Flitsenpalen in Frankrijk

Gebruikersavatar
paul vonk
Berichten: 196
Lid geworden op: 16-07-2007 00:17
Locatie: delft
Contacteer:

29-03-2012 11:16

Marc Schrikkema schreef:Sinds 1 juli 2011 is er overeenstemming tussen de Fr en NL (r)overheid m.b.t. snelheids overtredingen. Wordt je geflitst door in Fr. dan zal Leeuwarden de boete innen. Geloof mij als ik zeg, dat dit ook daadwerkelijk gebeurd.

Voor de mannen, die hem alleen in nood nodig hebben (zullen toch de meesten zijn, inmiddels?) leg dat ding niet aangesloten in een tas. In een noodgeval zal het jouw toch de r**t roesten? Ze gaan jou echt niet aanhouden als jij binnendoor naar een ziekenhuis spurt hoor.

Naar de grotere wateren, heb ik ook geen planner nodig .... alhoewel het verrot handig is om te weten hoe ver de volgende plaspauze nog rijden is. Zeker als je met mensen op pad bent die hun water huishouding niet gelijk is aan de jouwe ;-). Ik ben zo'n man van de reclame. Alweer plassen je hebt bij de vorige tankbeurt geplast ..... ja maar dat is 700km geleden :-).


Mark,

Heb je die boete ook daadwerkelijk thuis gekregen?

Voorzover ik weet zijn er nog steeds maar 3 landen waarmee wij een verdrag hebben, te weten, Duitsland,Belgie en Zwitserland.

ik kwam op inet dit tegen. Als ik wat verder lees op diverse fora is het vooral bangmakerij en zijn er nog geen concrete voorbeelden van dat het ook daadwerkelijk gebeurd.
Tevens denk ik dat als je geflitst word in bv Frankrijk met een snelheids overtreding van bv 10-30km per uur de overheid daar echt niks mee gaat doen, puur omdat het onwijs veel werk is waar ze eigenlijk niks wijzer van worden. Dit omdat het overgedragen word aan het CJIB die dan de boete zelf mag houden. Dus waarom energie erin steken?


Wie denkt een verkeersboete uit het buitenland achteloos naast zich neer te kunnen leggen, komt bedrogen uit. Dit zijn de spelregels.

Hoe betalen?
Op een buitenlandse verkeersboete staat vaak aangegeven hoe je deze moet betalen. Dit kan bijna altijd via een internationale bankoverschrijving. Vergeet niet het kenmerk te vermelden waarop de zaak betrekking heeft.

Al is de automobilist nog zo snel, Justitie achterhaalt hem wel. Dit geldt niet alleen in Nederland, maar ook over de grens.

Ongestraft het gaspedaal te hard indrukken op de Duitse Autobahn is er niet meer bij. De kans is groot, dat je enkele maanden later een boete op de deurmat aantreft, want de Europese samenwerking voltrekt zich inmiddels ook op het gebied van verkeersboetes.

Heb je een verkeersovertreding begaan in Duitsland, België of Zwitserland, dan kunnen de autoriteiten jouw adres in Nederland achterhalen. Deze landen hebben namelijk met Nederland een kentekenuitwisselingsverdrag gesloten, waardoor de RDW desgewenst kentekeninformatie verschaft.

Kentekenregister
Maar daar blijft het niet bij. Er is in de Europese Unie afgesproken dat EU-lidstaten het kentekenregister van andere lidstaten kunnen raadplegen voor het voorkomen en opsporen van strafbare feiten.

In oktober 2011 is een nieuwe EU-richtlijn in werking getreden die erin voorziet dat het kentekenregister van een andere lidstaat ook kan worden geraadpleegd bij verkeersovertredingen.

Deze richtlijn - die uiterlijk november 2013 moet worden geïmplementeerd - beperkt zich vooralsnog tot de acht meest voorkomende verkeersovertredingen, zoals snelheidsovertredingen en door rood licht rijden.

Maar Nederland wil met landen individuele afspraken maken om het register ook open te stellen voor andere verkeersovertredingen. Kortom: het wordt voor andere landen steeds makkelijker om je te vinden, als je een verkeersovertreding hebt begaan.

Boete-overdracht
Als een ander EU-land niet zelf de boete wil innen, of dat te omslachtig vindt, mag het de zaak ook overdragen aan Nederland, dat de opbrengst dan zelf mag houden. Deze taak wordt uitgevoerd door het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB), dat inmiddels boetes int uit Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Zweden, Finland, Polen en Hongarije.

Je krijgt dezelfde boete opgelegd als in het land waar je de overtreding hebt begaan. Als je bijvoorbeeld in België wordt betrapt op niet-handsfree bellen, krijg je een boete van 100 euro opgelegd en niet de 220 euro die in Nederland voor dit vergrijp geldt. Omgekeerd kan een boete ook zwaarder uitpakken dan voor hetzelfde vergrijp in Nederland.

Hoeveel buitenlandse verkeersboetes het CJIB afgelopen jaar heeft overgenomen, kan deze organisatie nog niet vertellen. Maar er zit volgens de woorvoerder wel een stijgende lijn in en het CJIB verwacht op basis van gesprekken met andere EU-landen dat deze tendens zich zal voortzetten.

Onherroepelijk
Het CJIB int alleen boetes die onherroepelijk zijn. Dat betekent dat het land waar je de overtreding hebt begaan je al in de gelegenheid heeft gesteld om tegen de boete in beroep te gaan.

In beroep gaan tegen een door het CJIB opgelegde buitenlandse boete heeft daarom geen zin: die kans heb je al gehad. Als je niet betaalt, kun je twee aanmaningen verwachten, gevolgd door een dwangbevel. Kom je dan nog niet over de brug, dan kun je in vervangende hechtenis worden genomen.

Elk EU-land mag overigens zelf beslissen of ze de boete wel of niet aan een ander land overdraagt. Niet elke buitenlandse boete komt dus bij het CJIB terecht.

Aanhouden
Juich niet te vroeg als je boete niet aan het CJIB wordt overgedragen. Als je niet betaalt, kunnen de buitenlandse autoriteiten jouw naam in hun opsporingsregister opnemen. Je kunt dan bij de grensovergang of bij een verkeerscontrole in dat land worden aangehouden. In dat geval kan je paspoort of rijbewijs worden ingenomen tot je de boete alsnog hebt betaald. Je moet er bovendien op rekenen dat het boetebedrag soms fors verhoogd kan worden met gerechts- en / of administratiekosten.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-03-2012 15:08

Paul,

Die flitspaal boetes heb ik nooit op de mat gehad,terwijl ik enkele malen geflitst bent. Heb het idee dat de meeste als waarschuwing staan en alleen flitsen. Of ze flitsen daadwerkelijk maar gaat die boete meer kosten kwa verwerking voor buitenland dan dat ze waard zijn! (Boetebedrag zelf)

Die mobiele controles daarin tegen komen wel weer op de mat helaas.

Hoop gezeik mee gehad omdat de boetes volledig Frans in elkaar gedraaid waren. Wij naar de politie hier in Nederland,en weet je wat ze zeiden?

''Gooi gewoon maar in de prullenbak'' ????

Gelukkig heb ik familie die bij officier van Justitie werkt en zo toch kunnen regelen.

Vindt de boetes niet echt overzichtelijk.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

29-03-2012 15:29

Aanhouden
Juich niet te vroeg als je boete niet aan het CJIB wordt overgedragen. Als je niet betaalt, kunnen de buitenlandse autoriteiten jouw naam in hun opsporingsregister opnemen. Je kunt dan bij de grensovergang of bij een verkeerscontrole in dat land worden aangehouden. In dat geval kan je paspoort of rijbewijs worden ingenomen tot je de boete alsnog hebt betaald. Je moet er bovendien op rekenen dat het boetebedrag soms fors verhoogd kan worden met gerechts- en / of administratiekosten. [/b][/quote]

hou vooral dit stukje goed in de gaten, het kan je frankrijk tripje aardig om zeep helpen, in deze situatie zijn het namelijk geen schatjes
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

29-03-2012 15:30

Had precies hetzelfde leen, kreeg een boete binnen uit Frankrijk.
Kon het wel een beetje lezen maar er zat geen acceptgiro bij, of rekening nummer. Toen maar in de prullenbak gegooid en nooit meer wat van gehoord , gelukkig :roll:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-03-2012 15:35

herman hulsman schreef:Aanhouden
Juich niet te vroeg als je boete niet aan het CJIB wordt overgedragen. Als je niet betaalt, kunnen de buitenlandse autoriteiten jouw naam in hun opsporingsregister opnemen. Je kunt dan bij de grensovergang of bij een verkeerscontrole in dat land worden aangehouden. In dat geval kan je paspoort of rijbewijs worden ingenomen tot je de boete alsnog hebt betaald. Je moet er bovendien op rekenen dat het boetebedrag soms fors verhoogd kan worden met gerechts- en / of administratiekosten. [/b]


hou vooral dit stukje goed in de gaten, het kan je frankrijk tripje aardig om zeep helpen, in deze situatie zijn het namelijk geen schatjes[/quote]


Hoe kan je in godsnaam betalen als je nooit een boete thuisgestuurd krijgt? In veel gevallen weet je niet eens dat je geflitst bent. Ben erg beneieuwd wat het europese hof zou vinden van de verhogingen. Immers je bent niet eens in staat gesteld te betalen, laat staan dat je op de hoogte bent dat er een bekeuring op jou naam staat.

mvg Martijn
Gebruikersavatar
paul vonk
Berichten: 196
Lid geworden op: 16-07-2007 00:17
Locatie: delft
Contacteer:

29-03-2012 15:45

leen goudappel schreef:Paul,

Die flitspaal boetes heb ik nooit op de mat gehad,terwijl ik enkele malen geflitst bent. Heb het idee dat de meeste als waarschuwing staan en alleen flitsen. Of ze flitsen daadwerkelijk maar gaat die boete meer kosten kwa verwerking voor buitenland dan dat ze waard zijn! (Boetebedrag zelf)

Die mobiele controles daarin tegen komen wel weer op de mat helaas.

Hoop gezeik mee gehad omdat de boetes volledig Frans in elkaar gedraaid waren. Wij naar de politie hier in Nederland,en weet je wat ze zeiden?

''Gooi gewoon maar in de prullenbak'' ???

Gelukkig heb ik familie die bij officier van Justitie werkt en zo toch kunnen regelen.


Vindt de boetes niet echt overzichtelijk.



En wat heb je dan kunnen regelen? Als de politie al zegt gooi maar in de prullenbak.

De flitsers zullen het best doen alleen zijn er geen verdragen tussen Frankrijk en Nederland die dat regelen dus die gaan zowieso niet thuiskomen. Wel kan het zijn dat ze "centraal" geregistreerd worden. Word je dan een keer staande gehouden in frankrijk en je rijd met dezelde auto die geflitst is toen, kan je nog opdraaien voor die boete. Al moet ik wel zeggen dat ik ook hier mijn twijfels over heb, het is namelijk totaal niet rendabel als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

29-03-2012 16:21

Mei 2011 geflitst op de terugweg overschrijding was iets van 7 km, reed 77 waar 70 was toegestaan. Nooit iets van gehoord

September 2011 is de vrouw tijdens boodschappen doen staande gehouden door twee motoragenten vlak bij de stek waar we zaten te vissen. Vrouw had geen gordel om, en de autopapieren lagen bij mij in de bivy, € 90.- voor gordel, € 120.- voor de papieren. Mijn vrouw heeft ze toen uitgelegd dat de papieren bij mij lagen in de bivy, ze mocht toen de papieren bij mij ophalen, om ze alsnog te laten zien, boete hoefde ze dan niet te betalen, maar ze wilde mij ook nog zien, toen mijn vrouw zei dat ze dan maar naar de stek moesten komen, omdat ik daar niet vandaan ging, maar ze durfde niet met de motor die 500 m op het zandpad te rijden. En lieten het zo. Al met al die € 90.- contant moeten afrekenen, maar die flitsboete stond gewoon open, maar niets over gehoord.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

02-04-2012 16:21

Vorig jaar augustus minimaal 1, mogelijk twee keer geflitst, nooit wat van gehoord.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-04-2012 16:29

Paul,politie zei ''Gooi maar weg,tis niet te lezen'' Vond ik een raar antwoord.

Via een Nicht alles laten regelen en gewoon betaald naar waar het toegestuurd moest worden. Heb een hekel om te gaan afwachten met bekeuringen die binnen komen en niks mee doen. Zeker als het om buitenlandse bekeuringen gaat.

Verdrag of niet,ook buitenlanders die hier te hard rijden en op een apparaatje komen,krijgen een bon thuis tegenwoordig.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-04-2012 18:30

Leen, heb je dan nog een huisadres? :lol:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-04-2012 19:18

Vriend van mij is in Frankrijk geflitst in augustus, mooi dat de boete gewoon op de mat lag.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
paul vonk
Berichten: 196
Lid geworden op: 16-07-2007 00:17
Locatie: delft
Contacteer:

03-04-2012 09:45

leen goudappel schreef:Paul,politie zei ''Gooi maar weg,tis niet te lezen'' Vond ik een raar antwoord.

Via een Nicht alles laten regelen en gewoon betaald naar waar het toegestuurd moest worden. Heb een hekel om te gaan afwachten met bekeuringen die binnen komen en niks mee doen. Zeker als het om buitenlandse bekeuringen gaat.

Verdrag of niet,ook buitenlanders die hier te hard rijden en op een apparaatje komen,krijgen een bon thuis tegenwoordig.



En heb je dan ook iets van een bevestiging gekregen dat de boete ook daadwerkelijk betaald was?

Denk jij dat bv een italiaan of fin of weet ik veel wat voor land hier geflitst word die dan thuis krijgt? Dat ze (misschien) geregistreerd blijven staan hier in nederland kan. Als ze dan bv staande worden gehouden voor een verkeers overtreding of bij een controle dan nog de boete moeten betalen kan maar thuis gestuurd krijgen buiten de landen waar verdragen meezijn is mijn inziens niet mogelijk.

Ik ben in het verleden ook minimaal 4x geflitst met diverse auto's in Frankrijk en heb er nog niet 1 van thuis gekregen. Misschien moet ik de som op de proef nemen binnenkort en een kleine snelheidovertreding maken hahaha.