Maakt dit wat uit !!!

Bennie Benjamins
Berichten: 69
Lid geworden op: 10-10-2006 19:22
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

21-01-2007 23:14

[b]Hallo

Ik heb even een vraag.
Als je je eigen onderlijntjes maakt.
En na afloop als hij klaar is haal je het onderlijntje langs je hand en dan kijk je of hij in je hand haakt ofniet.
maakt het wat uit als het puntje van de haak in je hand haakt of er bij langs glijd.
Ik weet niet of het wat uit maakt want de bek van de karper is anders dan je hand.
En dus ook onder water, Werkt het weer anders i.v.m. Stroming.
Tenminste zo denk ik het.
Wat denken jullie.

Groeten Marcel Benjamins[/b][/b]
Persoonlijk Record 30 Pond
http://www.carpfisher.punt.nl
Graag reactie.
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

21-01-2007 23:21

het enigste waar je naar moet kijken is ofdat die draaid als je ziet dat die een draai beweging maakt en dus richting de prik in je hand gaat is het goed.

Remco
Bennie Benjamins
Berichten: 69
Lid geworden op: 10-10-2006 19:22
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

21-01-2007 23:22

Oke want de ene x draait hij als het ware en komt het puntje in mijn hand en soms ook niet maar volgens mij maakt het niet uit want in het water i.v.m stroming enzo gaat het anders tog.
Ik weet het ook niet vraag het mij af en ben wel is benieuwd hoe het wel zit :P
Persoonlijk Record 30 Pond
http://www.carpfisher.punt.nl
Graag reactie.
randy uildriks
Berichten: 95
Lid geworden op: 25-03-2005 17:17
Locatie: Dorpje midden in t land

22-01-2007 10:55

Ik zorg ervoor dat mij mij de haak meteen in mijn hand prikt.
Anders maak ik hem op nieuw.
Bij mijn vismaatje schiet zijn onderlijn er soms ook wel eens langs.
Bij mij haakt hij altijd en ik vang meer vis dan hem.
Maar ook als we met de zelfde boilies vissen vang ik altijd meer.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

22-01-2007 12:51

Als de haak in je vlakke hand prikt is hij goed, doet ie dat niet...
Een line alinertje bied vaak de oplossing, kwestie van expirimenteren.

Grs seb
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

22-01-2007 15:54

Ik zelf vind dit niet de goede manier om hem te testen. Dit om 2 redenen:
- Je hand is geen karperbek
- Zwaartekracht is onder water anders
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

22-01-2007 16:07

Sebastian Huvenaars schreef:Als de haak in je vlakke hand prikt is hij goed, doet ie dat niet...
Een line alinertje bied vaak de oplossing, kwestie van expirimenteren.

Grs seb


Sebas,

Prikt de haak direct? of prikt hij bij de rand van de hand?
Op de 1 of andere manier gaat hij bij mij altijd op de rand.

Zegt dat iets over mijn rig of over mijn hand ;)
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

22-01-2007 16:33

meestal op de rand, als ie maar draait... Er is inderdaad verschil tussen de
situatie onder en boven water, vooral bij popups en snowman's is de situatie
niet goed te vergelijken. Ff onderwater testen is ik dan inderdaad beterrrr...
Bennie Benjamins
Berichten: 69
Lid geworden op: 10-10-2006 19:22
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

22-01-2007 16:52

[quote="Herman Esveld"]Ik zelf vind dit niet de goede manier om hem te testen. Dit om 2 redenen:
- Je hand is geen karperbek
- Zwaartekracht is onder water anders[/quote]

kijk met Herman Esveld kan ik praten hij zegt het zelfde als mij

Ik weet niet of het wat uit maakt want de bek van de karper is anders dan je hand.
En dus ook onder water, Werkt het weer anders i.v.m. Stroming.
Tenminste zo denk ik het.
Wat denken jullie.

Groeten Marcel Benjamins
Persoonlijk Record 30 Pond
http://www.carpfisher.punt.nl
Graag reactie.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

22-01-2007 17:07

Ik heb onderlijnen gemaakt die op mn hand voor geen meter haken. In de praktijk vang ik er goed mee.

Als je de karpers aan het aas laat wennen heb je niet zo'n goede rig nodig.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-01-2007 17:15

heb vertrouwen in je onderlijnen die hand test werkt vaak niet en is ook onzin, de haak moet gewoon draaien, dit verkrijg je door krimpkous in een hoek teplaatsen.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

22-01-2007 17:48

Herman
Mijn mening is dat je wel degelijk met de handpalm test kan kijken of je haak goed draait. Die test moet dan wel op de juiste manier gedaan worden en dat is met een onderlijn compleet met boilie. Je houd de wartel vast en duwt de andere hand met daarop de haak omhoog. Zodra de lijn strak gezwommen wordt zie je of de door jouw gebruikte haak wel of niet draait.Dus vroeg of juist laat prikt. Het moment van de prik kun je zelfs een beetje sturen door met krimpkous of anti tangle tubing je haak te verlengen of juist enigsinds af te sluiten. Dat heeft totaal niet met gewichteloosheid of stroming te maken. Een haak die goed draait zal altijd beter vlees pakken dat eentje die dat niet doet. Voorvoeren is altijd goed maar je zal daardoor nooit alle vissen vangen met de zelfde montage. Kijk maar eens naar de onderwater beelden van Ronald de Jong op Vinkeveen. Daar zie een vis met de naam houdini diverse keren de rig gewoon uit de bek laten vangen. Met die rig en die montage vang je hem dus niet ondanks dat er al dagen of misschien wel weken was voorgevoerd. Dat wil niet zeggen dat die karper een moeilijke vis is want een vriend van mij heeft deze vis al een aantal malen gevangen met een ander soort onderlijn. Eentje die heel kort is en in combinatie met zwaar lood. Iedere vis aast nu eenmaal anders dat kun je heel goed waarnemen als je zoals mij veel vist met oppervlakte aas. Dan zeg je dat je met jouw rig die op je handpaln niet prikt toch altijd vangt!!! weet je ook hoeveel je er niet hebt gevangen met die rig?
Gr Piet
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

22-01-2007 18:18

wat piet al zei.. beetje met krimpkous en hij haakt heel mooi in je hand en in een karperbek ook ( ervaring :lol: ) Eerder viste ik zonder krimpkous en toen zaten bij de gevangen karpers de haken overal. Nu vang ik ze alleen nog maar in de onderlip, daar met het meeste kraakbeen. En ik test al mijn rigs die ik zelf knoop altijd met de hand manier. Haken altijd.( in mijn hand dan) onderwater kan ik dat natuurlijk niet zeggen,

en dat van zwartekracht onder water... ga in bad zitten ofzo met je rig ? en leg je hand op de bodem van het bad en trek met de andere hand je rigje+aas over je hand.. en wil je een beetje stroming.. zet de kraan aan en doe het in de buurt van de straal... heb jij je waterzwartekracht en je stroming. zelf ook wel is gedaan en haken doen ze dan nog steeds. Na mijn mening niet veel verschil.
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

22-01-2007 18:23

Ik vind dat je dit gewoon niet kan testen met alleen het onderlijntje over je hand heen te trekken...
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

22-01-2007 18:27

luke, dat kan inderdaad niet, maar als hij bij je hand al niet haakt, denk ik uit eigen ervaring dat hij bij de karper ook minder vaak haakt of minder mooi haakt, of zwakkere bekpunten.

en dat laatste ik 1 ding waar ik het zelf helemaal over eens ben, uit eigen ervaringen weet ik van mij eigen rig met krimpkous, altijd onder in de onderlip.
Vorig jaar slechts 1x een beetje boven in gehad, maar dat was bij een brasem
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

22-01-2007 18:48

Luke
Lees het eens goed voor je zo een uitspraak doet. Er staat toch niet dat je gewoon een onderlijntje over je hand heen moet trekken! Als je het op een goede manier toepast kun je met de handpalm test toch heel goed zien of je haak draait of niet en wanneer hij dat doet. Niet meer en niet minder. Als een rigje/haak totaal niet draait dan zal ik deze nooit gebruiken. Ik weet hoe het bij jullie is maar op mijn thuiswater heb je alle kleine beetjes nodig om een topvis te vangen. Een goed draaiende haak is absoluut van meerwaarde. Daarnaast komt er natuurlijk nog veel meer bij kijken.
Gr Piet
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

22-01-2007 20:15

Marcel,

goed bezig :D :D :D :D :D :D :D :D :D .

gr. henk
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

22-01-2007 20:18

als hij maar draat is het goed .
prikken hoeft niet per se op je hand .
bij mij prikken ze nooit in men hand en van genoeg :lol: .

mvg yannick
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

22-01-2007 20:40

henk tegen wie heb je het ? er heeft nog geen marcel gereageerd in dit topic ?
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

22-01-2007 20:44

:lol:
Theo Belt

22-01-2007 20:56

Fabian stukker schreef:henk tegen wie heb je het ? er heeft nog geen marcel gereageerd in dit topic ?


Daar gaan we weer!!

De familie Benjamins heeft meerdere namen: Bennie en Marcel.
Bennie Benjamins
Berichten: 69
Lid geworden op: 10-10-2006 19:22
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

22-01-2007 20:58

Haha henk bedankt
Mensen ik ben Marcel Benjamins
Alleen sta als bennie benjamins gerigisteerd.
Mensen allemaal super bedankt voor jullie reacties.

Alleen ik denk tog dat je het niet kunt testen omdat de bek van de karper anders in en wij halen het onderlijnte verticaal langs de hand en in het water is het anders vanwege de stroming en de bek van de karper is anders.

Maar mensen tog bedankt allemaal en als je verder in discussie wil hierover voeg mij maar toe op msn

Groetjes Marcel Benjamins
Persoonlijk Record 30 Pond
http://www.carpfisher.punt.nl
Graag reactie.
Bennie Benjamins
Berichten: 69
Lid geworden op: 10-10-2006 19:22
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

22-01-2007 21:07

LAAT IK HET NOG EEN X DUIDELIJK VERTELLEN AAN DE MENSEN DIE HET NOG NOOIT SNAPPEN.

Zeg nooit meer de familie benjaminsjes. Onderandere THEO BELT

Ik ben Marcel Benjamins.
maar sta geregistreerd als bennie benjamins.
Omdat iemand een x op mijn echte naam Marcel Benjamins heeft geregistreerd vandaar dat ik sta geregisteerd op bennie benjamins maar ik ben marcel benjamins

En mijn broer staat hier geregisteerd als stefan benjamins zijn echte naam stefan benjamins en houd ons dus beiden apart

Samenvatting

Bennie Benjamins is werkelijk Marcel Benjamins Ik dus.
En mijn broer gewoon stefan benjamins.

De groeten
van MARCEL BENJAMINS
Persoonlijk Record 30 Pond
http://www.carpfisher.punt.nl
Graag reactie.
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

22-01-2007 21:19

theo,

hoe kan ik dat nou weten dan dat BB marcel B. heet ? maar maakt ook niet uit, dacht dat henk mss verkeerd gepost had vandaar mijn reactie.

en Marcel, ik ben het met je punt eens dat wij de rig verticaal testen. Maar mijn mening is toch echt dat het niet veel verschil maakt.

Oke een voorbeeld

stel je voor, je houd je hand gewoon op en trekt de onderlijn erover heen.
Dan zal een goeie onderlijn in de zijkant van je hand haken toch?. Nou ik denk dat maar zo. Als de karper het hele zooitje naar binnen zuigt en vervolgens het zaakje uit wil spugen maar dit wil niet, en begint te schudden met zijn kop, dan zal het rigje horizontaal staan, maar probeer je nou eens voor te stellen dan je zijkant van je hand, gelijk is aan de lip van de karper. Je rig zal in dat geval het zelfde haken. Met name als je krimpkous gebruikt dit heel veel effect kan hebben op het haken van de vis. Krimpkous in een mooie hoek van 45graden geeft naar mijn mening op het laatste moment nog net ff dat extra bochtje waardoor de haakpunt mooi naar beneden wijst, HANGEN MAAR!!

Velen van jullie zullen het anders ervaren, maar dit is wat ik ervaar en wat ik ook in de praktijk meemaak

groete!
Laatst gewijzigd door Fabian stukker op 22-01-2007 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

22-01-2007 21:20

ik snap het niet ;)