Teken...

Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

14-06-2007 20:39

heb ook wel eens een paar teken gehad, echt je voelt helemaal niets, net zoals bloedzuigers in het buitenland overigens, echt heel raar.

Klaas Sipma
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

14-06-2007 21:00

Het voorkomen van teken in bomen is volgens mij een fabeltje. De teken zouden zich laten vallen van bovenuit de boom, ik heb laatst een artikel gelezen waarin dit ook als een fabeltje werd beschouwd.

Het meest zitten ze tussen kruidige vegetaties (bosbes, dichte graslanden in combinatie met bos, bosranden etc.) Volgens mij zitten de teken meestal niet erg hoog, op die hoogtes zijn weinig zoogdieren waaraan ze zich kunnen vasthechten. Plekken waar veel zoogdieren komen zijn favoriet bij teken, daar moeten ze het van hebben, vogels, egels, reeen etc. Vooral als deze plekken ook nog een beetje warm zijn, hierdoor zijn de teken ook extra actief.

Mijn ervaring is dat de teken zich vastklemmen als je door het struikgewas loopt en in aanraking komt met de planten waar de teken zich ophouden. Ik heb al eens mijn hand door een groep varens gehaald, daarna had ik 10 teken op mijn hand....

Om te voorkomen dat ze bij je huid komen kun je laarzen aantrekken, of broek in je sokken stoppen, truien of jassen met strakke boord etc.

Als je ergens bent geweest waar bovenstaande randvoorwaarden voorkomen is het verstandig om je natijd gelijk te controleren. Als je de teek binnen 24 uur verwijderd is de kans op een besmetting van Lyme gering.
beetje bij beetje
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

14-06-2007 23:17

Frank bosman schreef:Het voorkomen van teken in bomen is volgens mij een fabeltje. De teken zouden zich laten vallen van bovenuit de boom, ik heb laatst een artikel gelezen waarin dit ook als een fabeltje werd beschouwd.


Kan je verzekeren dat dat geen fabeltje is! Zat 1,5 jaar geleden te vissen aan een oude zandafgraving. Mooi rustig gebied, tent onder de bomen en elke x hoorde je iets vallen op de shelter, waren dus teken die vielen uit de boom! Daarna ook nooit weer gezeten daar!!

Ik begreep van een jachtopzichter bij ons uit de buurt dat teken net als muggen zijn.. Het ene mens heeft er wel last van, de ander niet... Maar of dat waar is??? De jachtopzichter zelf laat trouwens iedere maand zijn bloed testen.. Das ook een manier..
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

14-06-2007 23:18

Alex Poot schreef:Mij hebben ze ook een keer te grazen genomen op Orient, maarliefst 2 stuks! Gelukkig voelde ik ze wel direct bijten. En had ik eigenlijk toevallig net een tekentangetje aangeschaft. Ik kon ze beide verwijderen. Gelukkig er niks aan over gehouden. Mijn vismaatje was een x de pineut op Du Der. Ook deze kon gelijk verwijderd worden.

Ze zitten voornamelijk op hoog gras en riet. Dus als je door riet of hooggras loopt trek een lange broek aan, en controleer daarna ff of je geen meelifters op je benen hebt.

De laatste jaren komt de ziekte van lyme erg vaak voor, dus wees zeker gewaarschuwd...

Gr
Alex



En in Frankrijk kunnen ze ook andere (gevaarlijke) ziekten overbrengen!!! Uitkijken duszz voor de vaste Frankrijkgangers!!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-06-2007 08:51

Hoe denk je dat Lyme hier terecht is gekomen!?
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

15-06-2007 09:04

Ik haal wel elke week enkele teken bij mijn twee katten weg. Met een speciaal tekentangetje, gekocht in een dierenspeciaalzaak zijn ze in no time verwijderd. Erg handig zo'n ding, dat nu ook in mijn viskist thuis hoort.
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-06-2007 09:55

Raymond Hakkert schreef:mensen onderschat teken nooit.

besmetting gevaar is de laatste jaren enorm toegenomen.

ik heb zelf ziekte van lyme gehad en heb geluk gehad dat het met een zware anti biotica kuur over is gegaan, maar de arts heeft erbij gezegd dat ik er de rest van mijn leven last van kon blijven houden, dat klopte, ik ben sneller moe, vatbaarder geworden voor verkoudheid e.d. maar het kan veel erger als je er niet optijd bij bent, met zelfs de dood tot gevolg -vaak tgv hartritme stoornissen- het tast nl je zenuwengestelte aan.

Het gevaar zit m er vaak in -net als bij mij- dat je de teek nooit hebt zien zitten, ik ben waarsch. snachts ''gestoken'' en ben gaan krabben en heb de teek daardoor op een slechte manier verwijderd zonder dat ik er erg in had, pas maanden later had ik een vette knie ontsteking en was als je goed keek een enorme rode kring op mijn been te zien!

Dus wanneer je als visser een rode cirkel op je lichaam ontdekt zonder dat je ooit een teek hebt gezien, hou het in de gaten!!!!! Als het na een paar dagen nog niet weg is, DIRECT naar je huisarts en je verhaal vertellen, vooral dat je graag in de natuur verblijft e.d.
DOEN! Het voorkomt veel leed als je optijd behandeld wordt.
En na iedere vissessie of wandeling in bosgebied of grasland controleren.

gr Raymond


Vraagje, kunnen ze in een later stadium nog vaststellen of je deze ziekte hebt door middel van bloedprikken of via een ander onderzoek?
MMMmmm...weer een extra reden erbij om vanuit een boot te gaan vissen 8)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-06-2007 12:49

Hans Brinkel schreef:
Raymond Hakkert schreef:mensen onderschat teken nooit.

besmetting gevaar is de laatste jaren enorm toegenomen.

ik heb zelf ziekte van lyme gehad en heb geluk gehad dat het met een zware anti biotica kuur over is gegaan, maar de arts heeft erbij gezegd dat ik er de rest van mijn leven last van kon blijven houden, dat klopte, ik ben sneller moe, vatbaarder geworden voor verkoudheid e.d. maar het kan veel erger als je er niet optijd bij bent, met zelfs de dood tot gevolg -vaak tgv hartritme stoornissen- het tast nl je zenuwengestelte aan.

Het gevaar zit m er vaak in -net als bij mij- dat je de teek nooit hebt zien zitten, ik ben waarsch. snachts ''gestoken'' en ben gaan krabben en heb de teek daardoor op een slechte manier verwijderd zonder dat ik er erg in had, pas maanden later had ik een vette knie ontsteking en was als je goed keek een enorme rode kring op mijn been te zien!

Dus wanneer je als visser een rode cirkel op je lichaam ontdekt zonder dat je ooit een teek hebt gezien, hou het in de gaten!!!!! Als het na een paar dagen nog niet weg is, DIRECT naar je huisarts en je verhaal vertellen, vooral dat je graag in de natuur verblijft e.d.
DOEN! Het voorkomt veel leed als je optijd behandeld wordt.
En na iedere vissessie of wandeling in bosgebied of grasland controleren.

gr Raymond


Vraagje, kunnen ze in een later stadium nog vaststellen of je deze ziekte hebt door middel van bloedprikken of via een ander onderzoek?
MMMmmm...weer een extra reden erbij om vanuit een boot te gaan vissen 8)



Raymond, same shit overhere!

Ook zo'n ding in mijn been gehad en relatief (binnen een paar dagen verwijderd) maar toch die beangstigende rode kring om de plek. Meteen naar dokter en testje jawel hoor lyme en dus recht op een paardemiddel qua antibiotica (en mannen het is niet gewoon peneciline). Sinds die tijd voel ik mij ook sneller vermoeid en duiken er andere kwaaltjes op.

Hans,

Ja je kan je ten alle tijde laten testen, je hebt het wel of niet een tussenweg is er neit. Daarbij verstopt de ziekteverwekker zich niet ergens en is dus gemakkelijk te ontdekken.

Helaas bied antibiotica niet altijd (meer) een oplossing, als jij lyme hebt en het is niet in een vroeg stadium behandeld dan kun jij echt enge dingen krijgen die jij niet eens in verband brengt met Lyme

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
koen warmels
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-09-2004 17:11
Locatie: Groningen

15-06-2007 13:40

Een interessant onderwerp hier. Teken.

Veel mensen denken, ach een klein insect dat kan geen kwaad, maar een teek kan dat wel degelijk.

Inmiddels heb ik geen idee hoeveel teken ik in mijn nog korte leven gehad heb, maar dat zit toch wel tegen de 50 denk ik. 1 keer heb ik daarvan iets opgelopen. De plek waar de teek had gezeten werd namelijk steeds rooier en groter. Na een kuur van twee week was ik er weer vanaf. De huisarts vertelde me dat ik precies op tijd was geweest, anders had het weer anders kunnen aflopen.

Daarom heb ik tegenwoordig altijd een tekentang in mijn vistas zitten, met een potje jodium. MEt deze tang is het vrij eenvoudig om de teek te verwijderen. De tang precies achter de kop zetten, een kleine slag draaien en dan trek je hem er zo uit. Daarna een beetje jodium erbij en klaar is kees. Blijf de plek waar de teek heeft gezeten wel een tijd in de gaten houden, en als er een rooie plek omheen verschijnt meteen naar de huisarts. De datum noteren is ook altijd handig.

Verder is het in mijn optiek de grootste fabel dat teken uit bomen vallen. Ze zitten vaak gewoon in het gras, vandaar dat honden er ook altijd redelijk veel last van hebben. Wel is mijn idee dat een teek graag vertoeft in de buurt van eikenbomen, maar dit is mijn idee. Dat weet ik niet zeker.

Succes met de (vis) vangsten
koen warmels
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-09-2004 17:11
Locatie: Groningen

15-06-2007 13:44

Ik lees nu trouwens een reactie van Matthijs.

Matthijs ik ben het met je eens dat teken wel degelijk in bomen zitten, en ze zullen er ongetwijfeld uitvallen, alleen niet als soort van aanval. Dat is mijn idee hoor.
Ik voel daarom ook nooit teken om mijn hoofd lopen, maar als ik ze tegenkom, en ze zitten nog niet "vast" dan is dat altijd bij mijn benen. vaak in combinatie met een korte broek. Vandaar dat ik denk dat ze gewoon in het gras zitten en op die manier op je komen.

Koen
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

15-06-2007 13:52

Even nog een reactie

@ Hans;
je kan je absoluut later laten testen zodat ze het zien, het blijft zichtbaar in je bloed, bij twijfel gewoon DOEN!

Nog wat over uit de bomen vallen van teken;
Mensen die hierin niet geloven had ik graag het filmpje willen laten zien wat ik een aantal jaren geleden zag op NBC, dat ging over teken, ze hadden een kuil gegraven onder een boom, in de kuil hadden ze een klein potje gezet, de teken konden geen kant op en zouden in het potje terecht komen als ze uit de boom vielen.. Er ging express een man een tijdje onder de boom zitten, zgnd liggen slapen, maw geur versrpeiden, dit was wel in woestijn achtig gebied waar je zowieso niet veilig bent onder bomen! Maar goed uren later was gewoon het hele potje (!!!) :o gevuld met teken he... het leek wel een horrorfilm! :x :( :-? Hoezo ze vallen niet uit bomen :roll: :-? ? Dat doen ze hier ook hoor, tis gewoon een klein spinachtig insect dat zowel in bomen struikgewas en riet vertoefd! bah wat een krengen mensen :x btw; ik hoorde juist dat ze graag in berken zitten.

gr Raymond
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

16-06-2007 11:59

Dat herziet mijn mening 8)

Volgens mij zijn ze echter veel te traag om zich al vallende vast te hechten aan ons lichaam. Ik ben het met Koen eens dat ze zich voornamelijk vanuit het gras aan mensen hechten. Vrijwel alle teken die op mijn lijf liepen zaten op mijn benen en armen.

Misschien dat het voor harige dieren als honden en reeen wel een succesvolle strategie is. In de haren blijven de teken mooi hangen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

16-06-2007 18:14

een maat van mij heeft ook de ziekte van lyme opgelopen na een teek beet,loopt nu al 3 jaar met een kruk.u bent gewaarschuwd :wink:
aldejekes loat goan!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-06-2007 19:35

Frank bosman schreef:Dat herziet mijn mening 8)

Volgens mij zijn ze echter veel te traag om zich al vallende vast te hechten aan ons lichaam. Ik ben het met Koen eens dat ze zich voornamelijk vanuit het gras aan mensen hechten. Vrijwel alle teken die op mijn lijf liepen zaten op mijn benen en armen.

Misschien dat het voor harige dieren als honden en reeen wel een succesvolle strategie is. In de haren blijven de teken mooi hangen.


Ik weet niet hoeveel de jaren bij jou tellen maar de meeste mesne van jou leeftijde hebben een behoorlijke bos haar op hun hoofd en anders kunnen ze via je kraag onder je kelding komen
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

16-06-2007 21:47

Je hebt 3 stadiums.

1ste-je word moe,hoofdpijn,grieperig gevoel.

2de-je krijgt gewricht klachten in je polsen,knieen,elleboog,nek etc etc.

3de-je krijgt hart ritme stoornissen,delen van je lichaam vallen uit wat daarna kan resulteren in de dood.

Tussen de 1ste en de 3de kan zeker wel 10 a 15 jaar tussen zitten,de meesten merken niet eens dat ze lyme hebben en denken dat ze wat anders hebben.

Ik heb bij staatsbosbeheer gewerkt en heb erg veel in onze bossen gewerkt.Mijn colega zat altjd onder die krengen en ik heb in die 5 jaar dat ik er heb gewerkt maar 1 gehad en wel op mijn rechter bil.

Het mindere hieraan is dat mijn schoonmoeder de teek heeft verwijderd en ik met mn broek op de knieen voor haar moest gaan staan. :lol:

Mischien heb ik er meerdere gehad waar ik niks vanaf weet.
Binnenkort laat ik me dus ook testen omdat ik een paar van deze klachten heb.

Als je er op tijd bij bent kun je geheel genezen en ben je er dus ook af.
Dus dan zit je in het eerste stadium.
Zit je in het laatste stadium dan is genezing wel mogelijk zodat je niet sterft,maar je raakt er nooit meer vanaf en is het een chronische ziekte.
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

16-06-2007 21:55

had er eens één na een 3 daagse sessie. We zaten nog even op de stretchers en toen zag iemand er één bij mijn slaap zitten. Direct weg gehaald en thuis even dokter geinformeerd. Nooit meer alst van gehad gelukkig.

Mijn pa had er jaren geleden eens één in zijn lies zitten na een boswandeling. Wel even in de bosjes staan zijken dus dat verklaart al een boel. Werd dus wel een dikke rode kring. Echt die kring was minstens 15 cm lang. Wel weer overgegaan met antibiotica kuur. Maar toch mensen pas op.
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

16-06-2007 21:57

hmm denk dat ik me ook eens laten testen naar aanleiding van robert zijn post.

heb trouwens altijd een tekentang mee en jodium, zoiezo verbandskistje in de auto.
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

16-06-2007 23:25

Teken zijn toch wel een van mijn grootste angsten. Ik heb tot nu toe altijd het geluk gehad dat ik ze altijd zag kruipen op mijn broek of trui.
Zelf ben ik allergisch voor allerhande insectenbeten, muggen, dazen, wespen, bijen ect.. Een teek is net hetzelfde voor mij, alleen vind ik een teek een van de afschuwelijkste beesten die ik ken. Het uitzicht, met die vieze pootjes, en dan maar van die ziektes gezwegen....
Denk dat ik me volgende week ga laten inenten tegen teken...

mvg
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-06-2007 00:19

dennis hellings schreef:Denk dat ik me volgende week ga laten inenten tegen teken...

mvg

Da's nieuw...is dat wel mogelijk dan??
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

17-06-2007 09:07

Hey Hans,

Dit is zeker mogelijk. ik heb het ook pas gelezen in een medische brochure. Aangezien ik over 2 weken naar Frankrijk ga, lijkt het me geen slecht idee dit te laten doen.


mvg
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-06-2007 09:15

lijkt me dan zeker geen slecht idee voor alle karpervissers en natuurliefhebbers :wink:
Kun je er iets meer over kwijt hoe of wat, dan kan ik dit terugkoppelen richting huisarts...die weten ook niet alles :D
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

17-06-2007 09:19

In de brochure stond dat de vaccinatie te verkregen was bij de apotheker, op bestelling. De technische gegevens weet ik ook niet precies, ben geen dokter. Je was iig al beschermd tegen teken-encefalitis.


mvg
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-06-2007 09:32

zit nu ff te surfen en kom dit tegen
• Inenting tegen Lyme-borreliose is niet mogelijk. Het vaccin dat in de USA op de markt was, is niet meer verkrijgbaar. Het valt niet te verwachten er op korte termijn een nieuw vaccin beschikbaar is.

teken-encefalitis., wellicht is dit een andere vorm..we gaan nog ff verder surfen
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

17-06-2007 09:40

Precies Hans,

Lees onderstaand stukje:

Früh Sommer Meningo Encephalitis (FSME)
FSME is ook wel bekend als TBE (Tick Born Encephalitis) of TBD (Tick Born Disease). De ziekte wordt veroorzaakt door een virus. Dit virus veroorzaakte weer een ontsteking van hersenen en hersenvlies.

Deze ziekte verloopt in twee fasen. De eerste fase (na 6 tot 14 dagen na de beet) kenmerkt zich door griepverschijnselen, koorts en hoofdpijn. Na een herstel van enkele dagen kan de tweede fase optreden, met hoge koorts, verlammingsverschijnselen, coördinatieproblemen en een ontsteking van hersenen en hersenvlies.

Er bestaat een europese en russische variant van de ziekte. Het aantal sterfgevallen door FSME bij de russische variant bedraagt ongeveer 20%, bij de europese variant is dit maar 1 tot 2%.

Direct na de tekenbeet wordt het virus overgebracht op de mens. Dit komt omdat het FSME virus zich in de speekselklier van de teek bevindt. Het verwijderen van de teek kan de besmetting dan ook niet voorkomen.

Je kan je laten inenten op het FSME virus. De behandeling bestaat uit 3 inentingen die over een jaar lang gegeven wordt. Deze inenting geeft 3 jaar bescherming. Er bestaat nog geen behandeling tegen de ziekte.

De ziekte komt (zover bekend) niet in Nederland voor. Vooral in Centraal- en Oost Europese landen (Finland, Zweden, Denemarken, Oostenrijk, Oostelijk Frankrijk en Zuidelijk Duitsland) komen de besmette teken die FSME vooroorzaken voor.


Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-06-2007 09:44

Deze site gaf duidelijke info
http://www.kids-and-trips.nl/index.php?id=156

Wellicht zinvol om te doen, daar wij met het gezin naar Tsjechie gaan deze zomer.