Wijzigingen visserijwet [copy and paste ]

Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-08-2011 17:04

Martijn jij bent een kei in het recht proberen te lullen wat krom is.

Wel met de nadruk op proberen want de realiteit achterhaald je.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

22-08-2011 17:25

Tinus,

Je weet dat ik daar ook een tijdje fanatiek gevist heb. Ik heb er zelfs een tweetal bekeuringen gehad. Het ligt allemaal aan wat men ineens verzonnen heeft aan richtlijnen en belangen, in plaats van dat wij ons ineens heel slecht of veel slechter gedragen. Het gebied en onze invloed daarop zijn niet veranderd, de verzinsels wel. Of zitten er nu ineens duizend in plaats van drie roerdompen?

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

22-08-2011 17:31

Snap alle problematiek omtrent die aankomende wetswijzigingen niet, volgens mij alleen maar een stapje in de juiste richting.
Quo Vadis
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-08-2011 17:35

Ik heb het idee dat er niks veranderd!

Waarom?

Zo kan sportvisserij Nederland aantonen dat ze er werk van gemaakt hebben! (Maar toch goed gedaan iedergeval!)
Het staat leuk in het boekje

Maar de meeste die er macht in hebben,zijn de gemeente's! Die bepalen verder of ze het willen jah/nee! En ik denk dat de meeste gemeente's de regels zo houden hoe het nu is!
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 22-08-2011 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-08-2011 17:36

Weltrusten douwe...
Ik sta misschien iets positiever in het leven en zie meer in mogelijkheden dan in beperkingen.
Tot slot nog dit over jou opmerking richting klaas: Een heel bekende en wijze neger uit de tijd dat zij nog als nigger bestempeld werden, hield eens een bekende toespraak die begint met: I have a dream.... naief of vooruitstrevend?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-08-2011 17:40

Enne willem...we weten allemaal dat jij de struikkrover van het noorden bent! :wink:
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

22-08-2011 17:47

Precies Tinus en Leen,

De macht ligt niet bij een instantie of regel, maar bij de visser en zijn verstand.

Zoiets als dit:

Stel nou dat we morgen allemaal een dag niet tanken bij de Shell?

Groet,
Willem :wink:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-08-2011 17:52

of je recht bij je belangenbehartiger op halen?

Of... alle energie op dit board een beetje sturen naar een oplossing?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

22-08-2011 17:59

Klaas,

Dit board...?

Er lezen heel wat mensen mee.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-08-2011 18:08

Stille diplomatie werkt hier het beste. Elkaar opnaaien zoals ze het in Brabant noemen lijd tot weinig positiefs.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

22-08-2011 18:11

Douwe Bijlsma schreef:Wie is nu de naïeve????????

Kom op man je weet wel beter.

Alle vrijheden die je de gemiddelde karpervisser geeft is gedoemd te mislukken, of je moet ook de controle afschaffen.


Probeer eens een keer niet van jezelf uit te gaan Douwe!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-08-2011 19:52

Buiten het seizoen een stuk rustiger aan de waterkant. Zal dus wel meevallen.

Douwe ziet in ieder geval dat het advies nachtvissen ondanks zijn negatieve ontvangst het gewenste resultaat heeft opgeleverd. :D Kom op, beetje zonnig houden. Er is al genoeg regen.

In een tentje is een ander zaak omdat dit onder andere wetgeving valt waarvan de centrale overheid de handen heeft afgetrokken. Maar wie weet.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

23-08-2011 09:02

leen goudappel schreef:Maar de meeste die er macht in hebben,zijn de gemeente's! Die bepalen verder of ze het willen jah/nee! En ik denk dat de meeste gemeente's de regels zo houden hoe het nu is!


Dit was een reactie die ik kreeg vanuit de vereniging waar ik dit ook neergelegd heb. De vraag ging over het nachtvissen op het kanaal, of dat nu dus aangepast kan worden naar een heel jaar: Visrechthebbende bepaald, werd er verteld???

Allereerst moeten deze voorstellen nog alle wegen aflopen die wetswijzigingen en wijzigingen van reglementen horen te lopen. Voor wetswijzigingen betekent het dat eerst de Raad van State (RvS) nog een advies moet geven en dat de 2e Kamer uiteindelijk het finale woord heeft. Het advies van de RvS en de behandeling in de 2e kamer zou nog tot wijzigingen en/of aanvullingen kunnen leiden. Reken maar dat bijvoorbeeld de Partij van de Dieren hier wel een mening over heeft en dat de rechts christelijke partijen elke wetswijziging zullen aangrijpen om de beroepsvisserij wat toe te spelen. Dat alles voor zover het wetswijzigingen betreft.
Sommige onderdelen zijn opgenomen in uitvoeringsregels. Die mag de minister zelf wijzigen in principe zelfs zonder dat hij verplicht is iemand te raadplegen. Ook daar heeft de 2e kamer vaak nog wel invloed omdat de minister in het algemeen voorgenomen wijzigingen in uitvoeringsregels wel bespreekt met de vaste Kamercommissie voor Visserijbeleid.
Vraag me niet welke onderdelen van de beleidswijzigingen een wetswijziging zijn en welke wijzigingen van uitvoeringsregels zijn. Kun je zelf uitvinden op http://www.wetten.nl

Wat betreft je vraag als je goed leest dat staat er dat de visrechthebbende bepaald of nachtvissen wordt verboden. Onze vereniging is visrechthebbende voor de Arkervaart en een strook water aan de voet van de (oude zee)dijk in de beide Randmeren. Natuurlijk zullen we te zijnentijd bij een eventuele afweging ook rekening houden met wensen van de verhuurders beheerders van natuurgebieden.


Dus wie beslist er nu? De gemeente, of de HSV die een deel pacht van het water?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-08-2011 12:12

Antwoord heb je al een paar keer gekregen.
Zodra alles wettelijk is geregeld beslist de visrechthebbende omtrent de visserijwet.

Dus het nachtvissen ZONDER onderkomen ligt in handen van de visrechthebbende TENZIJ er zwaarwegende omstandigheden zijn die een andere beslissing rechtvaardigd.

De visrechthebbende kan dus beslissen dat er geen nachtvissen toegestaan is in delen of in het hele pachtgebied.

De eigenaar bv. gemeente KAN nachtvissen tegenhouden als er zwaarwegende redenen zijn, kan ook overlast in het verleden zijn.

Uitsluitingen zijn bv natuurgebieden daar beslist de visrechthebbende niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
De Haarbal

23-08-2011 13:34

Dit alles lijkt een stap de goeie richting in ..... maar ik denk niet dat we op de zaken vooruit moeten lopen. Zo praten we nog over een voorstel en niet over een ingestemd of geaccordeerd plan. We zullen dus moeten wachten wat er vanuit dit voorstel ook daadwerkelijk wordt ingevoerd ....


Het voorstel wat betreft het nachtvissen heeft meerdere kanten. Het is leuk dat het straks mag maar we hebben nog twee andere spelers in het spel die de regels bepalen. Zo zag ik al dat er over verenigingen werd gesproken en over de gemeente.

Persoonlijk vind ik dat verenigingen het vissen onnodig lastig maken, zo kan het voorkomen dat je aan de ene kant van de burg wel mag vissen en aan de andere kant je vergunning niet geldig is omdat het een andere vereniging is ..... onnodig lastig in mijn ogen, daarnaast kunnen verenigingen allemaal hun eigen regels opstellen, dit maakt het niet alleen lastig om constant aan alle regels te voldoen maar sommige verenigingen hebben regels specifieke disciplines onder het vissen ontmoedigen......

Verder hebben we de gemeente, ook dit is een zeer lastig partij in het verhaal. Sinds dat vanaf 2007 de gemeente zelfs regels mag opstellen en opnemen in de APV (Algemene Plaatselijk verordening) is het er zeker niet makkelijker op geworden en moet je bijna juridische kennis in huis hebben om te concluderen of je nu wel of niet mag nachtvissen en zo ja wel materiaal dan is toegestaan. Je zult in zo'n geval moeten uitzoeken onder welke gemeente je visstek valt en afhankelijk van je tekst die in de APV staat moeten concluderen of nachtvissen al dan niet met een overkapping, tent of beschutting (ook hier verschillen definities weer) is toegestaan.

Tot slot hebben we de hiaaten die door deze constructie kunnen optreden, zo kun je namelijk worden beboet voor wildkamperen wanneer je aan het nachtvissen (met tent of overkapping) bent op een water van een vereniging die het nachtvissen toestaat. Het kan namelijk zo zijn dat de vereniging het toestaat maar dan gemeente de tekst van de APV zo heeft opgesteld dat je in strijd met de APV handelt. In dit geval krijg je gewoon een boete.......

Persoonlijk denk ik daarom dat de verenigingen landelijke regelgeving op moeten stellen en er langelijke regels komen omtrent het nachtvissen, desnoods met een vergunning om te voorkomen dat wildkampeerders een paar hengels aanschaffen of legaal te kamperen .... Daarnaast denk ik dat wij als karpervissers het goeie voorbeeld moeten blijven geven, ik zie vaak genoeg plaatjes voorbij komen die meer een camping dan een visgevoel creëer, hier nog een voorbeeld uit 1 van de laatste artikels:

http://www.karperwereld.nl/blog/fotos/a ... chten1.jpg
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

23-08-2011 13:49

:x En toen stond ik weer met beide benen op de grond, daar gaat het laatste beetje hoop! :roll: Het meeste verwoord door de HAARBAL, geldt al hier in de regio. :(

mvg.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-08-2011 14:46

Daarom kijk ik altijd buiten de regio,en zit ik buiten de regio Rdam. Vindt het allemaal prima verder.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-08-2011 15:11

In de praktijk zal het er op neerkomen dat op alle wateren waar nu een regeling is van drie maanden nachtvissen. Dit straks omgezet wordt in het gehele jaar.

Het ministerie kwam er achter dat zij door deze regeling ambtenaren een andere stoel konden geven. Waar de zitting nog niet van versleten was. :lol:

Groet,
Peter
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

23-08-2011 22:03

Hopen dat de A:U:H:V

meerwerkt kreeg van de controleur toch een heel andere uitleg over het toestaan van een geheel jaar nachtvissen zo geweldig zijn,Want ik kan ivm met werk maar maximaal een nachtje of 14 a 15 per jaar vissen



Dus als er veranderingen zijn

met nachtvissen please hou me op de hoogte dat zou voor mij een grote opluchting zijn.
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1