Belangrijk!!!!!

Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-03-2010 22:40

Maar Rick,
hoe kan men dan roepen dat het beter is de natuur zijn gang te laten gaan?
Terwijl elke m2 al op de bekende schop is geweest.
Je zegt het zelf, natuur bestaat niet meer.

Zorg en enig verantwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van die uitgezette uitgeprocedeerde dieren jammer genoeg ook niet.

Mussen in mijn dakgoot?
Denk ut nie hè :oops: :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-03-2010 11:32

Nee dat zeg ik niet. Beter lezen Hedrikus :wink: Ik stel jou daarom ook de vraag wat jij vindt van huismussen die broeden onder jouw of mijn dakgoot. Is dat natuur of niet?

Sommige mensen nemen de stelling aan dat iets pas natuur is als er geen menselijke invloed is en nooit geweest is. Ik zeg juist dat dat te kort door de bocht is, want dat zou betekenen dat er in NL geen natuur is.
We hebben best veel natuur in NL. De laatste jaren is de oppervlakte natuur in NL zelfs toegenomen (wat veel mensen niet beseffen). Omdat je in NL met zoveel randfactoren en invloeden zit kun je nauwelijks de natuur zijn gang laten gaan. Denk aan de invloed van de bekende "ver-thema's": versnippering, verdroging, verzuring, vermesting, verstoring enz. En ook het ontbreken van toppredatoren, de aanwezigheid van exoten, ruimtelijke ontwikkelingen enz. Als je in NL niets doet aan beheer ben ik er van overtuigd dat we over 100 jaar alleen maar bos hebben bestaande uit Amerikaanse vogelkers, met hier en daar Douglas en Lariks.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-03-2010 14:18

Ook op de Veluwe blijft populatiebeheer nodig Rick. Uitbreiding van natuur (en ik zal het met opzet niet tussen '' zetten) is op zich meestal wel aardig, maar helaas wordt de publieke toegankelijkheid er vaak niet beter op en dat geldt in nogal wat gevallen ook t.a.v. vissers.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-03-2010 15:59

Aart heeft het helemaal goed.

Populatiebeheer is in Nederland nodig. Op de veluwe nog harder dan in de OVP. De veluwe kan al helemaal geen hoge wildstand dragen, omdat er tal van provinciale wegen doorheen lopen, en het bos gedeeld moet worden met andere activiteiten (campings, woningen, recreatie door mensen etc.).

In het echt zou het niet nodig zijn, maar dan moet je over een volledig ecosysteem beschikken. Ook moet het gebied erg groot zijn, zodat migratie mogelijk is bij voedseltekort. Ook moeten er predatoren zijn etc. Maar in dit landje moet de natuur gedeeld worden met de mens. De veluwe is maar een klein gebied (en is net als de OVP afgerasterd!) en heeft geen predatoren. Populatiebeheer (mits goed uitgevoerd) is dan noodzaak.

Mvg Peter
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
matthias franssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 06-11-2007 16:00
Locatie: rotterdam

26-03-2010 15:47

Karperkoorts.. Ja ik heb er ook last van!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

27-03-2010 10:00

Er gebeurd nu tenminste iets. Helaas is het al veel te laat, de meeste scharminkels kunnen geen voer meer verdragen. Na de winter van 2005 had er al ingegrepen moeten worden (eigenlijk had het uberhaupt nooit mogen gebeuren maar ach). Ik hoop dat ze nu heel snel Frans Vera uit zijn apenpakje tillen en hem vertellen dat 'oernatuur' al een hele tijd achter ons ligt.

Weg met de hekken, weg met de grote grazers. Beter nu dan over 5 jaar.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''