Wanneer??

Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

02-02-2007 10:03

Sven,

dus jij beweert dat die 10 graden een omslagpunt is? Wie zegt dat de vissen bij een temp. van 11 graden wel eten en bij een temp. van 9 ineens minder? Ik denk dat het een verloop gebied is, afhankelijk van soort water, maar ook elke vis individueel.

In mijn ogen gaat de stofwisseling wel gewoon door, waardoor de vis een gedeelte van zijn opgenomen voedsel ook zo weer uitscheit, zonder er reserves uit te halen. In mindere mate dan voor een strenge winter dan. Hij haallt er dus alleen het nodige voor dat moment uit.

Ik denk dat het niet veel verschil maakt in de gewichten, zoals Martijn aangaf, en ook niet veel verschil in de vangbaarheid door eventuele verzadiging, zoals Guido aangaf...

Mijn mening, maar kan met goede argumenten altijd aangepast worden :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-02-2007 12:23

Stefan Gooijert schreef:Sven,

dus jij beweert dat die 10 graden een omslagpunt is? Wie zegt dat de vissen bij een temp. van 11 graden wel eten en bij een temp. van 9 ineens minder? Ik denk dat het een verloop gebied is, afhankelijk van soort water, maar ook elke vis individueel.


Daarmee bedoelde ik eigenlijk dat je die soort van "grens" bij heel veel artikelen weer terug vind, niet dat dat mijn eigen ervaring is ;) Misschien een beetje verkeerd geformuleerd,sorry, had het even aan moeten halen... Ik zei erna ook dat er hier weinig van te merken is van die zogenaamde "grens", zo bedoelde ik het...

In mijn ogen gaat de stofwisseling wel gewoon door, waardoor de vis een gedeelte van zijn opgenomen voedsel ook zo weer uitscheit, zonder er reserves uit te halen. In mindere mate dan voor een strenge winter dan. Hij haallt er dus alleen het nodige voor dat moment uit.


Ik denk niet dat een vis kan aanvoelen hoe streng een winter zal gaan worden, en hoeveel hij/zij nodig zal gaan hebben (Guido's argument). Vandaar dat ik het best mogelijk acht dat ze gewoon doorgaan bij het kouder worden van het water met azen en vetreserves opbouwen tot:
- Enerzijds een echte winter aantrekt en ze een soort van inactief worden en erop kunnen gaan teren
- Anderzijds het voorjaar zich weer aandient met een stijgende watertemperatuur en lichtintensiteit, en zich met andere zaken bezig zal kunnen gaan houden...

Ik denk dat het niet veel verschil maakt in de gewichten, zoals Martijn aangaf, en ook niet veel verschil in de vangbaarheid door eventuele verzadiging, zoals Guido aangaf...

Mijn mening, maar kan met goede argumenten altijd aangepast worden :wink:


Qua gewichten merk ik het op mijn winterwater (ik heb er maar eentje) overduidelijk dat de vissen die ik vang heel goed in het vlees zitten, meer dan in de januarimaand in voorgaande jaren. Ik acht het aannemelijk dat de vis, door het wegblijven van een ijsvloer, gure oostenwinden en de aanhoudende zachte zuid-zuidwest-westelijke luchttoevoer nog steeds op standje najaar staat, en wel degelijk nog aan het opbouwen is voor een eventuele winter echt aanbreekt. Het water is nog geen 3-4 graden hier, zit nog op de 7, en met een paar dagen knap weer en een warmer regenbuitje wordt die af en toe nog wel opgedreven tot een 8 graden zelfs..

Dat de stofwisseling doorgaat geloof ik ook zeer zeker, alleen de verteerbaarheid van sommige stukken voedsel kan erg verschillen (eiwitten, vetten die bij kouder water vaster zijn, en meer van dat).

Je merkt echter wel dat de vissen zodra het kouder wordt toch meer voor de opslag van reserves gaan, en zodra het echt winter wordt daar dus op kunnen teren. Alleen duurt die periode van "opslag" nu wel aardig lang, gezien de watertemperatuur toch behoorlijk hoog ligt voor de tijd van het jaar en het wegblijven van die kou..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

02-02-2007 16:14

Stefan Gooijert schreef:Guido, Martijn,

een klein dingetje begrijp ik niet aan jullie theorie. Het staat onomstotelijk vast dat een karper in het najaar een voorraad voor de winter opbouwd. Maar is het niet zo dat een karper dit gaat doen naar gelang de watertemperatuur? Als die gaat dalen begint de karper zich vol te vreten. Nu is de watertemperatuur wel gedaald, maar minder als "normaal". Volgens mij heeft de watertemperatuur ook invloed op de spijsvertering: warmer water is snellere spijsvertering. Is het nu niet zo dat door de mildere winter de spijsvertering van de karper ook sneller verloopt dan bij een "echte" winter? Dus de wintervoorraad van de karper is al kleiner dan bij een "echte" winter...

Mijn kijk op die theorie, kan een leuke discussie worden...



zoals jij het zegt zo bedoel ik het ook,normaal rond deeze tijd zijn ze (geheel) passief en nemen dus weinig tot geen voeding tot zich toe,waardoor ze een gewichts verlies krijgen,maar nu het weer zo zacht is zullen ze dus gewoon voedsel tot zich nemen,waardoor ze dus niet aleen afnemen in gewicht maar stabiel of zwaarder kunnen worden,ze hebben dus wel de vreetkick van de herfst gehad(vet opbouw winter)maar niet het passiefe en geen voedsel toename wat in de winter hoort te zijn.dit is puur op theori en mijn eigen (logische :-? )gedachten gang gebaseerd.gr martijn

Stefan
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

02-02-2007 16:17

hoorde gister een karpervissers
die aan het nachtvissen waren in me thuiswater
dat ze daar als het 10 graden word ze zich goed vol vreten
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

02-02-2007 16:18

beetje verkeerd qoute,maar zal wel duidelijk zijn, :-?
aldejekes loat goan!
peter andrae

02-02-2007 17:27

erwin van der meule schreef:ik vang me eerste vissen meestal zodra de zon een paar dagen op een ondiep stuk van een dieper water staat. en dat zijn wel is sessies van weinig rust.




Dat lijkt mij meer dan normaal,heb dezelfde ervaring.