Bart van den Hurk schreef:Met alle respect, maar er is maar een echte karperbeurs...
![8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Nog iets meer dan 90 nachtjes slapen
![:wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Bart, waar baseer je deze uitspraak op? Als het alleen gebaseerd is op wat je zojuist genoemd hebt, ben ik het niet eens met je stelling. Waaraan moet een beurs voldoen volgens jou dan? Als het alleen maar het tentoonstellen van nieuwe produkten is tegenover potentiele kopers, vind ik dat erg kortzichtig van je. Zo niet, ben ik benieuwd waar je het nog meer op baseert.
In mijn ogen is het allemaal niet zo zwart wit, maar is er een heel groot grijs gebied die van een beurs een succes kunnen maken. Een voorbeeld van dit grijze gebied is dat het onder andere een ontmoetingsplaats is voor karpervissers over het hele land, zo zijn nog enkele voorbeelden te noemen. Met alle respect Bart, ik meen me te herinneren dat jij afgelopen jaar op Zwolle (als grote man van een groothandel zijnde) direct verkocht aan consumenten, weliswaar op de stand van een winkelier (hier zullen waarschijnlijk wel bepaalde prijsafspraken over zijn gemaakt). Zwart wit gezien zou je kunnen zeggen dat je hierdoor je winkeliers benadeeld, aangezien groothandels leveren aan winkeliers en winkeliers leveren aan consumenten. Aangezien dit ook niet in het zwart witte gebied valt, zal dit toch ook in het grijze gebied moeten vallen en dus ook meetellen of een beurs geslaagd is of niet? (By the way, Zwolle vond ik zeker geslaagd! Ieder jaar weer..)
Een beurs is in mijn ogen gewoon een verzamelplaats van groothandels, winkeliers en consumenten en het is niet de drukte die bepaalt hoe succesvol een beurs is, maar de sfeer. En gebrek aan sfeer had CarpEvenTT bij lange na niet. Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik heb de beginjaren van Zwolle niet meegemaakt, maar het lijkt mij dat het in het begin ook niet zo druk was als nu. Dit soort dingen moeten groeien en neemt tijd in beslag. Voor CarpEvenTT was dit pas de derde beurs, de eerste beurs kan je eigenlijk al afschrappen want de wegen waren onbegaanbaar wegens extreme sneeuwval dat weekend. Het wordt ieder jaar steeds drukker en ik verwacht dat het volgend jaar nog drukker zal worden. Aan de organisatie ligt het in ieder geval niet.
Dus ben ik benieuwd hoe je bij de uitspraak komt dat je je op Carp alleen als gespecialiseerd bedrijf moet presenteren en niet op CarpEvenTT. Als het om de de drukte van Zwolle zou gaan zou ik zeggen dat je het glas niet half leeg moet zien, maar half vol. In Zwolle kunnen de winkeliers en groothandels niet (altijd) de tijd nemen voor de consumenten, omdat deze beurs al bekend is bij velen en het dus heel druk bezocht wordt. Daar is het vaker kort, krachtig en commercieel. Op CarpEvenTT zie je dat groothandels en winkeliers de tijd (kunnen) voor de consumenten en zich daardoor als gespecialiseerd bedrijf beter kunnen presenteren tegenover hun doelgroep. Een knappe stand is maar de helft van de presentatie, de andere helft is de service en uitstraling die je biedt naar je klanten toe. En op een drukke beurs is daar gewoon minder tijd voor. Dus nogmaals, je ziet het glas als half leeg, terwijl dit gewoon half vol is.
Wat ik met dit hele verhaal bedoel is dat ik zelf op beide beurzen aanwezig ben (geweest) en dat ieder beurs zijn eigen charmes heeft. En het feit dat jij vindt dat er maar één echte beurs is, hoeft dit het nog niet waar te maken. Want het is en blijft tenslotte jouw mening, en meningen verschillen.