Een slootje vol met goudvissen!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

26-02-2008 10:07

Een aantal dagen geleden loop ik een blokje om. Onder aan het complex van de studentenflats waar ik woon, loopt een klein (bagger)slootje. Het is ongeveer een 30 cm diep (max) en een halve meter breed.
Al lopende werp ik een blik in het vieze slootje vol met troep. Tot mijn grote verbazing zie ik een kleine school goudvissen wegschieten. Ik kijk nog eens goed en zie nog veel meer goudvissen. Ik loop verder langs de sloot en zie nog meer goudvissen. Even later zie ik zelfs een klein koi-tje voorbij komen.
Heel die sloot stikt werkelijk van de goudvissen. De vissen zijn natuurlijk uit gezet door een student die er vanaf moest, maar aan de grote van sommige te zien zitten ze er al een tijdje in.

Het is een heel merkwaardig gezicht! En ik ben benieuwd hoelang ze het uithouden.

Met verbaasde groet,

Pieter
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

26-02-2008 10:29

Reigers zijn niet kleurenblind volgens mij! Project "Help de reiger de winter door" :lol:

Tjah jammer van de visjes, zo te horen is het ook niet echt een sloot waar ze heel oud en gelukkig zullen worden :(
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

26-02-2008 10:40

Liever zo'n sloot dan een vissenkom waar ze zich ellendig in de rondte draaien :wink:
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

26-02-2008 10:47

Mathieu de Witte schreef:Liever zo'n sloot dan een vissenkom waar ze zich ellendig in de rondte draaien :wink:


Ik heb thuis een vissenvaas... nog erger :oops: Ze zwemmen liever ook niet naar de bodem ivm waterdruk :P Binnenkort gaan ze in een aquarium :)
Jens Dobbinga
Berichten: 559
Lid geworden op: 29-08-2007 20:08

26-02-2008 14:33

Het is hier in een sloot een tijdje terug ook gebeurt, maar dan een sloot van ongeveer 6 meter breed en 1 meter diep.

Ik zag ineens een auto heel hard weg rijden in de verte, en toen zag ik in de sloot allemaal goudvissen zwemmen.

Groeten Jens :D
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

27-02-2008 19:14

vang ze, en verzet ze even naar een ander water, het mag misschien niet, maar dit zal zeker beter zijn voor de vissen als het water wat jij beschrijft...


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

27-02-2008 22:00

rob craeninckx schreef:vang ze, en verzet ze even naar een ander water, het mag misschien niet, maar dit zal zeker beter zijn voor de vissen als het water wat jij beschrijft...


greetzzz



Laat ze gewoon lekker zitten!

Zeker niet gaan verslepen om nare dingen te voorkomen.

En niet iedere vis kan nou eenmaal een goed leven hebben. Laat het leven gewoon zijn ding doen. Om nou de held uit te gaan hangen voor een paar siervisjes die gewoon gedumpt zijn lijkt mij nou niet echt een goede daad.

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

03-03-2008 18:19

rob craeninckx schreef:vang ze, en verzet ze even naar een ander water, het mag misschien niet, maar dit zal zeker beter zijn voor de vissen als het water wat jij beschrijft...


greetzzz


Jij weet blijkbaar dus niet wat de gevolgen er van kan zijn... Mooi laten zwemmen die beessies ;)! Leuk voor het oog...
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

03-03-2008 20:04

mooi voor het oog, zo van die dode vissies ( volgens hoe hij het water beschrijft, en ik het me voorstel kan dit niet goedkomen...)



greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

04-03-2008 09:40

Mooi voor het oog inderdaad. Stel dat die vissen er al heel lang inzitten, dan redden ze zich wel.

En de andere situatie:

STEL:

Je vangt de goudvisjes, en ze bevatten een ziekte. Je zet ze over naar het nieuwe water, en daar gaat vervolgens het oude bestand naar de *** door de ziekte van de (nieuwe) goudvisjes. Wat zie je liever?

Kortom, nooit vis overzetten!
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

04-03-2008 16:45

En zou je het wel doen, denk ik dat ome snoek(baars) e.d. dat toch ook wel een lekker hapje zou vinden.
Is hier zelfs een rage geweest om ermee te snoeken, kosten bij de gemiddelde dierenwinkel geen zak.
Hoe dan ook kansloze missie, lekker laten zwemmen, anders kan je bij iedereen zn vissenkom en aquarium wel leeg gaan trekken.
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

05-03-2008 11:10

Heb een keer een man in de winkel gehad die er een half uur over deed om 10 goudvisjes uit te zoeken. Had ik er 1 gevangen, wilde hij toch die met het zwarte plekje op zijn kop, enz...

Dus eindelijk 10 goudvisjes voor die man gevangen, ga ik ze voor 'm afrekenen, verteld hij doodleuk dat ze voor zn Piranha's zijn! :lol: Ik dacht gewoon dat hij de leukste visjes wilde hebben... maargoed... Dussss heb je Piranha's, PM Pieter even voor de locatie van het slootje ;)

Heb trouwens filmpjes op JoepTjoep bekeken van goudvisjes die aan Piranha's gevoerd worden... best bizar :o Tja die beesten moeten ook eten, maar 't blijft een kansloze situatie voor de goudvisjes. Wat ik wel heel triest vind, zijn mensen die een levende muis bij de Piranha's gooien (staat ook op JoepTjoep).. maar goed, das een hele andere discussie :P nevermind.
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

05-03-2008 15:44

Marvin Honsbeek schreef:Heb een keer een man in de winkel gehad die er een half uur over deed om 10 goudvisjes uit te zoeken. Had ik er 1 gevangen, wilde hij toch die met het zwarte plekje op zijn kop, enz...

Dus eindelijk 10 goudvisjes voor die man gevangen, ga ik ze voor 'm afrekenen, verteld hij doodleuk dat ze voor zn Piranha's zijn! :lol: Ik dacht gewoon dat hij de leukste visjes wilde hebben... maargoed... Dussss heb je Piranha's, PM Pieter even voor de locatie van het slootje ;)

Heb trouwens filmpjes op JoepTjoep bekeken van goudvisjes die aan Piranha's gevoerd worden... best bizar :o Tja die beesten moeten ook eten, maar 't blijft een kansloze situatie voor de goudvisjes. Wat ik wel heel triest vind, zijn mensen die een levende muis bij de Piranha's gooien (staat ook op JoepTjoep).. maar goed, das een hele andere discussie :P nevermind.


hmmmm, ik vrees dat ik ze niet voor je ga vangen :P Er zwemmen trouwens wel wat grotere maten tussen. In ieder geval groter dan de visjes in de gemiddelde vissenkom.
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Danny Mieremet

05-03-2008 15:48

ferdy pol schreef:En zou je het wel doen, denk ik dat ome snoek(baars) e.d. dat toch ook wel een lekker hapje zou vinden.
Is hier zelfs een rage geweest om ermee te snoeken, kosten bij de gemiddelde dierenwinkel geen zak.
Hoe dan ook kansloze missie, lekker laten zwemmen, anders kan je bij iedereen zn vissenkom en aquarium wel leeg gaan trekken.


Als levend aas!

Werkt uitstekend!!!!
Jens Dobbinga
Berichten: 559
Lid geworden op: 29-08-2007 20:08

05-03-2008 16:31

Danny Mieremet schreef:
ferdy pol schreef:En zou je het wel doen, denk ik dat ome snoek(baars) e.d. dat toch ook wel een lekker hapje zou vinden.
Is hier zelfs een rage geweest om ermee te snoeken, kosten bij de gemiddelde dierenwinkel geen zak.
Hoe dan ook kansloze missie, lekker laten zwemmen, anders kan je bij iedereen zn vissenkom en aquarium wel leeg gaan trekken.


Als levend aas!

Werkt uitstekend!!!!


Voor karper? :roll: :lol:
Gebruikersavatar
stephan bultman
Berichten: 163
Lid geworden op: 01-09-2007 16:47
Locatie: Doornspijk

05-03-2008 18:48

Karper eet ook visjes ( kleiner formaat dan mr pike) maar, heb hier ook ergens op het forum gelezen dat ze ook regelmatig op de sardine gevangen werden. : :) :roll:
You got to lose to know how to win
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

07-03-2008 10:47

stephan bultman schreef:Karper eet ook visjes ( kleiner formaat dan mr pike) maar, heb hier ook ergens op het forum gelezen dat ze ook regelmatig op de sardine gevangen werden. : :) :roll:


klopt is als een bus

Nou heb ik hier in de buurt een water 'gevonden'. Het is net nieuw uitgegraven en er zit dus zeker weten geen (grote) vis op. Wel zag ik er regelmatig aalscholvers rondzwemmen, dus die paar kleine guppies uit naburige slootjes zijn nu ook zeker verdwenen. Ik zat er over te fantaseren om een lading goudvissen over te zetten. je weet maar nooit wat het kan worden. Is dat een aan- of afrader?

Het ziet er btw niet naar uit dat er verder nog maar iets met dit water gedaan gaat worden.
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

07-03-2008 20:40

Hoe het er uit ziet zegt niks, Pieter.

Gewoon uitzoeken wie de visrechthebbende is (meestal de plaatselijke HSV) en het probleem daar neerleggen.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

08-03-2008 18:04

Ej bert,

dat zal niet zon probleem worden. Er zit zeker geen HSV op. Op het slootje niet en op die nieuwe vijver ook zeker niet.

Ik betwijfel echter wel of die goudvisjes het lang uithouden. Zodra onze vriendelijke vriend de aalscholver ze heeft ondekt, is het hele feest zo over.

Met blankende groet,

Pieter
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
stephan bultman
Berichten: 163
Lid geworden op: 01-09-2007 16:47
Locatie: Doornspijk

10-03-2008 16:33

Even offtopic; wat wil je hier mee gaan berijken dan? Hoe diep is het water? Als het erg ondiep is geef ik die goudvissen weinig kans. Dan moeten de vogels ze wel gaan ontdekken. Dus mischien is wat schubjes, spiegeltjes en grasjes een optie.

Groeten
You got to lose to know how to win
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

13-03-2008 12:00

Ja stephan dat heb ik mezelf ook stellig afgevraagd. het zal waarschijnlijk ook blijven bij een idee.

Het uitzetten van andere vis is, volgens mij, ook een beetje een loze investering. Het is dan wel geen water van een visvereniging of zoiets maar vissen mag je er toch niet.
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Plaats reactie