Zee strand vissers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
veenstra michel
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-06-2008 22:13
Locatie: utrecht

16-02-2010 14:01

Ik vroeg me af of er hier ook mensen actief op zee vissen naast hun karper visserij.

Ik ben geinspireerd door wat filmpjes op het internet en het ook wil gaan doen naast het karpervissen. inmiddels een berg nieuwe spullen aangeschaft en opzoek naar plekken om te vissen voor een beginner wie wil er wat informatie of tips delen met mij.

Alles is welkom verhalen vangsten plekken materiaal noem maar op :)

Ik vis trouwens niet vanaf een boot.

groet michel.
Het bewijs van een schoolverlater zit in mijn pen.
Gelukkig verdien ik ze met me handen :)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-02-2010 14:16

Ik zou zeggen doe dagtripjes naar de Maasvlakte of Rozenburg (Nieuwe waterweg)! Beste vis plek momenteel van Nederland als het om zout watervissen gaat! Alles kan je er verwachten kwa vis

Specifieke info nodig? PB maar
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
veenstra michel
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-06-2008 22:13
Locatie: utrecht

16-02-2010 15:48

Alle info die je kan geven is welkom.

Ik hoor zo,n beetje uit mijn omgeving dat zee vissen niet meer zo aantrekelijk is als vroeger door veel kleinspul vangs klopt dit ?

Ik heb ook geen benul van wat de beste tijden zijn om te gaan vissen.

Hoeveel gram lood je gebruik en wat voor onderlijnen zet je in, haak maatjes en dat soort dingen...

Ik zat zelf aan scheveningen te denken om wat tegaan proberen vanaf het strand.
is voor mij nog wel tedoen vanuit utrecht.

groet michel.
hoefd voor mij niet special via PB hoor of er moet info zijn die je niet graag in het publiek gooit.
Laatst gewijzigd door veenstra michel op 16-02-2010 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Het bewijs van een schoolverlater zit in mijn pen.
Gelukkig verdien ik ze met me handen :)
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

16-02-2010 16:02

Ik zat er ook aan te denken idd !

Lijkt me wel leuk.. en ik woon op een half uurtje fietsen van het strand (katwijk/noordwijk)

Zie er echter tegen op al dat spul te kopen... want ik denk niet dat zout water erg goed is voor mijn karper hengels lijn en molens.
Gebruikersavatar
veenstra michel
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-06-2008 22:13
Locatie: utrecht

16-02-2010 16:55

Ik zag er ook tegen op maar gewoon elke keer wat gekocht 2e hands vald er ook niet veel soeps scoren.
Met karper hengels leekt me dit ook niet bevordelijk.

Heb nu 2x Spro FastFWD S/6 hengels .
Mooie strand steun van shakespeare .
Molens gebruik ik de reserve wel uit me karper spul goed afspoelen.
Berg onderlijnen en lood.

nu nog kijken voor een zitkoffer met wielen dan vind ik het wel weer genoeg :lol: (hoop ik)
Het bewijs van een schoolverlater zit in mijn pen.
Gelukkig verdien ik ze met me handen :)
Gebruikersavatar
rene sla
Berichten: 149
Lid geworden op: 17-02-2008 19:49

16-02-2010 17:29

grote molens dikke lijnen
175 gram lood
dikke stokken, zagers en pieren
coolman lamp sjaal en muts ver werpen top lichtje en knallen maar
neem wel fileer mes mee
vangsten klijne gul, wijting, steenbolk, bot
zomers harder, schol, tong

gaat gelijk weer kriebelen
karperen en de rest
welke rest???
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-02-2010 19:26

Tja wil je een keer op de nieuwe waterweg gaan visse,zou ik voor 250/350 gram lood gaan aangezien de stroming er extreem kan wezen! Voor de rest een dikke strandhengel werpkanon,grove molen en een dikke hoofdlijn van 60/00. Aas -Pieren zagers of (weet ff de naam niet) Zijn van die langwerpige schelpen met weekdier erin.

Neem dan iedergeval een hoop lood mee,liefst dus met uitsteeksels,en heel wat reserve onderlijnen (patinosters)! Voor de rest een hengels steun,omhoog met die top.Stoeltje,biertje en gaan!

Stek- Als je het kan vinden ga dan tegenover de veerdienst (Stenaline) zitten,dat is op de landtong van Rozenburg.(Net voorbij de stormvloedkering)

Succes.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Dave Roemeling
Berichten: 12
Lid geworden op: 16-06-2004 22:26
Locatie: Houten

16-02-2010 19:32

Ijmuiden is ook goed te doen, de pier en het noordzeekanaal. Weet alleen niet hoe het daar s`winters is maar het is erg goed bereikbaar en leuk om mee te beginnen.
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

16-02-2010 19:35

Heren gelieve hier op dit CARPboard niet te vloeken!!! vieze zoute stinkpieren als je wondjes aan je klauwen heb brand t als de pest,,vroeger deed ik t nog weleens mij nooit meer gezien wat een vuiligheid zeg!!! :evil: :evil:
uiteraard heb ik wel een paar karpermaten die fanatiek zeebaarzen :D :D maar ja dan weten jullie wel waarom echt niet voor de sport hoor :P
maar ik nee hoor bah!!!!
........de zoveelstebaits
Dave Roemeling
Berichten: 12
Lid geworden op: 16-06-2004 22:26
Locatie: Houten

16-02-2010 19:41

De zagers en pieren moet je letterlijk en figuurlijk even doorheen ja :wink: . Vooral als je lekker aan het vangen bent blijf je bezig met die vieze dingen!
Gebruikersavatar
veenstra michel
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-06-2008 22:13
Locatie: utrecht

16-02-2010 20:55

Voor die pieren hebben ze tegenwordig toch een lange ijzere pen waar je ze zo op kan rijgen schuif je ze zo op de haak teminste zag ik in een filmpje :roll:


60/00 lijn :o 350 gram lood :o is dat niet een beetje te..

Bedankt mensen steek er alweer een hoop vanop vooral de plekken waar ik heen kan :D
Het bewijs van een schoolverlater zit in mijn pen.
Gelukkig verdien ik ze met me handen :)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-02-2010 21:19

Voor daar is 350 gram lood en 60/00 zeker geen overbodige luxe! Enorme stroming die ook 200 gram mee spoelt op momenten,en daarbij komt kijken dat het de drukste vaarroute van Nederland is.....Ook containerschepen etc etc dat zet dus extra stroming aan! En het sterft er van de obstakels in het water dus 60/00 is hoe dan ook gewoon weinig dus kan ook minder jah :D Ikzelf vis er met 50/00 tot 60/00
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

16-02-2010 22:19

Toevallig vis ik al jaren op het zoute. Zowel de Waterweg, het Callandkanaal als de Walcherse stranden bezoek ik (vooral in de wintermaanden) met enige regelmaat.
Aan de Waterweg vis ik altijd met 17/00 mm. Whiplash (gevlochten lijn dus) en 190 grams klapankerlood van Breakaway. Inderdaad stroomt het er wel eens verschrikkelijk hard en kan het met genoemde lijn en loodgewicht lastig zijn goed te blijven liggen. Maar de keren dat ik dat meemaakte duurde dit nooit langer dan een uurtje ofzo. Als onderlijnen zijn er zoveel geschikt. Ik gebruik zelf graag one up-one down onderlijnen of Jojo's met een baitclip. (zie evt. http://www.onderlijnenvooropzee.com) Maar de gouwe ouwe 3-haaks paternoster met rode nylon afhouders kan zeker ook prima gebruikt worden. Haakje 2, 4 of 6, afhankelijk van de te verwachten vissoort, voldoen in de meeste gevallen wel. En aan de jojo vis ik meestal wat grotere haken, een pennelrig met haken 2/0 (Varivas Bigmouth en Bigmouth pennel zijn echt tophaken voor de gulvisserij). Haaklijntjes kies ik aan de Waterweg altijd wat zwaarder (9,1 kg. Amnesia bijvoorbeeld, voor de jojo soms wat zwaarder nog) dan op het strand. Dit vanwege de vele keien.
Op het strand gebruik ik tegenwoordig 30/00 mm. Technium Surf (nylon) met een 40/00 mm. Antares (nylon) voorslag. (Dunnere lijnen en getaperde voorslagen maken verder werpen zeker makkelijker, maar zorgen ook dat je soms wel héél voorzichtig moet vissen.) Ook hier gebruik ik Breakaway klapankerlood, maar start ik altijd met 170 gram. Blijft dit niet meer goed liggen, wissel ik het voor 190 gram. De onderlijnen die ik op het strand gebruik zijn meestal de volgende: 1 hengel met 3 nylon afhouders en 1 met een one up-one down onderlijn. Vangt 1 van de 2 meer vis, dan lijkt me duidelijk wat te doen... Haaklijntjes maak ik voor m'n strandonderlijnen meestal van 6,8 kg. Amnesia trouwens.
Een site waar je vast ook de nodige info kunt vinden, is http://www.zeevisland.nl. Hier staan ook heel veel vangstverslagen op. Je zult zien dat, in tegenstelling tot karpervissers, de meeste zeevissers geen enkele moeite hebben om stek, getij, gebruikt materiaal en aas te noemen.

Succes ermee, het is zeker de moeite waard om wat tijd in de zeevisserij te steken als je 't mij vraagt!
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Theo duijf
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-04-2008 10:18
Locatie: Katwijk

16-02-2010 23:10

Hoi Michel
Misschien heb je hier wat aan het is ook een handig forum.
http://zeevissen.com/
Gebruikersavatar
veenstra michel
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-06-2008 22:13
Locatie: utrecht

16-02-2010 23:35

Mart Honen bedankt voor de tijd deze info dit ga ik zeker gebruiken top bedankt!.

op naar de eerste sessie dan maar :lol:
Het bewijs van een schoolverlater zit in mijn pen.
Gelukkig verdien ik ze met me handen :)
Gebruikersavatar
Pim Kersten
Berichten: 165
Lid geworden op: 05-04-2004 17:01
Locatie: Duiven

17-02-2010 17:36

Kijk ook eens op zeevissport.com .Je kunt er vangsberichten lezen van de afgelopen tijd, meestal staat er ook de stek bij! Maar de nieuwe waterweg, zoutelande e.d. zijn goed stekken! Suc6
Plaats reactie