per jaar verdwijnen door gelijke temperatuur vd twee lagen??)

Met alle kennis op dit board heb ik het volste vertrouwen dat ik volgende trip hier niet meer over hoef te piekeren, of zal het 't alleen maar erger maken??

Ikimasho!!

Vincent.
Gebruikersavatar
Vincent Kuipers
Berichten: 115
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-08-2003 14:32

Ben vast op zoek gegaan, voor de geinteresseerde:
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://members.home.nl/snotolf/biologie/biologie2.htm" target="_blank" class=bericht>http://members.home.nl/snotolf/biologie/biologie2.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Gr V
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

14-08-2003 14:47

Je hebt `t antwoord al gevonden zie ik ,
is wel interessant trouwens.bedankt voor de info.ps toch niet uit `t Haagje in Helmond
Gebruikersavatar
Vincent Kuipers
Berichten: 115
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-08-2003 15:04

nee, meer uit 't haagje den haag....

Ik heb de schijfster gemailt met de vraag om meer informatie, als ik wat hoor zal ik het niet geheim houden!!
Gr Vincent.

Nog niet al m'n vragen zijn hierme beantwoord, eigenlijk maar één, dus kom op people!!

ikimasho!
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

15-08-2003 00:06

Hoi, gelukkig heb je hele mooie plateau's op die vier a vijf meter diepte liggen op die eerste duikplas....

In zijn algemeenheid, daarmee bedoel ik een natuurlijke situatie, zul je het meeste voedsel in de bovenste twee meter vinden. vooral op wateren waar vlokreeftjes in grote getallen voorkomen lijkt de karper erg ondiep te azen. (Altans volgens mijn bevindingen dit kan dus ook een uitzondering zijn, ik hoor graag meer.) Als het natuurlijk voedsel meer uit slakjes bestaat komen die al gauw tot vier meter diepte voor. afhankelijk van de helderheid van het water.

Zodra er veel gevist wordt en er steevast boilies van de taluds afrollen kan de karper het hele jaar door voedsel vinden op alle dieptes en verdwijnt langzaam aan het nut van vissen in de natuurlijk voedsel area's. Alleen als er sprake is van zomerstratificatie, zoals met de hittegolf van de laatste dagen, kun je het schudden als je dieper vist dan die spronglaag.

groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Vincent Kuipers
Berichten: 115
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

15-08-2003 10:25

Goedemorgen!

Jeroen, bedankt voor de reactie.
Er zijn geloof ik weinge van ons die eraan wagen??

Heb ook weer wat verder gezocht:

Onder de spronglaag is het water vaak zuurstof arm, dit komt door het verbruik van zuurstof op de bodem en het gemis aan zuurstofproductie door afwezigheid van zonlicht daarbei is er afscheiding met de bovenlaag door de spronglaag. dwz het water van de bovenlaag mengt zich niet met het water vd onderste laag, ook niet meer heftige wind/stroming (dit geld in de zomer op diepe/grote wateren) Door het onbreken van zonlicht zal er ook geen zuurstof worden aangemaakt in de onderste laag. logisch is het nu dat je in de onderlaag in de zomer geen of weinig leven zal vinden.
In het najaar en de lente heft de stratificatie zich weer op waardoor je de vis weer overal kunt tegenkomen, houdt er wel rekening mee dat door de zuurstofloze rotting in de zomermaanden er bepaalde gassen kunnen zijn ontstaan op grotere dieptes....

Verde:
water tot 2ha: spronglaag vanaf 4 mater
water tot 20 ha: spronglaag vanaf 6 meter
water van 20 ha +: spronglaag vanaf 8 meter

Ik hoop dat er nog meer mensen hun kennis willen delen?

vr groet,
Vincent
Plaats reactie