wat is het nl record graskarper?

Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-06-2008 13:36

Vertel eens...hoe verliep de dril?
Gingen je gedachtes nog ff terug naar die vangst van ene Filip M?
Gr
HB
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

10-06-2008 14:21

Ten eerste,

Jacco gefeliciteerd met deze prachtige vangst!
Ik zelf ben niet verder gekomen dan 104cm/27 pond & 107cm/29 pond.
Ook ving een maatje van me er laatst 1 van 103cm/29 pond.
Maar dat is niet te vergelijken met deze prachtige vangst van jou!



Aart Lokhorst schreef:Voorzover mij bekend is er nog nooit een onderzoek gedaan naar de leeftijd van dergelijke grote graskarpers. Maar op zich is het niet moeilijk om de leeftijd van een grote graskarper te achterhalen. Gewoon een schub trekken en daaruit is de leeftijd te herleiden, net als bij een gewone karper. Bij VKO's gebeurt dit ook zo, alleen zijn daar nog nooit dergelijke grote exemplaren gevangen. Ook nog steeds onzeker is of ze zich nu wel of niet voortplanten in sommige Nederlandse wateren.



Beste Aart,

Bij ons op een lokaal watertje zijn in het verleden graskarpers uitgezet.
Deze vissen worden nog steeds gevangen en zijn vrijwel allemaal tussen de 80 en 110cm.
Ik weet zeker dat hierna geen graskarper meer is uitgezet. Deze vissen zijn dus allemaal minimaal 10 jaar oud.
Nou zag ik onlangs iemand 2 graskarpers vangen die allebij erg klein waren.. Ik heb de beste man niet gevraagd naar de lengte,
maar ik kon goed zien dat 1 van de vissen zo een 50cm lang was, en de andere kwam niet verder dan 30cm!
Betekend dit nou dat ze zich toch kunnen voortplanten?
Ik heb ze namelijk ook zien paaien, maar dit zegt weer niks over het succes van de paai.
Ik bedoel ik heb niet kunnen zien of er ook nakomelingen van zijn gekomen.
De graskarpers paaide overigens gewoon samen met de andere karpers.

mvg Marc
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

10-06-2008 14:46

Wat een enorme bak Jacco, gefeliciteerd! Respect ook dat foto's niet het belangrijkste voor je was.
(aha, zit je weer daar?). Nog op de grote rivier gevist trouwens?

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

10-06-2008 22:17

Kees idd eerst de vis dan pas de rest.
niet dat ik er gek op ben om ze te vangen maar ja ik heb geen verbodsbordje aan mijn hair hangen :wink:
en ja, weer even daar geweest,voor het gemak??

de grote rivier komt later dit jaar weer aan bod, na alle sterfte's in de bb heb ik daar ook even geen zin in al heb ik er weinig van mee gekregen moet ik zeggen.
de 1 heeft het over vergiftigde grond waar de vis nu overheen kan zwemmen?.ik houd het maar op het samen komen van diverse bestanden door de opening van bv gat van lijnoorden en het open water van de bb.
moet wel zeggen dat het grotendeels kleine schubjes waren die ik gezien heb.

@ hans, nee geen moment aan gedacht,dat gewicht had ik eerder dit jaar al gepasseerd :wink:
nu voor de 2e keer in 1 maand tijd :lol:
en nee niet daar!! het wil gewoon niet meer zoals toen helaas.
anderen hebben overigens dezelfde ervaring.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-06-2008 00:19

Da's lekker Jacco, toch wel prettig zoiets voor je gemoedsrust :wink:
Wel jammer dat het "daar"niet meer wilt lukken, was een mooie en unieke stek voor je .
Maar euh...hoe verliep de dril nu ??, spannende explosiefe dril of werd dat beestje pas gek eenmaal op de kant :D

p.s in een andere topic had ik zonet een berichtje geplaats omtrent die sterftes op de BB, wellicht heeft dat nog te maken met de sterftes van vorig jaar te maken rondom jullie omgeving?
Gr
HB
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-06-2008 12:47

hans, de vis zwom direct door de andere lijn heen en daardoor heb ik hem zeer rustig binnen gehaald.
waarschijnlijk zijn ze rustiger als je ze rustig drilt?
die andere van 13kg heb ik uit de rubberboot gedrilt, onder de boot stond 5a6mtr water, tsja dat kostte bijna een pb hengeltje :lol:

welk topic bedoel je?

mvg jacco
nj beuvink
Berichten: 184
Lid geworden op: 09-06-2008 14:28
Contacteer:

11-06-2008 14:13

wij zijn sinds kort een paar grasbakjes kwijt hier in de omgeving, ze hebben van ons water een ateletiekbaan gemaakt, zeer zonde, bekijk de foto maar :)

Afbeelding
Mvg, Nick Beuvink

www.redlabelbaits.nl
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-06-2008 20:26