Stakingen op scholen

Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

30-11-2007 17:46

Ik geef les in België, op een school in Maaseik.

Mijn school telt 1700 leerlingen, waarvan ongeveer 80 % Nederlanders.

Een lesweek bij ons telt - afhankelijk van de studierichting - 34 tot 36 uren per week. Dat zijn dus 7 of 8 lesuren per dag, en op woensdag 4.

52 weken per jaar - 9 weken zomervakantie - 1 week herfst - 2 weken Kerst - 1 week krokusvakantie - 2 weken rond Pasen = 37 weken

37 weken waar dan notabene nog vrije dagen in vallen zoals dag van de arbeid, wapenstilstand, hemelvaart enz. Zelfs die Koninginnendag van jullie passen we netjes in! ;)

Een klein rekensommetje leert me dat dit op een schooljaar tussen de 1258 en 1332 lesuren is.

Aaaaaaaaaaaaaah! Vandaar dat zoveel Nederlandse jongeren in de grensstreek (en ver daarbuiten) naar onze contreien afzakken om hun onderwijsloopbaan te voltooien... Ze zijn trouwens meer dan welkom, begrijp me niet verkeerd!

1040 uur, give me a break!!!

Greetings from Limburg
Jens Dobbinga
Berichten: 559
Lid geworden op: 29-08-2007 20:08

02-12-2007 19:59

Voordat je gaat staken, vertel dan eerst wat er aan de hand was want bij de stakers in emmen (daar ga ik naar school en daar zijn 3 middelbare scholen) wist meer dan de helft niet eens waar het over ging .. :-?

Heeft het dan nog wel zin om te gaan staken? :-?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-12-2007 08:09

1040 uur?
Ophokken?
Slechte leraren?
Te hoge werkdruk?


Volgens mij hebben wij het inderdaad over de kaalslag in het onderwijs die de afgelopen jaren aan de gang is en nog niet tot stoppen is gebracht. Jaren geleden heeft NL bedacht dat wij geen producerend land meer moesten zijn maar een dienstverlener. Mooi bedacht maar de omslag die daar voor nodig was is er nooit geweest en de huidige maatregelen zullen daar ook weer niet aan mee gaan helpen en, zoals het hoort in NL, eerder negatief uitpakken.

De meeste jongeren verwoorden het niet zo heel erg handig, geen wonder met het huidige onderwijs, maar het gaat om kwaliteit!

Alle zeurende werkende mensen hier, ga zelf maar eens na dat jij 10 uur per week meer op je werk moest zijn omdat je zat te wachten totdat jij weer nuttig aan de gang kon zijn. Zou jij dat pikken? Of er eerder voor kiezen om in overleg een paar uur later te beginnen per dag zodat jij de aanwezigheid kon beperken maar nuttiger besteden?

Er zijn gebieden waar 60 - 70% van de leraren niet bevoegd is ..... go figure! Beter iets dan niets beleid? En hoe komt het dat de kwaliteit zo erbarmelijk is? ......

Mijn oudste is nu bijna 11, ze hebben dus nog 1 jaar om de zaken te regelen :-)

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
erwin schot
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-02-2004 13:04
Locatie: scheveningen

03-12-2007 11:15

K. van den Herik schreef:Hallo Erwin,

Weet niet wat voor school jij gedaan hebt.

Simoontje heeft Havo gedaan. Bij haar lesuren kwamen nog minimaal 2 tot 3 uur per dag aan huiswerk bij.

Dezelfde massa loop jij ook na, alleen de andere partij.

Verdiep je gerust eens in de materie, je zal merken dat het onderwijs systeem een beetje mank is. Je bent nu 22. Over een kleine 15 jaar kan ook jij kinderen op een school hebben. Waarschijnlijk krijgen die kinderen dan les van kinderen die nu staken. Staken voor in principe beter onderwijs.


Goeie moggel

MVG

Klaas


beste klaas

ik zal je vertellen dat ik wel genoeg op school gezeten heb... heb er nog last van me rug van
na een 4 jaar mavo, 4 jaar MBO en 4 jaar HBO en diverse cursussen weet ik wel hoe het er op school aan toe gaat.
de kwaliteit van het onderwijs laat idd wel aardig te wensen over
idd bij de hogere opleidingen moet je savonds ook nog blokken
maargoed je doet het toch voor je zelf. en dan wordt het kiezen tussen bijbaantje (voor het nieuwste mobieltje en stappen) of de studie
dus idd aardig afzien.
wat ik me afvraag hoeveel procent van de leerlingen nou werkelijk weten waarom ze staken
veel misbruiken deze situatie gewoon om beetje herrie te trappen

sorry de leeftijd klopt niet en staat nog zoals toen ik me geregistreerd heb.was me nooit opgevallen dat die stilstaat haha maar ben inmiddels alweer 26 :-? :o zal hem eff proberen aan te passen
ik denk echt dat die 1040 uur mits goed besteed niet overdreven veel is
dr vallen toch nog zoveel procent van de lessen uit door ziekte vergaderingen enz... dus dan onstaan er weer tussenuren waarin ze dr huiswerk kunne maken

groetjes erwin
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

03-12-2007 12:13

Quote Tibor": Bovendien laten we wel wezen, de meeste van ons zullen van 8 tot 5 werken, 15 minuten koffie pauze in de ochtend, een uur lunchen en dan nog 15 minuten koffiepauze in de middag en ondertussen nog een beetje ouwehoeren met collega's. En bovendien zul je geen werk mee naar huis nemen. Het hele weekend ben je in principe vrij en kun je doen en laten wat je wilt.


Tibor,
Beste vriend, loop even een werkweekje met me mee en een volledige HBO CE in deeltijd ernaast. Kom ik uit op een slordige 2900 uur per jaar ofwel een slorige 60 tot 65 uur per week. En oh ja ik werk ook nog thuis zo af en toe. Zou zeggen ga nu lekker naar school, maak je opleiding af,studeer indien je dit kunt door tot je een niveau bereikt die bij past. Investeer in je toekomst. Staak voor kwaliteit niet voor kwantiteit!! Trouwens techniek is booming op langere termijn. We hebben nu al problemen om de juiste mensen te vinden.

Natuurlijk is dit een eigen keuze, dus een klaagzang is dit niet.
Zou wel kijken voor jezelf of je daadwerkelijk een goed beeld hebt van werkende beroepsbevolking of dat je toch aan het generaliseren bent.
met vriendelijke groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
erwin schot
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-02-2004 13:04
Locatie: scheveningen

03-12-2007 12:56

peter postema schreef:Quote Tibor": Bovendien laten we wel wezen, de meeste van ons zullen van 8 tot 5 werken, 15 minuten koffie pauze in de ochtend, een uur lunchen en dan nog 15 minuten koffiepauze in de middag en ondertussen nog een beetje ouwehoeren met collega's. En bovendien zul je geen werk mee naar huis nemen. Het hele weekend ben je in principe vrij en kun je doen en laten wat je wilt.


Tibor,
Beste vriend, loop even een werkweekje met me mee en een volledige HBO CE in deeltijd ernaast. Kom ik uit op een slordige 2900 uur per jaar ofwel een slorige 60 tot 65 uur per week. En oh ja ik werk ook nog thuis zo af en toe. Zou zeggen ga nu lekker naar school, maak je opleiding af,studeer indien je dit kunt door tot je een niveau bereikt die bij past. Investeer in je toekomst. Staak voor kwaliteit niet voor kwantiteit!! Trouwens techniek is booming op langere termijn. We hebben nu al problemen om de juiste mensen te vinden.

Natuurlijk is dit een eigen keuze, dus een klaagzang is dit niet.
Zou wel kijken voor jezelf of je daadwerkelijk een goed beeld hebt van werkende beroepsbevolking of dat je toch aan het generaliseren bent.
met vriendelijke groet,
Peter


idd Peter,
ik heb de HTS ook gecombineerd gedaan met werken geloof me dat is afzien
denk dat we het ook een beetje van de andere kant moeten zien.
toen ik de mavo deed wist ik niet goed wat ik wilde gaan doen en zag het nut eigenlijk ook niet in van die uren doorbrengen op die school
en greep ik ook alle kansen om niet naar school te kunnen
eigenlijk staakte ik wel erg veel :oops:
ze noemde dat toen spijbelen haha
toen ik op de MTS kwam vond ik school niet zo erg meer

De techniek opleidingen zijn de laatste jaren niet zo geliefd meer
dus jongens gegarandeerd werk!!!!!!!!!
dan weet je zeker dat je geen opleiding voor niets doet omdat er geen werk is in die sector
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

03-12-2007 23:17

Tsja Erwin,
Achteraf was school zo gek nog niet, mijn spijbelend vermogen was ook van een hoog kaliber in die dagen :D Wijsheid komt met de jaren zegt men. Trouwens kan me niet aan de gedachte ontrekken dat we meer dan 1040 uur draaiden in die tijd.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.