Gevlochten lijnen

Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

05-04-2007 12:35

Bert Vooijs schreef:
Je moet dus heel goed weten wat je doet als je met gevlochten lijn vist.

Ik hoop dat dit wat bijdraagt aan de discussie.

Groeten van Bert.


En hiermee slaat Bert de spijker op de kop.

Of gevlochten lijn nu beter of slechter is maakt in deze discussie weinig uit maar het ermee om kunnen gaan wel degelijk.

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

05-04-2007 19:46

Luke Peters schreef:
dayo steenkist schreef:omdat er in nylon rek in zit en op 100m afstand is gevlochten mischien wel beter maar niet beter voor de vis :wink:


Laat maar zitten, je bent te dom om dit te begrijpen.. sjonge jonge :roll:


Beste Luke,
domme vragen zijn er niet, domme antwoorden wel!!
Als jij het trouwens exact kunt vertellen dan ben ik zeer benieuwd naar je verhaal en de achterliggende gedachte betreffende je blijkbaar sublieme kennis. Graag wel feitelijk onderbouwde informatie, misschien kan ik nog iets leren niet waar.

met afwachtende en verwachtingsvolle groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Thomas de Weerdt
Berichten: 21
Lid geworden op: 01-04-2007 12:52
Locatie: Rijsoord, R'kerk

06-04-2007 00:13

Goed,

Gevlochten lijn is dus goed te gebruiken in de karperwereld. Helaas heb ik geen idee van wat nu een goed merk is, goeie diameter etc.

Zou iemand mischien een merk+ prijs kunnen geven, ben wel benieuwd namelijk.

Trrouwens, is het niet zo, dat de karper de gevlochten lijn beter zal kunnen waarnemen dan de nylonlijnen?

gr, thomas
En dat noemt men vissen?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-04-2007 00:21

Eerder andersom Thomas, omdat je met name op water waar geen obstakels voorkomen met een veel dunnere diameter kunt vissen vanwege de behoorlijk hogere treksterkte.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-04-2007 00:39

Aart,
mee eens maar mag ik een nuance aanbrengen qua helderheid van het water.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-04-2007 20:58

Beste Thomas,
Ik heb op dit moment mijn reservespoelen vol zitten met fox submerge, ben hier zeer over te spreken. Heb hiervoor ook de gravitron gehad, dit is ansich ook en prima lijn maar heeft een dikkere vezelstructuur en sneller last van uitbleken.

De submerge is wel aan de prijs, per 500 meter rond de 100 euro. De gravitron is de helft goedkoper, spoel van 1000 meter kost ca 110 euro.
Heb ook antares gebruikt, ook hier was ik best van gecharmeerd.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Djurre Lucardie
Berichten: 136
Lid geworden op: 18-10-2005 23:01
Locatie: Noord-Oost Nederland
Contacteer:

17-04-2007 20:40

Beste Thomas,

Zelf ben ik zeer te spreken over Berkley Whiplash, dit mede omdat deze lijn nagenoeg perfect rond is en je er dus makkelijk veel van kan opspoelen wat bij sommige andere lijnen niet het geval is.

Wel wil ik er bij zeggen dat ik altijd een voorslag van 2 a 3 hengellengtes nylon gebruik. Dit als demping :wink:
Frankie Weber
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-04-2007 22:10
Locatie: Driehuis

17-04-2007 21:48

Vissen moet toch wel een sport blijven....daarom vis ik met nylon...!! :evil: :wink:
Tight Lines...
Djurre Lucardie
Berichten: 136
Lid geworden op: 18-10-2005 23:01
Locatie: Noord-Oost Nederland
Contacteer:

17-04-2007 22:33

zou je dat willen toelichten :lol: ?
Frankie Weber
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-04-2007 22:10
Locatie: Driehuis

18-04-2007 17:01

Kans dat de lijn breekt met nylon is groter...dus komt er een stukje drillen van de vis bij....Sport of niet ?

Gevlochten lijn daarintegen...is de kans minder....je kan meer druk op de vis uitoefenen....(scheuren in de bek onstaan hier grotendeels door)

erg jammmmmmmer !!!

Kan hier nog veel meer over schrijven wat de voor- en nadelen zijn...van gevlochten en nylon....dus met nadruk op de gezondheid van de vis...

Maar daar vindt je genoeg topic's over toch ?

doei doei!!! Dus mijn voorkeur gaat uit naar nylon...

MVG. Frankie
Tight Lines...
Djurre Lucardie
Berichten: 136
Lid geworden op: 18-10-2005 23:01
Locatie: Noord-Oost Nederland
Contacteer:

18-04-2007 17:10

Frankie Weber schreef:Kans dat de lijn breekt met nylon is groter...dus komt er een stukje drillen van de vis bij....Sport of niet ?

Gevlochten lijn daarintegen...is de kans minder....je kan meer druk op de vis uitoefenen....(scheuren in de bek onstaan hier grotendeels door)

erg jammmmmmmer !!!

Kan hier nog veel meer over schrijven wat de voor- en nadelen zijn...van gevlochten en nylon....dus met nadruk op de gezondheid van de vis...

Maar daar vindt je genoeg topic's over toch ?

doei doei!!! Dus mijn voorkeur gaat uit naar nylon...

MVG. Frankie


puntje 1,scheuren in de bek ligt meer aan de afstelling van de pols van de visser en zijn materiaal. Ik vis al heel wat jaren zo en heb nog nooit iets uitgescheurd. Ik wil niet zeggen dat het niet mogelijk is, maar bij mij nog niet voorgevallen. Dit mede omdat ik van 30/100 nylon een voorslag erop heb als demping.

Nylon breek je niet omdat je te hard trekt, trek jij maar eens een 3 ponds stok krom en pak je weegschaal om te kijken wat je trekt op de klok. Dit is niet de breeksterkte. Breuk krijg je door het schuren langs een object, zij het obstakels of stenen of wat dan ook. Nylon is dan weer schuurvaster dan gevlochten draad. Tevens heb je als je met gevlochten lijn vist met nylon voorslag extra knopen erop die de lijn ook nog verzwakken, dus ik weet nog niet wat eerlijker is :wink:

Maar als laatste de gezondheid van de vis, dit is het belangrijkste uiteraard. Maar ik denk dat dit niet is af te rekenen op nylon of gevlochten lijn.... dit ligt aan de visser zelf en zijn manier van drillen, maar dat is ook nog een ander verhaal :wink:
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

18-04-2007 17:31

Luke Peters schreef:
dayo steenkist schreef:omdat er in nylon rek in zit en op 100m afstand is gevlochten mischien wel beter maar niet beter voor de vis :wink:


Laat maar zitten, je bent te dom om dit te begrijpen.. sjonge jonge :roll:


jij bent te dom om mij te begrijpen :lol: ..sjonge jonge :roll:
Frankie Weber
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-04-2007 22:10
Locatie: Driehuis

18-04-2007 18:40

Gevlochten lijn zit nihil rek...en bij het drillen van de vis maakt hij slaagse bewegingen...en daardoor scheurt zijn bek....? ofniet.??

greetz,

Frankie
Tight Lines...
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

18-04-2007 18:43

als jij je slip goed afstel dan maakt het geen ruk uit wel of geen rek.Het enigste is dat je beet indicatie beter is doordat er geen rek in zit en dat je elke staart slag van de vis voelt als je de slip goed zet maakt het nix uit.
Djurre Lucardie
Berichten: 136
Lid geworden op: 18-10-2005 23:01
Locatie: Noord-Oost Nederland
Contacteer:

18-04-2007 19:09

Frankie Weber schreef:Gevlochten lijn zit nihil rek...en bij het drillen van de vis maakt hij slaagse bewegingen...en daardoor scheurt zijn bek....? ofniet.??

greetz,

Frankie


Klopt, er zit geen rek in. Welke voor mij het voordeel heeft gezien mijn visserij meestal over grotere afstand plaatsvind. Daarom dus voor mij deze lijnen zonder rek. En inderdaad, de vis maakt slaagse bewegingen, dat lijkt me logisch, alleen deze worden heus gedempt door een goed afgestelde slip en de nylon voorslag welke in ten aller tijde erop heb!
Uitscheuren zal als je deze dingen doet niet gebeuren, ook niet als je eens een vis moet blokken. Ik vis zelf gemiddelt 2 a 3 nachten per week, en moet sinds 4 jaar de eerste uitgescheurde vis nog zien (lees, waar de haak is gaan schuiven).
Tevens heeft het uitscheuren denk ik zelf ook betrekking op de inhaking van de onderlijn, haakt deze niet perfect onderin dan worden de risico's inderdaad groter. Maar dat heeft denk ik ook weer meer betrekking op rigperikelen e.d.

Maargoed, ik zou iemand altijd afraden om gevlochten zonder voorslag te vissen, ik weet dat er mensen zijn die het doen en ook kunnen. Ikzelf vind het fijn om de extra demping nog te hebben van 7 a 10 meter nylon, welke naar mijn idee genoeg is. :wink:
Frankie Weber
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-04-2007 22:10
Locatie: Driehuis

18-04-2007 19:17

Prima !! door een juiste voorslag + rig is er inderdaad...weinig aan de hand...maar heb helaas al vaak genoeg meegemaakt in (dresuur)wateren dat ik vissen ving...met gescheurde mondhoeken en zelfs geen....

Toch triest...dat vissers vissen met gevlochten lijnen zonder flauw benul van rigs & voorslaglijnen....en een niet juist afgestelde slip....

Greeetz Frankie
Tight Lines...
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-04-2007 20:19

Is gevlochten lijn de oorzaak van uitgescheurde mondhoeken?

Dacht dat er wel meer oorzaken waren :o
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Frankie Weber
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-04-2007 22:10
Locatie: Driehuis

18-04-2007 20:21

o.a.
Tight Lines...
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

18-04-2007 22:11

beste gevlochtenlijn gebruikers,

Ik vis altijd met gevlochten omdat ik dat persoonlijk fijner vind,nu ben ik wel van mening dat de gezondheid van de karper voorop staat en ben toen gaan kijken naar een voorslag die superveel rek heeft,na het 1 en ander geprobeerd te hebben ben ik tot het volgende gekomen.

De afstand die je maximaal kan gooien pak je gewoon nylon (dit is bij iedereen anders) ik heb dus ongeveer 60 meter nylon op de spoel zitten,daar onder zit dan gevlochten.
Dit heeft zeker een aantal voordelen namelijk:
1 je hebt nooit last van de voorslag knoop met gooien
2 je hebt alleen de rek van het nylon
3 op lange afstanden heb je dus ook alleen de rek van het nylon
4 je beet indicatie op lange afstanden is bijna het zelfde als op de korte afstand (ligt aan je aantal meters nylon)
5 je hebt op deze manier een super voorslag (met gevlochten vind ik zowiezo dat je een voorslag moet gebruiken met veel rek)

Nu wil ik wel benadrukken dat je zeker nog altijd je slip instelling dusdanig moet instellen dat de vis ten allertijde lijn kan nemen.
Ik vind deze oplossing dermate goed dat ik vind dat iedereen deze zou moeten gebruiken,maar ja wie ben ik :roll:

doe je visvoordeel ermee

mvg

viktor
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

18-04-2007 22:57

Viktor,

Daar heb ik nog nooit aan gedacht, inderdaad een ideale allround oplossing!!!!

Wie doet dit nog meer??

En zijn er nadelen aan??
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

18-04-2007 23:04

beste guido

volgend mij zijn er geen nadelen te vinden met deze oplossing.
mocht iemand er 1 kunnen bedenken dan hoor ik het graag.

mvg

viktor
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-04-2007 23:27

Ja .

zonde van de gevlochten lijn op je spoel.

Je zegt zelf geen last van de voorslag knoop te hebben.

M.a.w. meer als 60 meter gooi je toch niet in. Dus vis je met nylon en als backing gevlochten lijn op de spoel.

Zonde dus. :oops:
Bart Knecht
Berichten: 203
Lid geworden op: 16-07-2006 14:19

18-04-2007 23:30

Is het gewoon niet zo, dat een ieder z'n eigen keuze moet maken, en af moet stemmen op z'n eigen visserij?!

Ik bedoel: Als jou visserij met gevlochten lijn beter uit de verf komt, dan dat met nijlon, dan gebruik je toch logischerwijs gevlochten lijn?

En visa versa natuurlijk...

Door elkaar af te snauwen, word de sfeer er niet beter op hoor!
En plus echt informatief is dat gezeur op en over elkaar niet!


MVG.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

18-04-2007 23:42

Michel Hollaar schreef:Ja .

zonde van de gevlochten lijn op je spoel.

Je zegt zelf geen last van de voorslag knoop te hebben.

M.a.w. meer als 60 meter gooi je toch niet in. Dus vis je met nylon en als backing gevlochten lijn op de spoel.

Zonde dus. :oops:



Beste michiel

je snapt er blijkbaar dus niet veel van.
Ik zeg dus eigenlijk als je (in mijn geval ) verder dan 60 meter ver vist je geen extra rek heb.
Dus als je verder vist (zoals ik zo vaak doe) heb ik dus zeker wel voordeel aan de onderliggende dynema.
Ik heb met het uitvaren met behulp van mijn voerboot of normale boot geen last van de voorslagknoop.Met gooien (max 60 meter ) dus ook niet
dus alleen maar voordelen...
dus absoluut geen nadeel en absoluut niet zonde van je gevlochten lijn.
hopend dat het hiermee een stuk duidelijker is voor je.

mvg

viktor
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-04-2007 23:56

ViEktor,

begrijpend schrijven is dan misschien handiger.

Lees je openings bericht maar eens goed.

Daarin zeg je onderstaand toch duidelijk niet

Ik zeg dus eigenlijk als je (in mijn geval ) verder dan 60 meter ver vist je geen extra rek heb.

en ik citeer :

De afstand die je maximaal kan gooien pak je gewoon nylon (dit is bij iedereen anders) ik heb dus ongeveer 60 meter nylon op de spoel zitten

Ik weet niet wat daar anders aan te snappen is dan ik het geinterpreteerd heb.

Dat je nu wel met een begrijpelijk schrijfsel en uitleg komt is dan toch maar mooi meegesnauwd nietwaar Bert ? :o

Overigens mijn oplosing is het niet.

12 meter monotapered leader en 17/00 fire line in obstakel- en ( voer- ) boot vrij water geeft mij net die 15 - 20 meter extra op jouw met je 60 meter lange voorslag.

Mazzels !