Marc Schrikkema schreef:Sinds 1 juli 2011 is er overeenstemming tussen de Fr en NL (r)overheid m.b.t. snelheids overtredingen. Wordt je geflitst door in Fr. dan zal Leeuwarden de boete innen. Geloof mij als ik zeg, dat dit ook daadwerkelijk gebeurd.
Voor de mannen, die hem alleen in nood nodig hebben (zullen toch de meesten zijn, inmiddels?) leg dat ding niet aangesloten in een tas. In een noodgeval zal het jouw toch de r**t roesten? Ze gaan jou echt niet aanhouden als jij binnendoor naar een ziekenhuis spurt hoor.
Naar de grotere wateren, heb ik ook geen planner nodig .... alhoewel het verrot handig is om te weten hoe ver de volgende plaspauze nog rijden is. Zeker als je met mensen op pad bent die hun water huishouding niet gelijk is aan de jouwe. Ik ben zo'n man van de reclame. Alweer plassen je hebt bij de vorige tankbeurt geplast ..... ja maar dat is 700km geleden
.
Mark,
Heb je die boete ook daadwerkelijk thuis gekregen?
Voorzover ik weet zijn er nog steeds maar 3 landen waarmee wij een verdrag hebben, te weten, Duitsland,Belgie en Zwitserland.
ik kwam op inet dit tegen. Als ik wat verder lees op diverse fora is het vooral bangmakerij en zijn er nog geen concrete voorbeelden van dat het ook daadwerkelijk gebeurd.
Tevens denk ik dat als je geflitst word in bv Frankrijk met een snelheids overtreding van bv 10-30km per uur de overheid daar echt niks mee gaat doen, puur omdat het onwijs veel werk is waar ze eigenlijk niks wijzer van worden. Dit omdat het overgedragen word aan het CJIB die dan de boete zelf mag houden. Dus waarom energie erin steken?
Wie denkt een verkeersboete uit het buitenland achteloos naast zich neer te kunnen leggen, komt bedrogen uit. Dit zijn de spelregels.
Hoe betalen?
Op een buitenlandse verkeersboete staat vaak aangegeven hoe je deze moet betalen. Dit kan bijna altijd via een internationale bankoverschrijving. Vergeet niet het kenmerk te vermelden waarop de zaak betrekking heeft.
Al is de automobilist nog zo snel, Justitie achterhaalt hem wel. Dit geldt niet alleen in Nederland, maar ook over de grens.
Ongestraft het gaspedaal te hard indrukken op de Duitse Autobahn is er niet meer bij. De kans is groot, dat je enkele maanden later een boete op de deurmat aantreft, want de Europese samenwerking voltrekt zich inmiddels ook op het gebied van verkeersboetes.
Heb je een verkeersovertreding begaan in Duitsland, België of Zwitserland, dan kunnen de autoriteiten jouw adres in Nederland achterhalen. Deze landen hebben namelijk met Nederland een kentekenuitwisselingsverdrag gesloten, waardoor de RDW desgewenst kentekeninformatie verschaft.
Kentekenregister
Maar daar blijft het niet bij. Er is in de Europese Unie afgesproken dat EU-lidstaten het kentekenregister van andere lidstaten kunnen raadplegen voor het voorkomen en opsporen van strafbare feiten.
In oktober 2011 is een nieuwe EU-richtlijn in werking getreden die erin voorziet dat het kentekenregister van een andere lidstaat ook kan worden geraadpleegd bij verkeersovertredingen.
Deze richtlijn - die uiterlijk november 2013 moet worden geïmplementeerd - beperkt zich vooralsnog tot de acht meest voorkomende verkeersovertredingen, zoals snelheidsovertredingen en door rood licht rijden.
Maar Nederland wil met landen individuele afspraken maken om het register ook open te stellen voor andere verkeersovertredingen. Kortom: het wordt voor andere landen steeds makkelijker om je te vinden, als je een verkeersovertreding hebt begaan.
Boete-overdracht
Als een ander EU-land niet zelf de boete wil innen, of dat te omslachtig vindt, mag het de zaak ook overdragen aan Nederland, dat de opbrengst dan zelf mag houden. Deze taak wordt uitgevoerd door het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB), dat inmiddels boetes int uit Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Zweden, Finland, Polen en Hongarije.
Je krijgt dezelfde boete opgelegd als in het land waar je de overtreding hebt begaan. Als je bijvoorbeeld in België wordt betrapt op niet-handsfree bellen, krijg je een boete van 100 euro opgelegd en niet de 220 euro die in Nederland voor dit vergrijp geldt. Omgekeerd kan een boete ook zwaarder uitpakken dan voor hetzelfde vergrijp in Nederland.
Hoeveel buitenlandse verkeersboetes het CJIB afgelopen jaar heeft overgenomen, kan deze organisatie nog niet vertellen. Maar er zit volgens de woorvoerder wel een stijgende lijn in en het CJIB verwacht op basis van gesprekken met andere EU-landen dat deze tendens zich zal voortzetten.
Onherroepelijk
Het CJIB int alleen boetes die onherroepelijk zijn. Dat betekent dat het land waar je de overtreding hebt begaan je al in de gelegenheid heeft gesteld om tegen de boete in beroep te gaan.
In beroep gaan tegen een door het CJIB opgelegde buitenlandse boete heeft daarom geen zin: die kans heb je al gehad. Als je niet betaalt, kun je twee aanmaningen verwachten, gevolgd door een dwangbevel. Kom je dan nog niet over de brug, dan kun je in vervangende hechtenis worden genomen.
Elk EU-land mag overigens zelf beslissen of ze de boete wel of niet aan een ander land overdraagt. Niet elke buitenlandse boete komt dus bij het CJIB terecht.
Aanhouden
Juich niet te vroeg als je boete niet aan het CJIB wordt overgedragen. Als je niet betaalt, kunnen de buitenlandse autoriteiten jouw naam in hun opsporingsregister opnemen. Je kunt dan bij de grensovergang of bij een verkeerscontrole in dat land worden aangehouden. In dat geval kan je paspoort of rijbewijs worden ingenomen tot je de boete alsnog hebt betaald. Je moet er bovendien op rekenen dat het boetebedrag soms fors verhoogd kan worden met gerechts- en / of administratiekosten.