Observatie van zieke karper

Plaats reactie
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

25-02-2003 11:21

Beste heren(en dames),

Ik deed gister een zeer vreemde observatie in mijn vijver. Een van mijn karpers was rugslag aan het doen(goudkarper van 60cm) onder het ijs.Hij leefde nog wel maar kon geen ballans meer vinden. En wat me opviel is dat de andere karpers zeer dicht tegen hem aan gingen liggen.... Ik probeer hem eruit te halen met een net en de karpers wisten van geen wijken. Terwijl als ik normaal met een net aan kom lopen ze nergens meer te vinden zijn.(vooral als het net het water raakt zelfs in de winter)

Toen ik de zieke karper in een apparte bak had gedaan zwommen ze(zoals normaal) onder het ijs rustig hun rondje en gingen ze allemaal weer hun eigen weg.

Het leek wel alsof ze hun "maatje" beschermden ja ik vond het ook vreemd in de dieren wereld komen dit soort dingen wel vaker voor maar bij een karper heb ik dit nog nooit gezien.

Kan iemand deze waarnemening bevestigen.

Gr,
Tom

Ps de karper maakt het goed nadat ik 25 kleine bloedzuigertjes van hem af geplukt heb en in een bak vers water heb gezet(iets warmer om de stofwisseling en weerstand van vis weer op gang te krijgen)
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-02-2003 12:09

Tom,

Zeker. Ook ik meen bij mijn koi's dit gedrag te herkennen. Er zijn altijd wel een paar vissen die met een vis waarvan het gedrag afwijkt (bijvoorbeeld ziek) opzwemmen. Een zieke vis zondert zich wel op den duur af, maar wordt dan toch met enige regelmaat "bezocht". Ook als er een nieuwe vis bijkomt is het feest. Daarbij zwemmen ze met de nieuweling op. Gevolg is wel dat ze het beestje gaan opjagen, met als nadeel dat er stress ontstaat. Ook zijn er wel vissen die opvallend veel vaker met elkaar opzwemmen dan met de andere vissen. Eén en ander toont wel aan dat karper zich bewust is van de andere vissen en daarbij een soort van sociaal gedrag vertoont.

Groeten, Kees
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

25-02-2003 18:04

Jos,

Het probleem komt ieder jaar weer terug. De vissen worden in de winter langzamer en gaan op de bodem liggen en op dat moment krijgen de bloedzuigers de kans om op de vissen te komen. Het heeft volgens mij niks te maken met de temp van de vijver. De andere vissen hebben er idd ook last van echter deze verkeren(zo te zien) in goede conditie. En ze ondervinden voor de rest geen last van de ongenode gasten

Heb laatst 2 oplossing gehoord voor dit probleem 1 in de zomer heel de vijver leeg halen en zorgen dat alles opdroogt.beginnen met nieuwe planten en zorgen dat er geen bloedzuigers meer op de vissen zitten.

2 En stuk vlees(liefst bloederig rundvlees) in de vijver hangen. Dan gaan de bloedzuigers daarop zitten en gaan ze niet op je vissen zitten. Dit regelmatig herhalen.(heb dit nog niet gedaan weet dus ook niet of het werkt)

Als er mensen zijn met andere oplossingen hoor ik die graag.

Gr,
Tom
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

25-02-2003 20:20

Jos,

De andere vissen zwommen normaal die hadden nergens last van. Als het aan de temp van het water had gelegen dan hadden ze het al eerder moeten hebben want hij kreeg er toen het ging dooien pas last van. Heb het nog niet eerder meegemaakt. Deze vissen zitten er al een jaar of 10 in en hebben tijdens voorgaande jaren(die kouder waren) geen last van gehad.

Het kan misschien een combinatie geweest zijn van factoren van een ziekte en bloedzuigers en kou.

Heb de vis inmiddels weer in de vijver gezet. En nu zwemt hij weer heerlijk zijn rondje in het iets koudere water. Hij lijkt tot nu toe nergens last van te hebben. Morgen nog maar even aanzien. Ik denk dat het ook wel helpt als het filter weer aangaat.

Wat me dit jaar wel is opgevallen is dat er bij ons in het kleine vijvertje(zijn er 2 verbonden met een riviertje) heel veel dode kikkers lagen en ook de visjes in deze vijver hebben het niet allemaal overleefd. Deze vijver is echter een stuk ondieper maar met deze hebben we in de voorgaande jaren ook geen last gehad van sterfte van vis of kikkers.

Hopen dat als de pomp weer loopt dat ze dan allemaal weer op gang komen en de parasieten van zich af weten te krijgen.

Gr,
Tom
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

26-02-2003 09:45

Heb nu 5 jaar mijn koivijver maar nooit de pomp uitgehad al mijn vissen leven nog en ziektes hebben ze nog niet gehad. Gewoon de vijver in de winter afdekken helpt genoeg met de noppenfolie die je bij de boerenbond krijgt.

Met informerende groet,
Josse de Bruin
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Roy Vergauwen
Berichten: 208
Lid geworden op: 25-02-2003 01:00
Locatie: Zundert
Contacteer:

09-03-2003 20:02

vroeger hadden wij wellis van die goudvisjes mar die zaten in een kom en een keer zwom die goudvis ook op z'n kop en toen is ie later dood gegaan :cry: :cry: :cry:
Size doesn't matter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-03-2003 22:07

Beste Tom,
Ik viste vroeger veel op een vijver waar ook ooit een ziekte uitbrak. De vissen gingen eerst als gekken springen en een half uur later waren ze dood. Dat op de rug zwemmen heb ik nooit bij karper kunnen waarnemen. Het groepsgedrag bij karpers kan ik bijna dagelijks waarnemen doordat heel vaak dezelfde vissen met dezelfde maatjes worden gevangen.
mvg, Daaf Wolters
Willem Backer
Berichten: 47
Lid geworden op: 17-03-2003 01:00
Locatie: Den Haag

13-04-2003 14:54

Is het trouwens zo dat karpers in de winter een diep gedeelte moeten hebben om te overleven bij een vijver die te groot is om af te dekken, zo ja hoe diep moet dit minimaal zijn?
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

14-04-2003 18:17

Willem,

Idd een vijver moet een minimale diepte hebben. Ik meen dat het 80cm is. bij mij is het diepste 1 meter. Een vijver is redelijk makkelijk af te dekken zoals je hierboven kan lezen.

Of je moet echt een grote vijver hebben maar dan is de vijver logischer wijs ook weer dieper. Ga eens naar de bieb en kijk daar eens naar een boek over hoe een vijver te maken of bij koiboeken daar staat alle info in.

Succes
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Plaats reactie