Wonden bij gevlochten lijnen

Plaats reactie
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

16-05-2003 15:45

Dag mensen,

Een maat van mij vist sinds kort met een gevlochten lijn (Fox Gravitron)en ik ben van plan dit ook te gaan doen. MAAR....

...Nou viel mij op de gevangen vissen best grote haakwonden hadden. En we hebben ook best wat lossers gehad.

Heeft iemand een idee hoe dit te voorkomen is??

Is dit het geval bij alle gevlochten lijnen??

Ik snap best dat dit mede komt omdat je met rekloze lijn vist, maar misschien dat b.v. de haakkeuze een oplossing kan bieden.

Iemand ervaring, suggesties????

B.v.d.

Met vriendelijke groet,

Ferdi

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ferdi van Essen op 2003-05-16 15:52 ]</font>
Harald Huizing
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-10-2002 01:00
Locatie: Wageningen

16-05-2003 16:10

Beste Ferdi,
Ik vis sinds kort met Berkley whiplash. De haken bij mij zitten echt supervast, ik moet ze er vaak met een tangetje uithalen. Dit in tegenstelling tot mijn ervaringen met Nylon, waar de haken er vaak een stuk makkelijker uit te halen zijn. Ook heb ik met Nylon meer last van "haakwonden", in tegenstelling tot nu, want de haak kan geen kant op. Lossers heb ik dus ook niet gehad met Dyneema.
Persoonlijk denk niet dat er verschil is op dit punt tussen dyneema, omdat het totaal geen rek heeft. Als je dus de hengel oppakt zit er geen rek in.
Misschien zit het probleem van je in het drillen, en moet je iets rustiger aan doen. Bij dyneema worden alle fouten tijdens de dril immers genadeloos afgestraft, en daar worden de vissen niet beter van. Een ander punt dat je zou kunnen veranderen zijn je haken of onderlijnen.
Misschien kun je hier wat mee...

Mvg,
Harald
Harald Huizing
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-10-2002 01:00
Locatie: Wageningen

16-05-2003 16:11

Nog ff 1 ding (niet speciaal voor jou hoor); Lees goed=> Hengel oppakken, aanslaan is immers niet nodig!!!!
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

16-05-2003 19:23

Harald,

We vissen voor takken, daarom hebben we ook dyneema genomen!! Want met nylon hadden we daar al helemaal geen kans. Dat je niet aan hoeft te slaan weet ik, maar omdat we voor die takken zitten moesten we nogal wat druk zetten om ze er vandaan te krijgen.
We zaten dan ook achter de hengels en zodra de top ook maar iets bewoog was het hangen!!!

Maar wat ik dus eigenlijk wil weten is of uitscheuring van de haak te vermijden is.

Met welk soort haken vis jij als je met dyneema vist???

Misschien dat we daarin iets kunnen veranderen.

Kwa onderlijnen hebben we al veel gewisseld.
Heeft niet veel veranderd.

Dus ik denk dat we alleen nog iets in de haken kunnen veranderen, of een dik stuk nylon voorslag gaan gebruiken, zodat als de vis zich vastzwemt, hem/haar er dan met de boot weer uithalen, en dan verder afdrillen.

Meestal was het zo dat als de vis maar eenmaal van de takken af was, dan viel de rest van de dril wel mee.

Ik hoop dat je/iemand ons nog verder kan helpen.

Met vriendelijke groet Ferdi
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

17-05-2003 00:15

Harald, dit is niet lullig bedoeld maar ik ben het totaal niet met je eens.

1- met nylon meer last van haakwonden want de haak kan geen kant op?
dat heeft vongens mij niets te maken met dynema of nylon verschillen, de haak staat naar aanleiding van de hoek van de lijn op de vis en die veranderd niet door op dynema over te stappen.

2- Niet aanslaan bij dynema en bij Nylon wel?
Ook dit vind ik onzin want dat heeft alles te maken met het zelfhaak systeem en niets met de lijnsoort, die verschillen komen pas om de hoek kijken tijdens de dril en niet tijdens de aanbeet.

De reden dat je haak stevig vast zit is omdat de karper dusdanig weinig rek heeft dat de haak zich sneller vast zet tijdens het drillen. Niet tijdens het aanbijten.

3 Haken en onderlijnen hebben er niets mee te maken, een haak of montage die letsel veroorzaakt bij dynema doet dit ook bij nylon.

Ik ben het wel eens als je zegt dat het aan de manier van drillen kan liggen. Maar ondanks dat heb ik ook wel eens een klote ervaring met haakwonden gehad met dynema en ik weet heel goed waar ik mee bezig ben.
Als een vis erg sterk is zal er eerder een haakwond ontstaan omdat de dril dan ook lang zal duren, een korte dril heeft zelden consequenties mits je het rustig aan doet.

Ik gebruik nu enkel dynema in combinatie met een dikke nylon voorslag en nagenoeg alleen als ik een boot bij de hand heb om de vis te kunnen halen als het mis gaat.
Die voorslag heeft voldoende rek om de uitscheur ellende op te vangen. (meer dan 10 meter gebruiken natuurlijk)


Met vriendelijke groet, Bob
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-05-2003 18:14

Ferdie,

Met nylon geen kans bij takken?
Ik zou juist wel voor nylon kiezen! Ik zou
0,40mm nemen, zwaar lood gebruiken en de
slip of bairunner goed strak afstellen op
de steunen, wel goede hengel klemmen gebruiken, omdat anders de kans bestaat dat
je hengel het water in gaat!
Wat aanslaan betreft, ik vind het met geen
soort lijn nodig (bij vastlood), de haak zal
zich tijdens de dril door de druk goed verder
laten indringen!
Oh ja....wat de combinatie dyneema cq takken
betreft, een karper met dyneema die in de takken terecht komt zal zich letterlijk op-
hangen, dus je zal hem dan altijd los moeten
gaan maken. Of gebruik een haak met dicht
geknepen weerhaak! Nylon van 0,40mm zal een
karper ook niet kapot trekken, maar in mijn
ogen loopt het beter met de karper af met
nylon. Of mijd gewoon die stek, als je denkt
dat het haast onmogelijk is om die karper er vandaan te krijgen!

groetjes Benny
Plaats reactie