vraagje over ehhh... goudvissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-05-2010 15:50

Nou ja, waarom dan maar niet hier...

Heb al wat gegoogled maar kan niet echt een oorzaak vinden.
Toen ik nog op mezelf woonde leek het me wel leuk om twee visjes aan te schaffen. Vroeger altijd tropische vissen gehad (nou ja, mijn vader eigenlijk) die ik erg mooi vond maar wat ik zelf niet bij zou kunnen houden en na een mislukte poging met een dwerghamster die bij aanschaf al kanker bleek te hebben en in een paar maanden tijd een tumor kreeg die groter werd dan het beestje zelf, wilde ik er eigenlijk niet meer aan beginnen en gaat het ook een beetje tegen m'n principes in maar goed...

Twee telescoopvisjes in een vissenkom (groot, glas recht omhoog en niet bollend naar binnen) wat plantjes (mixje) en korrels. Dit is 3 jaar eigenlijk heel goed gegaan. Ze hebben zelfs een verhuizing overleefd en zijn ook al een jaar gewend aan de kat die uit de kom drinkt (kon volgens dierenarts voor beide partijen geen kwaad en we werden krankjorum van het schreeuwen tegen de kat die het vertikte om ermee te stoppen). Ze zagen er altijd heel goed uit, goed doorvoed etc. maar gisteren kijkt m'n vriend in de kom, 1tje dood, de ander bijna. Nu zijn ze dus beiden dood. Watskebeurt??? Ik snap er niks van want er is niks veranderd aan de situatie (op puntje 2 hieronder na :( )

Heb zelf twee mogelijke oorzaken bedacht:

1. De zon heeft de afgelopen dagen heel fel naar binnen staan schijnen en de waterpest die erin zat heeft een enorme groeispeurt ondergaan. Helaas te laat gesignaleerd.
2. We hebben sinds vier weken een schoonmaakster die volgens mij iets te verslaafd is aan haar Magic Blue Spray. De vissenkom staat namelijk op een zwart glanzend tv meubel/wandmeubel en die neemt ze iedere week af. Heb haar gezegd de vissenkom niet op te tillen omdat deze kwetsbaar is (geblazen glas) dus nu vermoed ik dat ze er omheen spuit ofzo. Geen zin om haar te beschuldigen maar goed, zou dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn?

Gaarne de commentaren over vissenkom achterwege laten, ik was jong, eenzaam en egoïstisch en de man in de winkel heeft me op het hart gedrukt dat deze speciale kom wel ok was, die wilde gewoon verkopen. Uiteraard weet ik beter en er zal ook nooit meer een aquarium komen tot zeker aan m'n pensioen aangezien ik er nu te weinig tijd voor heb (en een vissenkom dus helemaal niet :oops: )
Marc Waber
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-06-2007 19:58
Locatie: limburg

23-05-2010 16:00

persoonlijk lijkt het mij dat het komt door dat schoonmaakmiddel , nooit goed voor huisdieren.
de groei van de waterplanten kan ook een oorzaak zijn. maar lijkt mij minder groot dan het schoonmaakmiddel.

veel succes ;) :D
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-05-2010 16:16

Nou ja, ik ga er maar niks van zeggen denk ik. Ze ziet het dinsdag vanzelf wel als de kom weg is. Nu zit ik alleen nog met het kattenprobleem. De kat drinkt echt alleen maar uit de kom, ze vertikt het om uit een normaal waterbakje te drinken maar ik denk dat ik al een oplossing heb gevonden. Ik laat de kom staan en doe er nepplantjes en nepvisjes in ofzo :roll:
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-05-2010 16:35

- schoonmaakspul is dodelijk
- geen filter
- geen temperatuursregeling
- veel te kleine bak
- ouderdom
- bacterien van de kat
- zuurstof te kort
- eenzaamheid, 2 is veel te weinig aangezien het een scholenvis is
- waterwisseling met slecht water
- gewoon ziek geworden
- te weinig gevoerd
- te veel gevoerd


Hier, zomaar wat redenen, maar het kan van alles zijn. Maar begin er maar niet meer aan. Ik stel me jouw ''aquarium'' even voor, en niet 1 vis zou daar een mooi en gezond leven hebben.

Goudvissen kunnen 25 jaar oud worden als ze goed gehouden worden. Die van jou hebben 3 jaar in een kleine gevangenis gezeten (=onnodig lijden) om vervolgens veels te vroeg te sterven.

Lekker leventje hoor.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 23-05-2010 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-05-2010 16:39

Nee, natuurlijk begin ik er niet meer aan! Deze dame leert van haar fouten en schaamt zich uiteraard dood, ik had beter moeten weten :oops:
RIP Henk en Henk.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-05-2010 16:44

Haha, kijk!!!!!!!

Dit is nu een goede reactie. Iedereen maakt fouten, maar leer er van.

Mocht je ooit weer vissen gaan houden, lees je eerst goed in. Want hoe mooier jij het leventje maakt voor je vissen, hoe mooier je aquarium ook wordt. En: je vissen zijn mooier, leven langer en blijven gezond, groeien beter, tonen hun natuurlijke gedrag etc etc.

En, het kan echt een mooie hobbie zijn hoor. Alleen je bent niet aan het figuurzagen maar met levende beesten aan de weer. Extra aandacht is dan vereist, dat is logisch.

Jouw reactie is een voorbeeld voor het ''karpertjes in aquarium'' topic. Daar moddert men maar aan ten koste van het welzijn van hun eigen vissen.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-05-2010 17:01

Nee, voorlopig even geen aquarium... Het feit dat hier een schoonmaakster rondloopt en ik amper aan de waterkant zit zegt wel genoeg denk ik. Druk met werk, bah. Tropisch aquarium vereist tijd en aandacht, dat heb ik van huis uit nog wel mee gekregen... Er werd altijd een hele zaterdag ingepland als m'n vader het aquarium ging doen :lol:
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-05-2010 17:22

Haha, ik heb het ook van mijn pa overgenomen. En we staan idd elke zaterdag beide te poetsen, ;-).

Maar, dat vind ik ook leuk hoor. Het is een beetje je tuintje doen he, maar dan onder water.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-05-2010 00:19

Rectificatie: Het ene visje dat echt echt echt dood was heb ik verwijderd, het andere visje was nog een beetje aan het bewegen en ik zag de kieuwen ook nog bewegen dus ik heb deze erin gelaten. We hadden wel wat plantjes eruit gehaald gisteravond en tot onze grote verbazing zagen wij zojuist een bewegend zwemmend visje! We hebben ongeveer 40 procent van het water eruit gehaald en aangevuld met vers water. Momenteel gaat het goed!

Hoe nu verder?? Ik durf het niet aan om er weer een bij te halen maar alleen is ook zo alleen. Bovendien moet het visje gewoon uit die kom en in een aquarium. Maar ik ga 'm dus echt niet op MP zetten :-?
Plaats reactie